• Nube

Vi som har plussat efter IVF hösten 2017

Tänkte att det vore roligt att följas åt under graviditeten med andra som också gjort IVF.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-12-28 11:37
    BF 2018 <3

Ijo, 3/5

Hoppfullhet, 10/5

Mm79, 24/5

EimearX, 27/5

Senua, 28/5

Milli07, 1/6

Pigan86, 1/6

Andromedae, 2/6

Nube, 4/6

Galadriel80, 6/6

Anki7, 11/6

Emsoff, 21/6

Kattnos, 16/7

Hey.orange, 21/7

Pigall, 30/7

Jeenniie83, 2/8

Waldesten16, 13/8

BettyBoop81, 16/8

Solen2, 20/8

Znickers 21/8

• Svar på tråden Vi som har plussat efter IVF hösten 2017
  • Hey.orange
    matelan skrev 2017-12-29 11:52:26 följande:

Hej!

Får jag hoppa in här? Vi har gjort IVF och efter jag op. bort båda mina äggledare så gjorde vi FET från ÄP nr 2 och då stannade äntligen pyret. Idag är jag i v 9 (8+1) och har BF 8/8 -18. Vi var på vul i förrgår och såg det lilla hjärtat ticka, nu vågar jag äntligen tro på det! :D 

Grattis och välkommen!
  • pigan86

Tack Miriam Artemisia & Znickers <3

Hoppas ni alla haft ett mysigt nyårs firande.

Har en liten fundering, har någon av er alla börjat köpa saker till era bejbiar? Jag har inte vågat köpa nånting än och helt ärligt vet jag inte ens vad jag ska köpa. Vilken storlek på kläder, vilken säng, barnvagn, babyskydd etc ska man ta. Allt känns som en djungel. Blir bara stressad samtidigt som jag är helt oförberedd.

Efter nästa UL kanske vi ska börja. Förhoppningsvis har oron lagt sig lite då. Har fortfarande så svårt att förstå att de är på riktigt den här gången.

• Hoppfullhet
    pigan86 skrev 2018-01-01 20:14:07 följande:

Tack Miriam Artemisia & Znickers <3

Hoppas ni alla haft ett mysigt nyårs firande.

Har en liten fundering, har någon av er alla börjat köpa saker till era bejbiar? Jag har inte vågat köpa nånting än och helt ärligt vet jag inte ens vad jag ska köpa. Vilken storlek på kläder, vilken säng, barnvagn, babyskydd etc ska man ta. Allt känns som en djungel. Blir bara stressad samtidigt som jag är helt oförberedd.

Efter nästa UL kanske vi ska börja. Förhoppningsvis har oron lagt sig lite då. Har fortfarande så svårt att förstå att de är på riktigt den här gången.

Med första barnet väntade vi till ca v 22-23, sen beställde vi vagn. Mest för att alla sa att väntetiden kunde vara lång. Dock har de flesta butiker förlossningsgaranti. Därefter väntade vi till efter v 33 ca innan vi köpte ngt mer. Kanske lite i längsta laget, men vi (mest jag) kände oss inte redo tidigare. Dock kändes det lite som om man bara skulle våga göra första köpet så kändes det lättare sen.

Nu väntar vi nr2 o jag är i v 22. Har ff inte köpt ngt, nu har man en hel del. Dock behövs vagn, säng o lite sånt men de tänker jag inte stressa med. Vet att tiden kommer när jag känner mig redo för det, det kommer du mest troligt också göra :)
  • pigan86
    Hoppfullhet skrev 2018-01-01 20:27:55 följande:

Med första barnet väntade vi till ca v 22-23, sen beställde vi vagn. Mest för att alla sa att väntetiden kunde vara lång. Dock har de flesta butiker förlossningsgaranti. Därefter väntade vi till efter v 33 ca innan vi köpte ngt mer. Kanske lite i längsta laget, men vi (mest jag) kände oss inte redo tidigare. Dock kändes det lite som om man bara skulle våga göra första köpet så kändes det lättare sen.

