Inlägg från: Iowhannah |Visa alla inlägg
  • Iowhannah

Bf juli 2018

Perpen skrev 2018-03-21 07:15:21 följande:

Hej hej! Hur går det för er? Här känns det som om tiden står stilla, går in i vecka 22 idag. Är fortfarande sjuk och har varit det i två veckor nu så är galet less på det, men har i alla fall sluppit feber helt. Har "bara" vansinnig hosta, ont i halsen och huvudvärk. :(

Jag kan hålla med om att tiden går sakta, samtidigt som den går jättesnabbt. Jag var på v 25-kontroll i dag och allt såg bra ut. Kul att få börja mäta magen! Med sonen låg jag hela tiden exakt på medellinjen och nu hamnade jag strax över.

Jag känner mig peppad när jag tänker på förlossningen, det ska bli spännande och häftigt att få uppleva det igen! Även om det gör skitont och kan vara traumatiskt (vilket jag tyckte att min förra var) så är det ändå en helt superhäftig upplevelse :D
  • Iowhannah
    Hermioney skrev 2018-03-21 16:32:48 följande:

25+1 här. Igår märkte vi att min allergier blivit sämre.

Sådant jag aldrig fått allergiska besvär av tidigare tåler jag plötsligt inte.

Snart kommer björkpollenet och förpestar mitt liv.

Jag är orolig för om det kommer bli värre än vanligt.

Jag har börjat få kramp i benet flera gånger i veckan ibland flera gånger per dag.

När jag väntade första barnet så reagerade min kropp tvärtom, pollenallergin var betydligt lindrigare än vanligt och min laktosintolerans, som var extrem, försvann nästan helt. Lustigt hur olika det kan vara.
  • Iowhannah
    Hermioney skrev 2018-03-21 17:34:13 följande:

Jag tar allergitabletter men man får bara ta en per dag. Tänk om de inte räcker till.

Kan de verkligen skicka iväg en till ett annat sjukhus om barnet är på väg ut? Vi har ju två sjukhus 15 och 25 minuter bort men de andra ligger mer än en timme bort.Kan man bli hänvisad dit ändå?

Får man ta allergitabletter som gravid? När jag väntade sonen så sa de på apoteket att gravida skulle hålla sig till ögondroppar och nässpray (som tur var så räckte det för min del då).
  • Iowhannah
    malikan skrev 2018-03-21 19:15:57 följande:

En till som är inne på andra veckans sjukdom här, fick åka in akut i helgen då jag hade andnöd.. har haft det riktigt jobbigt med influensan :(

Annars tycker jag det rullar på med bäbis, på tisdag ska jag till psyk då läkaren på kvinnokliniken inte är nöjd med att jag slutade med mina mediciner när vi började försöka bli gravida, får se vad dom säger, vägrar äta medicinen under graviditeten så vet inte vad jag ska dit å göra :P

Vad är det för medicin, och varför vill du inte äta den om den får dig att må bättre?
  • Iowhannah
    malikan skrev 2018-03-21 20:42:41 följande:

Sertralin och oxascand. Tycker inte att fördelarna väger över riskerna, nu har jag dessutom gått snart 6 mån och de tre sista månaderna är mest riskabla att äta sertralinet.. har lidit av psykisk ohälsa i 15 år både med och utan medicin och 9 mån är en liten tid att stå ut :)

Jag äter Sertraline nu och jag har förstått det som att fördelarna överväger nackdelarna, att det är lika dåligt för fostret om mamman är deprimerad som det är om hon äter Sertraline. Skillnaden är att mamman mår bättre med medicinen.

Jag tar bara 50 mg och sedan ska jag gå ner till 25 mg några veckor innan förlossning, för att minimera utsättningssymptomen hos bebisen. Räknar med att äta det några månader efter förlossning också eftersom jag tidigare har haft förlossningsdepression.

Sen kan man ju inte jämföra äpplen och päron, jag har bara varit deprimerad i samband med graviditet och förlossning, det är ganska mycket skillnad mot att lida av psykisk ohälsa i 15 år.
  • Iowhannah
    Hermioney skrev 2018-03-22 17:35:41 följande:

Jag undrar hur det är med maten för er andra.

