• Anonym (Man)

Om din partner varit otrogen, vad skulle du helst höra?

Jag har haft ett förhållande med samma person i ca 1,5 år. Jag blev kär i denna person. Nu finns det risk för att allt kommer fram och jag har valt att lämna min älskarinna, vill inte separera från min fru. Vad är bäst att säga:

- jag har varit otrogen i 1,5 år, men hon betydde inget. Jag vill leva med dig.

Eller

- jag har varit otrogen i 1,5 år, jag blev kär i henne. Men jag vill leva med dig.

• Svar på tråden Om din partner varit otrogen, vad skulle du helst höra?
  • Canadasvensk

Hej TS,

Min ex fru var otrogen mot mig. Hennes störsa misstag var att ljuga för mig. Att hon var otrogen var jobbigt. Att hon fortsatte ljuga mig rätt upp i ansiktet efter att jag "visste" vad hon gjort var värre!

Har du tur så är din fru lika dum som jag var. Jag ville nämnliggen förlåta allt. Inte för hennes skull utan för vårat barns skull. Dock hade jag inget val och ex frun ville skiljas.

Idag är jag lyckligt omgift med nytt barn. Min andra barn har jag delad vådnad av och det kommer aldrig sluta göra ont att jag bara ser henne 50% av hennes uppväxt.

Men facit i hand skulle jag dock lämnat mitt ex så fort jag fick reda på det...

Mitt enda råd till dig är att vara 100% ärlig. Kom dock ihåg att för kvinnor så är den emotionella otroheten troligtvis värre än den fysiska biten. 

Du vill rädda ditt äktenskap men för att nå dit måste du korsa ett minfält. Minorna är dina med du vet inte var dom är. Allt du vet är att du kommer stiga på dom och du har ingen aning om hur stor smällen kommer att bli. 

Jag brukar ofta avsluta mina inlägg med ett "lycka till", men i det här fallet blir det din fru och barn jag önskar Lycka till med...

• Anonym (My)

Min man var otrogen. Allt kom fram och det var fruktansvärt. Han berättade allt, men använde inte ordet kär. Jag fattar att han blev förälskad och på ett sätt känns faktiskt det bättre än att det inte betydde något men fortfarande är jag nog rätt tacksam att han inte använde de orden.

Vi har tagit oss igenom det och nu är vi på stabil mark igen, mendet tog tid. Nyckeln dit var att vi efter det kom fram pratade otroligt mycket och han svarade ärligt på alla min frågor, även de obehagliga och även om jag ställde samma fråga otaliga gånger. Han har också accepterat att det går i vågor. Första månaderna pratade vi om oss, henne, varför, vad vi vill mm i oändlighet som det känns. Sen tonade det ner, men det finns dagar då jag har behov att tala om det och han accepterar det.

När det kom fram var det en chock och det kan jag säga att hade jag inte känt att min man hade varit fullkomligt ärlig och svarat öppet på alla mina frågor hade jag inte klarat det. Han frågade vad jag ville veta, det är en bra start. Sen fick han acceptera alla frågor, gråt, anklagelser, svartsjuka, kontrollbehov och allt som följde. Att vi sedan tog oss igenom det var att vi fokuserade på vad vi vill och vi vet idag att vi vill leva tillsammans.

• Anonym (ärlig)
    Anonym (My) skrev 2018-04-12 21:06:07 följande:
    Min man var otrogen. Allt kom fram och det var fruktansvärt. Han berättade allt, men använde inte ordet kär. Jag fattar att han blev förälskad och på ett sätt känns faktiskt det bättre än att det inte betydde något men fortfarande är jag nog rätt tacksam att han inte använde de orden.

Vi har tagit oss igenom det och nu är vi på stabil mark igen, mendet tog tid. Nyckeln dit var att vi efter det kom fram pratade otroligt mycket och han svarade ärligt på alla min frågor, även de obehagliga och även om jag ställde samma fråga otaliga gånger. Han har också accepterat att det går i vågor. Första månaderna pratade vi om oss, henne, varför, vad vi vill mm i oändlighet som det känns. Sen tonade det ner, men det finns dagar då jag har behov att tala om det och han accepterar det.

När det kom fram var det en chock och det kan jag säga att hade jag inte känt att min man hade varit fullkomligt ärlig och svarat öppet på alla mina frågor hade jag inte klarat det. Han frågade vad jag ville veta, det är en bra start. Sen fick han acceptera alla frågor, gråt, anklagelser, svartsjuka, kontrollbehov och allt som följde. Att vi sedan tog oss igenom det var att vi fokuserade på vad vi vill och vi vet idag att vi vill leva tillsammans.
    Väldigt viktigt inlägg, TS!

Skall du ha någon som helst chans så kan du inte försöka smita undan. Du måste vara helt igenom ärlig, och inte tänka på vad du "tror hon vill höra".
    Du måste berätta att du erkänner för att du var rädd att bli avslöjad.
    Du måste berätta att du fortfarande har starka känslor för den andra kvinnan, men att du vill välja att trycka undan dem.
    Du måste vara ärlig i att du inte känner för din fru på det sättet just nu, men att du skulle vilja det igen.
    Osv.
    Var totalt ärlig, oavsett vilken fråga hon ställer - och det kan bli många detaljerade frågor om älskarinnans och ditt sexliv mm.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Man) skrev 2018-04-11 17:55:29 följande:

Jag har haft ett förhållande med samma person i ca 1,5 år. Jag blev kär i denna person. Nu finns det risk för att allt kommer fram och jag har valt att lämna min älskarinna, vill inte separera från min fru. Vad är bäst att säga:

Eller

- jag har varit otrogen i 1,5 år, jag blev kär i henne. Men jag vill leva med dig.

