• Anonym (Bästa kompisen)

Min. Kompis ska få barn med en 50 åring.

Hej på er!

Jag vet väl att jag inte har med detta att göra egentligen, hon gör ju som hon vill men det är min bästa kompis men jag vet inte hur jag ska ta upp det med henne. Eller jag kanske inte ens ska ta upp det, jag är bara orolig.

Min kompis är 27 och hennes pojkvän eller gubbe är 50. Dom har varit tillsammans i 5 år och nu är hon gravid 5:e månaden. Dom verkar vara lyckliga tillsammans och ha det bra, han verkar vara en bra man också. Det är inte det, utan det är just åldern. Han är ju faktiskt gammal... En dag kommer hon ju bli ensam. Ja jag vet att alla för men han är ju ändå såpass mycket äldre..

Jag vet inte om det är jag som tänker konstigt för alla i vår närhet verkar tycka att det är så okej och alla är glada för deras skull.

Hur hade ni reagerat om er bästa kompis skaffat barn med en så pass mycket äldre?

• Svar på tråden Min. Kompis ska få barn med en 50 åring.
  • Anonym (Di)

Då fyller mannen nästan 70 år när deras barn tar studenten.Lyckan och hälsan viktigast.

• Anonym (IQ)

Är din kompis lågbegåvad? Troligen inte va? Då förstår jag inte alls varför du ens funderar på att ta upp det med henne eller ens oroa dig. De har varit ett par i 5 år vilket väl är en stabil relation. Hon vet hur gammal han är och har valt att skaffa barn med honom.

Du resonerar som om de har något begåvningshandikapp, du ser inte hur nedvärderande det är?

• Anonym (Äsch)

Det går säkert jättebra, dom hade ju vart tillsammans i 5 år redan så dom trivs ju i hop. Åldern är bara en siffra Det är 15 år mellan min karl och mig fast vi har inga gemensamma barn och tänker inte skaffa några gemensamma heller.

• Anonym (Bästa kompisen)

Det är väl just åldern jag "stör" mig på, allt som kommer med det. Jag vet att man idag lever längre men jag har ändå svårt att förstå att man väljer någon såpass mycket äldre, sen rår man väl inte för vem man blir kär i men ändå.

Och nej, hon är inte lågbeåvad på något sätt. Och är hon lycklig så är det ju bra. Men det är så... Annorlunda bara.

• uhsumkat
    Anonym (Bästa kompisen) skrev 2019-04-06 19:40:22 följande:
    Vet att man inte är lastgammal när man är 50 men när hon är såpass ung. Och jag förstår ju att vi alla är olika och många tycker att åldern inte har någon betydelse men jag vill bara att hon ska ha det bra, det verkar hon ju ha.

Jag tycker bara det känns så konstigt att se henne med en så äldre man. Hon är en jättebra tjej, super vacker och många som uppvaktar henne. Hon skulle kunna få vem hon vill egentligen. Usch vad ytlig jag låter nu haha. Men det kanske är "normalt" idag? Vet ingen med så stor åldersskillnad och jag skulle själv aldrig kunna tänka mig en man i den åldern.

Hon har sagt att många blir chockade över hans ålder när hon berättat och speciellt nu när hon är gravid. Men hon säger att hon inte bryr sig och skulle aldrig skämmas över honom.
    Anonym (Bästa kompisen) skrev 2019-04-09 13:23:33 följande:
    Det är väl just åldern jag "stör" mig på, allt som kommer med det. Jag vet att man idag lever längre men jag har ändå svårt att förstå att man väljer någon såpass mycket äldre, sen rår man väl inte för vem man blir kär i men ändå.

Och nej, hon är inte lågbeåvad på något sätt. Och är hon lycklig så är det ju bra. Men det är så... Annorlunda bara.

Normalt och normalt men av det du skriver så ger du en fruktansvärt egocentrerad bild. Ett tips för att förstå omvärlden bättre är att läsa böcker, massor av böcker. 
  • sextiotalist

Inte alls, det har förekommit i bekantskapskretsen och min morfar var 30 år äldre än min mormor (han dog i en icke åldersrelaterad sjukdom under 2:a världskriget).

Så länge två vuxna väljer själva och mår bra i relationen så är det inga problem.

• Anonym (Lilla My)

Jag fick barn med en man som då var 43, när jag var strax över 20.

Idag ångrar jag det, men det beror mestadels inte på åldern, även om det också är en orsak till att jag ångrar honom som pappa (ångrar givetvis inte barnet).

Nu ska han ha barn med en tjej som är 2 år yngre än jag. Han själv har hunnit bli 54 år. De fick dock missfall nyss, men jag antar att de ska påt igen.

Jag kan dock inte förstå henne alls; särskilt då gubben inte bryr sig om de två barn, inkl. ett barnbarn, som han redan har (ett barn med mig och ett med en annan, som i sin tur har ett eget barn).

Jag hade aldrig valt att skaffa barn med honom idag, när jag med facit i hand ser hur han lågprioriterar de barn och barnbarn han redan har. Det är liksom dömt att bli likadant för henne.

Men man kan inte lära av andras misstag, tyvärr. Tycker mest synd om alla barn han ger upphov till, som inte har en närvarande pappa/morfar/farfar.

• Smecker
    Anonym (Lilla My) skrev 2019-04-09 13:50:25 följande:

Jag fick barn med en man som då var 43, när jag var strax över 20.

Idag ångrar jag det, men det beror mestadels inte på åldern, även om det också är en orsak till att jag ångrar honom som pappa (ångrar givetvis inte barnet).

Nu ska han ha barn med en tjej som är 2 år yngre än jag. Han själv har hunnit bli 54 år. De fick dock missfall nyss, men jag antar att de ska påt igen.

Jag kan dock inte förstå henne alls; särskilt då gubben inte bryr sig om de två barn, inkl. ett barnbarn, som han redan har (ett barn med mig och ett med en annan, som i sin tur har ett eget barn).

Jag hade aldrig valt att skaffa barn med honom idag, när jag med facit i hand ser hur han lågprioriterar de barn och barnbarn han redan har. Det är liksom dömt att bli likadant för henne.

Men man kan inte lära av andras misstag, tyvärr. Tycker mest synd om alla barn han ger upphov till, som inte har en närvarande pappa/morfar/farfar.

Då är det uppenbarligen inte åldern i sig som är problemet.
    Är du bara pantad, eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Anonym (Eh)
    Elin P skrev 2019-04-06 18:39:24 följande:

Inte reagerat alls. Det är två vuxna människor som måste avgöra själva. Jag har en vän som är 30 och hennes kärlek är över 60. Men de är lyckliga tillsammans så vad ska man säga?

Klart man reagerar lite.. Känner till ett par där mannen är 64 och tjejen 29. Det är en väldigt stor åldersskillnad
  • Anonym (Lilla My)
    Smecker skrev 2019-04-09 13:54:24 följande:

Då är det uppenbarligen inte åldern i sig som är problemet.

Jo, delvis.

Han orkar inte lika mycket, han kommer från helt fel generation för att någonsin kunna sätta sig in i barnets vardag även om han ville, barnet svarar aldrig på hur gammal pappan är då barnet skäms över hans ålder, osv, etc, mm.
Svar på tråden Min. Kompis ska få barn med en 50 åring.