• Jooosen

Vi som är på försök 9 med första barnet

Hello,

Äl 8 december bim 21 december. Blir 9e försöket här. Detta börjar bli sjukt tradigt. Börjar mentalt ställa in mig på hjälp så småningom. Men lever på hoppet nu :)

Hoppa gärna in här om det finns flera!

Försöker med första barnet sen april 2017
  • Svar på tråden Vi som är på försök 9 med första barnet
  • Jooosen
    LillaAw skrev 2018-01-08 21:50:04 följande:

Gjorde äggledarspolning idag och det gick inte bra :( gjorde sjukt ont och hon kunde inte spola in mer än 5 ml. Vet inte hur mycket det ska in men hon trodde det kunde eventuellt vara stop i äggledarna. Spände och gjorde så ont i livmodern och ingen vätska gick till äggledaren. Vet inte om det gjordes rätt. Svimmade direkt efteråt och fick ligga på en brits innan jag kunde åka hem. Blödde även efteråt då de knep tag i livmoderhalsen med något instrument. Usch säger jag bara! Kommer aldrig göra om det igen.

Är så ledsen och trött nu efteråt och undrar om det är värt allt slit. Vill inte skrämma någon, det brukade inte vara såhär sa min gynekolog men om det är stopp kan det tydligen bli så. Nu är nästa steg ivf-remiss för utredningen är klar. Och runt 9 mån kö till ivf så lika bra att hoppa på tåget fast man inte är helt redo just nu..

Åh stackars :(... kunde de konstatera stop eller var det bara var dom trodde? Vad orättvist! Bra att ni ställt in er i ivfkö iaf. Ju för desto bättre! Drar mig för att kontakta fertilietsutredning men är nog dax snart... kram till dig
  • LillaAw
    33villbligravid skrev 2018-01-08 23:14:59 följande:

Oj nej vad trist!! Men skönt att ni ändå nu har det bakom er och kan ta nästa steg vidare (fast det kan kännas tungt nu) ..

Ja känns skönt att allt är klart iaf :) är nog mest besviken för hade hoppats så mycket på att kunna få barn naturligt så det känns som en sorg på något vis. Vi försöker tills det är dags för ivf men med små förhoppningar... kram
  • 33villbligravid
    LillaAw skrev 2018-01-09 07:48:17 följande:
    Ja känns skönt att allt är klart iaf :) är nog mest besviken för hade hoppats så mycket på att kunna få barn naturligt så det känns som en sorg på något vis. Vi försöker tills det är dags för ivf men med små förhoppningar... kram
    Ja det förstår jag, sorgen alltså. Stor kram till dig - i slutändan spelar det ju ändå ingen roll hur barnen kommit till <3
  • Hedblomster
    LillaAw skrev 2018-01-09 07:48:17 följande:
    Förstår verkligen att det är en sorg! 
    Bloggar på havingyourbaby.vimedbarn.se. Försökt bli gravid sedan mars 2017, utomkvedshavandeskap i maj 2017.
  • Hedblomster
    Ibland känns det verkligen som om man håller på att bli galen. Direkt efter min operation i juni pga utomkveds kände jag mig väldigt hoppfull för läkaren sa att det säkert ska gå bra att bli gravid igen. Sedan läste jag i min journal om små sammanväxningar på äggledaren som finns kvar och då inbillade jag mig genast att jaha då är jag infertil då. Efter mycket om och men ringde jag läkaren som opererade i november och han var väl inte speciellt talför men sa att nej det ska nog inte vara några problem, tratten på äggledaren var fri osv. Då kände jag mig hoppfull igen. Sedan började jag inbilla mig att det nog var stopp i äggledaren, eller jag blev helt säker på att det var det. Så då bokade jag in spolningen och fick reda på att det var fri passage. Hoppfull igen! Förutom att jag nu några dagar senare funderar på att gynekologen SA ju faktiskt att man kan fundera på om äggledaren inte lyckas plocka upp ägget pga sammanväxningar... Läkaren som opererade sa ju dock att det troligtvis inte skulle ställa till problem... Kastas mellan hopp och förtvivlan hela tiden på något vis.

