• Ellifant

IVF våren 2018

Hej!

Jag påbörja min första ivf nu i november men vi var tvungna att avbryta pga för få blåsor!

Nu blir det en vilomånad och förhoppningsvis startar vi i januari 2018. Jag tycker att det är så jobbigt att läsa om alla som är i gång!

Så nu startar jag en ny grupp för oss som ska starta ivf i början av nästa år. Även för er som har gjort fler ivf försök men inte lyckats och hoppas på att 2018 är ert år!

Vi kan ju hjälpas åt att få tiden att gå! :)

• Svar på tråden IVF våren 2018
  • Akira Öken
    Bloggsombearbetning skrev 2018-01-22 22:35:03 följande:

Vad tråkigt att höra. Hoppas att det går bättre nästa gång och att ni då är "i fas".

Det hoppas jag med!
  • Sommarhopp
    mileythebunny skrev 2018-01-22 23:14:44 följande:

Har visserligen bara gjort ett äggutag, men vill ändå tipsa er som, precis som jag, lätt blir illamående av morfin. Sköterskan frågade mig innan om jag blir lätt illamående och erbjöd medicin mot det intravenöst tillsammans med morfinet. Jag kände av yrseln som vanligt, men påverkades inte alls. Jag förknippar yrsel med illamående, så det var en väldigt underlig känsla, men det funkade superbra. Inget illamående varken under äggplock eller efter, guld värt när man ändå är öm och omtumlad.

Dock kommer även jag be om mindre morfin om det blir en nästa gång, jag var så luddig att jag glömde titta på skärmarna och dansade ut ur salen med armarna i vädret. Min man skrattar fortfarande åt det...

Åh vilket bra tips! Jag är redan nu livrädd för äggplocket och har inte ens börjat spraya än... Det börjar jag med den 31 jan, så det är en bit kvar. Jag donerade ägg en gång för ca 10 år sedan, så jag har gått igenom ett äggplock. Och det var bland det värsta jag varit med om. Det gjorde galet ont under tiden, och sen kräktes jag hela kvällen och natten efteråt och hade så ont så jag inte kunde stå upp. Jag tror det beror på morfinet jag fick, för de gav mig så mycket de kunde eftersom jag hade så ont. Men då kände jag inte av morfinet alls. Blev inte yr och fortsatt jätteont. Det slog efteråt lagom till jag kom hem. Hoppas min klinik har sån medicin som de kan ge samtidigt så det inte blir riktigt lika jobbigt igen.
  • Percafluviatilis

Haft VUL nu och det visade 5 blåsor av bra storlek och en del små. Bättre än sist! Plock blir på torsdag men är osäker på insättning (om vi får ut något som kan befruktas). Vet inte om de gör insättning på lördagar? Det är Nordic IVF. De sätter in ett tvådagars om man får ut färre än fem ägg. Får man ut fler sätter de in blastocyst och det blir ju i sådana fall nästa tisdag. Sist fick vi ut fyra ägg så då blev det tvådagars.

• jkl789
    Mandypandy90 skrev 2018-01-22 21:10:42 följande:

Vad roligt att höra! Går allt bra för dig med ivfen? Får man veta hur många spermier dom hittar på biopsin och fryser in?

Får man fråga hur din mans diagnos var innan ingreppet? Några hormonrubbningar eller kromosomfel?

Så tacksam för svar..

Första ivfen gick inte bra. Fick tillbaka en fryst förra veckan och TROR jag plussade idag men det var så supersvagt och så tidigt så vågar inte lita på det förrens jag testat med digitalt!

