• Dalkullan92

Bf juni 2018

Hej ????

Hittade ingen tråd för bf juni 2018. Är nog ute ganska tidigt oxå :)

Jag plussade i onsdags på bim -4 så har Bim på söndag:)

Har iaf Bf beräknat till 3 juni nu.

Finns de fler där ute får ni gärna hänga här :)

• Svar på tråden Bf juni 2018
  • Elvipe
    Kia82 skrev 2018-05-15 22:18:50 följande:

Jag har ingen egen erfarenhet utav igångsättning men mina två sista förlossningar gick snabbt så mitt intresse i det hela ligger helt enkelt i att jag vill slippa föda i bilen så därav hade ett fast datum suttit fint. Har dessutom hört att ju fler barn man fött desto fortare kan det gå och så har det ju varit för mig med som väntar femte nu.

Ja, det har jag också fått höra och lever lite på det hoppet, att det ska gå snabbare nu! :) Rent psykiskt skulle det kännas tryggt att veta när, vara förberedd och på så vis kanske uppleva en annan typ av kontroll och där med mildra förlossningsrädsla men är så rädd för en ny långdragen att jag släppte den tanken när hon nämnde det. Men menar såklart inte att det behöver bli långdraget, men större risk. Tänker som dig att det också beror på om man är förstföderska eller inte.
  • Kia82

Varit uppe på toaletten en miljon gånger inatt känns det som och nu kom en slemklump ut, den största hittills som en 2-krona ungefär men slemmisen kommer ju garanterat att återbildas igen. Jag har ingen förhoppning om att den lille kommer förrän tidigast om fyra veckor. 27 dagar kvar.

• wibblywobbly
    Elvipe skrev 2018-05-15 21:53:38 följande:

Nu menar jag absolut inte att påpeka något dåligt om igångsättning utan har själv funderat kring detta då jag läst om de som fått tillåtelse att bli igångsatta pga. bland annat förlossningsrädsla.

Jag är orolig inför förlossningen då min förra blev extremt smärtsam och utdragen och slutade akut. Men min bm menar att igångsättning är ett sämre alternativ än att låta kroppen starta det naturligt när den är mogen och redo. Hon menar att förlossningen ofta blir just extremt utdragen och ofta upplevs som jobbigare vid en igångsättning. Fast samtidigt undrar man ju då varför det i vissa fall ses som är fördel att sättas igång eftersom att det sker av alla möjliga anledningar. Har era bms sagt något speciellt kring igångsättning?

Det finns absolut risker med igångsättning, samt att "naturligt är bäst". För mig är igångsättning ett bra alternativ eftersom jag riskerar att bli sjuk eller få värre grav. diabetes om jag går för långt över tiden, därav har de bokat in en igångsättning väldigt kort inpå mitt BF :)

Sen tycker jag det är svårt att veta exakt hur "illa" det är att bli igångsatt då i många andra länder gör man det på rullande band.. :/ Men hur som - så tror jag att de inte beviljar igångsättning om de inte känner att det blir en mer positiv grej, än att inte göra det.

• evve88

Nu menar jag absolut inte att påpeka något dåligt om igångsättning utan har själv funderat kring detta då jag läst om de som fått tillåtelse att bli igångsatta pga. bland annat förlossningsrädsla.

Jag är orolig inför förlossningen då min förra blev extremt smärtsam och utdragen och slutade akut. Men min bm menar att igångsättning är ett sämre alternativ än att låta kroppen starta det naturligt när den är mogen och redo. Hon menar att förlossningen ofta blir just extremt utdragen och ofta upplevs som jobbigare vid en igångsättning. Fast samtidigt undrar man ju då varför det i vissa fall ses som är fördel att sättas igång eftersom att det sker av alla möjliga anledningar. Har era bms sagt något speciellt kring igångsättning?

Jag blev igångsatt med sonen pga preklampsii, hon sa till mig på torsdagen när jag blev igångsatt vid 11:00 att jag skulle räkna med att han föddes på lördag. För att igångsättningar brukar ta tid. Men jag hade gjort två hinnsvepningar tidigare och min tapp var utplånad samt öppen 1 cm när dom satte igång mig så hade nog ett bra utgångsläge. Jag hade värkar 1 minut över 11. Helt sjukt, min kropp måste vart nära att sätta igång de själv precis på den tidpunkten, han är född 19:45 samma kväll. Der negativa är att värkarna blev väldigt intensiva och hade vad dom kallar värkstorm i flera timmar utan paus och hann inte med epidural, tror de blev dubbelt i och med att kroppen startade själv plus igångsättning. Så är livrädd för igångsättning denna gången, ska till aurora nästa vecka. Men har hört flera som blivit igångsatta som de såklart gått bra för utan att det blivit mer intensivt än en ?vanlig? förlossning. Har man dessutom inget val är det ju ett jättebra alternativ, oftast tar de ju lite längre tid bara vilket jag hade föredragit mitt fall :)
  • Moorii

