• Anonymsju

Bebis RATAR mat

Min snart 8 månaders kille vill inte äta något annat än ersättning och jag och min sambo håller på att bli galna. Han vill inte ha gröt, yoghurt, hemmagjord puré, burkmat, hemmagjord fruktpuré. Vi har testa att ge honom alla möjliga tider, så han inte ska vara för trött, för hungrig, för mätt osv osv osv. 
    Vi har testa olika sorters gröt, olika maträtter, olika frukter. Vi har tagit pauser några dagar och sedan börja om och erbjuda mat. I början gick det helt OK, det var ca 1 månad sedan, men nu ratar han det efter 2-3 skedar, han bli förbannad redan när man ska ta på honom haklappen. Han tar 2-3, sen kniper han munnen och blir irriterad när man försöker ge honom mer, fortsätter man så blir han tillslut så arg att han gråter hysteriskt tills man tar av honom haklappen och han får leka istället. Vi försöker göra matstunden till en trevlig stund, pratar och uppmuntrar honom och ger beröm när han tar en sked.

Jag håller på att bli galen av oro. Jag var så taggad och kollade upp flera recept med bra barnmat och lagade massa, han åt ibörjan men nu ratar han det som sagt, då köpte vi färdig mat och testade det men det ratar han också.

Är det någon som har tips? Är det något vi kan göra annorlunda? Vad gör vi för fel???

• Svar på tråden Bebis RATAR mat
  • Amak
    Anonymsju skrev 2018-07-22 12:50:25 följande:
    Grädde och gröt? Ska han kladda i sig gröt med sina händer? Ingenting kommer ju hamna i magen. Han får i sig majs,melon och bitar av mat helt OK, men det jag tycker känns svårt är att det blir ju aldrig i närheten av en måltid han blir mätt på, men det kanske inte ska vara meningen? 
    Enligt bvc ska han äta pure med sked ca en 8 månaders burk.

Vi har bara testat lite då och då nu och med skeden, men han ratar den direkt, då har vi slutat, vi matar honom inte längre på det sättet.
    JA! Låt honom kladda! Det behöver inte bli en måltid han ska bli mätt på just nu. Det viktiga är att ni bryter negativa mönster. Strunta i BVC då och ta kontakt med sjukvården. Jag tycker det är synd om ni ska hamna fel med maten.
  • Kira2
    Anonymsju skrev 2018-07-22 12:50:25 följande:
    Grädde och gröt? Ska han kladda i sig gröt med sina händer? Ingenting kommer ju hamna i magen. Han får i sig majs,melon och bitar av mat helt OK, men det jag tycker känns svårt är att det blir ju aldrig i närheten av en måltid han blir mätt på, men det kanske inte ska vara meningen? 
    Enligt bvc ska han äta pure med sked ca en 8 månaders burk.

Vi har bara testat lite då och då nu och med skeden, men han ratar den direkt, då har vi slutat, vi matar honom inte längre på det sättet.
    Ja det är så små barn lär sig om saker. De utforskar på det sättet eftersom de inte ännu förstår vad det är. Det är jätteviktigt att du låter honom känna och greja! Det första steget är att utforska och stoppa lite i munnen för att sedan utforska mer. Så gör barn med leksaker med, bankar det i golvet och sedan smakar på det. Det är en jätteviktig del i hur de lär sig saker. Låt honom ta skeden själv. Tänk dig om någon skulle försöka stoppa/lura i dig mat eller saker som du inte visste vad det var. 
  • Dyana

Hej! hur går det med maten? Jag har en kille som blir 8 mån nästa veckan. Det som har funkar för oss är att jag ger honom nåt nytt att leka med medan jag matar honom. innan jag gjorde det skulle han inte gapa efter mat alls. Det ska inte vara nåt som han brukar leka med utan nått ny föremål. t.ex. hans hårbörste

eller om han inte gillar sked bara gör pureen tjockare och stoppa maten med dina fingrar i hans mun. Jag har lagt potatis med fisk och matade honom så. han åt jätte mycket.

• Anonymsju
    Dyana skrev 2018-08-07 20:53:43 följande:

Hej! hur går det med maten? Jag har en kille som blir 8 mån nästa veckan. Det som har funkar för oss är att jag ger honom nåt nytt att leka med medan jag matar honom. innan jag gjorde det skulle han inte gapa efter mat alls. Det ska inte vara nåt som han brukar leka med utan nått ny föremål. t.ex. hans hårbörste

eller om han inte gillar sked bara gör pureen tjockare och stoppa maten med dina fingrar i hans mun. Jag har lagt potatis med fisk och matade honom så. han åt jätte mycket.

