• Anonym (Barnfri)

Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?

Jag är barnfri, och har heller aldrig gillat barn. 
    Väldigt många förfasas över det, och kanske är den reaktionen extra stark eftersom jag är en kvinna. 

Många menade frågor och småleendes blinkningar om den biologiska klockan har stelnat rejält när jag sagt att jag rent ut sagt finner barn motbjudande. Jag är 35 år, och enligt alla konstens regler ska min klocka ha tickat för länge sedan, och jag borde istället ha börjat gå in i ett stadium av depression och skräck över att förbli barnlös. Den reaktionen har blivit ännu starkare nu när jag och min partner börjar titta på hus. Folk har frågat oss rent ut varför vi ska köpa ett hus om vi inte vill skaffa barn.

Nu, vid 35, vågar jag faktiskt vara mer ärlig än vad jag var tidigare. Jag ser inte längre poängen med att hymla om att jag faktiskt inte gillar barn, och att till och med upplever obehag när jag ser spädbarn och småbarn. Jag klappar hellre en hårig spindel än håller i ett spädbarn. 

Men jag har förstått att sådan ärlighet icke är önskvärt. Det är okej för andra att säga att de inte gillar hundar eller hästar eller andra levande varelser som många andra människor älskar och inte kan tänka sig ett liv utan. Men när det gäller just barn är det inte längre okej att ha personliga preferenser, utan där ska man tycka lika (eller åtminstone uttrycka lika).

Dessa åsikter är så starka att jag känner att jag endast som anonym här kan uttrycka rakt ut:

Jag tycker inte om barn. Och ju yngre de är, desto starkare blir mina obehagsrysningar. 

• Svar på tråden Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?
  • Anonym (Ja!!!)
    Anonym (Barnfri) skrev 2017-05-30 21:47:12 följande:

Jag kan ha svårt att förklara varför.

Det är nog så enkelt som att jag inte har den spontana moderskänslan kring framförallt spädbarn, och då ser på dem lite mer "nyktert", dvs. som varelser som jag inte kan kommunicera med eller få kontakt med, som faktiskt göra många saker som jag kan finna motbjudande, såsom att kräkas, dregla, kissa och bajsa på sig. Det är så klart inte barnens fel, och jag dömer dem inte för det, men jag finner det motbjudande egenskaper.

Det är ungefär som med djur. Jag är uppvuxen med hundar. När jag träffar en hund (de flesta, inte ouppfostrade) så känner jag glädje. Jag kan relatera till dem, kommunicera med dem, och jag tycker det är mysigt att klappa och gosa med dem.

Men jag vet att personer som inte har de spontana relationen med hundar ser på dem lite mer "nyktert" än vad jag gör. De ser dem som smutsiga i pälsen, luktar illa, en del dreglar, och de finner det motbjudande att plocka upp bajset efter dem. 

Om man saknar känslan för att "connecta" med något som gör att man har vilja se bortom det värsta, och istället spontant älska det bästa, så finns det mycket i vår värld som vi kanske inte gillar, men som andra älskar.

Skillnaden är att när det gäller barn är det inte längre okej. Det mesta annat kan man säga att man har svårt för, att det där är inte min "cup of tea", utan att bli lika hårt dömd som en kvinna blir ifall hon har svårt för barn. 

Du beskriver det så bra!

Känner exakt likadant och har alltid gjort, har inte minsta lilla moderskänsla eller sug efter barn har aldrig haft

Däremot för djur kan jag bli helt kollrig haha

Har fått väldigt mycket skit för att jag inte vill ha barn, folk kan verkligen inte förstå. Blivit kallad allt från psyksjuk till kall och okänslig

Så skönt nu när man närmar sig 40 och folk börjar fatta att det inte bara va en fas men får fortfarande kommentarer. Senaste va Gud va du kommer att bli ensam och övergiven när din sambo dör och att vårt liv var innehållslöst och hade inget värde.
  • kanou
    Anonym (Barnfri) skrev 2017-05-31 16:59:52 följande:
    Det absolut SISTA detta jordklot behöver är nya människor.

