• Anonym (Kämpar)

Återuppbygga förhållande efter otrohet

Det skrivs mycket om otrohet och hur man ska kasta ut den som har varit otrogen. Jag undrar om det finns någon här som har valt att fortsätta tillsammans efter en otrohet och faktiskt lyckats. 

Jag är verkligen inte intresserad av hur jag ska kasta ut svinet och andra liknande åsikter/kommentarer för det är inte där jag är. Jag och min partner har gått genom hela otroheten och jag vet vad jag tycker, tänker, känner och vad jag anser om sanningshalten av det han har berättat för mig. Så den delen behöver vi inte ge oss in på.

Om det finns de som har lyckats lappa ihop sitt förhållande får ni gärna skriva hur ni gjorde. 

Det är väldigt lätt att hitta hur folk separerar efter en otrohet men inte hur de väljer att förlåta och bygga upp förhållandet igen. 

• Svar på tråden Återuppbygga förhållande efter otrohet
  • Sandrasöt88
    Anonym (Kämpar) skrev 2020-04-08 10:49:21 följande:

Människor som inte är läskunniga kan fara åt skogen!

Det vill säga du.

Du har signaturen "kämpar"....I rest my case. Du kommer kämpa tills den dagen du inte orkar längre. Du kommer aldrig glömma att din partner, den du trodde var din bättre hälft, valde att pissa på allt du och hen hade och I stället knulla en helt random idiot på stan... Men för all del, fortsätt "kämpa" du...
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Från katastrof till fantastiskt) skrev 2020-04-08 14:39:09 följande:
    Jag har uppfattat och fått intrycket av dina påståenden och din argumentation så som att du vill försöka övertyga andra om att det tar alltför lång tid, för alla och alltid.
    Och jag uppfattar dig så som att du strävar efter att påverka andra till att tro att priset är alltför högt.
    Du ger mig intrycket att du vill inbilla dig själv och andra att du vet sanningen om i stort sett alla.
    Jag uppfattar dig som att du känner dig pissad på (ditt uttryck!) av människor rent generellt.
    Du har inte läst och förstått att man kan som jag och många andra välja att gå vidare på ett bra och lyckligt sätt, som en lyckligare människa, utan att man tvunget måste förlåta handlingen. Du har inte den förmågan och då verkar du inbilla dig att alla måste vara lika och tycka lika som du? Där reserverar jag mig, jag är absolut inte som du och jag tycker verkligen inte som du.

Jag står för att äkta kärlek är alltid värt att kämpa för. För mig råder inte minsta tvivel.
    Men jag undrar om du ens har den minsta aning om vad äkta kärlek är och vad det innebär för mig och för andra människor? Har du förmåga att överhuvudtaget känna kärlek till andra människor? Att känna kärlek till dig själv?
    Nu var frågan inte ställd till mig men måste ändå fråga...Menar du ensidig äkta kärlek? För du kan väl inte mena att den som bedrar visar kärlek?
  • Anonym (Från katastrof till fantastiskt)
    Anonym (FYI) skrev 2020-04-08 15:01:13 följande:
    Nu var frågan inte ställd till mig men måste ändå fråga...Menar du ensidig äkta kärlek? För du kan väl inte mena att den som bedrar visar kärlek?
    Det är ok att du frågar. Men det går nog inte förklara så att du kan förstå. Jag tror tyvärr kanske inte att du har gott syfte och jag tror inte att du har vilja eller förmåga att förstå?

För mig är det fullt möjligt att känna äkta kärlek men att ändå begå en dålig och felaktig handling mot den man älskar, som t ex att fatta ett extremt dåligt beslut att vara otrogen.

Det kan handla om en hel massa faktorer som gör att en person fattar beslutet att vara otrogen, trots att han/eller hon känner äkta kärlek.

OBS: Till dig och till andra, som gillar att nedvärdera andra människor?, jag har inte försvarat otrohet, har inte sagt att det är bra, har inte sagt att det finns några faktorer att skylla på.
  • Oktoberräven

Det jag menar är att det går i faser. Det kommer inte vara lätt. Och det kommer ta tid.

Vi har haft väldigt långa faser av bra relation. Men när vi går in i en sämre fas är det ofta djupare än vad det var innan otroheten.

