• Nube

Vi som har plussat efter IVF hösten 2017

Tänkte att det vore roligt att följas åt under graviditeten med andra som också gjort IVF.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-12-28 11:37
    BF 2018 <3

Ijo, 3/5

Hoppfullhet, 10/5

Mm79, 24/5

EimearX, 27/5

Senua, 28/5

Milli07, 1/6

Pigan86, 1/6

Andromedae, 2/6

Nube, 4/6

Galadriel80, 6/6

Anki7, 11/6

Emsoff, 21/6

Kattnos, 16/7

Hey.orange, 21/7

Pigall, 30/7

Jeenniie83, 2/8

Waldesten16, 13/8

BettyBoop81, 16/8

Solen2, 20/8

Znickers 21/8

• Svar på tråden Vi som har plussat efter IVF hösten 2017
  • Hey.orange
    Emsoff skrev 2017-12-23 14:52:48 följande:

Nä, inga restriktioner! Men har fått göra 6 st ultraljud och får nytt så fort jag vill. Så obegränsat med ultraljud helt enkelt!

Så skönt ändå! Då blir man glad att det funkar så och man tar den hänsynen!
  • Znickers
    waldesten16 skrev 2017-12-22 06:44:36 följande:

Har en fråga kring när ni berättade nyheten att ni är gravida för den närmsta familjen? Jag vill gärna berätta för mina föräldrar och syster under julen och kommer då på tisdag gå in i v. 8 (7+0). Har varit på tidigt vul så har sett hjärtat slå men ska tillbaka den 4 jan igen för kontroll. Min sambo tycker det är för tidigt att berätta men jag tycker att man kanske kan berätta för de allra närmaste. Hur resonerar ni?

Jag tänker lite grann som Kattnos, ifall det skulle gå illa av någon anledning så känns det skönt att kunna få det stödet av närmsta familjen.

Våra föräldrar + syskon + närmsta vänner vet att vi går igenom IVF-behandling. Så nu när vi fick plus på stickan (är i v.6) berättade vi enbart för mina föräldrar och svärföräldrar. Syskonen får eventuellt veta nu i jul när vi samlas.

Min poäng är att personligen känns det skönt att de som står oss närmast vet vad vi går igenom och på så vis har större förståelse och kan stötta oss!

Hur känner du själv att du/ni vill göra?
  • Znickers
    Emsoff skrev 2017-12-22 20:51:07 följande:

Jag haft 4. Varav ett var biokemiskt i vecka 5. De andra har varit MAn. Det första upptäcktes i v9, såg då ut som det dött i v5. Men de skrumpnar ju ihop lite har jag hört. Så det kan ha varit senare. Det andra MAt var en ofostrig graviditet som skrapades bort i v10. Det senaste levde i v10, men inte i v11. Det var dock hela tiden en vecka mindre i storlek. Dock växte den som den skulle, så alla läkare sa att jag skulle våga tro.

Emsoff - jag hejar på dig denna gång. Håller alla tummar o tår på en fullbordad graviditet ända in till det sista. Det är hemskt att du haft det så tufft med missfallen men någon gång ska set vända!! Våga tänk positivt och hoppfullt!!!

Styrkekramar till dig
  • Znickers

Tiden går så långsamt och jag vill bara att det ska vara tid för oss att göra det första tidiga ULet. Vi har tid först 10 januari. Känns som en evighet dit.

Är så orolig över att det ska vara tomt, en tom fostersäck och inget hjärta som pickar där i. Jag letar febrilt efter fler grav-tecken. Men är bara kissnödig, brösten ömmar på kvällar & morgnar och magen känns svullen på insidan o ömmar lite. Men tänker hela tiden att jag borde känna något mer, iallafall ju mer tiden går. Men det känns så spöklikt. Tog ett 3e grav-test i förrigår och självklart är det ju fortf. ett plus. Man tänker så irrationellt men kan inte låta bli att önska jag kunde känna mer.

Är det någon av er som känner igen sig?

• kattnos
    Znickers skrev 2017-12-23 15:48:32 följande:

Tiden går så långsamt och jag vill bara att det ska vara tid för oss att göra det första tidiga ULet. Vi har tid först 10 januari. Känns som en evighet dit.

