• Anonymsju

Bebis RATAR mat

Min snart 8 månaders kille vill inte äta något annat än ersättning och jag och min sambo håller på att bli galna. Han vill inte ha gröt, yoghurt, hemmagjord puré, burkmat, hemmagjord fruktpuré. Vi har testa att ge honom alla möjliga tider, så han inte ska vara för trött, för hungrig, för mätt osv osv osv. 
    Vi har testa olika sorters gröt, olika maträtter, olika frukter. Vi har tagit pauser några dagar och sedan börja om och erbjuda mat. I början gick det helt OK, det var ca 1 månad sedan, men nu ratar han det efter 2-3 skedar, han bli förbannad redan när man ska ta på honom haklappen. Han tar 2-3, sen kniper han munnen och blir irriterad när man försöker ge honom mer, fortsätter man så blir han tillslut så arg att han gråter hysteriskt tills man tar av honom haklappen och han får leka istället. Vi försöker göra matstunden till en trevlig stund, pratar och uppmuntrar honom och ger beröm när han tar en sked.

Jag håller på att bli galen av oro. Jag var så taggad och kollade upp flera recept med bra barnmat och lagade massa, han åt ibörjan men nu ratar han det som sagt, då köpte vi färdig mat och testade det men det ratar han också.

Är det någon som har tips? Är det något vi kan göra annorlunda? Vad gör vi för fel???

• Svar på tråden Bebis RATAR mat
  • Anonymsju
    Kasperina skrev 2018-07-10 13:16:10 följande:

Jag slog upp BLW, och det är ju just det som flera i tråden har sagt åt dig.

Lägg fram bitar att leka med, låt barnet välja om han ska äta eller bara leka. Gör inga försök att mata nu när det blivit lite infekterat.

Lägg fram bitar att leka med, låt barnet välja om han ska äta eller bara leka. Gör inga försök att mata nu när det blivit lite infekterat.

Jag trodde folk menade bitar som i typ små små bitar, blw metoden är ju väldigt stora bitar som han får gnaga/suga på, om jag förstått rätt.
  • Kira2
    Anonymsju skrev 2018-07-10 14:08:45 följande:

Jag trodde folk menade bitar som i typ små små bitar, blw metoden är ju väldigt stora bitar som han får gnaga/suga på, om jag förstått rätt.
    Ja bitar som han kan ta själv. Du kan även ta ett ljus brödskiva, smöra den, alternativt leverpastej på om ni äter det och dela den så det blir typ 4 eller 6 delar. Eller gurka i stavar, melon i stavar, broccoli/blomkål. Men viktigast är att han tar dem själv, utan att du tycker hur eller vad han ska göra med dem. 
  • Anonymsju

Hej alla!
    Jag håller på att gå under här..
    Jag har testat att ge honom bitar av potatis, brödbitar med leverpastej, bananplättar, banan, broccoli, blomkål, melon, avokado, majs, ärtor, blåbär, hallon osv.
    Han får pilla själv (han kladdar mest ut allt över sig själv och hans bricka) ibland åker något litet litet i munnen men det kommer ut snabbt igen, dom få bitarna han har fått i sig har han satt så allvarligt i halsen att han inte fått någon luft, har plockat ur honom ur stolen, då har han spytt ur sig biten och massa slem.
    Jag gillar inte alls denna metod att ge honom bitar då han bara sätter i halsen och inte får i sig något.

Han äter mer och mer ersättning nu, och blir skogstokig när vi försöker mata gröt eller puré med skeden.

Har läst att fler har samma problem just runt 8 månader, är det någon som har den erfarenheten och att det sedan har gått över? 

• Anonymsju

Ingen som kan ge mig lite hopp?

• Amak
    Anonymsju skrev 2018-07-20 22:53:43 följande:

Ingen som kan ge mig lite hopp?

Men ge makaroner, ris, grädde och kokta gröna ärtor,gröt, inget av det är farligt att sätta i halsen. Låt honom njuta av att själv stoppa mat i sin mun utan att det slutar med panik och första hjälpen. Varför matar ni honom fortfarande om han blir skogstokig? Prata med BVC om detta. 
  • Snuttis2

Jag säger som Louise Hallin! Fajter som gäller mat kan vi som föräldrar aldrig vinna. Så enklast är bara att fortsätta erbjuda diverse och ge honom eget utrymme att leka o prova sig fram. Han har tid att växa in i ätandet än. Om han inte vill bli matad så mata inte utan köp ett bra plastskydd till golvet, en bra matstol, haklapp som är som en regnrock o låt honom kladda runt med purer, kex, pasta osv..

lyssna gärna på (Pampers barnvagns promenader podd) de är toppen bra!!

