• Anonymsju

Bebis RATAR mat

Min snart 8 månaders kille vill inte äta något annat än ersättning och jag och min sambo håller på att bli galna. Han vill inte ha gröt, yoghurt, hemmagjord puré, burkmat, hemmagjord fruktpuré. Vi har testa att ge honom alla möjliga tider, så han inte ska vara för trött, för hungrig, för mätt osv osv osv. 
    Vi har testa olika sorters gröt, olika maträtter, olika frukter. Vi har tagit pauser några dagar och sedan börja om och erbjuda mat. I början gick det helt OK, det var ca 1 månad sedan, men nu ratar han det efter 2-3 skedar, han bli förbannad redan när man ska ta på honom haklappen. Han tar 2-3, sen kniper han munnen och blir irriterad när man försöker ge honom mer, fortsätter man så blir han tillslut så arg att han gråter hysteriskt tills man tar av honom haklappen och han får leka istället. Vi försöker göra matstunden till en trevlig stund, pratar och uppmuntrar honom och ger beröm när han tar en sked.

Jag håller på att bli galen av oro. Jag var så taggad och kollade upp flera recept med bra barnmat och lagade massa, han åt ibörjan men nu ratar han det som sagt, då köpte vi färdig mat och testade det men det ratar han också.

Är det någon som har tips? Är det något vi kan göra annorlunda? Vad gör vi för fel???

• Svar på tråden Bebis RATAR mat
  • Amak
    Amak skrev 2018-07-09 13:14:10 följande:
    Eller, det kanske inte BVC gillar förresten. Men vispgrädde i alla fall. 
    Och torka honom inte hela tiden i ansiktet på på händerna när han äter, ifall du får impulsen att göra det. 
  • Amak

Duka förresten alltid fram skeden, för en vacker dag vill han äta med den, han kommer ju vilka härma hur du gör när du äter. 

• Kira2
    Anonymsju skrev 2018-07-09 10:15:35 följande:
    Ja precis, låter inte som ett bra alternativ heller. Det är bara att man vill bara att han ska få i sig mat på något sätt, och vi greppar efter halmstrån här hemma. Vi undrar om det är vi som gjort något fel som gör honom så negativ till skeden.

För några veckor sedan så kunde han ändå äta en halv portion gröt, och ca 1 dl sötpotatis puré med grönsaker. Ibland åt han till och med en helt portion gröt, sen åt han mindre och mindre, för några dagar sedan åt han kanske 2-3 skedar sen blev han bara irriterad när man kom med skeden för nästa tugga. Nu öppnar han inte ens munnen en gång för att ens smaka på skeden, när man kommer med den så vänder han bort huvudet och gnäller. 

Får han hålla i skeden själv så stoppar han den i munnen och "undersöker" den.
    Sen gör ju barn så i olika utvecklingsfaser med. Mina har typ slutat äta under vissa perioder men det har vart när de utvecklas mycket. Exempelvis när de börjar prata, gå, sitta, komma på att de har en röst, kommit på att de inte sitter ihop med mig osv. Vid 8 månader så utvecklas väl de ganska mycket på flera sätt.
  • Anonymsju

Är det någon som kört med BLW metoden med era bebisar?
    Har läst på nu vad det handlar om och sett flera videos på bebisar som får stora bitar av mat och får undersöka, leka med och tillslut börja mumsa på. Jag tror att det kanske skulle vara något för våran lilla kille, som ratar skeden, men är intresserad av olika smaker i smaknappen. Han åt ju helt OK med puré innan i en månad ungefär, men jag läste att runt 8 månader så vill oftast bebisar ha mer kontroll, kanske är våran kille väldigt sådär "kan själv"

Så skulle gärna få råd om tips om andra som gjort denna metod istället för puré, det var någon som skrev i tråden om detta men jag hittar inte det svaret, kanske du kan ge mig lite tips =) 

• phillipha
    Anonymsju skrev 2018-07-07 20:02:24 följande:

Okej, skönt att läsa att man inte är ensam om problemet!

Får jag fråga hur det funkat just med att inte sätta i halsen? Har du börjat med riktig mat senare än 6 månader? Och vad för sorts plockmat har funkat bra första gångerna? 

Jag känner en enorm stress att han måste äta riktig mat minst 3 gånger om dagen nu när han närmar sig 8 månader, och det gör han ju verkligen inte, just nu är det ju bara några skedar av något lite utspritt på dagen eftersom han vägrar..