Och nej, man kan inte skylla ifrån sig genom att peka på att kvinnor i Somalia minsann har fler barn än du, så då gills det inte (som många annars gör)
    I Europa borde vita intelligenta Européer skaffa minst 5 barn per familj för att världen ska bli en bättre plats.
  • Anonym (Bara?)

Jag tycker det är så totalt gränslöst med alla dessa dumma frågor och kommentarer frivilligt barnfria får. Det är snudd på kvinnohat, eller åtminstone förakt. Sen ska jag erkänna att jag har svårt att relatera till oviljan att ha barn - men jag respekterar den till hundra procent. Att ha barn är det bästa som hänt mig, men jag förväntar mig inte att alla andra ska känna så.

Däremot så har jag ingen större respekt för detta med att generellt ogilla barn. Min dotter får följa med mig överallt, och jag bryr mig inte det minsta om ifall nån ogillar det. Hon är en person, en människa, som har rätt att finnas till och ta plats som alla andra. Sen är det viktigt för mig att visa hänsyn, vilket jag lär min 2-åring att göra, och förväntar mig också att andra ska visa tillbaka. Det finns alltid nåt eller nån att störa sig på, tobaksrök, skräniga tonåringar, fulla vuxna, folk som går långsamt, folk som trängs osv. Ska man vistas i det offentliga rummet är det bara att acceptera.

• Anonym (Ja!!!)
    Anonym (Bara?) skrev 2017-05-31 18:11:07 följande:

Jag tycker det är så totalt gränslöst med alla dessa dumma frågor och kommentarer frivilligt barnfria får. Det är snudd på kvinnohat, eller åtminstone förakt. Sen ska jag erkänna att jag har svårt att relatera till oviljan att ha barn - men jag respekterar den till hundra procent. Att ha barn är det bästa som hänt mig, men jag förväntar mig inte att alla andra ska känna så.

Däremot så har jag ingen större respekt för detta med att generellt ogilla barn. Min dotter får följa med mig överallt, och jag bryr mig inte det minsta om ifall nån ogillar det. Hon är en person, en människa, som har rätt att finnas till och ta plats som alla andra. Sen är det viktigt för mig att visa hänsyn, vilket jag lär min 2-åring att göra, och förväntar mig också att andra ska visa tillbaka. Det finns alltid nåt eller nån att störa sig på, tobaksrök, skräniga tonåringar, fulla vuxna, folk som går långsamt, folk som trängs osv. Ska man vistas i det offentliga rummet är det bara att acceptera.

Självklart får barn ta plats och det är fantastiskt med föräldrar som du som lär barnet att visa hänsyn och respekt

Däremot kan jag bli lite irriterad på utvecklingen dom senaste åren att precis allt ska barnanpassas och barn ska fram i alla lägen. Dåligt uppförande och att störa andra slätas över med att barn måste få vara barn osv

Sist vi var på restaurang var det två barn som lekte gömme under borden, for runt, gapade och skrek föräldrarna gjorde inte ett skit utan blev istället jättekränkta när dom blev tillsagda.
  • Anonym (Bara?)
    Anonym (Ja!!!) skrev 2017-05-31 18:19:22 följande:

Självklart får barn ta plats och det är fantastiskt med föräldrar som du som lär barnet att visa hänsyn och respekt

Däremot kan jag bli lite irriterad på utvecklingen dom senaste åren att precis allt ska barnanpassas och barn ska fram i alla lägen. Dåligt uppförande och att störa andra slätas över med att barn måste få vara barn osv

Sist vi var på restaurang var det två barn som lekte gömme under borden, for runt, gapade och skrek föräldrarna gjorde inte ett skit utan blev istället jättekränkta när dom blev tillsagda.

Det håller jag helt med om, det finns gränser. Restauranger är inte lekplatser.
  • Famous

Jag har inte heller vart speciellt förtjust i andras barn utan mest tyckt många vart gapiga och gnälliga varelser. Ville inte ha barn så länge jag levde med min förra sambo men när jag träffade min blivande man föll allt på plats. Allt kändes självklart och jag började längta efter att bilda min egen familj. Är ff inte förtjust i alla ungar, många ÄR jobbiga som fan så man har lust att be de hålla tyst. Men sen jag fick barn så blev toleransen ändå större för andras ungar. Den helt otroliga kärlek jag känner till mina nu tonåringar är större än något annat.

