• OrchidLily

ÄL feb och BIM mars -2017

Tidig början med denna tråd men tänkte att de som denna veckade hade BIM och ska försöka direkt igen kan hitta hit.

Första försöket här, första barnet blev tyvärr mens idag så nästa BIM är alltså 8 mars?

ÄL runt 22 feb.

Någon mer som redan nu vill hoppa in och snart följas åt vägen till ett plus?

Berätta gärna vilka ni är.

Kram

• Svar på tråden ÄL feb och BIM mars -2017
  • Anonym (förstaförsöket)
    Nykär15 skrev 2017-02-28 10:21:12 följande:

Jag har problem med sköldkörteln och det är jätteviktigt få ordning på om man vill bli gravid. Jag har haft både ett mf och ett MA förra året (liten slutade leva 12+2) och de härleder det till att mitt TSH var förhöjt, låg på 4,9. Så nu med hjälp av Levaxin är jag nere på 1,7 sista kollen för ett par veckor sen. Högt TSH gör det både svårare att bli gravid och ökar missfallsrisken rejält. 

Så om du haft problem med det innan så hade jag gått och tagit ett prov iaf.

Önskar jag visste att jag hade problemet...då kanske vår lilla inte hade behövt att dö...

En sak till. Jag läste något om munkpeppar att den kan bidra positivt vad gäller sköldkörteln (vid låg ämnesomsättning), men jag har ännu inte studerat detta närmare. Om jag inte lyckas plussa denna cykel så tänkte jag börja med munkpeppar. Därför även bra att ta prover på sköldkörteln innan jag börjar med munkpeppar, så jag har något värde att jämföra med.
  • Nykär15
    Anonym (förstaförsöket) skrev 2017-02-28 10:45:00 följande:
    Ja, det är skit det där med sköldkörteln. Jag har försökt på alla möjliga sätt att få ner värdet på andra sätt än med levaxin eftersom jag inte kan äta dem. Jag brukar ta värden två gånger om året eftersom jag ligger i riskzonen (har dessutom antikroppar). Några få gånger har jag haft TSH kring 2,5, men ofta nere på 1,6, tack och lov. Jag har haft problem med lågt T3 de senaste åren, men det senaste halvåret har den gått upp till det normala. Även T4 ligger ok på 16, har varit nere på 11 tidigare. Jag tänker själv att min utmattning bidrar till lite sämre värden. Och om jag inte motionerar som jag ska så ökar TSH-värdet också.

Eftersom jag har antikroppar mot sköldkörteln (autoimmun), så undviker jag även gluten och mjölk. Proteinerna glutein och kasein kan eventuellt bidra till ökat TSH-värde har jag läst.

TSH på 4,9 är verkligen förhöjt! Skönt att du lyckats få ner det med levaxin. Men verkligen tråkigt med den lilla...Har du också antikroppar som jag?

Jag tänkte ta nya prover imorgon eventuellt. Tog senaste i december. Har börjat vända mig till Werlabs för att VC brukar sällan kolla annat än TSH. Jag vill även veta T3 och T4.

Nej inte antikroppar vad de sett. Mina prover går till Unilabs där de även kollar T3 och T4 som såg normala ut. Så det är skönt Levaxin funkar för mig. 

Hade tänkt börja ta mina prover på vc sen just eftersom det räcker med TSH för mig som det verkar. Har just nu gått privat och tagit dem sen september, men då måste jag åka längre och betala (har frikort just nu)

• Milou3
    Percafluviatilis skrev 2017-02-28 09:11:53 följande:

Tack för ditt svar! Jag är "bara" 27 så jag hoppas inte det är åldern som påverkar. Jag har dock haft problem med utmattning och stress jag också. Har nyligen kollat brister och har B12-brist men inget annat. B12-bristen har jag medicinerat mot i tre månader nu och den ska utredas om den inte försvinner av medicineringen. De kollar så att bristen är pga. brist på B12 i kosten och så att det inte är så att man får i sig tillräckligt men ej kan ta upp det i tarmen. Är vegetarian och äter sojaprodukter emellanåt, men det har jag gjort i flera år och inte märkt av något så det borde kanske inte vara det som orsakar förkortningen av cykeln.

De enda andra preparat jag äter är omega-3 lite halvhjärtat samt MittVal Kvinna då för folsyran. Tänkte dock byta ut den senare så fort den är slut och äta något med endast folsyra då det känns onödigt att trycka i sig massa andra vitaminer om man ej har brist. Dricker mindre kaffe nu än innan, och mindre alkohol. Men har aldrig druckit mycket av något av dryckerna.

