Fröken Sol skrev 2018-06-16 17:03:58 följande:
Är det någon som har några bra tips på avslappningsövningar att lyssna på? När jag väntade de stora barnen, som blir 15 och 17 i höst, hade jag en grym kassett som hette Bli inte förlöst - föd. Den körde jag ofta på nätterna på slutet när jag inte kunde sova. Men jag vet inte var kassetten blev av och tror inte att jag har någon enhet att spela kassetter på kvar heller.
Nu varvar jag avslappningsövningarna i Preglifeappen med några ljudspår med Gudrun Abascal (www.alskapocket.se/amfsga/) och ett avslappningsalbum på Spotify (Ole Saxe, Från tanke till handling) som inte är avsedd för gravida, men ändå är rätt okej.
Någon som hittat några andra filer som känns bra?
Oj, jag har inte alls läst på särskilt mycket om detta ur födselsperspektiv. Däremot gick jag en mindfullnesskurs för några år sedan då jag var deprimerad. Vi övade förmågan att vara i nuet och släppa negativa tankar. Jag har tänkt använda mig av det jag tyckte fungerade för mig där. Det hjälper väldigt bra mot stress tycker jag.
Bara att intensivt fokusera på att andas med magen tycker jag fungerar bra när jag går kraftiga sammandragningar.
Det blir intressant att se hur födelseupplevelsen blir. Jag har väldigt lite ångest, jag utgår ifrån att det går bra. Går det inte bra är jag ju på ett sjukhus, och det är ju den bästa platsen att vara på isåfall.