• Anonymsju
    Amak skrev 2018-07-21 21:27:55 följande:
    Men ge makaroner, ris, grädde och kokta gröna ärtor,gröt, inget av det är farligt att sätta i halsen. Låt honom njuta av att själv stoppa mat i sin mun utan att det slutar med panik och första hjälpen. Varför matar ni honom fortfarande om han blir skogstokig? Prata med BVC om detta. 
    Grädde och gröt? Ska han kladda i sig gröt med sina händer? Ingenting kommer ju hamna i magen. Han får i sig majs,melon och bitar av mat helt OK, men det jag tycker känns svårt är att det blir ju aldrig i närheten av en måltid han blir mätt på, men det kanske inte ska vara meningen? 
    Enligt bvc ska han äta pure med sked ca en 8 månaders burk.

Vi har bara testat lite då och då nu och med skeden, men han ratar den direkt, då har vi slutat, vi matar honom inte längre på det sättet.
  • Anonymsju
    Snuttis2 skrev 2018-07-21 22:59:19 följande:

Jag säger som Louise Hallin! Fajter som gäller mat kan vi som föräldrar aldrig vinna. Så enklast är bara att fortsätta erbjuda diverse och ge honom eget utrymme att leka o prova sig fram. Han har tid att växa in i ätandet än. Om han inte vill bli matad så mata inte utan köp ett bra plastskydd till golvet, en bra matstol, haklapp som är som en regnrock o låt honom kladda runt med purer, kex, pasta osv..

lyssna gärna på (Pampers barnvagns promenader podd) de är toppen bra!!

Tack för svar och tips på podd! Är det Louise Hallin som har den podden?

Det jag tycker är svårt att han bli ju knappast mätt av att sitta och pilla i sig lite majs och melon. Pasta har jag inte testat, det ska jag göra! Har du nåt tips på vilken sort som är enklast för bebisar att få i sig?
  • Snuttis2

Googla Pampers barnvagnspromenader så hittar du dem Louise Hallin diskuterar diverse läsarfrågor tillsammans med programledaren!! Har hjälpt mig massor med olika funderingar. Rådgör gärna med bvc också o se om du kan få något tips på hur du kan tänka ,

men alla barn äter inte några hela burkar bara för att de bör göra det : ) !!

Jag har haft turen att ha en unge som gapade o åt allt vi gav honom i pure form o små bitar. Min syster däremot har en dotter som varit sjukt petig och där maten varit super besvärlig. Minns att det var jobbigt då syrran började jobba runt 9 mån kanske o dottern knappt åt. Hon ammade innan hon åkte o sen fick pappan erbjuda diverse maträtter under dagen o peta i det som gick .

Men syrran fick försöka lägga stressen åt sidan o avdramatisera matsituationen (mkt för egen del tror jag).

Numera är min kille nästan ett år och har nu istället börjat bli super petig med maten o ska bestämma själv o vägrar bli matad, vilket enligt utvecklingsfaserna är helt normalt! Men jag har stressat så klart eftersom han innan ätit hela burkar o nu istället mest kladdar ner sig själv o köket .

Men jag försöker tänka att det gör att han dels får o behåller en positiv bild av maten o dels snabbare lär sig äta ordentligt själv.

Jag började ju med purer av potatis, broccoli, morot osv . Sen med ärtor, majs, kokta grönsaker i små bitar, ris osv. Snabb makaroner av mindre format har jag tyckt funkar eller typ större snurr pasta som jag sedan klippt med sax till lagom storlek. i början överkokade jag allt så han fick träna på konsistenserna men utan stora svårigheter.

Har också läst om blw men jag var inte bekväm med det.

• Snuttis2

Läste någonstans att du skrev att han ska äta riktig mat tre gånger som 8 månader, men det är jag tveksam till om det stämmer ? Men oavsett haka inte upp dig på det!!

Svar på tråden Bebis RATAR mat