• Anonym (Bästa kompisen)

Min. Kompis ska få barn med en 50 åring.

Hej på er!

Jag vet väl att jag inte har med detta att göra egentligen, hon gör ju som hon vill men det är min bästa kompis men jag vet inte hur jag ska ta upp det med henne. Eller jag kanske inte ens ska ta upp det, jag är bara orolig.

Min kompis är 27 och hennes pojkvän eller gubbe är 50. Dom har varit tillsammans i 5 år och nu är hon gravid 5:e månaden. Dom verkar vara lyckliga tillsammans och ha det bra, han verkar vara en bra man också. Det är inte det, utan det är just åldern. Han är ju faktiskt gammal... En dag kommer hon ju bli ensam. Ja jag vet att alla för men han är ju ändå såpass mycket äldre..

Jag vet inte om det är jag som tänker konstigt för alla i vår närhet verkar tycka att det är så okej och alla är glada för deras skull.

Hur hade ni reagerat om er bästa kompis skaffat barn med en så pass mycket äldre?

• Svar på tråden Min. Kompis ska få barn med en 50 åring.
  • Anonym (Ajdå)
    Sporthoj66 skrev 2019-04-10 09:46:28 följande:

Jag skilde mig när jag var 39 och träffade en tjej som då precis fyllde 17. Vi var tillsammans i 9 år och jag gjorde slut just för att hon tjatade om barn redan när hon fyllde 25. Vi har sporadiskt kontakt än idag av skäl som jag inte riktigt kan förklara och några barn har hon inte. Inte heller har hon något liv hon är nöjd med, snarare kantas det liv hon har av fattigdom, en del sorg, brist på struktur och total avsaknad av allt som guldkant heter. 

I dagsläget är 50 ingen ålder att snacka om egentligen, om man tar vara på vad ett modernt välmående samhälle har att erbjuda och sköter sin fysiska och mentala hälsa och lever sunt. 

Däremot så skulle jag aldrig, någonsin lägga min energi och tid på ett litet barn i min ålder. Fast hennes partner vet ju att han kan baila om han tröttnar. Hennes börda behöver inte bli större än så många andra ensamstående mammors. Hon är 27 alltså riktigt vuxen, säkert med stabil ekonomi, ordentligt boende och över lag ordnade förhållanden. Hon har inte så mycket att förlora på det om det känns bra. Vill han inte vara med, eller vill hon inte att han ska vara med, kan hon köra ett eget race. 

Stackars tjej. Att en gubbe raggar på tonåringar är inte sunt alls. Enligt vad du beskriver om tjejen låter det som hon är rätt trasig. Usch så tragiskt liv hon fick

Skäms du inte? Har du svårt att få till det med kvinnor över lag eller har du någon störning?
  • Sporthoj66
    Anonym (Ajdå) skrev 2019-04-10 12:16:51 följande:
    Stackars tjej. Att en gubbe raggar på tonåringar är inte sunt alls. Enligt vad du beskriver om tjejen låter det som hon är rätt trasig. Usch så tragiskt liv hon fick

Skäms du inte? Har du svårt att få till det med kvinnor över lag eller har du någon störning?
    Ser inget märkligt med det. Jag var då gift i drygt 18 år och kände att det skulle vara kul med lite sällskap över sommaren och nappade på en tjej som tyckte jag var en kul snubbe. Sedan blev hon bara kvar av egen vilja tills jag inte längre orkade med hennes drama och tills jag inte längre orkade att ta hand om henne och försöka få henne på rätt spår. Hon skapade sig såsmåningom rätt trasigt liv genom att välja killar i sin ålder iof, men som var helt fel för henne. Idag hör hon med jämna mellanrum av med sina problem efter att hennes närmaste gick bort, men eftersom jag sitter lite i samma sits så ...my plate is full så att säga. 

Jag tycker att en åldersskillnad på mellan 10-13 år är helt ok och hanterbar. Mer än så kan bli besvärligt, det vet jag av egen erfarenhet, särskilt om man befinner sig på helt olika platser i livet. Faktum att män dras till yngre kvinnor är däremot varken något nytt eller speciellt kontroversiellt. Så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara. Sedan är det två som dansar i en relation och sällan handlar det om något slags tvång. 

