Nube skrev 2019-03-09 16:33:27 följande:
Intressant! Nu har jag ingen aning vad är LIT och IVIG men det går nog att läsa någonstans? Andra gången jag blev gravid gick det ju bra och nu tredje gången fanns ett foster med hjärtslag men den var mindre än väntat. Skulle det också bero på immunförsvar? Har du några andra symptom som visar på att du har för aktiv immunförsvar eller får man bara veta det genom olika tester?
LiT är immunvaccinering med vita blodkroppar från din makes blod (om ni använder hans spermier) eller från donatorer. Man gör detta för att få kvinnans kropp att bilda antikroppar (som hon saknar), dessa antikroppar skyddar embryot från kvinnans immunförsvar.
IVIG är normalt humant immunglobulin dvs blodplasma från hundratals donatorer som innehåller dessa antikroppar man behöver. Tas som intravenöst dropp genom en nål i armen upprepades gånger innan och under graviditeten.
Mer info hittar du i boken "is your body babyfriendly" av Alan E Beer. Finns på Bokus för ca 250kr. Du kan också googla på Dr Gorgy Clinic London så hittar du min läkares klinik.
Immunförsvaret kan orsaka att barnet blir tillväxthämmat, eller för vissa att man inte blir gravid alls, eller för andra att man bara får upprepade missfall. Vissa kvinnor har autoimmuna sjukdomar som tex eksem, allergier, sköldkörtelsjukdom, etc medan andra är fullt friska förutom att de har överaktivt immunförsvar och det yttrar sig när det gäller fertiliteten. Detta är tyvärr inget svenska läkare "tror på" så man får vända sig utomlands till Aten, London eller USA.
Köp och läs gärna "is your body babyfriendly", den utkom i ny uppdaterad utgåva nu i mars 2019.