Blir ju lite extra nojig eftersom vi nu är på 5-6 försöket och det inte tagit sig och det är första barnet. Hade jag haft barn innan hade jag ju vetat att det går, men nu vet vi inte alls. Vi vet ju dock att det kan ta tid så försöker hålla oss lugna än så länge.

Är detta första försöket någonsin för dig? När har du BIM?

Har själv B12 brist.

Kollade mina värden för 2 veckor sedan och sjuksköterskan sa först järnbrist men nr läkaren sen ringde upp sa han att det ist var just B12.

Låg på 203, vet du vad du ligger på? Tror inte just den bristen kan påverka fertiliteten. Blev gravid för 2 månader sedan men tidigt mf.

Skälet till att jag ville kolla prover var min sjuka trötthet. Förlamande trött trots att jag sover bra.

Också varit utbränd och sjukskriven för det för 1 år sedan. Kan sånt påverka just B12?
  • FrökenE1985
    Anonym (förstaförsöket) skrev 2017-02-28 10:45:00 följande:

Ja, det är skit det där med sköldkörteln. Jag har försökt på alla möjliga sätt att få ner värdet på andra sätt än med levaxin eftersom jag inte kan äta dem. Jag brukar ta värden två gånger om året eftersom jag ligger i riskzonen (har dessutom antikroppar). Några få gånger har jag haft TSH kring 2,5, men ofta nere på 1,6, tack och lov. Jag har haft problem med lågt T3 de senaste åren, men det senaste halvåret har den gått upp till det normala. Även T4 ligger ok på 16, har varit nere på 11 tidigare. Jag tänker själv att min utmattning bidrar till lite sämre värden. Och om jag inte motionerar som jag ska så ökar TSH-värdet också.

Eftersom jag har antikroppar mot sköldkörteln (autoimmun), så undviker jag även gluten och mjölk. Proteinerna glutein och kasein kan eventuellt bidra till ökat TSH-värde har jag läst.

TSH på 4,9 är verkligen förhöjt! Skönt att du lyckats få ner det med levaxin. Men verkligen tråkigt med den lilla...Har du också antikroppar som jag?

Jag tänkte ta nya prover imorgon eventuellt. Tog senaste i december. Har börjat vända mig till Werlabs för att VC brukar sällan kolla annat än TSH. Jag vill även veta T3 och T4.

Bryter mig in lite.

Låter som jag. Tsh (senast var det på 1,5), t3 och t4 inom referens men tpo-ak på över 400. Snart dags för mig att ta nya prover. Sist tog de bara tsh, trots att de ska ta fullständiga sköldkörtelprover för att hålla koll. Jag undviker också gluten och mjölkprodukter. Men även socker och griskött är bra att undvika vid hashimotos (som det kallas), så jag undviker även det numera. Har även börjat med kosttillskott som innehåller L-tyrosine som ska vara bra för sköldkörtelfunktionen.
  • Anonym (förstaförsöket)
    FrökenE1985 skrev 2017-02-28 11:00:14 följande:
    Bryter mig in lite.

Låter som jag. Tsh (senast var det på 1,5), t3 och t4 inom referens men tpo-ak på över 400. Snart dags för mig att ta nya prover. Sist tog de bara tsh, trots att de ska ta fullständiga sköldkörtelprover för att hålla koll. Jag undviker också gluten och mjölkprodukter. Men även socker och griskött är bra att undvika vid hashimotos (som det kallas), så jag undviker även det numera. Har även börjat med kosttillskott som innehåller L-tyrosine som ska vara bra för sköldkörtelfunktionen.
    Ojdå, inte kul att ha så högt på antikroppar! Tror jag haft ca 700 som högst. Jag ska kolla upp det där med L-tyrosine. Griskött har jag ätit lite i julas, men annars väldigt sällan. Jag försöker minska på kött helt.

Jag är trött på att tjata på VC att ta alla prover (även t4 och t3). TPO-ak har jag bara fått ta två gånger på tio år. Läkaren menade att det räckte att få det konstaterat att där finns antikroppar, men att nivån är obetydlig. Min syster har haft värden på över 1500 (!).

Men nu har jag precis köpt ny provtagning på werlabs. Ska testa imorgon. Fanns rabattkod 15% som går ut idag! Ska kolla järnbrist (Ferritin, HB etc) samt sköldkörtelrubbning (TSH, T3, T4).

Tycker du att L-tyrosine gjort någon skillnad?
  • RebeccaLouise
    Emmie79 skrev 2017-02-28 10:15:17 följande:

Åh vad roligt, stort grattis!!

Hoppas min molvärk också betyder att jag är gravid. Fick också lite svagt rosa på pappret vid toabesök igår (ursäkta känsliga), menar du att det är ett bra tecken alltså? Gud vad jag blir hoppfull nu! Har bim på söndag men kommer nog testa redan på fredag.

