• dreshna

BF februari 2020

Jag plussade i fredags och om jag räknat rätt är jag i vecka 5 (4+4, BF 7 februari) så det är väldigt tidigt. Jag började få en misstanke då jag hade mens bara en dag och sedan fortsatte min olustiga känsla i kroppen så jag gjorde ett test men det var negativt. Veckan därpå har jag fortfarande inte kunnat släppa tanken och känslan så jag gjorde ett test till som även det var negativt. Dagarna efter började jag känna av i brösten att de var ömma och efter ett par dagar då det inte släppt gick jag och köpte ett digitalt test som visade gravid!!! Chock chock även om jag anade det innan.

Imon ska jag och prata med kurator lite och på måndag nästa vecka ska jag få göra ultraljud.. sen har jag inskrivningssamtal 13 juni.

Så nu väntar jag på att fler ska komma med beräknat BF i februari. Ser fram emot att följas åt tillsammans :)

• Svar på tråden BF februari 2020
  • Ritzy

Hoppar också in här! Plussade i måndags efter att mensen var några dagar sen. Är i vecka 5 tror jag och lite osäker på bf, men borde vara 20-26 feb. Har inte varit hos barnmorska än så allt är lite oklart. Flyttade till London i september och gifte mig alldeles nyligen, så graviditet var inte planerat men ändå välkommet :)

• Carrie123
    Ritzy skrev 2019-06-27 09:45:34 följande:

Hoppar också in här! Plussade i måndags efter att mensen var några dagar sen. Är i vecka 5 tror jag och lite osäker på bf, men borde vara 20-26 feb. Har inte varit hos barnmorska än så allt är lite oklart. Flyttade till London i september och gifte mig alldeles nyligen, så graviditet var inte planerat men ändå välkommet :)

Grattis! Bor du i London nu? Jag bor i Dublin sedan 14 manader.
  • Flima

Jag behöver lite råd... jag ska till tandhygienisten, som är min mamma, imorgon. Vi har inte berättat något för mina föräldrar än -de vet inte ens om att vi har försökt bli gravida - och min sambo tycker att vi ska avvakta tills det blir säkrare. För mig är det lugnt att berätta även om det inte skulle gå vägen. Problemet nu är att mamma kommer vilja röntga mina tänder och jag kan ju inte be om ett skydd för magen utan att hon fattar vad som pågår. Jag har dock läst att stråldosen från tandläkarröntgen är så låg att det inte ska vara någon fara även utan skydd, men jag börjar känna att det är dumt att chansa.

För att göra det hela ännu svårare så har jag under förmiddagen haft en ny typ av värk som kommer och går, känns typ som att det kommer från äggstockarna. Det känns inte likadant som ?vanlig? molvärk som jag har haft till och från i ett par veckor. Det behöver ju inte vara något alls men OM jag skulle lyckas övertala sambon att berätta för mina föräldrar ikväll känns det ju ännu mer onödigt om den här nya värken skulle vara början på ett MF.

Vad skulle ni ha gjort?

• lillyarn

En till som plussat...fick missfall i maj så om jag räknar från den blödningen ska jag vara i v 4+6 idag

• cutepoison
    Flima skrev 2019-06-27 10:58:09 följande:

Jag behöver lite råd... jag ska till tandhygienisten, som är min mamma, imorgon. Vi har inte berättat något för mina föräldrar än -de vet inte ens om att vi har försökt bli gravida - och min sambo tycker att vi ska avvakta tills det blir säkrare. För mig är det lugnt att berätta även om det inte skulle gå vägen. Problemet nu är att mamma kommer vilja röntga mina tänder och jag kan ju inte be om ett skydd för magen utan att hon fattar vad som pågår. Jag har dock läst att stråldosen från tandläkarröntgen är så låg att det inte ska vara någon fara även utan skydd, men jag börjar känna att det är dumt att chansa.

