Din ärliga åsikt om abort?
Vad är din ärliga åsikt om det omdiskuterade ämnet abort?
Vad är din ärliga åsikt om det omdiskuterade ämnet abort?
Från vecka 22+0 har fostret juridisk status som barn och födseln folkbokförs osv. (Även om ganska få överlever, eller klarar sig utan stora skador)
Jag och Drottningen diskuterade just sena aborter, dvs efter v 18, så därför kan man undra om du har samma åsikt även då? Är precis vilken orsak som helst ok då?
Jag skulle nästan utgå ifrån att en kvinna som har ett tungt drogmissbruk skulle få ett missbildat barn och där har jag inga som helst problem med sen abort, och så klart de orsaker du nämner också.
Alternativet " kvinnan måste självklart få bestämma i slutänden, men bör informeras om alternativ till aborten och få preventivmedelsrådgivning efter genomförd abort"
Och om det finns fara för mammans liv eller hälsa får man göra hur sen abort som helst också.
Svaret är både till dig och Drottning. Ja, jag tycker nog att sena aborter (efter v 18) är okej av vilka anledningar som helst. Det borde rimligtvis vara den gravida kvinnan som bestämmer det. Skulle man sänka gränsen till tex v 12, då får man rätta sig efter det.