• Cakh

Vi som plussat efter IVF våren 2017

Läser i andra trådar att vi är några som plussat efter våra ivf nu i mars. Tänkte starta upp denna tråden så att vi kan fortsätta att följa varandra till BF.

Har gjort vår första ivf på rmc med det korta protokollet. Vi plussade på vår TD den 31 mars och är vår första gemensamma graviditet. Min sambo har en dotter sedan innan. Vårt första UL är inbokat till den 5 maj. Längtar såååååå mycket att få se vår lilla grodd då!!

• Svar på tråden Vi som plussat efter IVF våren 2017
  • Popetot
    Hunny B skrev 2017-05-12 20:15:56 följande:

Förstår att ni blev rädda men det är inte helt ovanligt att få lite blödningar. Jag har haft lite till och från, oftast bara lite blodblandade flytningar, ibland lite mer. I v. 6 el 7 blödde jag mer och det var rött blod och kom även ut en klump. Jag var helt förkrossad och var säker på missfall en hel helg innan vi fick komma till ivf-kliniken på vul. Visade sig att allt var bra och fostret levde. Sen för ett par veckor sen när jag var i v. 13 började jag blöda mitt på gatan när jag var på väg hem. Det rann längs benen och genom byxor och allt, som tur var var jag nära hemmet så skyndade hem och då kändes det som det forsade blod ur mig. Jag kände hur något satt fast där nere och drog ut två STORA klumpar som jag var säker på var fostret. Jag satt och grät och trodde jag höll i mitt döda barn och det var blod överallt på toaletten, på sitsen, på golvet, handfatet... byxorna var helt nerblodade. Var helt hundra på missfall. Åkte till akutgyn och väl där visade det sig att fostret levde och mådde bra, allt såg superfint ut. Så vill lugna alla som eventuellt får blödningar, det behöver inte vara någon fara! Dock är det ju inte bra att blöda så mycket som jag gjorde sist så vi kan just nu bara vänta och se hur det utvecklar sig. Jag blöder från livmodern men man vet inte vad det beror på. Nu har jag inte blödig på 1,5 v iaf så det känns bra!

Usch vad jobbigt för dig. Har hört att det är vanligt men det blir ändå så fruktansvärt när det händer. Jag hoppas du slipper fler blödningar. Ska du inte extrakontroller eller är det rul nästa för dig?
  • Hunny B
    Popetot skrev 2017-05-12 21:23:40 följande:

Usch vad jobbigt för dig. Har hört att det är vanligt men det blir ändå så fruktansvärt när det händer. Jag hoppas du slipper fler blödningar. Ska du inte extrakontroller eller är det rul nästa för dig?

Inga extrakontroller, det finns ju inget att göra innan fostret kan överleva utanför livmodern. Men vi fick se fostret tre dagar i rad, först på sjukhuset, sen hade vi KUB inbokat dagen efter och sen även en efterkontroll på mvc och det såg bra ut alla gånger så det kändes skönt. Men nu har vi inget förrän rul v. 19, är 4,5 v dit. Vi kanske bokar in ett privat ul innan om vi inte orkar vänta till dess. Längtar till man börjar känna rörelser så man kan känna att det lever där inne! Har du känt något än?
  • minaimaginärabarn

Hej på er!

Popetot: Förstår oron när det börjar blöda! Det är väldigt skönt att man kan få komma och se så allt ser bra ut när det händer!

Hunny B: Skönt att det gick bra trots en så stor blödning och vad bra att blödningen har avtagit!

Jag gick in i v. 15 igår vilket är skönt! V. 14 har varit jobbig då den har inneburit ett missfall och en medicinsk abort tidigare. Jag fick mäta livmodertappen och den var precis som den skulle och vi fick se att den lilla växer på och mår bra. Ingen undersökning av fostret och maskinen var inte den bästa så det var lite suddigt. Men vi såg att den hade alla kroppsdelar på plats, en ryggrad, hjärta och hjärna. Vi ska få kallelse till VUL så vet inte exakt när men förhoppningsvis inom 5 veckor.