Varje dag säger jag (och känner) "Jag dör av svält!".

Jag äter mer än min man som äter enorma portioner och ändå är jag hungrig. Ibland kan jag bli proppmätt men efter max fem minuter är jag lika vrålhungrig igen.

Innan jag blev gravid åt jag små portioner och var proppmätt flera timmar efteråt.

Hade jag inte varit gravid hade jag gått upp minst 20 kg av detta. Jag har extremt lätt för att gå upp i vikt. Nu har jag bara gått upp 6 kg sen jag blev gravid.

Är det nån mer som kan äta hur mycket som helst? Som också är hungrig hela tiden?

Denna graviditet är jag inte lika hungrig som jag var förra gången men det är definitivt mer hunger än vanligt. Förra gången var jag som ett bottenlöst hål under andra trimestern, jag kunde äta hela tiden om jag inte höll tillbaka!
  • Iowhannah
    Mamma till S skrev 2018-03-23 11:15:42 följande:

Är också såå hungrig hela tiden men kan inte äta mkt för känner mig så proppmätt på engång , haha ljuva liv!

Var på v25 koll hos bm idag. Hänt en del sen inskrivningen.

Himla mysigt att få höra det lilla hjärtat, åh, jag blir så rörd. Spelade in en snutt till barnen, får se hur dom reagerar hihi, om dom förstår vad det kan va :) SF måttet låg på 26 o gått upp 1 kg än så länge, så det va ju skönt!

Har ni sökt eller ska ni söka gravid.peng? Jag har så ont o det börjar bli såå jobbigt att jobba just nu! Tungt, svullna ben, illamående i perioder, nån form av foglossning, ryggvärk. Någon som skrivit o fått igenom? :) tycker det är svårt o formulera sig rätt....

Har du gått upp lite i tidigare graviditeter också?

Mitt S/F-mått låg på 24 och jag har ökat 12 kilo sedan inskrivning, 16 kilo allt som allt. Nu ligger jag på samma vikt som när sonen föddes så jag är lite rädd för att nå tresiffrigt innan den här bebisen är ute :/

Jag står i valet och kvalet vad gäller graviditetspenning. Företagshälsovården säger att jag inte bör jobba alls innan förlossning men min sjukskrivning går ut i månadsskiftet, och på MVC sa de att det skulle vara svårt för dem att få igenom 100 % sjukskrivning. Jag hoppas verkligen på att få tag på min läkare på måndag, och att hon förlänger sjukskrivningen, annars känns det stressigt gällande ansökan om grav.penning. Det rör sig liksom bara om fem veckor som jag hinner jobba om jag inte får förlängd sjukskrivning.
  • Iowhannah

Jag har inte blivit sjuk än men jag går runt och väntar på magsjukan nu. Sonen var sjuk förra söndagen och sambon var sjuk i torsdags, om det fortsätter i den takten så lär jag vara sjuk i morgon. Har haft ont, och varit lös, i magen sedan i går kväll så vi får väl se. Jag hoppas att jag slipper feber och kräkningar som de andra fick.

• Iowhannah
    Vita_tassar skrev 2018-03-25 13:28:00 följande:

Jag har ingen självdisciplin alls vad gäller ätandet. :( Jag har aldrig haft problem med min vikt, så jag har alltid ätit vad jag är sugen på, vilket är ett problem nu för jag är sugen på allt hela tiden, speciellt söta saker....både frukt och godis visserligen, men det är sjukt svårt att hålla sig från godis på väg hem från jobbet när tröttheten säger åt mig att skaffa snabb energi. Pendlandet ställer alltså också till det. Det går bättre när jag är hemma.

Är ganska rädd för att ha gått upp supermycket faktiskt. Har inte vägt mig alls sedan inskrivningen.

Försök att ta med dig nyttiga mellanmål att äta på buss/tåg/t-bana så du inte blir hungrig och sötsugen.
  • Iowhannah
    tiiitti skrev 2018-03-26 08:22:30 följande:

99 dagar kvar till BF! Äntligen tvåsiffrigt :D

Härligt!

103 dagar kvar här :)
Svar på tråden Bf juli 2018