• Anonym (Man)

Om din partner varit otrogen, vad skulle du helst höra?

Jag har haft ett förhållande med samma person i ca 1,5 år. Jag blev kär i denna person. Nu finns det risk för att allt kommer fram och jag har valt att lämna min älskarinna, vill inte separera från min fru. Vad är bäst att säga:

- jag har varit otrogen i 1,5 år, men hon betydde inget. Jag vill leva med dig.

Eller

- jag har varit otrogen i 1,5 år, jag blev kär i henne. Men jag vill leva med dig.

• Svar på tråden Om din partner varit otrogen, vad skulle du helst höra?
  • John22

Jag hade nog helst hört ljudet av ditt avhuggna huvud när det studsar mot golvet.

• Fjäril kär
    Anonym (Man) skrev 2018-04-11 22:30:23 följande:

Ja, många val vi vuxna gör är inte det bästa för barnen. Att röka, dricka alkohol, hoppa fallskärm, köra bil whatever. Det enda rätta är väl att försöka gottgöra då. Vilket jag har tänkt nu.

Ett gott råd i all välmening:

din sanning är inte nödvändigtvis den korrekta sanningen. Ha det i åtanke innan du trasslar in dig i vita lögner och bortförklaringar.

En förbannad fru vill ha hela den obekväma sanningen och kommer förmodligen att ställa många obekväma följdfrågor. Med risk för att även vilja prata med älskarinnan.

Så tänk dig noga för när du berättar.
  • Anonym (Man)
    Fjäril kär skrev 2018-04-12 11:29:02 följande:

Ett gott råd i all välmening:

din sanning är inte nödvändigtvis den korrekta sanningen. Ha det i åtanke innan du trasslar in dig i vita lögner och bortförklaringar.

En förbannad fru vill ha hela den obekväma sanningen och kommer förmodligen att ställa många obekväma följdfrågor. Med risk för att även vilja prata med älskarinnan.

Så tänk dig noga för när du berättar.

Jag kommer att säga sanningen.
  • Fjäril kär
    Anonym (Man) skrev 2018-04-12 11:18:34 följande:

Så om samma sak hände med pappan till dina barn, det vet du att det kan, då skulle du lämna på två röda? Inte ge en ny chans? Inte ens fundera på det, för barnens skull?

För barnens skull kan det aldrig vara bra att leva med en ledsen och besviken mamma och en pappa som stannar kvar av bekväma skäl.

Tänk ett steg längre nu. För inte kan du vara så naiv och tro att allt ska bli som vanligt?

Varje gång ni tjafsar eller är oense om något kommer självklart din otrohet att komma upp, gång på gång.
  • Anonym (kaffe)
    Så om samma sak hände med pappan till dina barn, det vet du att det kan, då skulle du lämna på två röda? Inte ge en ny chans? Inte ens fundera på det, för barnens skull?
    Jag tror det ofta beror på om man varit med om sånt tidigare eller inte. Om man inte varit med om det tidigare så är man kanske mer benägen att förlåta och tro på personens löften och ursäkter. Om man varit med om det tidigare som Molly och jag så tror jag man utvecklar en nolltolerans och lämnar på två röda för man vet av erfarenhet att det sällan lönar sig och man vet också av erfarenhet att den som varit otrogen sällan berättar hela sanningen och sällan ångrar sig på riktigt, Oftast ångrar man konsekvenserna det fick men inte det man fick uppleva med den andra.

Vad otrogna människor sällan förstår är att det inte bara handlar om att förlåta handlingarna sådär som att man kanske förlåter ett simpelt misstag. En otrohet får dig att omvärdera den bild du har av din partner. Din partner är inte samma person för dig efter en otrohet, det är en ny person som du inte riktigt vet hur du ska förhålla dig till. Delar stämmer fortfarande med det man trodde om personen men andra delar stämmer inte alls. Så även om du kan förlåta själva otroheten så är det inte säkert att du kan förmå dig själv att älska din "nya" partner.
  • Anonym (Man)
    Fjäril kär skrev 2018-04-12 11:36:27 följande:

För barnens skull kan det aldrig vara bra att leva med en ledsen och besviken mamma och en pappa som stannar kvar av bekväma skäl.

Tänk ett steg längre nu. För inte kan du vara så naiv och tro att allt ska bli som vanligt?

Varje gång ni tjafsar eller är oense om något kommer självklart din otrohet att komma upp, gång på gång.

Jag tror verkligen inte att det kommer bli som vanligt! Jag fattar att det kommer att bli ett helvete. Och jag har ju dessutom känslor för en annan nu.

Jag kommer att låta min fru ta beslutet. Såklart kommer jag be om en till chans, främst för barnen och sedan kanske vi hittar tillbaka eller till nya känslor? Men hon bestämmer.
  • Anonym (Man)

Nu lämnar jag tråden. Jag ställde en fråga och har kommit fram till vad som ska göras.

• Anonym (kaffe)
    Anonym (Man) skrev 2018-04-12 12:10:31 följande:

Nu lämnar jag tråden. Jag ställde en fråga och har kommit fram till vad som ska göras.

Vad är det du kommit fram till?
  • molly50
    Det beror på omständigheterna.
    Om han hade gjort ett engångsmisstag på fyllan och verkligen ångrat sig så hade jag kunnat förlåta det.
    Men om han,som du,varit otrogen under 1,5 års tid och inte ens verkar ångra det så nej.
    Då hade jag lämnat.
    Barnen ska inte behöva växa upp med två föräldrar som inte har det bra och lära sig att man kan behandla andra människor som dörrmattor.
    Och en man som kan vara otrogen under så lång tid utan några vidare betänkligheter respekterar inte mig för fem öre.
    Och respekterar han mig inte mer än så så är han inte värd att få mer av min tid.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Man) skrev 2018-04-12 12:10:31 följande:

Uppdatera gärna om hur det gick när du har pratat med henne.
    Carpe Diem
Svar på tråden Om din partner varit otrogen, vad skulle du helst höra?