Hur är det med magarna, har de börjat växa? Min gasmage har blivit mindre och nu tror jag snarare att det är gravidmagen som syns. Inte stor alls m för mig som har en platt mage så syns den ordentligt, men med mina val av kläder syns den inte.

Längtar efter en riktig gravidmage och fosterrörelser!

• Popetot
    Hunny B skrev 2017-05-12 22:03:51 följande:

Inga extrakontroller, det finns ju inget att göra innan fostret kan överleva utanför livmodern. Men vi fick se fostret tre dagar i rad, först på sjukhuset, sen hade vi KUB inbokat dagen efter och sen även en efterkontroll på mvc och det såg bra ut alla gånger så det kändes skönt. Men nu har vi inget förrän rul v. 19, är 4,5 v dit. Vi kanske bokar in ett privat ul innan om vi inte orkar vänta till dess. Längtar till man börjar känna rörelser så man kan känna att det lever där inne! Har du känt något än?

minaimaginärabarn skrev 2017-05-13 06:47:16 följande:

Hej på er!

Popetot: Förstår oron när det börjar blöda! Det är väldigt skönt att man kan få komma och se så allt ser bra ut när det händer!

Hunny B: Skönt att det gick bra trots en så stor blödning och vad bra att blödningen har avtagit!

Jag gick in i v. 15 igår vilket är skönt! V. 14 har varit jobbig då den har inneburit ett missfall och en medicinsk abort tidigare. Jag fick mäta livmodertappen och den var precis som den skulle och vi fick se att den lilla växer på och mår bra. Ingen undersökning av fostret och maskinen var inte den bästa så det var lite suddigt. Men vi såg att den hade alla kroppsdelar på plats, en ryggrad, hjärta och hjärna. Vi ska få kallelse till VUL så vet inte exakt när men förhoppningsvis inom 5 veckor.

Hur är det med magarna, har de börjat växa? Min gasmage har blivit mindre och nu tror jag snarare att det är gravidmagen som syns. Inte stor alls m för mig som har en platt mage så syns den ordentligt, men med mina val av kläder syns den inte.

Längtar efter en riktig gravidmage och fosterrörelser!

Jag längtar också efter mage och rörelser. Ibland känner jag lite stick men då det är första gången vet jag inte om det är dom eller något annat i kroppen. Jag har en tydlig midja normalt och nu när jag drar in allt vad jag kan är där en kula som inte följer med. Men tror inte någon som inte vet om graviditeten skulle kunna gissa.
  • minaimaginärabarn
    Popetot skrev 2017-05-13 08:27:21 följande:

Jag längtar också efter mage och rörelser. Ibland känner jag lite stick men då det är första gången vet jag inte om det är dom eller något annat i kroppen. Jag har en tydlig midja normalt och nu när jag drar in allt vad jag kan är där en kula som inte följer med. Men tror inte någon som inte vet om graviditeten skulle kunna gissa.

Jag har också kännt något som är svårt att definiera och som inte känts som växtvärk men det känns lite för tidigt att känna något.
  • Popetot
    minaimaginärabarn skrev 2017-05-13 08:57:12 följande:

Jag har också kännt något som är svårt att definiera och som inte känts som växtvärk men det känns lite för tidigt att känna något.

Ja precis. Jag har moderkakan i framvägg så borde verkligen inte kunna känna något.
  • Hunny B

Igår kände jag ett slags pirr eller fladdrande i magen på kvällen som jag aldrig känt tidigare och tänkte kunde vara fosterrörelser. Men tror det kändes för högt upp i magen för att vara just det. Idag är vi inne vecka 15 och jag börjar våga tro på att allt ska kunna gå vägen igen. Hoppas verkligen att jag slipper mer blödningar!

• KajsaStina123
    Popetot skrev 2017-05-12 06:47:25 följande:

Vad tråkigt med läkaren. Men antar att du släpps från ivf-kliniken och får träffa annan personal fortsättningsvis. Jag har haft väldigt bra personal. Jag kanske är naiv men är inte orolig för just tvillingbiten. Det ÄR en riskgraviditet men vi är så mycket mer övervakade än en enlingsgraviditet. Försök ha tilltro till det.

