• VickanD

Din ärliga åsikt om abort?

Vad är din ärliga åsikt om det omdiskuterade ämnet abort?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Din ärliga åsikt om abort?
  • Anonym (.)
    Anonym (.) skrev 2021-01-20 22:51:03 följande:
    Du vet lika väl som jag att man inte dödar ett barn när man gör abort. Du har starka åsikter men dålig koll på hur det fungerar i Sverige. Eller rättare sagt, du vet hur det fungerar men kan inte argumentera hederligt, utan använder starka känsloladdade argument, som inte är fakta. 

Att du sedan inte förstår att lagstiftningen kan se olika länder är skrämmande...
    Att du sedan inte förstår att lagstiftningen kan se olika ut i olika länder är skrämmande...
  • Anonym (antiglobalist)
    Anonym (.) skrev 2021-01-20 22:51:03 följande:
    Du vet lika väl som jag att man inte dödar ett barn när man gör abort. Du har starka åsikter men dålig koll på hur det fungerar i Sverige. Eller rättare sagt, du vet hur det fungerar men kan inte argumentera hederligt, utan använder starka känsloladdade argument, som inte är fakta. 

Att du sedan inte förstår att lagstiftningen kan se olika länder är skrämmande...
    Jo, man dödar ett barn, en människa, när man gör abort. Jag vet precis hur det fungerar i Sverige, det betyder inte att jag håller med. Jag vet hur lagstiftningen ser ut i olika länder, det är just det som är grejen. Men du tycker kanske att ett barn kan vara ett icke-barn i ett land, men inte i ett annat? Jag är genuint nyfiken över hur du ser på saken. 
  • Anonym (antiglobalist)
    Anonym (.) skrev 2021-01-20 22:54:34 följande:
    Så du tycker inte att det är bättre med legala aborter? Där ser man. Du föredrar att man riskerar både fostret och kvinnans liv.

Det är så, att om man är emot legala aborter, då accepterar man illegala aborter. 
    Hur är det med läsförståelsen? Nej, illegala aborter är varken ett bra eller ett bättre alternativ. Illegala aborter är dock ingen anledning att kapitulera i sakfrågan, dvs att barnamord(för det är vad abort är) är förkastligt. Att sedan insatser såklart behövs för att förhindra så många illegala aborter som möjligt är självklart. 
    Jag är också uppriktigt intresserad av hur du ser på andra lagar? Människor som bryter mot lagarna kommer alltid att finnas, är det anledning att kapitulera helt? Måste man acceptera och okeja brott för att allt inte är lagligt?
  • Stårschan2
    Drottningen1970 skrev 2021-01-20 18:15:18 följande:
    Skulle dock vilja avliva myten om att ett beslut om abort alltid måste vara svårt. Vi är rätt många som tycker beslutet var lätt och självklart. Där ingen existensiell ångest överhuvudtaget finns med i bilden. Vad mig anbelangar inte värre än ett tandläkarbesök.

Det är på nåt vis förväntat att man ska må i alla fall lite dåligt av en abort för annars är man en dålig människa/kvinna. Lite skuld förväntas man brottas med liksom. Den i ställningen handlar i grund och botten om unkna föreställningar om att abort är att döda ett barn eller att man varit lösaktig och borde förväntas skämmas över aborten.

Abort kan vara hur lätt som helst. Och det är en bra sak.
    Sant. Jag ber om ursäkt för att jag spädde på myten om att beslutet alltid är svårt. Du har helt rätt
    Simmaellersjunk skrev 2021-01-20 22:51:57 följande:

Abort kostar pengar.

Min kropp, mitt val!

Då svarar jag:

Mina skattepengar, mitt val!

Abort handlar ytterst om oansvarighet. Folk som inte har disciplin och folk som skiter i allt för de vet att samhället hjälper dem i alla fall.

Tillåt gratis abort ett visst antal gånger per person, sedan när dem gångerna är förbrukade får paret vackert hosta upp slantarna det kostar själva (mellan 7 000 och 10 000 kr per abort). Då ska vi se om de inte tänker sig för innan de knullar nästa gång.

Som skattebetalare är det nog ändå billigare för dig att sponsra en abort än ett oönskat barn, med alla kostnader det för med sig för alla skattebetalare. Billigare om det blir ett skötsamt barn, dyrare om det blir ett traumatiserat barn som blir destruktivt. Om du nu ville skippa den mänskliga sidan av det hela och gå direkt på skattepengarna som argument, alltså.
    .
  • Simmaellersjunk
    Stårschan2 skrev 2021-01-21 08:08:16 följande:
    Sant. Jag ber om ursäkt för att jag spädde på myten om att beslutet alltid är svårt. Du har helt rätt
    Simmaellersjunk skrev 2021-01-20 22:51:57 följande:

Abort kostar pengar.

Min kropp, mitt val!

Då svarar jag:

Mina skattepengar, mitt val!

Abort handlar ytterst om oansvarighet. Folk som inte har disciplin och folk som skiter i allt för de vet att samhället hjälper dem i alla fall.

Tillåt gratis abort ett visst antal gånger per person, sedan när dem gångerna är förbrukade får paret vackert hosta upp slantarna det kostar själva (mellan 7 000 och 10 000 kr per abort). Då ska vi se om de inte tänker sig för innan de knullar nästa gång.

