• nypan78

IVF sommar/höst 2018

My102 skrev 2018-12-09 08:11:20 följande:

Jag följer några hashtaggs om IVF på instagram, det är väldigt mycket från USA. Och jag vet att sociala medier inte speglar verkligheten men det är väldigt många som blir gravida och som får två insättningar. Dom tar också HCG prov redan på ruvardag 5 och framåt.

Jag tänker att i USA får ju folk stå för behandlingen själv och jag tvivlar på att långt ifrån alla kan göra 4-6 behandlingar som vi här kan göra här med landstingets hjälp och lägga ut själv utan att bli ruinerad. Är det nån som vet om dom där använder nån ytterligare medicin eller metod för att få det att funka? För väldigt ofta så gör det de! Och skulle det inte funka så är det

Många som måste spara i flera år för en ny behandling. Jag fattat inte hur dom gör. Är Sverige lite lat att inte ge 100% på en gång?

Grattis!! Fantastiskt!
  • nypan78
    My102 skrev 2018-12-09 08:11:20 följande:

Jag följer några hashtaggs om IVF på instagram, det är väldigt mycket från USA. Och jag vet att sociala medier inte speglar verkligheten men det är väldigt många som blir gravida och som får två insättningar. Dom tar också HCG prov redan på ruvardag 5 och framåt.

Jag tänker att i USA får ju folk stå för behandlingen själv och jag tvivlar på att långt ifrån alla kan göra 4-6 behandlingar som vi här kan göra här med landstingets hjälp och lägga ut själv utan att bli ruinerad. Är det nån som vet om dom där använder nån ytterligare medicin eller metod för att få det att funka? För väldigt ofta så gör det de! Och skulle det inte funka så är det

Många som måste spara i flera år för en ny behandling. Jag fattat inte hur dom gör. Är Sverige lite lat att inte ge 100% på en gång?

Grattis!! Fantastiskt!
  • nypan78
    Akira Öken skrev 2018-12-09 21:13:56 följande:

Testatat positivt idag! Mitt livs första plus! Jag var jätteglad, lycklig och förundrad och alla känslor på en gång, i början av dagen. Nu blöder jag lite och alla lyckokänslor har bytts ut mot ledsenhet och svårmod.

Jag vill också säga ett försiktigt grattis. Kan hända att man blöder lite i början. Kolla igen och se om plusset blir starkare varannan dag skulle jag säga...om det blir det är det ju positivt ändå. Hoppas hoppas för dig!!
  • nypan78
    Jooosen skrev 2018-12-09 21:04:51 följande:

Första för att få ägglossning, andra o tredje för att stärka livmoderslemhinnan ytterligare. Kommer inte ta några vaggisar. Spännande! Jag med! Sätter du in femdagars eller tvådagars? Lycka till :)

Insättning på onsdag 5 dagar efter äggplock. Börjar med lutinus nu ikväll...
  • nypan78
    mammsen79 skrev 2018-12-09 21:27:30 följande:

Jag ska sätta in 3 dagars men känner redan nu besvikelse att de inte ringde o sa att jag får insättning på dag 5 för har läst o även frågat att störst chans att det blir bebis är på insättning dag 5. Men då måste man ha minst 5 befruktade ägg o jag fick ju ut 5 men vet inte hur många som blev befruktade.

Visste inte att 5 är minsta antalet. För 8-9 år sedan när vi höll på med ivf inför första barnet satte man i princip alltid tillbaka dag 2. Många blev med barn då med, vi med ???? det är kvalitén som räknas. Läskigt att tänka att 3 dagar till i ett platsrör är bättre nu ..så får du ett toppenägg efter dag 2 eller 3 så ????
  • nypan78
    mammsen79 skrev 2018-12-10 10:26:25 följande:

Fått reda på att endast 1 ägg blivit befruktat av 5 känns som detta är hopplöst. Ska på återförening i eftermiddag. Jag tänker om detta inte blir något av att jag tänker vänta minst 6 månader tills ett sista försök till, detta är så psykiskt påfrestande suck

Hoppas att det är guldägget!! En tvådagars?
  • nypan78

Väntan på transfer vid blastocyodling känns lång, och endast ett samtal i lördags. Brukar man få en till lägesrapport innan det är dags, eller är det "no news is good news" som gäller?

Grattis till fina ultraljudet i 8+6, en fantastisk känsla när man väl ha sett ett tickande hjärta på skärmen

• nypan78
    Fröken Rabarber skrev 2018-12-11 17:57:49 följande:

Nu ni! Nu har jag blivit ruvare för första gången! Fick tillbaka en fin blastocyst, och tre blastocyster till frysen. Övriga fyra befruktade ägg behövde odlas några dagar till för att se om de skulle klara av att frysas. :)

Grymt resultat. Är det din första behandling? Toppen med minst 3 i frysen också....får jag fråga hur gammal du är?
  • nypan78

Sådär ja, nu är även jag ruvare ????! 2 embryon tillbaka enligt önskan, fast doktorn frågade lite hur jag tänkte. Trodde inte ens det skulle bli en liten diskussion kring hur vi tänker. Av de 4 embryon som fanns var en i tid och "pulserande, pumpande" som doktorn beskrev det (vad betyder det egentligen??) och de andra tre var lite "efter" och skulle odlas vidare till imorgon för evtl. nedfrysning. Efter lite check i datorn och siffrorna sa doktorn ok. Jag är ändå 40 år nu och oddsen för en tvillinggraviditet beräknas som liten.

Hur bra det där bättre embryot var undrar jag dock, har ni också fått definitionen "pulserande" typ? Antar att det är ett fint resultat men man blir ju så osäker och nojjig när man satsar på dessa behandlingar...

• nypan78
    mammsen79 skrev 2018-12-12 18:04:55 följande:

Spännande, hur många celler hade de delats till?

Vet inte hur många celler blåstocyter hari vanliga fall...någon som kan mer om detta? Det såg ut som en cellklumpmassa...
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018