• Anonymsju

Bebis RATAR mat

Min snart 8 månaders kille vill inte äta något annat än ersättning och jag och min sambo håller på att bli galna. Han vill inte ha gröt, yoghurt, hemmagjord puré, burkmat, hemmagjord fruktpuré. Vi har testa att ge honom alla möjliga tider, så han inte ska vara för trött, för hungrig, för mätt osv osv osv. 
    Vi har testa olika sorters gröt, olika maträtter, olika frukter. Vi har tagit pauser några dagar och sedan börja om och erbjuda mat. I början gick det helt OK, det var ca 1 månad sedan, men nu ratar han det efter 2-3 skedar, han bli förbannad redan när man ska ta på honom haklappen. Han tar 2-3, sen kniper han munnen och blir irriterad när man försöker ge honom mer, fortsätter man så blir han tillslut så arg att han gråter hysteriskt tills man tar av honom haklappen och han får leka istället. Vi försöker göra matstunden till en trevlig stund, pratar och uppmuntrar honom och ger beröm när han tar en sked.

Jag håller på att bli galen av oro. Jag var så taggad och kollade upp flera recept med bra barnmat och lagade massa, han åt ibörjan men nu ratar han det som sagt, då köpte vi färdig mat och testade det men det ratar han också.

Är det någon som har tips? Är det något vi kan göra annorlunda? Vad gör vi för fel???

• Svar på tråden Bebis RATAR mat
  • Anonymsju
    Mandelskorpan skrev 2018-07-08 09:41:18 följande:
    Han är ju så liten än. Det kommer. Det finns ju barn som vägrar annat än amning/ersättning till uppåt året. Den där smaknappen låter jättebra, gör isbitar med puré som någon föreslog.
    Ja, men jag blir stressad då folk runt omkring undrar vad han äter hela tiden, och alla tar för givet att han vill äta av allt och blir såååå läskad när vi sitter och äter, får vara med på vakt när vi är hos sambons familj då svärmor och andra gärna vill ge honom glass och annat, och där är jag stenhård att han inte ska få i sig sånt skit när han inte ens vet vad det är. Jag ser även andras bebisar i samma ålder som äter gröt och puré flera gånger om dagen.
  • Anonymsju
    solros68 skrev 2018-07-08 09:51:44 följande:

Vår dotter åt inte okej med mat fören någon gång efter hon fyllt 1. Nu är hon värsta matvraket och äter jättebra. Hon vill bara äta bitar och vägrade pure! Mitt tips är att inte stressa!

Vad härligt att det vände!! :) Får jag fråga vad ni gjorde innan hon blev 1 år? Vad åt hon tex. runt 8 månader?
  • Anonymsju
    isaswe skrev 2018-07-08 10:08:58 följande:

Med första barnet var jag livrädd men insåg ganska snabbt att så länge jag vet hur man skall hantera det är det ingen fara. Första barnet har aldrig satt något i halsen så att jag behövt göra något. Hon kräktes dock istället pga kräkreflexen. Med andra barnet har jag bara behövt ingripa en gång men tror egentligen inte det hade behövts då heller. Gå en HLR-kurs. Det brukar finnas på BVC då och då, eller kolla videos på youtube.

Vi började med mat omkring sex månader, tror jag. Vi gav helt enkelt av vår mat. Ris, spaghetti, kyckling, köttfärs, avocado, banan har vi nog gett i början. Avocado ger dock groteska fläckar så vi brukar låta ungarna äta i bara blöja :).

Yngsta är snart ett år och med henne har vi gjort så att hon fått vår mat och därefter gett henne ersättning för hon skall bli mätt. Hon äter ersättnibg flera gånger om dagen fortfarande men det får ta den tid det tar med maten. Så känn ingen stress och gör istället måltiden till något roligt för barnet. Han svälter inte.

Vår yngsta är sådan att hon vägrar äta samma sak, så gröt funkar kanske 1-2 gånger i veckan som frukost. Hon tröttnar helt enkelt och verkar föredra lagad mat framför ?frukostmat?. Barn har ju ingen kunskap om när man äter vilken mat så försök tänk utanför ramarna lite när det gäller smaker och mat.

Ge det tid så löser det sig själv.

?Food before one is just for fun? är ju ett talesätt.

Okej, ska ta och kolla videos på Youtube så jag vet hur jag ska hantera situationen om han sätter i halsen!
    Matade ni henne med sked samtidigt som ni själva åt?

Jasså det blir fläckar av advocado, det äter vi mycket! Har även blivit varse om att banan ger hemska fläckar, det hade jag ingen aning om innan det kom på hans tröja.

Får jag fråga hur gammal hon är nu när hon fortfarande äter ersättning?

