IVF start sommar 2017
Hej!
Jag och min man ska på inledande besök inför IVF på torsdag och det börjar kännas lite nervöst. Någon mer som ska inleda/nyss har inlett IVF som vill följas åt?
Hej!
Jag och min man ska på inledande besök inför IVF på torsdag och det börjar kännas lite nervöst. Någon mer som ska inleda/nyss har inlett IVF som vill följas åt?
Jag tog ikväll min fjärde Gonal-f spruta och har en liten fråga om biverkningar. Sedan igår, dag tre, är jag uppsvälld, gasig, små öm över magen, små kass i magen och till och från smått illamående. Känns ungefär som när jag ska ägglossning i normal cykel, eller som strax innan mensen kommer igång. Är detta normalt så tidigt i stimuleringen? Enligt bipacksedeln är det vanligt biverkningar, men är osäker om det är normalt såhär tidigt i skedet.
Just på grund av mängden ägg, blir det många så ökar risken för överstimulering eftersom det även påverkas av ägglossningssprutan man vanligtvis får (som ska göra det gott för ett embryo i livmodern) samt av graviditeten i sig. Jag fick därför en annan ÄL-spruta som inte innehåller progesteron (eller vad det nu heter) som gynnar miljön i livmodern och behöver därför inte heller ta lutinus nu. I natt har jag känt mig riktigt svullen och därför tror jag att det var helt rätt beslut. Det är tillräckligt med vätska i min kropp som det är :) Men idag blir det jobb igen, ska bli kul och går förhoppningsvis bra!
Helt naturligt, jag lände exakt samma symptom, inte illamående med jag var väldigt gasig, öm, svullen och lite halvkass i magen. Det kände jag av kanske sprutdag 3-4 och framåt. Så var inte oroligt ;)
Hoppas du känner dig bättre snart! Jag började på 125 ie gonal- F och kände massa olika biverkningar men inte hela tiden och bara någon i taget. Värst var faktiskt i början för då hade jag huvudvärk. Sen att man blir lite uppsvälld är nog inte så konstigt fast jag är mer uppsvälld nu efter äp. Min dos blev ju sänkt efter båda mina ul och ändå fick jag ut 40 ägg till slut. Sen finns det de som mår jättedåligt och inte får ut många ägg alls ändå så det verkar vara oerhört individuellt. I mitt fall valde man ju att totalfrysa för att förhindra överstimulering. Och hittills verkar det funka bra även om jag är uppsvälld.
Åh håller tummarna för att ni får ett stort fint plus! :)
Idag fick jag reda på att vi har två fina ägg i frysen! Jätteglad blev jag, i ungefär 5 minuter. Troligtvis en svacka men jag tvivlar på att jag ens är gravid. Känns som att vi kommer få ta av de i frysen direkt... :( blir så trött och frustrerad på denna bergodalbana! Jag som var så lugn igår!