Dessa tankar går runt i mitt huvud HELA tiden och jag är så trött på det. Jag önskar att någon av alla läkare och gynekologer hade haft tid att verkligen prata igenom det med mig men ingen har haft det.
    Bloggar på havingyourbaby.vimedbarn.se. Försökt bli gravid sedan mars 2017, utomkvedshavandeskap i maj 2017.
  • LillaAw
    Jooosen skrev 2018-01-09 06:42:32 följande:

Åh stackars :(... kunde de konstatera stop eller var det bara var dom trodde? Vad orättvist! Bra att ni ställt in er i ivfkö iaf. Ju för desto bättre! Drar mig för att kontakta fertilietsutredning men är nog dax snart... kram till dig

Hon fick avbryta undersökningen för det gjorde så ont och va hårt motstånd att spruta in vätska så hon kunde inte heller säga att det var stopp.. :( men det syntet inte på ultraljudet att vätskan gick in i äggledaren. Är glad det är över nu iaf men mer orolig att det är något fel. Hon sa att ibland lyckas man efter spolningen. Lycka till nu! Kram
  • Jooosen
    LillaAw skrev 2018-01-09 17:17:52 följande:

Hon fick avbryta undersökningen för det gjorde så ont och va hårt motstånd att spruta in vätska så hon kunde inte heller säga att det var stopp.. :( men det syntet inte på ultraljudet att vätskan gick in i äggledaren. Är glad det är över nu iaf men mer orolig att det är något fel. Hon sa att ibland lyckas man efter spolningen. Lycka till nu! Kram

Jag förstår! Hoppas det hjälper på något vis. Men förstår om du är orolig :(... som du skrev löngre upp så känns det så konstigt att man själv antagligen ska få söka ivf. Kändes så otroligt långt borta när man började försöken i våras.... kram <3
  • LillaAw
    Hedblomster skrev 2018-01-08 21:55:16 följande:

Nej vad tråkigt att det blev så :( låter ju som att det kan vara stopp isf. Vet inte hur mycket vätska de sprutade in i mig men den rann ju vidare genom äggledaren efter en halv minut kanske. Beklagar verkligen att det inte kändes bra:( och vad jobbigt att kön är så lång! Men om äggledarna har varit ert problem kommer det säkert gå jättebra med ivf! Det är inte aktuellt att göra något försök på en privat klinik? Har hört att vissa testat privat medan de står i kön. Kostar ju en del dock.

Ja jag vet inte hon spolade in koksalt och kändes inte helt hundra när hon gjorde det. Hon kändes nervös typ och vet inte om allt satt precis rätt. Hon fick avbryta undersökningen så hon kunde inte konstatera något stopp sa hon heller. Hon pratade inte så bra svenska heller så on kunde inte förklara vad hon gjorde så bra :/ vi kommer nog inte betala för provat ivf utan vänta på den landstingsfinansierade och försöka själva tills dess men bra att den Finns! Kram
  • Jooosen

En udda fråga: när vi har sex - även vid ägglossning o ja brukar ha de där typiska äl flytningarna så kan det ibland under akten komma ut massa vita flytningar. Så

Pass mkt att vi typ måste torka av det... tänk om det typ hämmar spermier att ta sig in :/... Gud man kan fundera tills man blir yr av allt....

• Hedblomster
    Jooosen skrev 2018-01-09 19:12:01 följande:

En udda fråga: när vi har sex - även vid ägglossning o ja brukar ha de där typiska äl flytningarna så kan det ibland under akten komma ut massa vita flytningar. Så

Pass mkt att vi typ måste torka av det... tänk om det typ hämmar spermier att ta sig in :/... Gud man kan fundera tills man blir yr av allt....

Har också mycket vitt vid ägglossning, har funderat på om det är för tjock liksom haha - men samtidigt, känns konstigt att så små saker skulle spela roll. Folk blir ju gravida hela tiden.... ibland kan jag få paniiik och typ vilja börja äta bisolvon som man har läst om här på familjeliv men sen tänker jag att det är fånigt.
Svar på tråden Vi som är på försök 9 med första barnet