Percafluviatilis skrev 2017-02-28 07:00:51 följande:
Denna väntan! Äl+9 idag och bim på söndag enligt appen men tror egentligen den är på lördag då min lutealfas har varit 13 dagar de senaste månaderna. Har en känsla av att det misslyckades denna gång också tyvärr. Men som vanligt pendlar man ju mellan hopp och förtvivlan :)
Hur går det för er andra? Är det förresten nån annan som fått kortare cykel sen ni började försöka? Min var mellan 27-29 varje månad innan men efter en månads försökande kröp det ned till 26 och nu senast 25. Lutealfasen var en dag kortare senast. Hoppas inte den blir kortas ned ännu mer nu. Gyn sa att om den ändras till 24 och nedåt ska man kolla upp.
Jag har haft problem med korta cyklar i flera år (sedan jag var 35 år så det kan ju ha med åldern att göra), ofta mellan 23-26 dagar långa och dessutom kraftiga blödningar (fått järnbrist), och sen jag började med natural cycles i maj förra året så har jag nu förstått att jag nog dessutom haft ganska korta lutealfaser också (kanske runt 10 dagar). När jag för två månader sedan på allvar började intressera mig för att ta reda på mer kring ägglossning, hormonnivåer och annat, så har jag blivit bättre på att tempa och göra test och kolla andra tecken. Fick lite smått panik av min korta lutealfas, och helt plötsligt knappt några ÄL-flytningar, så jag har läst på om munkpeppar, progesteron, rosenrot, etc för att se vad jag kan göra själv. Jag har köpt en hel arsenal med grejer som jag tänkt testa, men hittills har jag bara testat fertilitetsglidmedel (första gången denna cykel).
Av någon anledning har mina cykler blivit längre de sista två månaderna, och det INNAN jag hunnit testa något tillskott. Och Lutealfasen uppe i kanske 14 dagar. Det skulle kunna bero på ökat stresspåslag under hela januari månad. Andra saker som är annorlunda är att jag slutat dricka kaffe i september/oktober, och sedan jul har jag ätit galet mycket färsk kål (rödkål, vitkål, spetskål, brysselkål) varje dag (kan rensa ut överflödigt östrogenliknande ämnen i levern har jag läst).
Det skulle ju också kunna bero på min stigande ålder. Men jag har också mer konsekvent ätit mina Mega B-komplex vitaminer och det kan ju påverka Lutealfasen (bli längre).
Och nu denna cykeln upplever jag det som att mina progesteronnivåer är högre än normalt (högre temp, och starkare symptom). Jag vet inte varför. Kanske B-vitaminerna.
Jag är hormonkänslig i grunden (antagligen delvis pga utmattning sedan flera år). Så även mindre förändringar i min livsstil kan nog påverka mig mycket. Jag började äta lite sojaprodukter en kort period för tre år sedan, och min kropp reagerade direkt. Höga halter fytoöstrogen i sojan gjorde att min mens försvann helt (och antagligen ÄL också).
Vad som hänt i just ditt fall kan jag inte spekulera i, men om du har en lutealfas på 13 dagar så har du i alla fall goda chanser att bli gravid (vad jag läst), trots kortare menscykel. Men jag förstår att du undrar över den kortare cykeln och vad det kan bero på. Om du är över 35 år så skulle ju det kunna vara en förklaring.