• Anonymsju

Bebis RATAR mat

Min snart 8 månaders kille vill inte äta något annat än ersättning och jag och min sambo håller på att bli galna. Han vill inte ha gröt, yoghurt, hemmagjord puré, burkmat, hemmagjord fruktpuré. Vi har testa att ge honom alla möjliga tider, så han inte ska vara för trött, för hungrig, för mätt osv osv osv. 
    Vi har testa olika sorters gröt, olika maträtter, olika frukter. Vi har tagit pauser några dagar och sedan börja om och erbjuda mat. I början gick det helt OK, det var ca 1 månad sedan, men nu ratar han det efter 2-3 skedar, han bli förbannad redan när man ska ta på honom haklappen. Han tar 2-3, sen kniper han munnen och blir irriterad när man försöker ge honom mer, fortsätter man så blir han tillslut så arg att han gråter hysteriskt tills man tar av honom haklappen och han får leka istället. Vi försöker göra matstunden till en trevlig stund, pratar och uppmuntrar honom och ger beröm när han tar en sked.

Jag håller på att bli galen av oro. Jag var så taggad och kollade upp flera recept med bra barnmat och lagade massa, han åt ibörjan men nu ratar han det som sagt, då köpte vi färdig mat och testade det men det ratar han också.

Är det någon som har tips? Är det något vi kan göra annorlunda? Vad gör vi för fel???

• Svar på tråden Bebis RATAR mat
  • Anonymsju
    tobbe01 skrev 2018-07-08 14:50:17 följande:

Kanske vänta tills bebin faktiskt blir HUNGRIG? Hunger är bästa kryddan har folk sagt i alla tider.

Eh Okej let me explain.

Bebisen kan inte vara för hungrig. En bebis som bara ätit mjölk i hela sitt liv vet bara det, och förstår inte att puré eller gröt mättar. Är han för hungrig gallskriker han tills flaskan kommer fram, eller jag kanske ska mata då under panikskrik? Trevlig matstund ;)
  • tobbe01
    Anonymsju skrev 2018-07-08 15:29:19 följande:
    Eh Okej let me explain.

Bebisen kan inte vara för hungrig. En bebis som bara ätit mjölk i hela sitt liv vet bara det, och förstår inte att puré eller gröt mättar. Är han för hungrig gallskriker han tills flaskan kommer fram, eller jag kanske ska mata då under panikskrik? Trevlig matstund ;)
    Okej. Vi började med smakportioner när bebisen var fyra månader för det hade vi läst i ngn bok att man skulle! Är ju en rätt bra idé kan man tycka då?
  • Anonymsju
    tobbe01 skrev 2018-07-08 15:38:26 följande:

Okej. Vi började med smakportioner när bebisen var fyra månader för det hade vi läst i ngn bok att man skulle! Är ju en rätt bra idé kan man tycka då?

Okej, va bra att ni läste det i en bok och gjorde det, och var bra att din bebis äter på bra, nu handlade min tråd inte riktigt om det du svarar på :)
  • tobbe01
    Anonymsju skrev 2018-07-08 15:52:16 följande:
    Okej, va bra att ni läste det i en bok och gjorde det, och var bra att din bebis äter på bra, nu handlade min tråd inte riktigt om det du svarar på :)
    Nej förlåt MEN det kan ju vara fler som läser här och som kan ta till sig det goda rådet?
  • Anonymsju
    Solli skrev 2018-07-08 11:36:52 följande:

Barn före ett års ålder äter vad deras kropp har behov av. De har ännu inte lärt sig vad som är "gott, godis" , fick vi lära oss som nyblivna föräldrar.

Vad du vill att ditt barn skall äta lr inte äta saknar betydelse.

Barnet kommer att vägra.

Strunta i vad du vill, och prova dig fram och se vad ditt barn vill.

Vår son ville bara äta fiskpure och morot puré. Vi lät oss nöje med det.

Och när folk säger att det och det inte bra för barnet, kan jag inte låta bli att undra under vilka förutsättningar de skall inte äta "det".

