• Anonymsju

Bebis RATAR mat

Min snart 8 månaders kille vill inte äta något annat än ersättning och jag och min sambo håller på att bli galna. Han vill inte ha gröt, yoghurt, hemmagjord puré, burkmat, hemmagjord fruktpuré. Vi har testa att ge honom alla möjliga tider, så han inte ska vara för trött, för hungrig, för mätt osv osv osv. 
    Vi har testa olika sorters gröt, olika maträtter, olika frukter. Vi har tagit pauser några dagar och sedan börja om och erbjuda mat. I början gick det helt OK, det var ca 1 månad sedan, men nu ratar han det efter 2-3 skedar, han bli förbannad redan när man ska ta på honom haklappen. Han tar 2-3, sen kniper han munnen och blir irriterad när man försöker ge honom mer, fortsätter man så blir han tillslut så arg att han gråter hysteriskt tills man tar av honom haklappen och han får leka istället. Vi försöker göra matstunden till en trevlig stund, pratar och uppmuntrar honom och ger beröm när han tar en sked.

Jag håller på att bli galen av oro. Jag var så taggad och kollade upp flera recept med bra barnmat och lagade massa, han åt ibörjan men nu ratar han det som sagt, då köpte vi färdig mat och testade det men det ratar han också.

Är det någon som har tips? Är det något vi kan göra annorlunda? Vad gör vi för fel???

• Svar på tråden Bebis RATAR mat
  • Dementoria
    Anonymsju skrev 2018-07-07 20:43:19 följande:
    Bara välling? inte ersättning eller bröstmjölk?
    Välling i er sits är en jättedålig idé, ersättning som du redan ger är bättre, fortsätt med det!

Och sluta truga. Äter han 2-3 skedar så får det vara bra så. Då är det glada miner och tack för maten, han ska inte förknippa mat med något jobbigt och tråkigt.
  • jennie08
    jennie08 skrev 2018-07-07 20:38:14 följande:

Vi fortsatte att ge henne smakportioner med lite av varje. Men mestadels levde hon på välling helt enkelt.

Min dotter är 10 år och då var råden annorlunda kring välling och ersättning.

Hon fick välling och är en frisk sund tjej men idag hade jag valt att fortsätta med ersättning.
  • Snorpi
    Anonymsju skrev 2018-07-07 20:45:18 följande:

Bra tips!!

Frös in melon i nappen häromdagen, det gillade han! 

Det jag undrar är hur mycket får han egentligen i sig av själva frukten? Det är väl mest som en god och skön grej för tänderna och smaken, men inte så att det ens kan räknas som ett mellanmål väl?

Vi använde den mest när vårat barn skulle börja med smakportioner vid 6 månader och då räckte det ju gott. Men märkte att han hade nog kunnat sätta i sig ganska många bitar. Purén blir ju inte så stenfrusen utan tinar ganska fort i mun.

Vet ju inte vad du har för smaknapp men på våran åkte all puré ut genom hålen. Frukten var det värre med dock , det blev för tjockt för att ta sig ut.

I övrigt håller jag med övriga att han klarar sig gott på ersättning fortfarande. Ta bort allt han finner negativt såsom haklapp, låt honom sitta någon annanstans än vid matbordet ett tag eller låt honom leka med nånting samtidigt. Börja lätt med att ge ersättning på sked och börja sen mosa in lite annat i ersättningen, som en potatisbit eller en liten klick puré av något slag. Ge tills han inte vill ha mer, truga inte mer.

Lider med dig, det är en hemsk känsla när ungen inte vill äta.
  • Anonymsju
    Dementoria skrev 2018-07-07 20:48:02 följande:

Välling i er sits är en jättedålig idé, ersättning som du redan ger är bättre, fortsätt med det!

Och sluta truga. Äter han 2-3 skedar så får det vara bra så. Då är det glada miner och tack för maten, han ska inte förknippa mat med något jobbigt och tråkigt.

Ja förstår det! Jag vill inte börja med välling överhuvudtaget.

Nej det vill jag verkligen inte att han ska!
  • Anonymsju
    Snorpi skrev 2018-07-07 21:26:13 följande:

Vi använde den mest när vårat barn skulle börja med smakportioner vid 6 månader och då räckte det ju gott. Men märkte att han hade nog kunnat sätta i sig ganska många bitar. Purén blir ju inte så stenfrusen utan tinar ganska fort i mun.

Vet ju inte vad du har för smaknapp men på våran åkte all puré ut genom hålen. Frukten var det värre med dock , det blev för tjockt för att ta sig ut.