Varför "måste" han det? Min yngsta dotter är nästan 3 år och hennes mesta energi kommer fortfarande fråm ersättning.... Nu säger jag inte att det är något att sträva efter men jag menar - lugna ner dig!

Mitt absolut bästa tips är att sluta mata! Han får ersättning för att täcka sitt energi behov, så där behöver du ju inte orora dig alls. Gör istället så att varje gång ni äter så sätt honom i stolen och lägg något han kan pilla på, smaka känna på mm framför honom. Kan vara en klick yoghurt att kleta med, mosad banan, kokt potatis eller morot, avocadomos, små bitar macka med leverpastej på osv. Skippa haklapp och sked, ta v honom tröjan istället för att minimera kladdet.

Låt det ta tid, det kommer! Om du stressar/tjatar fram ätande är risken stor tt det blir ännu svårare. Du får gärna inboxa mig im du behöver/känner för mer tips/råd/ventilation i ämnet??

/Jenny
  • Anonymsju
    phillipha skrev 2018-07-09 21:14:09 följande:

Varför "måste" han det? Min yngsta dotter är nästan 3 år och hennes mesta energi kommer fortfarande fråm ersättning.... Nu säger jag inte att det är något att sträva efter men jag menar - lugna ner dig!

Mitt absolut bästa tips är att sluta mata! Han får ersättning för att täcka sitt energi behov, så där behöver du ju inte orora dig alls. Gör istället så att varje gång ni äter så sätt honom i stolen och lägg något han kan pilla på, smaka känna på mm framför honom. Kan vara en klick yoghurt att kleta med, mosad banan, kokt potatis eller morot, avocadomos, små bitar macka med leverpastej på osv. Skippa haklapp och sked, ta v honom tröjan istället för att minimera kladdet.

Låt det ta tid, det kommer! Om du stressar/tjatar fram ätande är risken stor tt det blir ännu svårare. Du får gärna inboxa mig im du behöver/känner för mer tips/råd/ventilation i ämnet??

/Jenny

Jag trodde att han helst ska äta gröt, puré till lunch/middag. Dels har jag sett andra i samma ålder som gör det, dels säger vår bvc sköterska att det är bra att han gör det nu, visst hon säger att vi inte ska stressa och han ligger precis på kurvan (lite lite under) men det är bra om han äter mat nu menar hon. Sedan tjatar alla runt omkring om mat som att det är de självklara i världen att en 7 månaders älskar vanlig mat.

Jag vet inte varför detta blivit så extremt laddat för mig, jag får bara en känsla av att han inte får i sig tillräckligt. Om jag ska vara lite psykologisk så kanske det här påminner om när han var nyfödd och jag kämpade med amningen som fan. Han skrek mycket och allt var kaos. Jag kommer ihåg att jag längtade så tills han var några månader och fick äta ur flaska istället och bli proppmött. Nu är det samma känsla och längtan fast med fast föda..
  • Kasperina
    Anonymsju skrev 2018-07-09 21:25:09 följande:
    Jag trodde att han helst ska äta gröt, puré till lunch/middag. Dels har jag sett andra i samma ålder som gör det, dels säger vår bvc sköterska att det är bra att han gör det nu, visst hon säger att vi inte ska stressa och han ligger precis på kurvan (lite lite under) men det är bra om han äter mat nu menar hon. Sedan tjatar alla runt omkring om mat som att det är de självklara i världen att en 7 månaders älskar vanlig mat.

Jag vet inte varför detta blivit så extremt laddat för mig, jag får bara en känsla av att han inte får i sig tillräckligt. Om jag ska vara lite psykologisk så kanske det här påminner om när han var nyfödd och jag kämpade med amningen som fan. Han skrek mycket och allt var kaos. Jag kommer ihåg att jag längtade så tills han var några månader och fick äta ur flaska istället och bli proppmött. Nu är det samma känsla och längtan fast med fast föda..
    Kan det vara så att han börjat tycka illa om skeden för att han känner din stress?
    Jag förstår precis din stress, båda mina har strulat med amningen och yngsta vägrade fast föda tills två veckor innan hon började fsk. Min BVC sköterska var fantastisk som stöttade mig och sa åt mig att ignorera allt utom mitt barns utveckling. Om barnet går upp i vikt, leker och utvecklas så mår det bra. Det FINNS inga måsten så länge barnet mår bra. Ersättning ger fullgod näring till en bra bit över året, och om barnet inte vill äta annan mat så är det ingen katastrof.
    Förr eller senare kommer han att börja äta, men om du inte släpper det NU när det börjat bli problem så finns risken att han får en dålig inställning till mat.

