• Mjbo

Första gången IVF Maj 2017

Hej!

Har tagit bort min äggledare och under operation såg dom att även den andra vad obrukbar, så det finns NOLL chans för mig att bli gravid på naturlig väg.

Jag skall nu dra igång med IVF i början på Maj i år, och undrar om det är fler som gör detta för första gången? Jag är helt ny i den här världen och det är mycket funderingar och tankar..

Var på möte på IVF kliniken i förrgår och har gjort vul och blodprov, visade att jag har en mycket hög halt av äggblåsor, vilket dom sa va positivt. Mannens spermier ligger långt över medel både i snabbhet och antal, så enligt dom så har vi stora chanser att bli gravida med hjälp av IVF. Dock är det mycket ärrbildningar i buken, runt äggledarna osv vilket kan göra det svårare att fastna tydligen...

Såå.. Jag har väl egentligen ingen fråga, Vill mest ha kontakt med någon/några som är i liknande sits som mig, och som gör detta för första gången..

Nu i början på maj så kommer jag dra igång med alla sprutor, mediciner och allt vad det innebär.. Någon som vill följas åt? :) 

• Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017
  • Kiim0
    Essie32 skrev 2017-06-08 13:29:43 följande:
    Oroa dig inte om mensen! Det är ofta man får börja med sprutor även utan mens (om den inte kommit eller annat strul) så länge man fick blödningar, även om mycket annorlunda än man brukar ha, så är det gott tecken på spray-respons :)

Jag har tid 8.30 på onsdag! Kommer åka sjukt tidigt till Uppsala, åker själv då med pendeltåget fr stockholm,
    Så kul att vi har lika upplägg :)) kommer hålla tummarna för dig när jag sitter i väntrummet strax efter 8 på morgonen :)

Sprutor är inget kul, egentligen gör det inte ont men psykiskt lite läskigt att sticka sig själv i magen.. jag kör tom 2 (1 på varje sidan av magen haha)

Tänkt, vi kanske kommer ha äggplock samma dag? Med tanke på att vi börjar samtidigt :) vi får se hur äggen utvecklas på oss :)
    Åh vad du gjorde mig glad nu. Jag har de korta protokollet så jag har börjat med sprutorna. Har inte sprayat. Jag fick min mens den 5 juni trodde jag iallafall. När jag gick på toa så kom det några droppar blod och så fortsatte de hela dagen. Nästa dag hade jag inget alla och idag är det typ samma. Jag ser bara blod när jag går på toa och torkar mig. Har aldrig hänt tidigare men det kanske beror på att jag är så nervös och stressad över det här med ivf, vill så gärna att det ska funka. (Förlåt för min historia om mensen)

Har du fått reda på vilken vecka det blir? Jag fick veta att dem räknar med att det blir någon gång i vecka 25. Om allting har gått bra med sprutorna då.

Jag tänkte faktiskt på dig igår kväll när jag tog sprutan. Visste att du skulle ta den ungefär samtidigt som jag. Aldrig roligt att ta sprutor själv.

Är det första försöket med ivf? Har du barn sen tidigare? Hur gammal är du?
  • Mistluren
    Kv89 skrev 2017-06-08 16:04:01 följande:

Hej igen!

Nu har jag pratat med kliniken och av 11 ägg så har 9 st blivit normalt befruktade. Dom vill odla till blastocyter så på måndag ska vi tillbaka för insättning. Är det större chanser med blasocyter än 2-3 dagars?

Hur länge blödde ni efter äggutaget? Har idag mått illa till och från, är det vanligt så här dagen efter äggplocket? Mådde rejält illa och väldigt ont i magen igår kväll, var tvungen att gråta en skvätt. Hehe

Åh, vad bra att så många blev befruktade!! Grattis!

Jag fick 9 st ägg varav 8 blev befruktade, till mig sa de att när man ser så god kvalité tidigt så väljer man att odla vidare för att kunna göra ännu bättre urval. Gjorde ET i måndags (5-dagars med toppkvalitet), 3 st (även de med toppkvalitet) är i frysen, de andra 4 skulle odlas en dag till så får vi ett brev hem hur det gick.

Efter ägguttaget mådde jag jättedåligt och hade ont, hade haft tendenser till överstimulering så det var vanligt sa de till mig eftersom jag var så svullen. Blödde bara samma dag som uttaget. Har haft ont ganska länge nu efter, allt är helt normalt får jag till svar när jag frågar kliniken. Ring till dem om du är orolig, allt är ju så individuellt. Jag har ju haft diverse krämpor under hela IVF-processen.

Spännande att höra hur det går på måndag för dig och äggen :)
  • Mjbo
    Villhabulle skrev 2017-06-08 11:20:14 följande:

Tack så mycket! Ja galet jobbigt.. Den 19e men kommer såklart testa innan. Alla här inne har väl typ plussat redan ruvardag 9 :) förresten så fick vi reda på igår att tre toppklass embryon gått till frysen. En var tydligen nära till att kläckas vilket labkvinnan sa var ett jättebra tecken :)

Åh vilka härliga besked. Jätte roligt. Grattis till det! :) testdag dagen innan jag ska på ul. Vi får hålla tummarna för varandra dessa dagar:)
  • Mjbo
    Sophiasophia skrev 2017-06-08 10:47:21 följande:

Idag har jag fått datum för ultraljudet, 26/6. Så nu börjar nedräkningen till dess. Känns som att det är först efter det man kan andas ut lite. Jag ska tydligen fortsätta med lutinus fram till dess.

Jag hade ju en liiiiiten röd prick på applikatorn igår, men sen var det inget mer. Sköterskan idag sa att det inte var ovanligt när slemhinnan är så mycket tjockare än vanligt iom lutinus.