De är det absolut viktigaste i mitt liv. Hade lätt kunnat dö för deras skull. Känslan när man får en go kram av dem går inte beskriva... När man får ett " mamma jag älskar dig så mycket" ...

Men visst är småbarnsåren tuffa många gånger. Absolut. Men det är så värt det. Självklart respekterar jag de som inte vill ha barn. Upp till var och en.

Men det är synd att ni inte får känna bästa känslan i världen.. Och lite synd att det finns de som kämpar och inget hellre vill än att få barn. Men men, ibland är livet inte rättvist.

Ni missar något stort...

• Anonym (?)
    LionQueen88 skrev 2017-05-30 21:17:18 följande:

Jag kan stå ut med släktingars och vänners barn en stund men annars är mitt intresse för barn 0. 

Skulle aldrig skaffa barn men det ar många människor svårt att acceptera, brukar få höra "Du hinner ändra dig" eller t.o.m "Du kommer ändra dig."

Tycker det är störande att min åsikt inte tas på allvar. Det är för vissa människor otänktbart att jag och min kille inte vill byta ut ostörda myskvällar mot en unge som gråter för precis allt. 

Myskvällar? Det var väl du som skrev i en annan tråd att ni inte hade det värst bra? Och myskvällar kan man ha i massor trots barn. Min son har aldrig vart nåt skrikigt barn utan somnar snällt vid 19.30 till ca 6.30. Vi har hela kvällarna på oss.
  • Anonym (också barnfri)

Jag är också barnfri och så nöjd med det beslutet. Jag vet att många har svårt att förstå hur en kvinna inte kan vilja ha barn. Blev gravid i misstag och kände en sådan panik. Kunde inte se något positivt med det bara negativt att leva ett liv med ett barn. När folk sa vad jag är negativ och se det positiva kunde jag inte se det alls. När jag frågade vad det är sa de du får ju ett barn. Kände bara nej jag vill inte! Som att livet tog slut. Hemskt. Som tur fick jag missfall.

• LionQueen88
    Famous skrev 2017-05-31 18:58:31 följande:

Jag har inte heller vart speciellt förtjust i andras barn utan mest tyckt många vart gapiga och gnälliga varelser. Ville inte ha barn så länge jag levde med min förra sambo men när jag träffade min blivande man föll allt på plats. Allt kändes självklart och jag började längta efter att bilda min egen familj. Är ff inte förtjust i alla ungar, många ÄR jobbiga som fan så man har lust att be de hålla tyst. Men sen jag fick barn så blev toleransen ändå större för andras ungar. Den helt otroliga kärlek jag känner till mina nu tonåringar är större än något annat.

De är det absolut viktigaste i mitt liv. Hade lätt kunnat dö för deras skull. Känslan när man får en go kram av dem går inte beskriva... När man får ett " mamma jag älskar dig så mycket" ...

Men visst är småbarnsåren tuffa många gånger. Absolut. Men det är så värt det. Självklart respekterar jag de som inte vill ha barn. Upp till var och en.

Men det är synd att ni inte får känna bästa känslan i världen.. Och lite synd att det finns de som kämpar och inget hellre vill än att få barn. Men men, ibland är livet inte rättvist.

Ni missar något stort...

Hur vet du att jag och andra barnfria inte får uppleva den där bästa känslan i världen? Vi kanske kan uppleva den på annat sätt? Vi kanske har andra som betyder lika mycket för oss som dina barn gör?
  • LionQueen88
    Anonym (?) skrev 2017-05-31 19:05:42 följande:
    Myskvällar? Det var väl du som skrev i en annan tråd att ni inte hade det värst bra? Och myskvällar kan man ha i massor trots barn. Min son har aldrig vart nåt skrikigt barn utan somnar snällt vid 19.30 till ca 6.30. Vi har hela kvällarna på oss.

Jag och min kille har det hur bra som helst. Du måste ha blandat ihop mig med någon annan.
    DIN son ja, inte säkert att mitt barn skulle göra det om jag hade något. Jag och min kille behöver inte vänta till ett barn somnar. Vi kan mysa när vi vill och det trivs vi med.

Svar på tråden Ni kvinnor som faktiskt inte tycker om barn - hur bemöts ni?