Andra barn är inte ditt barn, vad de gör spelar ingen roll för ditt barn. Är du identisk med grannen? Stressar det dig att du inte har samma kläder, frisyr, make, hus, möbler och intressen som hon har?
    Fokusera på det som är VIKTIGT!

Just pga DIN inställning tror jag det är jätteviktigt att du släpper det helt en period. Lägg fram plockmat åt honom när ni äter och sluta med sked, smakisar och framförallt med jämförelserna!
    Ta hjälp och gå och prata med någon om du inte kan släppa det utan hjälp.
    Lycka till!
  • Anonymsju
    Kasperina skrev 2018-07-10 01:06:18 följande:
    Kan det vara så att han börjat tycka illa om skeden för att han känner din stress?
    Jag förstår precis din stress, båda mina har strulat med amningen och yngsta vägrade fast föda tills två veckor innan hon började fsk. Min BVC sköterska var fantastisk som stöttade mig och sa åt mig att ignorera allt utom mitt barns utveckling. Om barnet går upp i vikt, leker och utvecklas så mår det bra. Det FINNS inga måsten så länge barnet mår bra. Ersättning ger fullgod näring till en bra bit över året, och om barnet inte vill äta annan mat så är det ingen katastrof.
    Förr eller senare kommer han att börja äta, men om du inte släpper det NU när det börjat bli problem så finns risken att han får en dålig inställning till mat.

Andra barn är inte ditt barn, vad de gör spelar ingen roll för ditt barn. Är du identisk med grannen? Stressar det dig att du inte har samma kläder, frisyr, make, hus, möbler och intressen som hon har?
    Fokusera på det som är VIKTIGT!

Just pga DIN inställning tror jag det är jätteviktigt att du släpper det helt en period. Lägg fram plockmat åt honom när ni äter och sluta med sked, smakisar och framförallt med jämförelserna!
    Ta hjälp och gå och prata med någon om du inte kan släppa det utan hjälp.
    Lycka till!
    Alltså det vet jag inte, självklart har jag tänkt tanken, men han åt ju på rätt bra i ca. 1 månad både gröt och puré med sked, och då var jag inte stressad. Jag varken tvingade i honom mat eller pressade honom att äta, bara uppmuntrade honom när han väl åt.

Okej, åt din dotter bara ersättning fram till 1 år? eller testade du lite olika sätt för att få henne intresserad av mat, som tex BLW metoden? Det tycker jag verkar som ett harmlöst sätt för att få ett barn intresserad, inget tvång utan bara få pilla och smaka själv.

Ja du har helt klart en poäng, ingenting annat är viktigt förutom att mitt barn mår bra. Jag tror bara det är lätt att vara lite nojig just med första barnet du vet.
    Tack!
  • Kasperina
    Anonymsju skrev 2018-07-10 09:14:07 följande:
    Alltså det vet jag inte, självklart har jag tänkt tanken, men han åt ju på rätt bra i ca. 1 månad både gröt och puré med sked, och då var jag inte stressad. Jag varken tvingade i honom mat eller pressade honom att äta, bara uppmuntrade honom när han väl åt.

Okej, åt din dotter bara ersättning fram till 1 år? eller testade du lite olika sätt för att få henne intresserad av mat, som tex BLW metoden? Det tycker jag verkar som ett harmlöst sätt för att få ett barn intresserad, inget tvång utan bara få pilla och smaka själv.

Ja du har helt klart en poäng, ingenting annat är viktigt förutom att mitt barn mår bra. Jag tror bara det är lätt att vara lite nojig just med första barnet du vet.
    Tack!
    Jag erbjöd smakisar, ibland tog hon dem, ibland inte. Poängen var att inte reagera på hennes beslut Det är inte lätt, men det går
  • Kasperina

Jag slog upp BLW, och det är ju just det som flera i tråden har sagt åt dig.
    Lägg fram bitar att leka med, låt barnet välja om han ska äta eller bara leka. Gör inga försök att mata nu när det blivit lite infekterat.

Svar på tråden Bebis RATAR mat