Ja! De är ju "fästningsblödning" :D

Lycka till
  • Nykär15
    Anonym (förstaförsöket) skrev 2017-02-28 10:49:30 följande:
    En sak till. Jag läste något om munkpeppar att den kan bidra positivt vad gäller sköldkörteln (vid låg ämnesomsättning), men jag har ännu inte studerat detta närmare. Om jag inte lyckas plussa denna cykel så tänkte jag börja med munkpeppar. Därför även bra att ta prover på sköldkörteln innan jag börjar med munkpeppar, så jag har något värde att jämföra med.
    Ah ok. Eftersom jag får stimulering så vill jag inte äta annat än vad läkare föreskrivit (vilket redan är mängder) så för min del kommer det inte bli aktuellt. Tar det sig inte på denna eller nästa så kommer vi ju gå in i IVF. Vi har väntat på att få ner mitt TSH för vi fick inte starta upp IVF förrän det var under 2. Så därav att vi under tiden har stimulerats och försökt på egen hand. Men har man inte de problemen så kan man ju absolut testa sig fram med andra preparat. och även för dig som inte kan ta Levaxin är det ju mer intressant med. 
  • Pmc85
    Nykär15 skrev 2017-02-28 10:21:12 följande:

Jag har problem med sköldkörteln och det är jätteviktigt få ordning på om man vill bli gravid. Jag har haft både ett mf och ett MA förra året (liten slutade leva 12+2) och de härleder det till att mitt TSH var förhöjt, låg på 4,9. Så nu med hjälp av Levaxin är jag nere på 1,7 sista kollen för ett par veckor sen. Högt TSH gör det både svårare att bli gravid och ökar missfallsrisken rejält. 

Så om du haft problem med det innan så hade jag gått och tagit ett prov iaf.

Önskar jag visste att jag hade problemet...då kanske vår lilla inte hade behövt att dö...

Tack för att ni delar med er. Har lågt men använder levaxin för att få upp o få normala värden. Är på andra försöket och tester pågår med dos av levaxinet.
    Risk för MF om jag ens kan bli gravid utan.
    Har Bim 5/3 men inget känns än mer än ömma bröstvårtor. Men gissar att man inte ska ha hoppet för högt innan kroppen är mer i fas... hoppas ni också får ordning på allt snart :)
  • FrökenE1985
    Anonym (förstaförsöket) skrev 2017-02-28 11:14:35 följande:

Ojdå, inte kul att ha så högt på antikroppar! Tror jag haft ca 700 som högst. Jag ska kolla upp det där med L-tyrosine. Griskött har jag ätit lite i julas, men annars väldigt sällan. Jag försöker minska på kött helt.

Jag är trött på att tjata på VC att ta alla prover (även t4 och t3). TPO-ak har jag bara fått ta två gånger på tio år. Läkaren menade att det räckte att få det konstaterat att där finns antikroppar, men att nivån är obetydlig. Min syster har haft värden på över 1500 (!).

Men nu har jag precis köpt ny provtagning på werlabs. Ska testa imorgon. Fanns rabattkod 15% som går ut idag! Ska kolla järnbrist (Ferritin, HB etc) samt sköldkörtelrubbning (TSH, T3, T4).

Tycker du att L-tyrosine gjort någon skillnad?

Nivån är visserligen obetydlig, men vill man bli gravid så vill man få ner nivåerna då risken för tidiga missfall ökar när man har dessa antikroppar. Men det verkar dock inte allmänläkarna på vc bry sig om eller ha någon koll på.

Jag har läst massor om det men finns inte så mycket info på svenska. Men svårigheter att bli gravid och missfallsrisken ökar ganska mycket när man har hashimotos och vid andra autoimmuna sjukdomar.
  • Nykär15
    Pmc85 skrev 2017-02-28 11:30:21 följande:
    Tack för att ni delar med er. Har lågt men använder levaxin för att få upp o få normala värden. Är på andra försöket och tester pågår med dos av levaxinet.
    Risk för MF om jag ens kan bli gravid utan.
    Har Bim 5/3 men inget känns än mer än ömma bröstvårtor. Men gissar att man inte ska ha hoppet för högt innan kroppen är mer i fas... hoppas ni också får ordning på allt snart :)

Tack...ja det tar lite tid att ställa in dos, jag vet inte om min är korrekt än. Äter 50 mg 4 dgr och varvar med 75 mg ungefär varannan dag till var tredje dag. 

Var rädd bli gravid igen innan det gick ner, så på ett sätt glad över att det inte hände innan, då hade jag vart skitnojig. Det kommer jag vara ändå, men känns ändå lite tryggare att det är stabilt nu. 

Svar på tråden ÄL feb och BIM mars -2017