• Jsv17

Vi som har ett eller flera MF/MA i bagaget och kämpar för ny graviditet

Jag har precis fått mitt andra MA konstaterat, hade även ett tidigt missfall i November och det andra MAt var innan jag fick min son.

Jag tänker dock inte ge upp då vi verkligen längtar efter ett syskon, men skulle vara kul att få följas åt med andra som delar de upplevelserna då bebisverkstaden och ett ev. plus känns på ett helt annats sätt när man vet hur det kan bli....

Vi måste nu vänta 10 dagar på uppföljnings-ul men jag vet att det är kört då det bara var en hinnsäck och man kunde inte se fostret, och jag borde varit 8+2, och jag plussade på äl+10/11 så inte riktigt rimligt att det var senare heller....

Pojke 9-12-17
  • Svar på tråden Vi som har ett eller flera MF/MA i bagaget och kämpar för ny graviditet
  • Litenfialotta
    Nube skrev 2019-03-09 10:42:08 följande:

Mitt första missfall var också en ofostrig graviditet och fick också ta cytotec.. jag blödde två veckor och sedan kom mensen tre veckor efter det. Så kroppen kom igång ganska snabbt. Har du varit hos gyn och kollat att allt hat verkligen kommit ut? Beklagar missfallet! :/

Tack. Och detsamma, vilken resa ni haft :/ jag var på återbesök efter typ nio dagar och då var det lite rester men inte så mycket att man gjorde något (under 15 mm?) och läkaren sa att det kommer ut av sig själv. Alka symtom försvann typ direkt och gravtest för två veckor sedan var negativt. Får väl fundera på att kontakta gyn igen iaf, suck. Vill ju bara kunna komma igång igen.
  • sussovich
    Nube skrev 2019-03-09 10:35:45 följande:

Tack :) Ja, hoppas det blir ett syskon någon gång.

Okej men förhoppningsvis blir du gravid fort denna gång. Tänker du att ni vill börja försöka direkt eller vänta lite? Och skulle det bli missfall igen har ni ju rätt till undersökning, hoppas dock att det inte behöver gå så långt! Kram

Vi tänkte köra så fort jag slutar blöda :)
  • Nube
    UndrandeSökare skrev 2019-03-09 11:48:50 följande:

Ang ofostrig graviditet.Jag får ofostrig graviditet varje gång min kropp stöter på något nytt. Dvs allra första graviditeten och även 6e graviditeten (den första med donation).

Min immunläkare i London har sagt att det beror på mitt överaktiva immunförsvar.Det orsakar ofostrig graviditet. Jag har för låga nivåer skyddande antikroppar som ska skydda embryot från kvinnans immunförsvar (LAD) då får man ofostrig graviditet.

Men det finns behandling mot det. LIT och IVIG.

LIT har jag fått 3 ggr redan, och ivig kommer jag få nu nästa ivfförsök. Vid graviditet nr 2-5 har foster utan hjärtslag setts.

Intressant! Nu har jag ingen aning vad är LIT och IVIG men det går nog att läsa någonstans? Andra gången jag blev gravid gick det ju bra och nu tredje gången fanns ett foster med hjärtslag men den var mindre än väntat. Skulle det också bero på immunförsvar? Har du några andra symptom som visar på att du har för aktiv immunförsvar eller får man bara veta det genom olika tester?
  • Nube
    Litenfialotta skrev 2019-03-09 12:56:05 följande:

Tack. Och detsamma, vilken resa ni haft :/ jag var på återbesök efter typ nio dagar och då var det lite rester men inte så mycket att man gjorde något (under 15 mm?) och läkaren sa att det kommer ut av sig själv. Alka symtom försvann typ direkt och gravtest för två veckor sedan var negativt. Får väl fundera på att kontakta gyn igen iaf, suck. Vill ju bara kunna komma igång igen.

Jag förstår, segt att behöva vänta så länge... det kanske finns lite rester kvar? Sist tog läkaren bort en hel del när jag var på återbesök (men ingen skrapning alltså) och ganska snart efter det upphörde smärtan och blödningar. Jag ska nog också ringa gyn nästa vecka och boka ett besök.
  • UndrandeSökare
    Nube skrev 2019-03-09 16:33:27 följande:

Intressant! Nu har jag ingen aning vad är LIT och IVIG men det går nog att läsa någonstans? Andra gången jag blev gravid gick det ju bra och nu tredje gången fanns ett foster med hjärtslag men den var mindre än väntat. Skulle det också bero på immunförsvar? Har du några andra symptom som visar på att du har för aktiv immunförsvar eller får man bara veta det genom olika tester?