Vi fick inte veta hur många de hittade mer än att det räckte till att frysa in mer än 1 ampull... vi har inte fått reda på vad det beror på att spermierna inte finns/inte är rörliga men håller på med utredning så får förhoppningsvis veta snart. Har också fått höra att det är inte säkert att de hittar felet. Dock känns det väldigt bra att det verkar finnas mycket att göra, vi var i princip inställda på donation... men som sagt, håller tummarna och hoppas att det går bra nu! :)

Ni visste inte heller vad det berodde på?
  • mileythebunny
    Sommarhopp skrev 2018-01-23 08:46:40 följande:
    Åh vilket bra tips! Jag är redan nu livrädd för äggplocket och har inte ens börjat spraya än... Det börjar jag med den 31 jan, så det är en bit kvar. Jag donerade ägg en gång för ca 10 år sedan, så jag har gått igenom ett äggplock. Och det var bland det värsta jag varit med om. Det gjorde galet ont under tiden, och sen kräktes jag hela kvällen och natten efteråt och hade så ont så jag inte kunde stå upp. Jag tror det beror på morfinet jag fick, för de gav mig så mycket de kunde eftersom jag hade så ont. Men då kände jag inte av morfinet alls. Blev inte yr och fortsatt jätteont. Det slog efteråt lagom till jag kom hem. Hoppas min klinik har sån medicin som de kan ge samtidigt så det inte blir riktigt lika jobbigt igen.
    Vilken hjälte du är som har donerat ägg! Tycker det är så fantastiskt med människor som ger av sig själva för att hjälpa andra, ni är otroliga och för många är ni ju den stora räddningen i chansen att få barn. Så därför suger det ju extra att höra att ditt äggplock var en mardröm, fy f-n så orättvist!! Du verkar ha mått mest pyton av oss alla. Vet du om du kanske är allergisk mot morfin? Har en vän som är, han kräks av all medicin med morfin i och får andra alternativ.
    Jag hoppas verkligen du får hjälp med medicin mot illamående (tror inte det är något avancerat, finns nog överallt) och att detta äggplocket är annorlunda. Det kan ju skifta mellan gångerna och kanske rentav har metoderna ändrats lite på tio år? Håller tummarna för dig! (Jag gick också långa protokollet, så segt!)
  • Linsi
    Percafluviatilis skrev 2018-01-23 11:21:09 följande:

Haft VUL nu och det visade 5 blåsor av bra storlek och en del små. Bättre än sist! Plock blir på torsdag men är osäker på insättning (om vi får ut något som kan befruktas). Vet inte om de gör insättning på lördagar? Det är Nordic IVF. De sätter in ett tvådagars om man får ut färre än fem ägg. Får man ut fler sätter de in blastocyst och det blir ju i sådana fall nästa tisdag. Sist fick vi ut fyra ägg så då blev det tvådagars.

Jag går hos Nordic IVF i Malmö, vi har preliminär insättning av 3-dagars på torsdag och om det går att odla vidare så har vi insättning på lördag.
    Så i Malmö har de insättning på lördagar.
  • Percafluviatilis
    Linsi skrev 2018-01-23 14:33:09 följande:

Jag går hos Nordic IVF i Malmö, vi har preliminär insättning av 3-dagars på torsdag och om det går att odla vidare så har vi insättning på lördag.

Så i Malmö har de insättning på lördagar.

Jag mailade kliniken och frågade och det var som du säger, de har också insättningar på lördagar! Hoppas dock på en blastocyst på tisdag istället :)
  • Linsi
    Percafluviatilis skrev 2018-01-23 14:43:07 följande:
    Jag mailade kliniken och frågade och det var som du säger, de har också insättningar på lördagar! Hoppas dock på en blastocyst på tisdag istället :)
    Skönt att veta iaf Glad
    Här hoppas vi på lördag.
  • Anonym (9onde)

Den 9onde gången har hitentills varit den bästa behandlingen.

Vi fick 9 ägg. 6 befruktades med vanlig ivf. Ett ägg blev dubbel-befruktat och då blir det ju bara pannkaka. De andra två blev inte befruktade. Så himla glad för de andra gångerna har vi fått få ägg och av dem har få varit omogna!

På lördag får en blastisar tillbaka :) yeey!

• FrökenBlåklocka

En fråga till er alla. 
    Hur många av er har Orgralutran sprutorna?
    Och hur många packet fick ni hämta ut första gången på apoteket? 
    Hade ni uttags intervaller?
    Eller räckte det med 5 sprutor för nästa steg dvs äggplock?

Svar på tråden IVF våren 2018