Om tjejen tråden handlar om, väljer en 23 år äldre man och han väljer en tjej som är nära hälften så gammal måste båda vara med på vad det kommer att innebära med tiden, vilket...kan iof vara inte så mycket, eller vara rätt mycket issues. Vill hon ha barn så kvittar det egentligen om hennes sambo kommer att vara kvar i princip. Jag utgår ifrån att hon står på benen social och ekonomiskt (annars hade hon väl inte försökt sätta ett barn till världen) så även om han avviker, kommer hon inte att sjunka. 
  • Sporthoj66
    Anonym (hm) skrev 2019-04-10 12:01:21 följande:
    Nej, du ska inte ta upp det. Hon är redan gravid och glad för det. Är hon normalbegåvad så vet hon redan att barnet statistiskt sett "bara" får ha kvar pappa till trettioårsåldern. (Att min pappa dog när jag var 15 och han 45, och min morfar, som var femtio när min mamma föddes blev 90 är en annan historia.) 

Hade hon frågat dig på förhand utan att vara gravid hade det varit OK att uttrycka dina tankar på ett neutralt sätt. Nu har det tåget gått. Det är inte så att din kompis kommer att göra abort för att en kompis/släkting/random tyckare anser att det är olämpligt, det kommer bara att försura er relation att diskutera dina farhågor.
    Inget är säkert eller givet. Kanske överlever han sitt barn, precis som jag överlevde ett av mina som gick bort för ganska exakt ett år sedan bara 18 år gammal. En sak är dock säker och det är att livet är kort och att man inte bör låta andras uppfattningar och tyckanden styra ens handlingar. Oftast ångrar vi saker vi INTE gjort, saker vi INTE sagt och saker vi avstått ifrån...för att andra "övertalade en. 
  • Anonym (haha)
    Anonym (Bästa kompisen) skrev 2019-04-09 18:21:21 följande:
    Nej men precis, det ÄR udda. Sen om det är rätt eller fel är väl ingen som kan säga, det är ju inte vårt liv utan deras men ja, jag har faktiskt svårt att förstå det? Jag tänker att hon kommer bli olycklig, och JA jag vet att det kan väl alla bli oavsett om man lever med åldersskillnad eller ej men ja..

Sen visst dom har varit tillsammans i 5 år och dom verkar genuint lyckliga. Men det är så långt ifrån vad jag själv valt och jag har aldrig sett någon med så stor åldersskillnad. Kanske är jag lite inskränkt och hon har en mer öppen syn..

Jag ska inte ta upp det med henne, förstår ju att jag inte egentligen har med det att göra och nu ska dom ju få barn så det är ju som det är.
    Jag tycker inte alls hon är "öppen" jag tycker hon är jävligt naiv. Det finns en ganska naturlig anledning till varför de flesta inte väljer en så gammal partner, som någon skrivit så är risken för att barnet föds med problem mycket högre ju äldre man blir vilket borde få alla fortplantningsinstinkter att skrika högt i huvudet. Hon verkar antingen sakna de instinkterna eller så har hon bara snackat bort alla larmsignaler för sig själv.

Ja du borde nog inte ta upp det med henne för det kommer inte leda någonvart, alla gör sina livsval och får leva med konsekvenserna. Du får nöja dig med att avgöra hur du själv vill göra, fortsätta umgås med henne men då behöver du acceptera hennes val eller om du stör dig för mycket på det dra ner på umgänget och umgås med andra.
  • Anonym (Ajdå)
    Sporthoj66 skrev 2019-04-10 12:43:51 följande:

Ser inget märkligt med det. Jag var då gift i drygt 18 år och kände att det skulle vara kul med lite sällskap över sommaren och nappade på en tjej som tyckte jag var en kul snubbe. Sedan blev hon bara kvar av egen vilja tills jag inte längre orkade med hennes drama och tills jag inte längre orkade att ta hand om henne och försöka få henne på rätt spår. Hon skapade sig såsmåningom rätt trasigt liv genom att välja killar i sin ålder iof, men som var helt fel för henne. Idag hör hon med jämna mellanrum av med sina problem efter att hennes närmaste gick bort, men eftersom jag sitter lite i samma sits så ...my plate is full så att säga. 

Jag tycker att en åldersskillnad på mellan 10-13 år är helt ok och hanterbar. Mer än så kan bli besvärligt, det vet jag av egen erfarenhet, särskilt om man befinner sig på helt olika platser i livet. Faktum att män dras till yngre kvinnor är däremot varken något nytt eller speciellt kontroversiellt. Så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara. Sedan är det två som dansar i en relation och sällan handlar det om något slags tvång. 

Om tjejen tråden handlar om, väljer en 23 år äldre man och han väljer en tjej som är nära hälften så gammal måste båda vara med på vad det kommer att innebära med tiden, vilket...kan iof vara inte så mycket, eller vara rätt mycket issues. Vill hon ha barn så kvittar det egentligen om hennes sambo kommer att vara kvar i princip. Jag utgår ifrån att hon står på benen social och ekonomiskt (annars hade hon väl inte försökt sätta ett barn till världen) så även om han avviker, kommer hon inte att sjunka. 