Nu väntar vi nr2 o jag är i v 22. Har ff inte köpt ngt, nu har man en hel del. Dock behövs vagn, säng o lite sånt men de tänker jag inte stressa med. Vet att tiden kommer när jag känner mig redo för det, det kommer du mest troligt också göra :)

Det enda vi har är en skötväska (en julklapp vi fick) men mer än så har vi inte. Sen vet jag inte om vi kanske får ärva ngt eller om allt måste köpas nytt. Man vill ju gärna inte fråga heller :)

Men babyskydd känns som prio 1 iaf. Vi bor en bra bit från närmsta bb och man vill ju gärna ha med sig bejbisen hem när det är dags för de.

Vi har ett rum som ska inredas (stått som "skräprum" sen huset köptes för 3 år sedan har inte kunnat nyttja de till annat pga babydrömmen) så i prylväg kommer nog ingenting köpas förrän vi har någonstans att sätta allting.

Du som har barn sen tidigare, vilken storlek ska man ta på kläder och ungefär hur mkt behövs första tiden?

Är verkligen nybörjare på allt de praktiska. Är bara den mentala biten jag är förberedd på, rollen som mamma har jag drömt om i flera år :)
  • andromedae

Vi var på RUL i fredags, BM ville flytta oss framåt trots ivf. Spelar inte mig nån roll, jag blir bara förvirrad hur jag ska räkna Tungan ute. Idag är vi antingen 18+1 eller 18+5. 
    Jag har moderkakan i framvägg, så lär väl dröja innan jag känner nåt. En pigg liten pojke låg därinne i alla fall. Det känns så underbart, så fantastiskt Hjärta
    Vi väntar dock till v.23, när vården också räknar honom som bebis, innan vi köper nåt.

Aug-15 MA v.12, jan-16 MF v.10, IVF FET1 aug-17 kemisk grav.
  • Hoppfullhet
    andromedae skrev 2018-01-01 22:24:18 följande:

Vi var på RUL i fredags, BM ville flytta oss framåt trots ivf. Spelar inte mig nån roll, jag blir bara förvirrad hur jag ska räkna . Idag är vi antingen 18+1 eller 18+5. 

Jag har moderkakan i framvägg, så lär väl dröja innan jag känner nåt. En pigg liten pojke låg därinne i alla fall. Det känns så underbart, så fantastiskt . 

Vi väntar dock till v.23, när vården också räknar honom som bebis, innan vi köper nåt.

Va mysigt, grattis :).. nu vet jag inte ifall ni gjort ett färskt försök eller FET. Jag gjorde färskt och då räknas datum för äggplock som 2+0. Detta är inget som eg flyttas på enligt alla jag träffas därefter. Hoppas du snart får känna din lille krabat :)
  • Hoppfullhet
    pigan86 skrev 2018-01-01 22:22:16 följande:

Det enda vi har är en skötväska (en julklapp vi fick) men mer än så har vi inte. Sen vet jag inte om vi kanske får ärva ngt eller om allt måste köpas nytt. Man vill ju gärna inte fråga heller :)

Men babyskydd känns som prio 1 iaf. Vi bor en bra bit från närmsta bb och man vill ju gärna ha med sig bejbisen hem när det är dags för de.

Vi har ett rum som ska inredas (stått som "skräprum" sen huset köptes för 3 år sedan har inte kunnat nyttja de till annat pga babydrömmen) så i prylväg kommer nog ingenting köpas förrän vi har någonstans att sätta allting.

Du som har barn sen tidigare, vilken storlek ska man ta på kläder och ungefär hur mkt behövs första tiden?

