• VickanD

Din ärliga åsikt om abort?

Vad är din ärliga åsikt om det omdiskuterade ämnet abort?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Din ärliga åsikt om abort?
  • Anonym (Använd skydd)

Jag tycker man borde lägga pengar på annat än på dem som slarvat med skydd! Vi alla vet ju hur barn bli till, så jäkla svårt kan det väl inte vara att undvika graviditet idag eller? Samhället kan bekosta fertilitetsutredningar och IVFer istället till dem som verkligen vill bli gravida är min personliga åsikt.

• Sockerplanta

Jag önskar att alla kvinnor i hela världen hade rätt till fri abort. 

Jag förstår att man kan spekulera i skälen till abort men en kvinna ska aldrig vara tvungen att berätta varför hon vill utföra en abort och att beslutet om abort utifrån det ska fattas av någon annan. 

• sextiotalist
    KittyK80 skrev 2021-01-10 20:10:52 följande:
    Min mans sondotter föddes i vecka 22. Blev förvånad att hon var så stor och utvecklad (även om hon förstås var pytteliten och väldigt "fosterlik" i utseendet. Att tänka sig att abortera ett så pass stort foster känns .... ja, otänkbart svårt. Håller med om gränserna. Med det sagt, också för abort.
    De flesta foster som blir aborterade efter v 18 är foster som har svåra fosterskador och dessa skulle inte kunna leva efter födseln, senaste statistiken är 70% som aborteras pga fosterskada eller kromosonavvikelse
  • Drottningen1970
    sextiotalist skrev 2021-01-11 13:31:40 följande:

De flesta foster som blir aborterade efter v 18 är foster som har svåra fosterskador och dessa skulle inte kunna leva efter födseln, senaste statistiken är 70% som aborteras pga fosterskada eller kromosonavvikelse

Fosterskador javisst så är det. Men notera att dessa fosterskador kan handla om nåt så simpelt som att det fattas en hand och inte alls behöver handla om svåra saker som att man saknar hjärna exempelvis.
  • Drottningen1970
    Sockerplanta skrev 2021-01-11 12:59:38 följande:

Jag önskar att alla kvinnor i hela världen hade rätt till fri abort. 

Jag förstår att man kan spekulera i skälen till abort men en kvinna ska aldrig vara tvungen att berätta varför hon vill utföra en abort och att beslutet om abort utifrån det ska fattas av någon annan. 

Fri abort är ju en tolkningsfråga. I kina kan man göra abort i nionde månaden, i andra länder är det fri abort till vecka 7, hos oss fri abort till v 18.

Således känns det ju helt relevant att diskutera de etiska omständigheterna omkring abort. Begreppet fri är rätt missvisande. Vi har inte FRI abort, utan regler som tillkommit utifrån medicinsk kunskap och fakta. Om forskningen går framåt och kunskaper förändras, så är det rimligt att också göra nya avvägningar omkring etiska regler för abort.
  • Anonym (Maria)

Jag är helt för fri abort och dömer inte människor. Däremot tycker jag man kan sänka gränsen lite för hur sent man får göra abort. Om det inte är allvarlig fara el så såklart för modern el annat svårt skäl.

Var en sådan förbaskat befrielse efter min abort att jag kände mig överlycklig. Provocerande för vissa, men blev gravid trots skydd och har en kronisk sjukdom. Har redan 3 fantastiska barn. Jag har aldrig ångrat den.

• Wench85
    Anonym (My) skrev 2021-01-10 19:45:56 följande:

Konstiga alternativ. Jag är för fri abort i början av graviditeten men inte av foster som är livsdugliga utanför livmodern.

VickanD skrev 2021-01-10 19:48:03 följande:
    Då röstar du ju på alternativ två?
    Alternativ två säger att gärnsen ska vara tidigare än vecka 18, men då är inga barn livsdugliga utanför livmodern.
  • Lainie Kennedy
    Anonym (Använd skydd) skrev 2021-01-11 12:38:44 följande:

Jag tycker man borde lägga pengar på annat än på dem som slarvat med skydd! Vi alla vet ju hur barn bli till, så jäkla svårt kan det väl inte vara att undvika graviditet idag eller? Samhället kan bekosta fertilitetsutredningar och IVFer istället till dem som verkligen vill bli gravida är min personliga åsikt.

Tänker du att de barn som dessa personer tvingas ha blir kostnadsfria efter att de föds? Barn, i synnerhet sådana som ingen vill ha, är dyrt.
  • AmericanMommy

Tycker att ni har bra abortlagar i Sverige. Jag bor i USA och här kan man abortera till vecka 25-28 i de flesta stater. Nu senaste valet röstade dom om en abortgräns på 22 veckor i Colorado men det gick ej igenom och många tyckte det var inskränkande för kvinnors rättigheter att sätta gräns vid vecka 22.

Kan tillägga att jag är för abort tills vecka 20, men efter det är det risk att man dödar ett livsdugligt foster.

Är democrat, men håller inte med dom i abortfrågan. Lagen Roe v Wade säger att man inte kan abortera livsdugliga foster så förstår inte hur det går ihop.

• Anonym (F)
    Drottningen1970 skrev 2021-01-11 00:22:20 följande:
    Abort står ju för att avsluta och graviditeten avslutas ju oavsett vad du kallar det. Oavsett så år det så att om ett barn efter aktuell vecka föds oavsett orsaken till att den föds (missfall eller avbrytande av graviditen, så måste man hjälpa barnet när det kommer ut och visat livstecken i ena fallet, men i det andra fallet får man inte...

Nej självklart dödar man inte ett barn som ska födas om två veckor i magen med flit. Der skulle räknas som mord eftersom barnet har egen juridisk status. Däremot kan man avbryta graviditeten även om det riskerar barnets liv.
    Ja men det är skillnad mellan ett dött och ett levande foster beroende på vilket ord som används, och i den där texten är det frågan om abortering och alltså ett aktivt avslutande av fostrets liv. Det kommer alltså inte att överleva och tas om hand när det kommer ut.
Svar på tråden Din ärliga åsikt om abort?