Inget av det.

Om frun kommer få veta kimmer hon för alltid hata dig.

Om hon ändå väljer att stanna kommer hon aldrig kunna lita på dig.Det kommer bli massa bråk i alla år framöver.
  • Anonym (torsken)

Detta är anledningen till att jag bara är otrogen med horor... För mycket problem, mannen. 

• Kirenaj68
    Anonym (My) skrev 2018-04-12 21:06:07 följande:

All heder till er båda som lyckades rädda ert äktenskap. Verkligen strongt gjort.
  • molly50
    Anonym (kaffe) skrev 2018-04-12 13:42:12 följande:
    Håller med, 1.5 år är en JÄVLA massa chanser att tänka och medvetna val att fortsätta. Det är nog väldigt svårt att snacka sig ur.
    Ja,precis.
    Och det skulle bara kännas patetiskt om han påstod att han tänker på barnen.
    Hade han gjort det så hade han inte ens tänkt tanken på att vara otrogen från första början.
    Att dessutom få veta att han har känslor för den andra. Det hade fått mig att känna mig som ett andrahandsval för att det inte funkade med den andra.
    Så nejtack,det är inte en man jag skulle vilja ha i mitt liv.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Håll käften) skrev 2018-04-12 16:02:30 följande:

Håll käften. Behandla din partner som en gud. Dyrka henne och för varje fight ni har eller mm. Håll käften det är dit fel.

Du har 1,5 år varit otrogen. Håll käften, du måste. Gör allt du kan för din partner, tacka gud att du har henne. Men säger du något kommer du förlora henne.

Om du någonsin gör slut, säg då eller om hon gör slut med dig. Men endast då.

Fattar du detta? Kille här. DET VI INTE VET SKADAR INTE OSS. Jag vill inte veta om min fru är otrogen, jag hade gjort slut. Men om du är ärlig, börja leta efter nytt ställe att bo på.

SLUTLIGEN HÅLL KÄFTEN OCH DYRKA VARJE STEG HON TAR. LYCKA TILL!

OBS ovanstående är min tankesätt och vänligen respektera detta, visa är ärliga andra realister. Och enligt min tanke och tycker så TROR JAG han har 9/10 chans hon lämnar honom. Vill han behålla henne har han HELA LIVET att behandla henne som en gudinna to make it up så att säga.  

Sanningen tenderar att komma fram på annat sätt även om man väljer att inget säga.
    Och om TS och hans fru har haft dte dåligt ett tag,hur tror du att hon då kommer att reagera på att han plötsligt börjar dyrka varje steg hon tar och behandlar henne som en gudinna?
    Det hade i alla fall fått mig att reagera.
    Så det bästa är att vara ärlig.
    Om man väljer att fortsätta ljuga och sanningen kommer fram på annat sätt så är risken större att man blir lämnad.
    Man skulle förlora all tillit för personen.
    Och om han kan ljuga så länge om en sådan sak,vad kan han då inte ljuga om mer?
    Carpe Diem
  • Anonym (Bocken)

Säg ingenting, och fortsätt med bägge!

• nihka
    Anonym (Man) skrev 2018-04-11 17:55:29 följande:

Eller

Att du älskar din fru. Om du inte kan säga det, låt henne lämna dig om inte du orkar ta steget.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (torsken) skrev 2018-04-13 06:06:16 följande:

Detta är anledningen till att jag bara är otrogen med horor... För mycket problem, mannen. 

Mycket mindre problem med att göra något olagligt och riskera att åka fast. 
  • Anonym (torsken)
    Anonym (Mia) skrev 2018-04-14 08:44:17 följande:
    Mycket mindre problem med att göra något olagligt och riskera att åka fast. 
    Ha, ja ofta man åker fast :) 
  • Anonym (kaffe)
    Anonym (torsken) skrev 2018-04-16 03:37:24 följande:
    Ha, ja ofta man åker fast :) 
    Har nog alla som åkt fast oxå sagt. Sen krälar de på alla fyra och ber om att bli förlåtna och är inte alls lika kaxiga längre Cool
  • Anonym (Man)

Sa att jag skulle meddela hur det gick. Jag var ärlig, sa att jag haft ett förhållande under ett års tid och att jag blev kär. Men, jag vill inte gå skilda vägar och jag vill att våra barn bor med sin mamma och sin pappa. Gråt och skrik. Jag är väl inte heller världens lyckligaste.

Vi fortsätter tillsammans. Jag har gått med på vissa krav hon får med andra ord styra upp min vardag. Minsta jag kan gå med på.

Tror dock att min ts var poänglös, vi hade fortsatt oavsett vad jag sagt. Statistiken var i detta fall sann.

• Anonym (Fia)
    Anonym (Man) skrev 2018-05-21 11:09:48 följande:

Sa att jag skulle meddela hur det gick. Jag var ärlig, sa att jag haft ett förhållande under ett års tid och att jag blev kär. Men, jag vill inte gå skilda vägar och jag vill att våra barn bor med sin mamma och sin pappa. Gråt och skrik. Jag är väl inte heller världens lyckligaste.

Vi fortsätter tillsammans. Jag har gått med på vissa krav hon får med andra ord styra upp min vardag. Minsta jag kan gå med på.

Tror dock att min ts var poänglös, vi hade fortsatt oavsett vad jag sagt. Statistiken var i detta fall sann.

Skillnaden är väl att hon nu vet att du blev kär, så att du inte var otrogen "bara för att". Tycker det är bra att du sa som det var. Sedan får du väl se hur länge du/ni orkar leva med det formatet ni hittat på nu... Och hur lyckliga ni, och i förlängningen barnen, blir.
Svar på tråden Om din partner varit otrogen, vad skulle du helst höra?