• Anonym (Barnfri)

Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?

Jag är barnfri, och har heller aldrig gillat barn. 
    Väldigt många förfasas över det, och kanske är den reaktionen extra stark eftersom jag är en kvinna. 

Många menade frågor och småleendes blinkningar om den biologiska klockan har stelnat rejält när jag sagt att jag rent ut sagt finner barn motbjudande. Jag är 35 år, och enligt alla konstens regler ska min klocka ha tickat för länge sedan, och jag borde istället ha börjat gå in i ett stadium av depression och skräck över att förbli barnlös. Den reaktionen har blivit ännu starkare nu när jag och min partner börjar titta på hus. Folk har frågat oss rent ut varför vi ska köpa ett hus om vi inte vill skaffa barn.

Nu, vid 35, vågar jag faktiskt vara mer ärlig än vad jag var tidigare. Jag ser inte längre poängen med att hymla om att jag faktiskt inte gillar barn, och att till och med upplever obehag när jag ser spädbarn och småbarn. Jag klappar hellre en hårig spindel än håller i ett spädbarn. 

Men jag har förstått att sådan ärlighet icke är önskvärt. Det är okej för andra att säga att de inte gillar hundar eller hästar eller andra levande varelser som många andra människor älskar och inte kan tänka sig ett liv utan. Men när det gäller just barn är det inte längre okej att ha personliga preferenser, utan där ska man tycka lika (eller åtminstone uttrycka lika).

Dessa åsikter är så starka att jag känner att jag endast som anonym här kan uttrycka rakt ut:

Jag tycker inte om barn. Och ju yngre de är, desto starkare blir mina obehagsrysningar. 

• Svar på tråden Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?
  • Anonym (Durr)

Varför ska du ha hus om ni inte ska ha barn? Ja jag är seriös med frågan :)

Alla är vi barnlösa innan vi fick barn, vissa längre än andra. Jag ändrade mig plötsligt efter att inte ha velat ha barn men så kanske det inte blir för dig. Jag tycker synd om alla som inte får uppleva det, det är för mig och de flesta föräldrar det mest fantastiska som hänt, men känner man som du ska man givetvis inte skaffa några.

• Anonym (Durr)
    Anonym (B) skrev 2017-06-01 09:48:58 följande:

Visa gärna var jag skrivit att "jag lever genom mina barn". Du får det att låta som att man inte kan ha ett eget liv bara för att man upplever kärleken till barnen som något utöver det vanliga.

Jag skiter uppriktigt i om folk skaffar barn eller inte eller om någon/några på fl anser att kärleken till sitt barn inte är det största. Har man inte barn kan man ändå omöjligt veta om den kärleken kan jämföras med någonting annat.

Jag förstår precis hur du menar. Alla har vi ju upplevelser som är de största för just en själv, och för de flesta involverar de händelserna ens barn/familj. Det är helt i sin ordning och betyder ju inte att resten av livet blir sämre än för de som inte har lika stark anknytning, tvärtom berikar hela ens känsloregister.

Man kan vara upp över öronen fäst vid sina barn, en hobby eller ett intresse utan att för den skull leva sitt liv genom det, det är bara absurt, livet är inte ett statiskt tillstånd.
  • sextiotalist
    Anonym (B) skrev 2017-06-01 09:48:58 följande:
    Visa gärna var jag skrivit att "jag lever genom mina barn". Du får det att låta som att man inte kan ha ett eget liv bara för att man upplever kärleken till barnen som något utöver det vanliga.

Jag skiter uppriktigt i om folk skaffar barn eller inte eller om någon/några på fl anser att kärleken till sitt barn inte är det största. Har man inte barn kan man ändå omöjligt veta om den kärleken kan jämföras med någonting annat.
    Men jag HAR barn och jag upplever inte kärleken till mitt barn något utöver det vanliga. Han är en viktig person för mig och har kommit in i mitt liv i och med att jag är hans mamma, den kärleken jag upplever till min son är självklart unik, men lika stark som den jag upplever till min sambo, men självklart helt olika och baseras på olika saker.
  • LionQueen88
    Anonym (B) skrev 2017-06-01 08:38:05 följande:
    Fast just DÄR har inte en "barnfri" en aning. Det är omöjligt att förstå den kärleken det innebär att vara förälder. Den går inte att jämföra med något. Vad du än tror om saken.

Sen att man är nöjd ändå är ju toppen.
    Och hur vet du det? Vad vet du om hur jag känner, att jag aldrig känt någon kärlek som är jämförbar?
  • Fiona M

Jag förstår helt om man inte är intresserad av barn eller att skaffa egna, men att tycka illa om dem låter inte friskt.

• Anonym (mor)
    Fiona M skrev 2017-06-01 11:39:38 följande:

Jag förstår helt om man inte är intresserad av barn eller att skaffa egna, men att tycka illa om dem låter inte friskt.

Precis min tanke också.
  • Anonym (nedlåtande)

Jag kan känna att mina väninnor med barn ser ner på mitt liv lite, som att mitt liv inte skulle vara meningsfullt eller innehållsrikt bara för att jag inte har barn. Lite nedlåtande helt enkelt. Samtidigt ser jag hur de åldras snabbare, skiljer sig till höger och vänster, kämpar med att få livspusslet gå ihop, har dålig ekonomi, aldrig får sova ordentligt eller få tillräckligt med egentid, hur de intellektuellt förfaller och tappar bort sina intressen. Så ja, jag bemöts väl med en slags klappa-på-huvudet-attityd för att jag inte förstår det positiva med barn, samtidigt som deras liv verkar rent ut sagt mardrömslika. 

• Anonym (Durr)
    Anonym (nedlåtande) skrev 2017-06-01 16:47:15 följande:

Jag kan känna att mina väninnor med barn ser ner på mitt liv lite, som att mitt liv inte skulle vara meningsfullt eller innehållsrikt bara för att jag inte har barn. Lite nedlåtande helt enkelt. Samtidigt ser jag hur de åldras snabbare, skiljer sig till höger och vänster, kämpar med att få livspusslet gå ihop, har dålig ekonomi, aldrig får sova ordentligt eller få tillräckligt med egentid, hur de intellektuellt förfaller och tappar bort sina intressen. Så ja, jag bemöts väl med en slags klappa-på-huvudet-attityd för att jag inte förstår det positiva med barn, samtidigt som deras liv verkar rent ut sagt mardrömslika. 

Skulle inte falla mig in att vara nedlåtande men jag tycker i hemlighet väldigt synd om alla barnlösa.
  • Anonym (nedlåtande)
    Anonym (Durr) skrev 2017-06-01 16:51:02 följande:
    Skulle inte falla mig in att vara nedlåtande men jag tycker i hemlighet väldigt synd om alla barnlösa.
    Känslan av medlidande är ömsesidig. 
  • Anonym (Lelli)

De som ser ner på barnlösa är ju i princip alltid de människor som misslyckats i livet med karriärer etc/drömliv. Då är det ganska lätt att barn blir ens största skapelse fastän 90% av jorden befolkning också kan åstadkomma samma sak.

Svar på tråden Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?