I övrigt håller jag med övriga att han klarar sig gott på ersättning fortfarande. Ta bort allt han finner negativt såsom haklapp, låt honom sitta någon annanstans än vid matbordet ett tag eller låt honom leka med nånting samtidigt. Börja lätt med att ge ersättning på sked och börja sen mosa in lite annat i ersättningen, som en potatisbit eller en liten klick puré av något slag. Ge tills han inte vill ha mer, truga inte mer.

Okej det är den väl mest till för egentligen.

Men ska jag fortsätta erbjuda gröt varje morgon också? Men då utan haklapp, och nån annanstans än vid bordet?
  • Anonymsju
    Snorpi skrev 2018-07-07 21:26:13 följande:

Och ja det är verkligen hemskt att han inte äter bra. Får nästan samma hemska känsla jag hade när han var nyfödd och amningen strulade..
  • Anonymsju

Gjorde en halv portion gröt imorse med hemmagjord fruktpuré som han gillat innan så det kan inte vara fel på den, han tog 3 små skedar sen blev han irriterad, viftar jättemycket med armarna och vänder på huvudet och gnäller när jag kommer med nästa sked. Är det här matvägran? Hur vet man om man har ett allvarligt problem eller bara en fas?

Vi testade ge honom gröt på smakis och på det sättet fick han lättare i sig, när han får suga i sig det, men hela grejen med att äta med sked är ju att han ska lära sig att äta så, då är det väl dumt att bara ge på "smakissättet" med all mat, gröt, mellis osv?

• Mandelskorpan
    Anonymsju skrev 2018-07-08 09:18:30 följande:

Gjorde en halv portion gröt imorse med hemmagjord fruktpuré som han gillat innan så det kan inte vara fel på den, han tog 3 små skedar sen blev han irriterad, viftar jättemycket med armarna och vänder på huvudet och gnäller när jag kommer med nästa sked. Är det här matvägran? Hur vet man om man har ett allvarligt problem eller bara en fas?

Vi testade ge honom gröt på smakis och på det sättet fick han lättare i sig, när han får suga i sig det, men hela grejen med att äta med sked är ju att han ska lära sig att äta så, då är det väl dumt att bara ge på "smakissättet" med all mat, gröt, mellis osv?

Han är ju så liten än. Det kommer. Det finns ju barn som vägrar annat än amning/ersättning till uppåt året. Den där smaknappen låter jättebra, gör isbitar med puré som någon föreslog.
  • solros68

Vår dotter åt inte okej med mat fören någon gång efter hon fyllt 1. Nu är hon värsta matvraket och äter jättebra. Hon vill bara äta bitar och vägrade pure! Mitt tips är att inte stressa!

• isaswe

Med första barnet var jag livrädd men insåg ganska snabbt att så länge jag vet hur man skall hantera det är det ingen fara. Första barnet har aldrig satt något i halsen så att jag behövt göra något. Hon kräktes dock istället pga kräkreflexen. Med andra barnet har jag bara behövt ingripa en gång men tror egentligen inte det hade behövts då heller. Gå en HLR-kurs. Det brukar finnas på BVC då och då, eller kolla videos på youtube.

Vi började med mat omkring sex månader, tror jag. Vi gav helt enkelt av vår mat. Ris, spaghetti, kyckling, köttfärs, avocado, banan har vi nog gett i början. Avocado ger dock groteska fläckar så vi brukar låta ungarna äta i bara blöja :).

Yngsta är snart ett år och med henne har vi gjort så att hon fått vår mat och därefter gett henne ersättning för hon skall bli mätt. Hon äter ersättnibg flera gånger om dagen fortfarande men det får ta den tid det tar med maten. Så känn ingen stress och gör istället måltiden till något roligt för barnet. Han svälter inte.

Vår yngsta är sådan att hon vägrar äta samma sak, så gröt funkar kanske 1-2 gånger i veckan som frukost. Hon tröttnar helt enkelt och verkar föredra lagad mat framför ?frukostmat?. Barn har ju ingen kunskap om när man äter vilken mat så försök tänk utanför ramarna lite när det gäller smaker och mat.

Ge det tid så löser det sig själv.

?Food before one is just for fun? är ju ett talesätt.

Anonymsju skrev 2018-07-07 20:02:24 följande:

Okej, skönt att läsa att man inte är ensam om problemet!

Får jag fråga hur det funkat just med att inte sätta i halsen? Har du börjat med riktig mat senare än 6 månader? Och vad för sorts plockmat har funkat bra första gångerna? 

Jag känner en enorm stress att han måste äta riktig mat minst 3 gånger om dagen nu när han närmar sig 8 månader, och det gör han ju verkligen inte, just nu är det ju bara några skedar av något lite utspritt på dagen eftersom han vägrar..

Svar på tråden Bebis RATAR mat