Är så orolig över att det ska vara tomt, en tom fostersäck och inget hjärta som pickar där i. Jag letar febrilt efter fler grav-tecken. Men är bara kissnödig, brösten ömmar på kvällar & morgnar och magen känns svullen på insidan o ömmar lite. Men tänker hela tiden att jag borde känna något mer, iallafall ju mer tiden går. Men det känns så spöklikt. Tog ett 3e grav-test i förrigår och självklart är det ju fortf. ett plus. Man tänker så irrationellt men kan inte låta bli att önska jag kunde känna mer.

Jag känner igen mig! Jag har dagar då jag mår lite sämre och stunder med molvärk m.m men stora delar av tiden mår jag prima och då känns det liksom inte på riktigt.. men sen är ju alla graviditeter olika och det är inget fel att må bra - så försöker jag tänka. Att vara gravid är ju ingen sjukdom utan ett naturligt tillstånd i att vara kvinna.. men hade jag haft fler symptom (läs mått sämre) så känns det som att det hade varit lättare att fatta. Men skönt att det finns fler som inte mår pyton hela tiden!

Vi gjorde ul i v 9 (8+2) och då fanns ett tickande hjärta men det ska bli skönt med ett nytt ul i och med kub-testet 2/1 så man åter kan få bekräftat att något växer där inne.. har inte blivit större än heller även om det i sig inte är konstigt i v 11.. men det är SÅ lätt att jämföra sig med andra!

Jag håller tummarna för dig och försök att slappna av (inte lätt, jag vet..) Och god jul!
  • pigan86
    Znickers skrev 2017-12-23 14:02:47 följande:

Pigan86 - jag håller med, lutinuset har också fått mig att må extremt dåligt på många vis. otroligt skönt att ha slutat med det nu. Tack för dina ord :)

folsyra har jag tagit i flera år nu så det sitter som berget, en morgonrutin som är svår att glömma. hehe.

Men man kanske borde börja äta mer kosttillskott, omega 3 som du säger. Visserligen äter jag fisk 2-3 ggr i veckan men kanske bra att äta extra tillskott.

Jag fick rådet att ta omega 3 av den anledningen att jag inte äter fisk, tycker helt enkelt inte om de. Som "tur" är så är min sambo fiskallergiker så slipper äter de :D

Bortsett från de äter jag inga vitaminer eller andra tillskott. Min barnmorska tyckte inte att de behövdes, får man i sig allt i kostcirkeln så ska man väl inte behöva ta nå tillskott eller tänker jag fel??

God jul allihopa, hoppas ni mår bra och får en fin jul. Kram till er alla
  • kattnos

God jul alla i tråden! Och ni som berättar för släkten idag, hoppas ni får många glada reaktioner :)

• Hey.orange
    Znickers skrev 2017-12-23 15:48:32 följande:

Jag med! Tyvärr! Och jag har ju en graviditet sen innan att jämföra med då jag kände något typ hela tiden! Vi har UL 11/1. Vilken vecka är du i? Jag gick in i v 11 idag. Mina bröst är möjligen lite spända men annars inget, vi får hålla tummarna att allt är bra!

God jul!
  • Nube

God jul alla! Nästa år får vi se våra bebisar, hoppas att allt går bra för alla :)

• Znickers
    Hey.orange skrev 2017-12-24 13:24:22 följande:

Jag med! Tyvärr! Och jag har ju en graviditet sen innan att jämföra med då jag kände något typ hela tiden! Vi har UL 11/1. Vilken vecka är du i? Jag gick in i v 11 idag. Mina bröst är möjligen lite spända men annars inget, vi får hålla tummarna att allt är bra!

God jul!

Jag är i v.6, går in i v.7 på måndag. Så det är väldigt tidigt. Men det kanske är bara bra att vi inte känner så mycket, som en annan i tråden skrev tidigare :) Det behöver inte båda dåligt, snarare tvärtom.

Må gott och god jul!!
Svar på tråden Vi som har plussat efter IVF hösten 2017