• Anonym (Mrs)

Han vägrar vasektomi

Vi är överens om att vi inte vill ha fler barn (har tre), jag är trött på att stå för skyddet och han vägrar kondom. Han vill däremot inte göra en vasektomi men ser inga konstigheter i att jag steriliserar mig eftersom det ändå är i mig barnet skulle växa.. 
    Så hur löser man det här? Slutar ha sex? 

• Svar på tråden Han vägrar vasektomi
  • Anonym (Jag)

Det finns massor av olika alternativ idag. Något av dessa ska ni väl kunna enas om. Skriv en lista på alla och sätt er tillsammans och stryk ett i taget.

Ha lite perspektiv och tänk på hur det var för 100 år sedan.

• NomenNescio

Kan faktiskt förstå TS.

Det är ett större och farligare ingrepp för kvinnor. I många landsting är det dessutom dyrare.

Om ni pratar med läkare så kommer i princip alla rekommendera att det är han som gör ingreppet av er två, eftersom sjukvården ser det som en mindre risk ur patientsäkerhetsaspekten.

Försök få med honom på rådgivning, så kan han säkert höra från en professionell person vilka för- och nackdelar som finns, och hur han ska se på kvinnlig samt manlig sterilisering. Det kanske kan vara en ögonöppnare för honom.

• Anonym (Billings)

Kanske inget alternativ för er, men kolla upp Billingsmetoden.

• Anonym (Z)
    NomenNescio skrev 2017-04-10 10:47:03 följande:

Kan faktiskt förstå TS.

Det är ett större och farligare ingrepp för kvinnor. I många landsting är det dessutom dyrare.

Om ni pratar med läkare så kommer i princip alla rekommendera att det är han som gör ingreppet av er två, eftersom sjukvården ser det som en mindre risk ur patientsäkerhetsaspekten.

Försök få med honom på rådgivning, så kan han säkert höra från en professionell person vilka för- och nackdelar som finns, och hur han ska se på kvinnlig samt manlig sterilisering. Det kanske kan vara en ögonöppnare för honom.

Låter mer som ett försök att övertala. Han har ju sagt att han inte vill och just en sådan sak måste vara hans beslut till 100% utan påverkan från andra. Vill varken ts eller han använda något typ av skydd så får de väll sluta stoppa in snoppen i musslan.
  • Anonym (Mrs)
    Anonym (Z) skrev 2017-04-10 11:47:36 följande:
    Låter mer som ett försök att övertala. Han har ju sagt att han inte vill och just en sådan sak måste vara hans beslut till 100% utan påverkan från andra. Vill varken ts eller han använda något typ av skydd så får de väll sluta stoppa in snoppen i musslan.
    Han har ju inga problem med att insistera på att jag gör det.
    Det är han som var och varannan kväll försöker få till det trots risken.
  • Anonym (korkat)

Om ni inte är typ 60 så är det rätt korkat att sterilisera sig någon av er. Du vet väl att förhållanden faktiskt kan spricka va? Hur har ni tänkt att ni ska göra om nu träffar någon ny partner som ni vill ha barn med?

• Anonym (Barnsligt)

Hoppas att din man har bättre empatisk förmåga och konsekvenstänk när det gäller andra delar av livet, annars verkar han vara en väldigt olämplig person att leva tillsammans med. Rent medicinskt är det bästa alternativet att ni använder kondom, att du använder spiral eller att han steriliserar sig (eller p-piller om du är ung, men du har tre barn, så antar att du är omkring 30 som yngst?). Att söva dig för att genomföra ett stort ingrepp verkar helt vansinnigt, då alternativet att han gör det är så mycket enklare. Men visst, vill du inte ha spiral och vill han inte sterilisera sig, så bör såklart ingen av er tvingas till det (eller tjatas på). I så fall är det enda kvarvarande alternativet att ni använder kondom. Det måste han väl förstå? Gör han inte det, så skulle jag personligen inte vilja ha sex med honom (eller ens leva med honom, om jag ska vara ärlig). 

• Anonym (Naturligt)

En annan lösning är att inte pippa under dom där "farliga" dagarna varje månad så kan ni faktiskt köra utan skydd och inte oroa er för barn?

Har kört så i många många år och det funkar utmärkt.

• Anonym (Barnsligt)
    Anonym (korkat) skrev 2017-04-10 12:10:49 följande:

Om ni inte är typ 60 så är det rätt korkat att sterilisera sig någon av er. Du vet väl att förhållanden faktiskt kan spricka va? Hur har ni tänkt att ni ska göra om nu träffar någon ny partner som ni vill ha barn med?

Vasektomi är reversibel. Det är däremot inte kvinnlig sterilisering.
  • Anonym (Barnsligt)
    Anonym (Naturligt) skrev 2017-04-10 12:16:47 följande:

En annan lösning är att inte pippa under dom där "farliga" dagarna varje månad så kan ni faktiskt köra utan skydd och inte oroa er för barn?

Har kört så i många många år och det funkar utmärkt.

Fast forskning visar att 25% av de som använder denna metod blir gravida inom ett år. Om man inte använder typ Natural Cycles som påstår sig vara säkrare, men det finns ju inte så mycket forskning gjort på dem, så det är oklart hur säkert.
Svar på tråden Han vägrar vasektomi