• VickanD

Din ärliga åsikt om abort?

Vad är din ärliga åsikt om det omdiskuterade ämnet abort?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Din ärliga åsikt om abort?
  • Olivera

Från vecka 22+0 har fostret juridisk status som barn och födseln folkbokförs osv. (Även om ganska få överlever, eller klarar sig utan stora skador)

• Anonym (F)
    Olivera skrev 2021-01-10 22:04:59 följande:
    För att förtydliga det du kanske menar : efter vecka 21+6 får abort inte göras såvida inte fostret inte är livsdugligt, dvs enbart om fostret inte skulle klara en förlossning. Alltså pga sjukdom / missbildning osv hos fostret. Ingen annan anledning beviljas efter 21+6, däremot mellan vecka 18 - 21+6 gäller de anledningar du skrev.
    Tack för förtydligande! Precis så är det, först fri abort till v. 18, därefter med synnerliga skäl till v. 22 och därefter inte alls. Jag ser att jag skrivit väldigt luddigt där i början, så tack.
  • Anonym (F)
    Olivera skrev 2021-01-10 22:04:59 följande:
    För att förtydliga det du kanske menar : efter vecka 21+6 får abort inte göras såvida inte fostret inte är livsdugligt, dvs enbart om fostret inte skulle klara en förlossning. Alltså pga sjukdom / missbildning osv hos fostret. Ingen annan anledning beviljas efter 21+6, däremot mellan vecka 18 - 21+6 gäller de anledningar du skrev.
    Och om det finns fara för mammans liv eller hälsa får man göra hur sen abort som helst också.
  • Anonym (?)
    Anonym (F) skrev 2021-01-10 21:54:49 följande:

Jag och Drottningen diskuterade just sena aborter, dvs efter v 18, så därför kan man undra om du har samma åsikt även då? Är precis vilken orsak som helst ok då?

Svaret är både till dig och Drottning. Ja, jag tycker nog att sena aborter (efter v 18) är okej av vilka anledningar som helst. Det borde rimligtvis vara den gravida kvinnan som bestämmer det. Skulle man sänka gränsen till tex v 12, då får man rätta sig efter det.
  • Drottningen1970
    Anonym (F) skrev 2021-01-10 21:56:16 följande:

Jag skulle nästan utgå ifrån att en kvinna som har ett tungt drogmissbruk skulle få ett missbildat barn och där har jag inga som helst problem med sen abort, och så klart de orsaker du nämner också.

De flesta barn föds konstigt nog med alla delar i behåll även fast modern har missbrukat. Om modern druckit alkohol kan barnet få FAS, vilket inte är ett hinder för att leva ett lyckligt liv. Barn till heroinister föds abstinenta och det kan vara farligt, men dessa bebisar får hjälp med sin abstinens och blir ofta ganska normala, när föräldern missbrukar amfetamin blir det oftast inger barn alls.

Finns ingen anledning att bevilja sen abort där heller tycker jag...
  • Anonym (F)
    Drottningen1970 skrev 2021-01-10 22:58:46 följande:
    De flesta barn föds konstigt nog med alla delar i behåll även fast modern har missbrukat. Om modern druckit alkohol kan barnet få FAS, vilket inte är ett hinder för att leva ett lyckligt liv. Barn till heroinister föds abstinenta och det kan vara farligt, men dessa bebisar får hjälp med sin abstinens och blir ofta ganska normala, när föräldern missbrukar amfetamin blir det oftast inger barn alls.

Finns ingen anledning att bevilja sen abort där heller tycker jag...
    Ja där skiljer vi väl oss åt då. Men det borde gå att kontrollera med UL också förstås? Iaf fysiska missbildningar, om det finns några.
  • mammabitch

Alternativet " kvinnan måste självklart få bestämma i slutänden, men bör informeras om alternativ till aborten  och få preventivmedelsrådgivning efter genomförd abort"

• Drottningen1970
    Anonym (F) skrev 2021-01-10 22:11:40 följande:

Och om det finns fara för mammans liv eller hälsa får man göra hur sen abort som helst också.

Fast då är det inte heller abort utan en tidig igångsättning fast man inte tror barnet kan överleva och OM barnet då visar livstecken så måste man försöka hjälpa barnet.

Ett annat barn kan samtidigt aborteras i nästa rum eftersom barnet är en dag tidigare i graviditeten. Det barnet FÅR man inte hjälpa om den visar livstecken och kippar efter luft. Den får ligga och självdö i ett bäcken. Kan ta ganska många minuter, upp till en halvtimme för ungen att dö. 2018 rapporterade samtliga sjukhus som gör sena aborter att just detta skedde flera gånger per år.
  • Drottningen1970
    Anonym (?) skrev 2021-01-10 22:26:30 följande:

Svaret är både till dig och Drottning. Ja, jag tycker nog att sena aborter (efter v 18) är okej av vilka anledningar som helst. Det borde rimligtvis vara den gravida kvinnan som bestämmer det. Skulle man sänka gränsen till tex v 12, då får man rätta sig efter det.

Du tycker alltså att det vore ok med en abort i 8:e månaden?
  • Anonym (F)
    Drottningen1970 skrev 2021-01-10 23:06:35 följande:
    Fast då är det inte heller abort utan en tidig igångsättning fast man inte tror barnet kan överleva och OM barnet då visar livstecken så måste man försöka hjälpa barnet.

Ett annat barn kan samtidigt aborteras i nästa rum eftersom barnet är en dag tidigare i graviditeten. Det barnet FÅR man inte hjälpa om den visar livstecken och kippar efter luft. Den får ligga och självdö i ett bäcken. Kan ta ganska många minuter, upp till en halvtimme för ungen att dö. 2018 rapporterade samtliga sjukhus som gör sena aborter att just detta skedde flera gånger per år.
    Nej det står uttryckligen i källan jag lämnade förut att man får abortera när som helst i graviditeten, alltså även mot slutet, om det visar sig att det är en fara för mammans liv/hälsa. Jag tolkar det som att man först ser till att döda fostret på medicinsk väg innan igångsättning. Hade man menat tidig igångsättning hade man skrivit det och inte abort.
Svar på tråden Din ärliga åsikt om abort?