För att göra det hela ännu svårare så har jag under förmiddagen haft en ny typ av värk som kommer och går, känns typ som att det kommer från äggstockarna. Det känns inte likadant som ?vanlig? molvärk som jag har haft till och från i ett par veckor. Det behöver ju inte vara något alls men OM jag skulle lyckas övertala sambon att berätta för mina föräldrar ikväll känns det ju ännu mer onödigt om den här nya värken skulle vara början på ett MF.

Vad skulle ni ha gjort?

Jag skulle inte gjort det utan att berättat först så får tandläkaren ta ställning till om det behövs eller inte. Tänker, att det är din mamma. Hon behöver ju inte föra. jag vidare så att alla får veta. Men det är vad jag skulle gjort, jag skulle inte chansat.
  • Carrie123
    Flima skrev 2019-06-27 10:58:09 följande:

Vad skulle ni ha gjort?

Kan du inte komma med en bortforklaring om att du maste boka om ett litet tag? Gor hon det bara under oppettider eller ar hon flexibel med tiderna? Tanker hur svart det ar att fa en ny tid? Du kanske kan vara valdigt forkyld (kanske svart via telefon), matforgiftning eller nagot som kom upp eller vad som? Vet inte om du ar en person som alltid kommer ihag saker annars kan du ju ha dubbelbokat nagot. Hade inte gatt dit utan att beratta om du nu ska rontgas. 

Nar ska ni beratta for dina foraldrar och vilken vecka ar du i? Glad
  • Flima

Nä, jag börjar också känna att jag inte vill chansa. Även eftersom att hon kanske blir besviken för att hon utsatt mig/oss för en onödig risk isf.

För min egen del skulle jag kunna berätta idag! Det är min sambo som är lite mer återhållsam, hehe. Min syster är också gravid och har haft två missfall innan det som vi alla har pratat mycket om, så de är ju väl medvetna om att det kan hända!

När har/ska ni andra berätta för folk? Gör ni skillnad på familj/nära vänner och andra?

• Flima
    Carrie123 skrev 2019-06-27 12:54:03 följande:

Kan du inte komma med en bortforklaring om att du maste boka om ett litet tag? Gor hon det bara under oppettider eller ar hon flexibel med tiderna? Tanker hur svart det ar att fa en ny tid? Du kanske kan vara valdigt forkyld (kanske svart via telefon), matforgiftning eller nagot som kom upp eller vad som? Vet inte om du ar en person som alltid kommer ihag saker annars kan du ju ha dubbelbokat nagot. Hade inte gatt dit utan att beratta om du nu ska rontgas. 

Nar ska ni beratta for dina foraldrar och vilken vecka ar du i? 

Glömde säga att jag går in i v. 7 imorgon :)
  • Carrie123
    Flima skrev 2019-06-27 13:13:28 följande:

Nä, jag börjar också känna att jag inte vill chansa. Även eftersom att hon kanske blir besviken för att hon utsatt mig/oss för en onödig risk isf.

För min egen del skulle jag kunna berätta idag! Det är min sambo som är lite mer återhållsam, hehe. Min syster är också gravid och har haft två missfall innan det som vi alla har pratat mycket om, så de är ju väl medvetna om att det kan hända!

När har/ska ni andra berätta för folk? Gör ni skillnad på familj/nära vänner och andra?

Då vi bor utomlands så berättade vi för min bror i vecka 6+4 då de var här förra helgen, min mans bror får veta om en vecka och mina föräldrar med då de ska hälsa på. Mannens mamma får vi berätta för via Skype så kommer berätta när vi sagt till mina föräldrar så det blir ?lika?. Andra får inte veta förrän senare. Min bästa vän vet då jag berättade dagen efter jag plussade haha!
  • cutepoison
    Flima skrev 2019-06-27 13:13:28 följande:

Vi har berättat för min mamma eftersom hon är hos oss på besök just nu. Mina systrar kommer få veta när de kommer om 2 veckor och min mans föräldrar får veta när de kommer om några veckor. Resten får veta efter v 12. :)
Svar på tråden BF februari 2020