Visst är det en evig väntan till varje milstolpe. Känns som att man bara väntar och väntar :D men ändå så känns väntan lättare när man fått plus upplever jag det iaf :)

Ja tror att de är jätte vanligt att blöda om man använder sig av applikatorn till lutinus, den är så hård och allt är så skört där nere i dessa tider så jag tror att de är vanligare att blöda än att inte göra det. Jag själv blev som jag skrev förut rekommenderad av vår klinik att inte använts applikatorn alls, utan istället ta fingret. Har inte märkt av en enda droppe blod och inga övriga problem heller. Stoppa upp den som en vanlig tampong sa dom på kliniken, så jag gjorde så :D

Hur som helst, stort lycka till!
  • Sophiasophia
    Mjbo skrev 2017-06-08 18:07:11 följande:
    Visst är det en evig väntan till varje milstolpe. Känns som att man bara väntar och väntar :D men ändå så känns väntan lättare när man fått plus upplever jag det iaf :)

Ja tror att de är jätte vanligt att blöda om man använder sig av applikatorn till lutinus, den är så hård och allt är så skört där nere i dessa tider så jag tror att de är vanligare att blöda än att inte göra det. Jag själv blev som jag skrev förut rekommenderad av vår klinik att inte använts applikatorn alls, utan istället ta fingret. Har inte märkt av en enda droppe blod och inga övriga problem heller. Stoppa upp den som en vanlig tampong sa dom på kliniken, så jag gjorde så :D

Hur som helst, stort lycka till!
    Åh, det är så svårt. Jag använder inte tampong så det känns jättekrångligt att använda fingret, hehe.
    Och så känns det obehagligt på nåt vis, får för mig att infektionsrisken är större eftersom det är svårt att få helt rent under naglar osv.
  • Mjbo
    Sophiasophia skrev 2017-06-08 18:54:05 följande:

Åh, det är så svårt. Jag använder inte tampong så det känns jättekrångligt att använda fingret, hehe.

Och så känns det obehagligt på nåt vis, får för mig att infektionsrisken är större eftersom det är svårt att få helt rent under naglar osv.

Haha ja de är sant. Ja har ju tvättat händerna noga innan varje såklart, men gnuggat naglar har jag inte gjort kan jag erkänna:D dock har jag väldigt korta naglar så de kan inte få plats så mycket Haha:)

Man ska väl göra som de känns bäst såklart :)
  • Villhabulle
    Mjbo skrev 2017-06-08 18:03:13 följande:

Åh vilka härliga besked. Jätte roligt. Grattis till det! :) testdag dagen innan jag ska på ul. Vi får hålla tummarna för varandra dessa dagar:)

Tack igen! Åh då håller jag tummarna för dig med såklart!!
  • Kv89

Hej! Hör ni, jag har en fundering!

Hade äggplock i onsdag, alltså 2 dagar sedan idag. Har molvärk nedre delen av magen samt uppblåst, inte så där jättemycket men ja så det är jobbigt att ha en byxa som klämmer åt. Det gör mest ont då jag går, känns som att det ligger en tyngd över livmodern som guppar då jag går.. haha svårt att förklara, nån som upplevt samma?!

Sen tar jag ju lutinus nu 3ggr/dag och ut kommer ju (ursäkta) "gegga" från det som är ljusbrunt, igår mörkare brunt. Antar att det är gammal blödning från äggplocket då jag blödde endel efter det. Men blir ändå fundersam på hur länge man egentligen blöder eller som det verkar nu, komma ut gammalt blod. Nån som varit med om att det kommer ut bruna flytningar/lutinus flera dagar efter äggplocket?

Hur länge hade ni ont i magen och var ni lite uppblåsta?

Är såå rädd att det ska vara nått onormalt jag känner eller att jag ska vara överstimulerad (men mår ju inte illa och är ju inte konstant svullen om magen) så att vi inte kan göra återförande på måndag.

• alade
    Kv89 skrev 2017-06-09 20:02:08 följande:

Hej! Hör ni, jag har en fundering!

Hade äggplock i onsdag, alltså 2 dagar sedan idag. Har molvärk nedre delen av magen samt uppblåst, inte så där jättemycket men ja så det är jobbigt att ha en byxa som klämmer åt. Det gör mest ont då jag går, känns som att det ligger en tyngd över livmodern som guppar då jag går.. haha svårt att förklara, nån som upplevt samma?!

Sen tar jag ju lutinus nu 3ggr/dag och ut kommer ju (ursäkta) "gegga" från det som är ljusbrunt, igår mörkare brunt. Antar att det är gammal blödning från äggplocket då jag blödde endel efter det. Men blir ändå fundersam på hur länge man egentligen blöder eller som det verkar nu, komma ut gammalt blod. Nån som varit med om att det kommer ut bruna flytningar/lutinus flera dagar efter äggplocket?

Hur länge hade ni ont i magen och var ni lite uppblåsta?

Är såå rädd att det ska vara nått onormalt jag känner eller att jag ska vara överstimulerad (men mår ju inte illa och är ju inte konstant svullen om magen) så att vi inte kan göra återförande på måndag.

Jag hade väldigt ont två dagar, men kände mig som du beskriver nästan en vecka efter första äp. Och hade små blödningar tre dagar och brunt några dagar till. Jag var nog lite på gränsen till överstimulering då, fick mindre doser av allt denna gång och mådde mycket bättre. Du kanske också ligger lite på gränsen?
  • Kv89

Ja det kanske är så, hoppas inte det blir värre, vill verkligen inte få höra på måndag att vi inte kan göra återförande.

Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017