Tack för svaret! Jag ska sluta stressa så mycket över det här och ta det i hans takt, men kan inte låta bli att bli stressad när vår bvc sköterska sa att barnmats burkarna man köper som är för 8 månader är den mängden han ska få i sig, han äter ju inte ens det som är i 6 månaders burkarna.
  • Anonymsju
    Anonymsju skrev 2018-07-07 15:44:18 följande:

Min snart 8 månaders kille vill inte äta något annat än ersättning och jag och min sambo håller på att bli galna. Han vill inte ha gröt, yoghurt, hemmagjord puré, burkmat, hemmagjord fruktpuré. Vi har testa att ge honom alla möjliga tider, så han inte ska vara för trött, för hungrig, för mätt osv osv osv. 

Vi har testa olika sorters gröt, olika maträtter, olika frukter. Vi har tagit pauser några dagar och sedan börja om och erbjuda mat. I början gick det helt OK, det var ca 1 månad sedan, men nu ratar han det efter 2-3 skedar, han bli förbannad redan när man ska ta på honom haklappen. Han tar 2-3, sen kniper han munnen och blir irriterad när man försöker ge honom mer, fortsätter man så blir han tillslut så arg att han gråter hysteriskt tills man tar av honom haklappen och han får leka istället. Vi försöker göra matstunden till en trevlig stund, pratar och uppmuntrar honom och ger beröm när han tar en sked.

Jag håller på att bli galen av oro. Jag var så taggad och kollade upp flera recept med bra barnmat och lagade massa, han åt ibörjan men nu ratar han det som sagt, då köpte vi färdig mat och testade det men det ratar han också.

Är det någon som har tips? Är det något vi kan göra annorlunda? Vad gör vi för fel???

Tack för alla svar! Det känns lite lugnare nu när jag hör att det är relativt vanligt att det tar tid och att han klarar sig på ersättningen.

Men nu till en ny fråga - idag testade vi att ge exakt likadan puré på sked och i skakis (Han suger/tuggar ut innehållet själv ur en speciell gummikork) skeden med purén ratade han direkt men när han fick från smakis och suga själv så gick det bra, då vill han bara ha mer o mer. Så det måste väl vara så att han inte gillar att äta från sked, eller hur?
  • Blåklocka87
    Anonymsju skrev 2018-07-08 18:09:41 följande:

Tack för alla svar! Det känns lite lugnare nu när jag hör att det är relativt vanligt att det tar tid och att han klarar sig på ersättningen.

Men nu till en ny fråga - idag testade vi att ge exakt likadan puré på sked och i skakis (Han suger/tuggar ut innehållet själv ur en speciell gummikork) skeden med purén ratade han direkt men när han fick från smakis och suga själv så gick det bra, då vill han bara ha mer o mer. Så det måste väl vara så att han inte gillar att äta från sked, eller hur?

Mycket troligt :) men det är ju inte viktigt :)

Vilket framsteg ni har gjort idag, :) :) :) kör på!
  • Anonymsju
    Blåklocka87 skrev 2018-07-08 19:24:17 följande:

Mycket troligt :) men det är ju inte viktigt :)

Vilket framsteg ni har gjort idag, :) :) :) kör på!

Är du ironisk? Haha!
  • Kira2
    Anonymsju skrev 2018-07-08 18:09:41 följande:

Bebisar är ju vana vid att suga i sig mat. Då är det nog inte smaken utan helt enkelt vana. Ha tålamod. Vissa äter direkt när man börjar med mat och vissa inte. Alla är olika och behöver olika tid. 
  • Anonymsju
    Kira2 skrev 2018-07-08 21:55:33 följande:

Bebisar är ju vana vid att suga i sig mat. Då är det nog inte smaken utan helt enkelt vana. Ha tålamod. Vissa äter direkt när man börjar med mat och vissa inte. Alla är olika och behöver olika tid. 

När jag skrev smakis menar jag självklart klämmis, haha! Skyller på sömnbrist ;)

Tack för svaret! Men det jag är rädd för då är om det är dumt att han ska äta på det sättet genom klämmis, skjuter vi inte bara fram problemet då, eller kan det hjälpa att ta en paus ifrån skedätandet och att vi endast ger genom klämmis.

Har köpt tomma klämmis förpackningar som man fyller med puré själv, så kan ju blanda iordning lite gröt och annat och hälla i en sån och mata honom så..
Svar på tråden Bebis RATAR mat