Jag sattes igång på bf+12, pga lite fostervatten. Var helt omogen, inte ens i närheten av en förlossning.. Fick börja med tabletter för att utplåna tappen, det tog ca 18 timmar, sov igenom större delen. Dagen efter vid åtta satte de in värkstimulerande dropp, blev lite kaos två gånger, dels när droppet ökades för fort och värkarna kom i ett, blev ok efter epidural. Sedan gick sonens hjärtslag ner så då pausades droppet någon timme. 22:48 på bf +13 är han född. Så visst blev det ganska utdraget, men det var ingen hemsk upplevelse för det. Dock önskar jag att förlossningen sätter igång av sig själv den här gången, hade varit roligt att få uppleva det!
  • Moorii

Första dagen jag jobbat 25 % och måste säga att det kändes väldigt lagom..! När jag väl saktat ner så kände jag hur tungt det faktiskt är med allt. Skönt också att inte ha fullt ansvar för min klass, det är en stor lättnad. Idag har jag flyttat sonens kläder till ny byrå och packat upp alla yttepyttekläder och lagt in i den lilla byrån. Har längtat efter att göra det <3 Nu ska vi bara montera vaggan så får hon komma när hon vill efter det :)

• Kia82
    Moorii skrev 2018-05-16 18:11:57 följande:

Första dagen jag jobbat 25 % och måste säga att det kändes väldigt lagom..! När jag väl saktat ner så kände jag hur tungt det faktiskt är med allt. Skönt också att inte ha fullt ansvar för min klass, det är en stor lättnad. Idag har jag flyttat sonens kläder till ny byrå och packat upp alla yttepyttekläder och lagt in i den lilla byrån. Har längtat efter att göra det <3 Nu ska vi bara montera vaggan så får hon komma när hon vill efter det :)

Vad skönt! När var det du var beräknad?

Jag har fått beslutsångest över vilka kläder som ska med till förlossningen så står och velar. Är ganska så säker på att det blir en liten klump då blivande storebror vägde 4,3 kg och döttrarna precis under 4 kg, dessutom har dom varit upp till 55 cm långa. Man glömmer så fort hur små dom ändå var trots sina inte alltför ynkliga kroppshyddor.

På tisdag är jag i vecka 38 (37+0) och bebisen är fullgången, känns helt galet!
  • Moorii
    Kia82 skrev 2018-05-16 19:26:14 följande:

Vad skönt! När var det du var beräknad?

Jag har fått beslutsångest över vilka kläder som ska med till förlossningen så står och velar. Är ganska så säker på att det blir en liten klump då blivande storebror vägde 4,3 kg och döttrarna precis under 4 kg, dessutom har dom varit upp till 55 cm långa. Man glömmer så fort hur små dom ändå var trots sina inte alltför ynkliga kroppshyddor.

På tisdag är jag i vecka 38 (37+0) och bebisen är fullgången, känns helt galet!

Verkligen! Beräknad till 24/6, så 34+2 idag.

Oj, ja det var inga små pluttar! Min son var ingen pytte heller, strax under fyra kilo och 50,5 lång, han hade storlek 50 i bara en vecka har jag för mig. Gissar att tjejen kommer vara lite mindre, eller hoppas.. Har inte bestämt vad som ska med heller, men det får nog bli flera alternativ.

Spännande, nu börjar det närma sig! :) Känns som det är en evighet kvar för min del..
  • Utvandraren2

Jag blir nästan lite nojlig för att jag inte tänker på vad jag ska ha med till BB. Hör ju samma diskussion i flera forum.

Jag bor ca 10 minuter med bil från sjukhuset.

Det blir troligtvis delat rum med en eller två andra då mitt sjukhus har väldigt få familjerum. Så sambon kommer att få sova hemma. Så då kan ju han ta med det man ev glömt tänker jag. Jättetråkigt att han måste åka hem på kvällen och gruvar mig för att ligga på ett rum med snarkande mödrar och skrikande bebisar och vara helt slut och inte få sova. För MIN kommer ju såklart inte skrika... ;)

Jag har tänkt att stanna så länge som perdonalen tycker att det behövs. Jag har ju min mamma sjuksystern hos oss också, men vill inte äventyra något genom att åka hem för tidigt.

• Kia82
    Utvandraren2 skrev 2018-05-16 22:26:41 följande:

Jag blir nästan lite nojlig för att jag inte tänker på vad jag ska ha med till BB. Hör ju samma diskussion i flera forum.

Jag bor ca 10 minuter med bil från sjukhuset.

Det blir troligtvis delat rum med en eller två andra då mitt sjukhus har väldigt få familjerum. Så sambon kommer att få sova hemma. Så då kan ju han ta med det man ev glömt tänker jag. Jättetråkigt att han måste åka hem på kvällen och gruvar mig för att ligga på ett rum med snarkande mödrar och skrikande bebisar och vara helt slut och inte få sova. För MIN kommer ju såklart inte skrika... ;)

Jag har tänkt att stanna så länge som perdonalen tycker att det behövs. Jag har ju min mamma sjuksystern hos oss också, men vill inte äventyra något genom att åka hem för tidigt.

Då bor du ju så pass nära att det är ingen fara om du skulle glömma något. Vi bor 7 mil från sjukhuset så där känns det lite värre och jag är främst nervös för att glömma typ id, mobilladdare eller Mvc-papper, allt annat går ju att ordna om det skulle behövas.