Det går inget vidare. Vi testade en ny grötsort och testade ge morgon/kväll, och det gick ner allihoppa. Så varje kväll äter han ett grötmål, men på morgonen skriker han, är så missnöjd när han ska få gröt (det funkade några dagar först.) Jag testade att sätta på babblarna samtidigt, och då äter han. Så jag vet att han gillar gröten, jag vet att han är hungrig. Min känsla är att han tycker det är så jäääävulskt tråkigt att sitta i sin matstol och äta. Han är så otroligt missnöjd oftast, slår och viftar med armarna. Han är krävande och det är ett heltidsjobb (utöver att vara mamma) att få honom vara nöjd vid matbordet. Jag har ångest och ont i magen varje gång det är dags för mat nu för tiden. :(

Vi har testat allt. Får han bitar med mat så åker allt ut igen, förutom majs. Varje dag får han sitta med och får samma mat som oss att sitta och pilla med själv.

Han lever just nu på ersättning, 1 eller 2 grötmål om dagen, och lite majs, och vatten.

Han ratar allt annat och blir missnöjd efter kort tid vid matbordet. Jag mår så dåligt, och vet inte vad jag ska ta mig till. Jag vill ju bara att han ska äta.

Han blir 9 månader exakt idag.

Vi har testat att mata med fingrar, sked, han får pilla massa själv och kladda massor. Han får hålla i en egen sked, han får en leksak osv. Inget blir bra.
  • Anonymsju

Så är det någon som läser det här och kan ge mig råd?! Jag vet inte vad jag ska göra längre.

• aztec

Jag skummade bara genom din tråd och jag kanske missuppfattar men verkar som om du sätter för mycket press på "hur det ska vara" "barnet bör äta..."

Vi körde blw med alla våra barn, det är lite jobbigare och definitivt kladdigare men värt det väl fastnar ordentligt.

Vår yngsta åt "bara" EN hel måltid vid 9 månader och resten ersättning. Viktiga är att ni erbjuder något varje måltid och sen fyller på med ersättning (amma?) erbjud massa olika saker och färger. Ibland kunde jag erbjuda en festmåltid men det pillades bara i innan han sa nej/slängde ner på golvet. Jätte frustrerande i stunden. Men sparade och gav igen dagen efter ;) vid 1år åt han med sked och gaffel som ett proffs.

Så tycker inte du ska stressa med att han ska äta frukost lunch middag, med mellanmål. Han känner av att du är stressad. Alla barn är olika.

Minns att jag kände mig så dålig med första barnet på öppna förskolan då alla andra mammor matade i sina barn puré och min pillade på sin gurkstav. Men vände senare då barnen blev äldre och mammorna desperat försökte få i dem en burk, då kunde jag i lugn o ro titta på medan min tjej käkade sin mat.

• Anonymsju
    aztec skrev 2018-08-17 12:15:15 följande:

Jag skummade bara genom din tråd och jag kanske missuppfattar men verkar som om du sätter för mycket press på "hur det ska vara" "barnet bör äta..."

Vi körde blw med alla våra barn, det är lite jobbigare och definitivt kladdigare men värt det väl fastnar ordentligt.

Vår yngsta åt "bara" EN hel måltid vid 9 månader och resten ersättning. Viktiga är att ni erbjuder något varje måltid och sen fyller på med ersättning (amma?) erbjud massa olika saker och färger. Ibland kunde jag erbjuda en festmåltid men det pillades bara i innan han sa nej/slängde ner på golvet. Jätte frustrerande i stunden. Men sparade och gav igen dagen efter ;) vid 1år åt han med sked och gaffel som ett proffs.

Så tycker inte du ska stressa med att han ska äta frukost lunch middag, med mellanmål. Han känner av att du är stressad. Alla barn är olika.

Minns att jag kände mig så dålig med första barnet på öppna förskolan då alla andra mammor matade i sina barn puré och min pillade på sin gurkstav. Men vände senare då barnen blev äldre och mammorna desperat försökte få i dem en burk, då kunde jag i lugn o ro titta på medan min tjej käkade sin mat.

Ja du har helt rätt! Jag sätter enorm press på både mig själv och det drabbar ju tyvärr min son, såklart han känner av det här, men har man en bebis som "strular med både sömn och mat, och alla andra verkar har det så enkelt. Jag säger ofta att skulle vår bebis sova problemfritt, skulle man kanske inte tycka att denna "fight" var så extremt påfrestande.