Jag vet att jag kämpar som tusan och gjort det länge. Men det är värt det än så länge. Vi utvärderar även läget med jämna mellanrum.

Blir dock förvånad att du ber om tankar kring det och sen är nedvärderande mot min kamp. Finns tyvärr ingen Quick fix om man vill stanna. Quick fix är att lämna och inte se sig om. Annars är det en helvetes lång kamp.

• Anonym (jaha)
    Anonym (Från katastrof till fantastiskt) skrev 2020-04-08 15:18:42 följande:
    Det är ok att du frågar. Men det går nog inte förklara så att du kan förstå. Jag tror tyvärr kanske inte att du har gott syfte och jag tror inte att du har vilja eller förmåga att förstå?

För mig är det fullt möjligt att känna äkta kärlek men att ändå begå en dålig och felaktig handling mot den man älskar, som t ex att fatta ett extremt dåligt beslut att vara otrogen.

Det kan handla om en hel massa faktorer som gör att en person fattar beslutet att vara otrogen, trots att han/eller hon känner äkta kärlek.

OBS: Till dig och till andra, som gillar att nedvärdera andra människor?, jag har inte försvarat otrohet, har inte sagt att det är bra, har inte sagt att det finns några faktorer att skylla på.
    Ok så att inte hålla med dig och ställa frågor är detsamma som att nedvärdera dig menar du?

Ingen har påstått att du försvarar otrohet, det som ifrågasätts är om kärleken verklig är så äkta som man tror om den ene medvetet väljer att kasta bort den så lättvindigt och sen vägrar att stå för det. Och du har ju hittills valt att inte svara på det utan känt dig kränkt och gått till personangrepp istället,
  • Sandrasöt88
    Anonym (jaha) skrev 2020-04-08 15:28:09 följande:

Ok så att inte hålla med dig och ställa frågor är detsamma som att nedvärdera dig menar du?

Ingen har påstått att du försvarar otrohet, det som ifrågasätts är om kärleken verklig är så äkta som man tror om den ene medvetet väljer att kasta bort den så lättvindigt och sen vägrar att stå för det. Och du har ju hittills valt att inte svara på det utan känt dig kränkt och gått till personangrepp istället,

Ja, och det talar sitt tydliga språk tycker jag!
    Anonym (jaha) skrev 2020-04-08 15:28:09 följande:

Ja, som sagt var...

Jag skrev: "Det är ok att du frågar." Hur kunde du missförstå det?

Jag skrev: ... ", som gillar att nedvärdera andra människor?,"
    Notera gärna frågetecknet och att detta står inom kommatecken, det var alltså en invävd fråga till dig och andra, om du eller andra gillar att nedvärdera människor? (notera gärna frågetecknet).

Jag anser att jag har försökt att tydligt svara:
    "För mig är det fullt möjligt att känna äkta kärlek men att ändå begå en dålig och felaktig handling mot den man älskar, som t ex att fatta ett extremt dåligt beslut att vara otrogen.
    Det kan handla om en hel massa faktorer som gör att en person fattar beslutet att vara otrogen, trots att han/eller hon känner äkta kärlek."
    Vad är det i detta svar som du behöver få ytterligare förklarat för dig? (Men självfallet begär jag inte att du måste ha samma åsikt som jag).

Jag har inte skrivit något om att den ena medvetet väljer att lättvindigt kasta bort kärleken. Inte heller har jag sagt att jag eller min partner skulle ha vägrat stå för sin handling. Var har du fått det ifrån?

Jag har inte gått till personangrepp.
    Om jag har gjort det så visa det med hjälp av citat så ska jag rätta mig själv.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Från katastrof till fantastiskt) skrev 2020-04-08 16:43:11 följande:
    Ja, som sagt var...

Jag skrev: "Det är ok att du frågar." Hur kunde du missförstå det?

Jag skrev: ... ", som gillar att nedvärdera andra människor?,"
    Notera gärna frågetecknet och att detta står inom kommatecken, det var alltså en invävd fråga till dig och andra, om du eller andra gillar att nedvärdera människor? (notera gärna frågetecknet).