LiT är immunvaccinering med vita blodkroppar från din makes blod (om ni använder hans spermier) eller från donatorer. Man gör detta för att få kvinnans kropp att bilda antikroppar (som hon saknar), dessa antikroppar skyddar embryot från kvinnans immunförsvar.

IVIG är normalt humant immunglobulin dvs blodplasma från hundratals donatorer som innehåller dessa antikroppar man behöver. Tas som intravenöst dropp genom en nål i armen upprepades gånger innan och under graviditeten.

Mer info hittar du i boken "is your body babyfriendly" av Alan E Beer. Finns på Bokus för ca 250kr. Du kan också googla på Dr Gorgy Clinic London så hittar du min läkares klinik.

Immunförsvaret kan orsaka att barnet blir tillväxthämmat, eller för vissa att man inte blir gravid alls, eller för andra att man bara får upprepade missfall. Vissa kvinnor har autoimmuna sjukdomar som tex eksem, allergier, sköldkörtelsjukdom, etc medan andra är fullt friska förutom att de har överaktivt immunförsvar och det yttrar sig när det gäller fertiliteten. Detta är tyvärr inget svenska läkare "tror på" så man får vända sig utomlands till Aten, London eller USA.

Köp och läs gärna "is your body babyfriendly", den utkom i ny uppdaterad utgåva nu i mars 2019.
  • Lita89

Alltså jag blir inte klok på detta. Har blod när jag torkar mig, men inget i bindan? Var ganska mkt under em men bara lite nu. Brösten har gjort asont idag. Hur har er mens sett ut efter ma/mf? KAN DET BARA TA O KOMMA IGÅNG ELLER.

• Ellendellen
    Lita89 skrev 2019-03-09 19:53:45 följande:

Alltså jag blir inte klok på detta. Har blod när jag torkar mig, men inget i bindan? Var ganska mkt under em men bara lite nu. Brösten har gjort asont idag. Hur har er mens sett ut efter ma/mf? KAN DET BARA TA O KOMMA IGÅNG ELLER.

Exakt samma för mig. Förra söndagen kom det lite blod jag blev sjukt besviken, gick och köpte ägglossningstest och ladda om för nästa månad. Men sen kom aldrig mensen igång och ordentligt och jag blev GALEN. Visste inte från vilken dag jag skulle börja testa för ägglossning. Imorse tog jag ett graviditetstest som visade positivt :D 
  • Lita89
    Ellendellen skrev 2019-03-11 06:36:30 följande:

Exakt samma för mig. Förra söndagen kom det lite blod jag blev sjukt besviken, gick och köpte ägglossningstest och ladda om för nästa månad. Men sen kom aldrig mensen igång och ordentligt och jag blev GALEN. Visste inte från vilken dag jag skulle börja testa för ägglossning. Imorse tog jag ett graviditetstest som visade positivt :D 

ÅÅÅÅÅH GRATTIS!!! :D vilken härlig känsla!

Jag tog ett test imorse och det var negativt (den lilla blödningen har slutat) så jag får nog ladda om ändå :).
  • Litenfialotta
    Lita89 skrev 2019-03-09 19:53:45 följande:

Gaah, förstår precis hur du känner :( min första mens (tror jag att det var iaf) var mer sparsam än någonsin. Men däremot kändes brösten ?slappare? och jag hade sjukt ont i huvudet, allt överensstämmande med mens. Har du inga andra ?menssymtom? kanske det finns chans?! Jag började blöda brunt en vecka efter mensen (om det nu var det) hade slutat också. Så för mig är det ingen ordning alls.
  • Nube
    Ellendellen skrev 2019-03-11 06:36:30 följande:

Stort grattis! Så kul att ni lyckades igen så snabbt! Kommer du nu få mediciner för att behålla graviditeten? Önskar dig all lycka till!
Svar på tråden Vi som har ett eller flera MF/MA i bagaget och kämpar för ny graviditet