Jag blir nog påverkad av folk runt omkring, människor ska gå så fort fram med allt - bebis ska sova i egen säng snabbt, aldrig skrika, sitta lugnt i vagnen, låta föräldrarna äta i lugn och ro, sova hela natten, börja äta mat vid 4 månader osvosv. Jag har försökt lyssna till min inre röst hela tiden sedan han föddes gällande allt, och då har han fått sova hos oss i våran säng och gjort allt sånt där som folk tycker "skämmer bort" bebisen. Så med det så har jag nog blivit väldigt påverkad och stressad över att folk tar för givet att bebisar är så matglada och ska äta mat nu, men jag undrar hur svärmor och dom gjorde med sina bebisar? Bara för att det var "förr" så var väl knappast alla bebisar intresserade av mat då, tryckte dom kanske bara in skeden i käften på barnet eller bände upp munnarna... Skrämmande tanke.
  • Solli

Barn före ett års ålder äter vad deras kropp har behov av. De har ännu inte lärt sig vad som är "gott, godis" , fick vi lära oss som nyblivna föräldrar.

Vad du vill att ditt barn skall äta lr inte äta saknar betydelse.

Barnet kommer att vägra.

Strunta i vad du vill, och prova dig fram och se vad ditt barn vill.

Vår son ville bara äta fiskpure och morot puré. Vi lät oss nöje med det.

Och när folk säger att det och det inte bra för barnet, kan jag inte låta bli att undra under vilka förutsättningar de skall inte äta "det".

• Kasperina

Det viktigaste av allt som förälder är att sluta lyssna på omgivningen och förlita sig till att man själv kan avgöra hur det går för ens barn. Blir man osäker frågar man BVC, inte kreti och pleti, och definitivt inte 40-60-talisterna som fick lära sig att barnet måste följa ett specifikt schema i alla lägen

Barn är individer och utvecklas i olika takt. Som förälder finns det tillräckligt mycket att stressa upp sig för utan att stressa upp sig över individuella skillnader i utveckling
    Min dotter började åla först vid 8 mån, och jag fick en och annan föreläsning från andra mammor vars barn började åla tidigare. Fem veckor senare reste hon sig upp och gick, och då blev det plötsligt väldigt tyst från panelen

• annabellelee

Min vägrade mer än smakbitar till han var 9-10 mån. Jag hade tänkt sluta amma vid 6 mån, men det var bara att fetglömma. Han ville också ha plockbitar och gärna av vår mat, med mer kryddor. Gillade inte mjäkig barnmat (vi köpte ibland av bekvämlighet men fick krydda extra i den).

Vid 10 mån gillade han majs (på kolv), köttfärssås med spagetti, indisk gryta med ris, körsbär (vi delade och petade ut kärnorna) , jordgubbar osv.

• solros68
    Anonymsju skrev 2018-07-08 10:58:28 följande:

Vad härligt att det vände!! :) Får jag fråga vad ni gjorde innan hon blev 1 år? Vad åt hon tex. runt 8 månader?

Hon är mitt andra barn så vi tog det lugnt, tänkte att det kommer nog, vilket det ju gjorde. Om jag minns rätt så åt hon max en kvarts barnmatsburk, men 2-3skedar var mest vanlig. När hon fick äta med inspiration av BLW, så vände det. Mitt första barn åt jättebra från början men sedan vände det och han äter idag väldigt lite och väldigt få maträtter.
  • Kira2

Nu har jag inte läst igenom allt. Men plockmat då? Om bebis får stoppa själv i munnen? Sen behöver ju inte en 8 månaders kunna äta sig mätt på vanlig mat. Utan det viktigaste är att bebin lär sig olika smaker. Är hon nöjd med tre skedar så har hon ju smakat på tre skedar. Ta bort maten efter de skedarna och gör ingen stor grej av det. Ta ner henne från matstolen och gå iväg från bordet. 

• Kira2
    Kira2 skrev 2018-07-08 13:44:27 följande:

Nu har jag inte läst igenom allt. Men plockmat då? Om bebis får stoppa själv i munnen? Sen behöver ju inte en 8 månaders kunna äta sig mätt på vanlig mat. Utan det viktigaste är att bebin lär sig olika smaker. Är hon nöjd med tre skedar så har hon ju smakat på tre skedar. Ta bort maten efter de skedarna och gör ingen stor grej av det. Ta ner henne från matstolen och gå iväg från bordet. 

Alltså jag vet inte varför jag skrev hon. Han ska det givetvis va! 
  • tobbe01

Kanske vänta tills bebin faktiskt blir HUNGRIG? Hunger är bästa kryddan har folk sagt i alla tider.

Svar på tråden Bebis RATAR mat