Jag anser att jag har försökt att tydligt svara:
    "För mig är det fullt möjligt att känna äkta kärlek men att ändå begå en dålig och felaktig handling mot den man älskar, som t ex att fatta ett extremt dåligt beslut att vara otrogen.
    Det kan handla om en hel massa faktorer som gör att en person fattar beslutet att vara otrogen, trots att han/eller hon känner äkta kärlek."
    Vad är det i detta svar som du behöver få ytterligare förklarat för dig? (Men självfallet begär jag inte att du måste ha samma åsikt som jag).

Jag har inte skrivit något om att den ena medvetet väljer att lättvindigt kasta bort kärleken. Inte heller har jag sagt att jag eller min partner skulle ha vägrat stå för sin handling. Var har du fått det ifrån?

Jag har inte gått till personangrepp.
    Om jag har gjort det så visa det med hjälp av citat så ska jag rätta mig själv.
    Jasså?
    Jag har uppfattat och fått intrycket av dina påståenden och din argumentation så som att du vill försöka övertyga andra om att det tar alltför lång tid, för alla och alltid.
    Och jag uppfattar dig så som att du strävar efter att påverka andra till att tro att priset är alltför högt.
    Du ger mig intrycket att du vill inbilla dig själv och andra att du vet sanningen om i stort sett alla.
    Jag uppfattar dig som att du känner dig pissad på (ditt uttryck!) av människor rent generellt.
    Du har inte läst och förstått att man kan som jag och många andra välja att gå vidare på ett bra och lyckligt sätt, som en lyckligare människa, utan att man tvunget måste förlåta handlingen. Du har inte den förmågan och då verkar du inbilla dig att alla måste vara lika och tycka lika som du? Där reserverar jag mig, jag är absolut inte som du och jag tycker verkligen inte som du.

Jag står för att äkta kärlek är alltid värt att kämpa för. För mig råder inte minsta tvivel.
    Men jag undrar om du ens har den minsta aning om vad äkta kärlek är och vad det innebär för mig och för andra människor? Har du förmåga att överhuvudtaget känna kärlek till andra människor? Att känna kärlek till dig själv?
    Här är det ju mycket snack om min person men inte så mycket prat om frågorna som ställts.?
    Anonym (jaha) skrev 2020-04-08 17:01:53 följande:
    Jasså?

Jag förstår om inlägget är alltför svårt för dig att förstå då det var ett svar till en annan medlem. Kolla gärna vem det var jag citerade för att undvika missförstånd.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Från katastrof till fantastiskt) skrev 2020-04-08 18:12:10 följande:
    Jag förstår om inlägget är alltför svårt för dig att förstå då det var ett svar till en annan medlem. Kolla gärna vem det var jag citerade för att undvika missförstånd.
    Anonym (jaha) skrev 2020-04-08 12:35:16 följande:
    Jag har heller inte sagt att det måste ta lång tid... frågan är snarare hur länge ska man vänta och till vilket pris?

Japp om den som varit otrogen går på terapi så är det en bra början men absolut ingen garanti för det kan lika gärna vara ett spel för gallerierna. Och samma fråga gäller där, hur läge ska man vänta tills resultat uppnås och till vilket pris?

Japp, i stor sett alla som varit otrogna ljuger och det är en av anledningarna till varför så får förhållanden klarar en otrohet. Få tycker det är värt att ge någon som varit otrogen och får en andra chans dessutom sitter och ljuger och vägrar ta ansvar för det ytterligare chanser, för det är ju verklige att pissa på den chansen man fått.

Absolut, jag personligen tycker inte det är värt att förlåta, men har förståelse för varför många gör det. Men ensidigt vet jag inte om jag skulle kalla det för jag har inte sagt att det är fel att förlåta utan ifrågasätter snarare hur mycket skit man är beredd att ta. För vi pratar ju inte bara om att förlåta en otrohet, vi pratar även om att förlåta att personen ljuger om det och vägrar ta ansvar för det.
    Jag ifrågasätter även grova generaliseringar som förekommit som tex... "äkta kärlek är värt att kämpa för". Att bara vilja höra framgång och utbyta grova generaliseringar är ju ganska ensidigt det med.

Svar på tråden Återuppbygga förhållande efter otrohet