Men det känns otroligt skönt att läsa att din 9 månaders åt sådär. Jag är bara rädd att det går åt fel håll så att han bara vill ha större mängder ersättning istället för riktigt mat.

Vi har testat den metoden, och han får ofta bitar nu med mat och får hålla på med själv.. Men knappt någonting kommer ju i hans mage? Vi har testat samma saker flera gånger, och jag har svårt att avgöra om han helt enkelt inte tycker om te.x potatis eller om han ännu inte lärt sig att det ska ätas.. hur vet man det? Hur bra "bör" en 9 månaders kunna pilla i sig mat själv?
  • BragoP
    Anonymsju skrev 2018-08-17 13:16:46 följande:

Ja du har helt rätt! Jag sätter enorm press på både mig själv och det drabbar ju tyvärr min son, såklart han känner av det här, men har man en bebis som "strular med både sömn och mat, och alla andra verkar har det så enkelt. Jag säger ofta att skulle vår bebis sova problemfritt, skulle man kanske inte tycka att denna "fight" var så extremt påfrestande.

Men det känns otroligt skönt att läsa att din 9 månaders åt sådär. Jag är bara rädd att det går åt fel håll så att han bara vill ha större mängder ersättning istället för riktigt mat.

Vi har testat den metoden, och han får ofta bitar nu med mat och får hålla på med själv.. Men knappt någonting kommer ju i hans mage? Vi har testat samma saker flera gånger, och jag har svårt att avgöra om han helt enkelt inte tycker om te.x potatis eller om han ännu inte lärt sig att det ska ätas.. hur vet man det? Hur bra "bör" en 9 månaders kunna pilla i sig mat själv?

Jag vill bara säga att du definitivt inte är ensam. Vår snart 9 månaders vägrar allt. Hon äter max 2-3 skedar och sen kniper hon ihop munnen. Jag tragglar på en gång om dagen men slutar så fort hon viftar bort skeden (dvs efter max 2-3 skedar). Vågar inte fler gånger per dag eftersom jag är livrädd att vi ska hamna i en negativ spiral. Hon äter ersättning, nan 2 med järn i så förhoppningsvis får hon i sig allt hon behöver ändå.
  • Anonymsju
    BragoP skrev 2018-08-17 13:21:19 följande:

Jag vill bara säga att du definitivt inte är ensam. Vår snart 9 månaders vägrar allt. Hon äter max 2-3 skedar och sen kniper hon ihop munnen. Jag tragglar på en gång om dagen men slutar så fort hon viftar bort skeden (dvs efter max 2-3 skedar). Vågar inte fler gånger per dag eftersom jag är livrädd att vi ska hamna i en negativ spiral. Hon äter ersättning, nan 2 med järn i så förhoppningsvis får hon i sig allt hon behöver ändå.

Okej va skönt att höra, även om det är tråkigt att det är såhär förstås.

Får jag fråga hur en dag ser ut för henne med mat? Ger du nån slags matpure då till lunch samma tid varje dag?

Jag är också rädd att hamna i en negativ cirkel, och att han ska få en dålig inställning till mat. Befarar att han redan har det ibland.
  • BragoP
    Anonymsju skrev 2018-08-17 13:32:29 följande:

Okej va skönt att höra, även om det är tråkigt att det är såhär förstås.

Får jag fråga hur en dag ser ut för henne med mat? Ger du nån slags matpure då till lunch samma tid varje dag?

Jag är också rädd att hamna i en negativ cirkel, och att han ska få en dålig inställning till mat. Befarar att han redan har det ibland.

Vi provar med 8-månadersburkarna kl 9.45 typ. Har sett att det är den tiden som det ändå går bäst. Hon äter ersättning alla målen kl 8, 11, 13, 15.30, 17.30 och 19. Hon sitter med oss när vi äter och om hon visar att hon vill ha så får hon smaka men det är väldigt sällan hon vill ha mer än ett smakprov.

Fryst fruktpure i en sådan där matnapp älskar hon men1 äter max 1, även fryst äppeljuice så det kan vi ge henne då och då. Är lite rädd att hon ska bli kall i magen och få ont. Funderar till och med om jag ska frysa in vanlig barnmat också. Börjar bli lite desperat här.. Det går bättre om hon äter själv men som du säger så är det inte mycket hon får i sig då heller.
Svar på tråden Bebis RATAR mat