Vi har varit på 3 ultraljud. Igår mättes de inte utan kollade bara att de levde. De andra gångerna har de vuxit som de ska och är jämnstora. Är dina troligast tvåäggs? Har de varsin hinnsäck?

Blödningen har avtagit. Inget ännu så länge idag.

Försök vara positiv. Håller tummarna för att du får en jättebra bm. Kram

Det var på ett annat ställe jag träffade denna läkaren som gjorde mig mer nervös än glad. Men känner att jag helst inte träffar henne igen om man får bestämma själv...

Jo det är 2 äggs, det sa läkaren iaf. Och vad jag förstått av andra så kan de vara lite olika stora då....är det enäggstvillingar ska de vara lika stora. Vad har du?

Ja jag försöker tänka positivt och försöker skjuta undan oron som gnager men det är svårt:-/...

Skönt att din blödning avtagit, hoppas det håller i sig så.
  • minaimaginärabarn
    Hunny B skrev 2017-05-13 10:40:18 följande:

Igår kände jag ett slags pirr eller fladdrande i magen på kvällen som jag aldrig känt tidigare och tänkte kunde vara fosterrörelser. Men tror det kändes för högt upp i magen för att vara just det. Idag är vi inne vecka 15 och jag börjar våga tro på att allt ska kunna gå vägen igen. Hoppas verkligen att jag slipper mer blödningar!

Hej!

Usch för blödningar! Jag måste fråga om de mätte längden på din livmoderhals när du blödde så mycket, fick ont i mage/rygg och om du fick stanna kvar för observation? Hur ofta/länge höll din blödning i sig?

Jag blödde ju själv mycket vid en tidigare graviditet som var det som gjorde att jag fick missfall, livmoderhalsen blev förkortad av blodet. Igår åkte jag in för att jag fick en ganska stor blödning och fick ligga kvar för observation. Min livmoderhals var inom normalvariationen men åt det kortare hållet och jag hade lite molande ont i mage och korsrygg. Kan ju vara de två senare sakerna som orsakade inläggning och för att jag tidigare fått missfall med liknande orsak. Blödningen och värken gick över ganska fort och idag såg allt bra ut igen. Så nu är jag hemma, mör efter den psykiska stressen och med en tilltagande oro för att det skall hända igen.
  • Hunny B
    minaimaginärabarn skrev 2017-05-26 18:10:59 följande:

Hej!

Usch för blödningar! Jag måste fråga om de mätte längden på din livmoderhals när du blödde så mycket, fick ont i mage/rygg och om du fick stanna kvar för observation? Hur ofta/länge höll din blödning i sig?

Jag blödde ju själv mycket vid en tidigare graviditet som var det som gjorde att jag fick missfall, livmoderhalsen blev förkortad av blodet. Igår åkte jag in för att jag fick en ganska stor blödning och fick ligga kvar för observation. Min livmoderhals var inom normalvariationen men åt det kortare hållet och jag hade lite molande ont i mage och korsrygg. Kan ju vara de två senare sakerna som orsakade inläggning och för att jag tidigare fått missfall med liknande orsak. Blödningen och värken gick över ganska fort och idag såg allt bra ut igen. Så nu är jag hemma, mör efter den psykiska stressen och med en tilltagande oro för att det skall hända igen.

De gjorde inte mycket alls, kollade om allt såg bra ut med barnet med ultraljud vilket det gjorde, observerade en del koagulerat blod kvar i livmodern. De gjorde någon sorts gynundersökning där de kände på livmodertappen och sa att den var lång och sluten som den skulle så inga tecken på förlossning/missfall på så sätt. Sen fick jag åka hem. Tyckte de var väldigt snabba med att skicka hem mig, var aldrig tal om att ligga inne för observation utan sa i princip att det kan gå hur som helst och att vi bara kan vänta och se och det finns inget de kan göra i alla fall. Kom tillbaka om du börja blöda en massa igen typ. Men jag hade inte ont, kanske lite molvärk men väldigt lite. Har du råkat ut för en blödning i den här graviditeten också alltså? Vilken vecka?
Svar på tråden Vi som plussat efter IVF våren 2017