Milou3 skrev 2017-02-28 16:13:53 följande:
Äter betolvex. Åt Behepan för några år sedan då jag också hade brist. Jag äter rätt mycket kött men haft problem med magkatarr från 12 års ålder så levde på losec fram till 25 ... läkaren tror det har med det att göra.
Så jobbigt att vara ständigt trött och på det få höra av alla i sin närhet att man verkar så trött jämt, när man jobbar dom ett svin på att låta pigg. Bara det är utmattande.
Nu svarar jag inte i telefonen när någon av "de" som klagar på att jag jämt låter trött ringer :) får mumsa i mig tabletter tills jag låter normal haha.
Läste att B12 brist kan orsaka missfall : /
Så tur jag kollade upp och börjat knapra nu.
Okej! Jag har också haft problem med magkatarr till och från, dock ej medicinerat så många gånger och när jag gjort det har jag använt omeprazol. Magkatarren hänger alltid ihop med stress för min del. Kanske kan det vara magkatarren som ställer till det för B12-upptaget då? Eller tror din läkare att din brist beror på just Losec?
Åh, fy... jag förstår det! Jag har "trötta" ögon så vet hur irriterad man kan bli på folk som säger att man ser trött ut fastän man inte är det. Och om man nu är trött är det väl ändå en onödig kommentar kan man tycka? Det vet man ju oftast själv liksom. Har du bara B12-brist eller järnbrist också?
Tråkigt med missfallsrisken! Blir jag gravid får jag skynda på återbesöket för B12-bristen då. Men så ska man ju lyckas bli gravid först också :)
När har du BIM?