Usch...du utnyttjade en trasig liten tonårsflicka och ser inget del i det?? Som sagt STACKARS flicka
  • Sporthoj66
    Anonym (Ajdå) skrev 2019-04-10 13:23:15 följande:
    Usch...du utnyttjade en trasig liten tonårsflicka och ser inget del i det?? Som sagt STACKARS flicka
    Trasig var ju hon inte och vi hade det väldigt kul. Jag kände ibland att hon utnyttjade mig, men brydde mig om det.  Det fanns en del folk som hade en massa åsikter om detta, men det brydde vi oss inte om alls. Det är lite av livets konst att ta andras åsikter med en klackpark och leende. Vilket är precis vad tjejen i tråden bör enligt mig göra. Åsikter är ju som rumphål, alla har en och ...det går ju inte att göra alla nöjda. Tvärtom...man ska INTE göra alla nöjda, för att man inte är skyldig främmande människor ett dugg. Livet är väldigt kort och det går inte ut på att göra andra nöjda. Jag tror att tjejen tråden handlar om skulle ta mycket illa upp om hennes "vän" skulle komma med pekpinnar om hur livet ska se ut, hur gammal / ung / fattig / rik osv partnern ska vara osv. För hur kan hon veta vad som passar någon annan ? Vem gav henne rätt att med säkert inte mycket mer livserfarenhet gå runt och dela ut pekpinnar ? Sånt gör inte vänner. 
  • Anonym (hm)
    Anonym (haha) skrev 2019-04-10 13:20:25 följande:
    Det finns en ganska naturlig anledning till varför de flesta inte väljer en så gammal partner, som någon skrivit så är risken för att barnet föds med problem mycket högre ju äldre man blir
    Nej, det är inga mycket högre risker pga äldre pappa. Det handlar om en ytterst liten förhöjning som är försumbar på individnivå. De mer märkbara förhöjda risker som finns, på kromosomrubbningssidan, handlar om äldre ägg - något en kvinna över fyrtioårsåldern ganska säkert är medveten om.

En större anledning till att de flesta väljer partner med mindre åldersskillnad  handlar om liknande ställe i livet, livsmål och referenser. Samma anledning som till att fler väljer partners ur samma socialgrupp eller etniska bakgrund än dem som väljer någon med annan bakgrund. Eller något så ytligt som att de flesta är mer kroppsligt attraktiva vid trettio än vid femtio och vi tenderar att landa med partners med samma "attraktionsgrad".
  • Sporthoj66
    Anonym (hm) skrev 2019-04-10 13:41:18 följande:
    Nej, det är inga mycket högre risker pga äldre pappa. Det handlar om en ytterst liten förhöjning som är försumbar på individnivå. De mer märkbara förhöjda risker som finns, på kromosomrubbningssidan, handlar om äldre ägg - något en kvinna över fyrtioårsåldern ganska säkert är medveten om.

En större anledning till att de flesta väljer partner med mindre åldersskillnad  handlar om liknande ställe i livet, livsmål och referenser. Samma anledning som till att fler väljer partners ur samma socialgrupp eller etniska bakgrund än dem som väljer någon med annan bakgrund. Eller något så ytligt som att de flesta är mer kroppsligt attraktiva vid trettio än vid femtio och vi tenderar att landa med partners med samma "attraktionsgrad".
    Tyvärr så finns det högre risker och i synnerhet för autism och Downs. Det är inte så försumbara heller enligt flera nya studier från bl a Danmar. Det sagt ..är hela livet en risk, kalkylerad i bästa fall, dumdristig i sämsta. 

Vid val av en "partner in crime" resp. "bygga familj och framtid" har nog människor helt olika uppsättningar av kriterier. Det trista vore om mannen tänker sig en kul tjej att köra mc, kitesurfa och resa med...medan tjejen vill ha "villa, hund, man och volvo". Fast...en sådan mismatch blir ju rätt förödande oavsett ålder på parterna.
  • Mrs Moneybags

Du vet att du inte har med saken att göra, så varför ta upp det med henne? De har ju varit tillsammans i fem år, så de har nog haft tid att fundera över det här. 
    Släpp det bara och önska lycka till.

Det finns så många värre scenarier. Är han snäll, stabil, ordnad ekonomi? Dåså. Inget att stressa över. Hans barn får en bra pappa!

Svar på tråden Min. Kompis ska få barn med en 50 åring.