Som skattebetalare är det nog ändå billigare för dig att sponsra en abort än ett oönskat barn, med alla kostnader det för med sig för alla skattebetalare. Billigare om det blir ett skötsamt barn, dyrare om det blir ett traumatiserat barn som blir destruktivt. Om du nu ville skippa den mänskliga sidan av det hela och gå direkt på skattepengarna som argument, alltså.
    .
    Eller så blir det billigare i längden om samhället lär folk att sluta vara totalt oansvariga och betala för sina egna handlingar.
  • Stårschan2
    Simmaellersjunk skrev 2021-01-21 08:27:49 följande:
    Eller så blir det billigare i längden om samhället lär folk att sluta vara totalt oansvariga och betala för sina egna handlingar.
    Menar du att det är oansvarigt att ha sex om man inte vill ha barn? Enligt ditt sätt att se det borde man alltså enbart ha samlag vid de tillfällen då man vill utöka familjen, och inte annars. Du tycks ju leva i villfarelsen att aborter enbart sker för att folk har struntat i att skydda sig, men så är det ju verkligen inte. Vi är många som blivit oönskat gravida trots att vi skyddat oss, men inget annat än abstinens eller homosex är ju helt 100%-igt säkert.

Varför vill du så gärna tvinga kvinnor att föda de barn de inte anser sig kunna ta hand om, av en eller annan orsak? Varför tror du att så många kvinnor i alla tider har varit beredda att riskera livet för att kunna avsluta oönskade graviditeter? Om det är livet du anser är heligt så är det bättre att lägga din energi på att förbättra livet för de barn som redan är födda men som kämpar för sitt uppehälle på grund av att de inte är välkomna i samhället. Lägg ditt krut på utbildning för fattiga barn eller förbättrade livsvillkor för barnarbetare istället.
  • Anonym (.)
    Anonym (antiglobalist) skrev 2021-01-20 23:38:23 följande:
    Jo, man dödar ett barn, en människa, när man gör abort. Jag vet precis hur det fungerar i Sverige, det betyder inte att jag håller med. Jag vet hur lagstiftningen ser ut i olika länder, det är just det som är grejen. Men du tycker kanske att ett barn kan vara ett icke-barn i ett land, men inte i ett annat? Jag är genuint nyfiken över hur du ser på saken. 
    Var finns alla som sitter i fängelse för att de dödar sina barn då?

Ett foster kan aldrig var ett barn någonstans. Du verkar inte kunna skilja på vetenskap och lagstiftning. Är jag förvånad?
  • Anonym (.)
    Anonym (antiglobalist) skrev 2021-01-20 23:42:03 följande:
    Hur är det med läsförståelsen? Nej, illegala aborter är varken ett bra eller ett bättre alternativ. Illegala aborter är dock ingen anledning att kapitulera i sakfrågan, dvs att barnamord(för det är vad abort är) är förkastligt. Att sedan insatser såklart behövs för att förhindra så många illegala aborter som möjligt är självklart. 
    Jag är också uppriktigt intresserad av hur du ser på andra lagar? Människor som bryter mot lagarna kommer alltid att finnas, är det anledning att kapitulera helt? Måste man acceptera och okeja brott för att allt inte är lagligt?
    Illegala aborter är det man får om man förbjuder legala aborter.

Vem har sagt att vi ska kapitulera helt, såvitt jag vet så vill ingen i Sverige att vi inte ska ha någon begränsning alls.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (.) skrev 2021-01-20 22:54:34 följande:
    Så du tycker inte att det är bättre med legala aborter? Där ser man. Du föredrar att man riskerar både fostret och kvinnans liv.

Det är så, att om man är emot legala aborter, då accepterar man illegala aborter. 
    Nä. För i dagens Sverige behöver kvinnor inte bli så förtvivlade, att de måste gå till någon outbildad abortör på en bakgata. Inte när det finns barnbidrag, bostadsbidrag, underhållsstöd, socialbidrag, mödrahem för tillfälligt boende, starkt subventionerade dagis o.s.v.. I den mån en enskild kvinna/tjej inte skulle få den hjälpen hon behöver, trots att hon skulle vända sig till soc, ungdomsmottagning, skolkurator eller annan hjälpinstans - så är det DÄR felet sitter. Och inte i den uteblivna aborten. 

Man kan inte jämföra med situationen i Sverige för hundra år sedan, då en ensam mamma inte kunde försörja sig, sågs som skamlig o.s.v..
  • Anonym (.)
    Anonym (XXX) skrev 2021-01-21 16:00:18 följande:
    Nä. För i dagens Sverige behöver kvinnor inte bli så förtvivlade, att de måste gå till någon outbildad abortör på en bakgata. Inte när det finns barnbidrag, bostadsbidrag, underhållsstöd, socialbidrag, mödrahem för tillfälligt boende, starkt subventionerade dagis o.s.v.. I den mån en enskild kvinna/tjej inte skulle få den hjälpen hon behöver, trots att hon skulle vända sig till soc, ungdomsmottagning, skolkurator eller annan hjälpinstans - så är det DÄR felet sitter. Och inte i den uteblivna aborten. 

Man kan inte jämföra med situationen i Sverige för hundra år sedan, då en ensam mamma inte kunde försörja sig, sågs som skamlig o.s.v..
    Så du tycker det är OK att det föds barn som är oönskade?

Hur motiverar du kostnaderna för ett oönskat barn om du jämför kostnaden med en abort?

Tycker du att det är OK med aborter i fattiga länder?
Svar på tråden Din ärliga åsikt om abort?