Är verkligen nybörjare på allt de praktiska. Är bara den mentala biten jag är förberedd på, rollen som mamma har jag drömt om i flera år :)

Japp, babyskydd är bra att ha ;) dock är det oftast sånt som en hel del butiker har på lager så det är bra. Annars om du har appen Preglife finns där en bra checklista på vad som är bra att ha förberett. Kläder är så olika, beroende på om man får ett kräkbarn eller ej. Vi köpte några enstaka plagg i 50 sen mer i 56. Lånade en del med o sen fick vi, efter att vår flicka kom, mer kläder i 56 o 62 så vi hade så vi klarade oss. Sen är de lite hur du har det med tvättmöjligheter, kan du tvätta närsom?? Oftast kan man iofs tvätta upp lite kräkplagg i vasken med.. hade kanske 2 pyjamas, 3-4 bodys o lika många byxor plus lite strumpor i strl 50 o de räckte som sagt gott o väl till oss. Vår flicka kräktes i princip aldrig. Förutom kläder o så hade vi bara säng o vagn till henne. Köpte en vagga/babysitter när hon va ca 1,5 månad. Vi bodde just då i en liten 2:a så hade ändå inte plats till så mkt, men vi sakna inget :)
  • pigan86
    Hoppfullhet skrev 2018-01-01 23:16:50 följande:

Japp, babyskydd är bra att ha ;) dock är det oftast sånt som en hel del butiker har på lager så det är bra. Annars om du har appen Preglife finns där en bra checklista på vad som är bra att ha förberett. Kläder är så olika, beroende på om man får ett kräkbarn eller ej. Vi köpte några enstaka plagg i 50 sen mer i 56. Lånade en del med o sen fick vi, efter att vår flicka kom, mer kläder i 56 o 62 så vi hade så vi klarade oss. Sen är de lite hur du har det med tvättmöjligheter, kan du tvätta närsom?? Oftast kan man iofs tvätta upp lite kräkplagg i vasken med.. hade kanske 2 pyjamas, 3-4 bodys o lika många byxor plus lite strumpor i strl 50 o de räckte som sagt gott o väl till oss. Vår flicka kräktes i princip aldrig. Förutom kläder o så hade vi bara säng o vagn till henne. Köpte en vagga/babysitter när hon va ca 1,5 månad. Vi bodde just då i en liten 2:a så hade ändå inte plats till så mkt, men vi sakna inget :)

Jo jag använder preglife appen. Får utforska lite mer i den helt enkelt. Men tusen tack för alla tips <3

Tvättmöjligheter har vi, bor i eget hus och har en fullt utrustad tvättstuga med både tvättmaskin, torkskåp och torktumlare.

Däremot bor jag i ett litet samhälle så allt måste beställas, har kring 45 mil till närmaste större samhälle. Livet på landet är inte alltid en dans på rosor har jag börjat märka. Fast de flesta gånger är internet billigare än fysiska butiker + att utbudet är betydligt mycket större på nätet :)
  • pigan86
    andromedae skrev 2018-01-01 22:24:18 följande:

Vi var på RUL i fredags, BM ville flytta oss framåt trots ivf. Spelar inte mig nån roll, jag blir bara förvirrad hur jag ska räkna . Idag är vi antingen 18+1 eller 18+5. 

Jag har moderkakan i framvägg, så lär väl dröja innan jag känner nåt. En pigg liten pojke låg därinne i alla fall. Det känns så underbart, så fantastiskt . 

Grattis till gossen <3

Vi var också på RUL i fredags o vi blev bakflyttade 6 dagar. Tycker själv de kändes konstigt med tanke på att man vet exakt när allting skedde. Huvudsaken är ju ändå att bejbisen mår bra, sen kommer den nog ut när den är redo oavsett beräknad BF :)
  • hanna8911

Hej! Hoppar lite försiktigt in här och följer tråden. Plussade på nyårsafton efter FET i julveckan! Är bara i v 5+0 så jätte tidigt men spännande att läsa om era upplevelser här inne!

Svar på tråden Vi som har plussat efter IVF hösten 2017