• VickanD

Din ärliga åsikt om abort?

Vad är din ärliga åsikt om det omdiskuterade ämnet abort?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Din ärliga åsikt om abort?
  • Anonym (?)
    Drottningen1970 skrev 2021-01-10 23:07:58 följande:

Du tycker alltså att det vore ok med en abort i 8:e månaden?

Nej, fram till v 22. Så som det är nu.
  • Anonym (?)
    Anonym (?) skrev 2021-01-10 23:18:16 följande:

Tillägg: är det fara för mammans liv, räddar man i första hand mamman. Oavsett vilken vecka hon är i.
  • Limeblad
    Drottningen1970 skrev 2021-01-10 20:35:59 följande:

Jag tycker sena aborter av sociala skäl aldrig ska tillåtas, under några omständigheter. Tycker det vore rimligt att tvångsomhänderta en kvinna som mår så dåligt att hon är benägen att skada sig själv, över sin graviditet i väntan på att barnet växt till sig så pass att hon kunde förlösas med kejsarsnitt. Jag är antagligen rätt extremt i det avseendet. Anser att gränsen för fri abort borde sänkas till 16 eller rent av 14 veckor.

Å andra sidan anser jag rent generellt att en vanlig tidig abort inte innebär större moraliska dilemman än att klippa naglarna.

Ett problem med att ha v 14 eller v 16 som gräns är att fosterdiagnostik inte är klart då. Iaf inte i Stockholm. Kub är klart i v 14. Därefter behövs tid för Nipt/ fostervattensprov/moderkaksprov, sen ta beslut, sen få tid för abort. Då har man passerat de veckorna. Inte kul att då dessutom behöva vänta ytterligare dagar på att få tillstånd.

Tror det är få som gör abort sent som hade kunnat göra det tidigare. Jag sitter själv och väntar på resultat. I bästa fall får jag Nipt-resultatet v13+3 och då har jag valt att gå privat och bekosta det själv för att spara tid. Sannolikt kommer resultatet först vecka 15. Hoppas för allt i världen att jag inte behöver ta ett beslut om abort då men jag känner att jag har tur som har möjligheten.
  • Drottningen1970
    Anonym (F) skrev 2021-01-10 23:16:57 följande:

Nej det står uttryckligen i källan jag lämnade förut att man får abortera när som helst i graviditeten, alltså även mot slutet, om det visar sig att det är en fara för mammans liv/hälsa. Jag tolkar det som att man först ser till att döda fostret på medicinsk väg innan igångsättning. Hade man menat tidig igångsättning hade man skrivit det och inte abort.

Abort står ju för att avsluta och graviditeten avslutas ju oavsett vad du kallar det. Oavsett så år det så att om ett barn efter aktuell vecka föds oavsett orsaken till att den föds (missfall eller avbrytande av graviditen, så måste man hjälpa barnet när det kommer ut och visat livstecken i ena fallet, men i det andra fallet får man inte...

Nej självklart dödar man inte ett barn som ska födas om två veckor i magen med flit. Der skulle räknas som mord eftersom barnet har egen juridisk status. Däremot kan man avbryta graviditeten även om det riskerar barnets liv.
  • Just Precis

Det här är en av de svåraste moraliska frågorna jag vet, och jag förundras ofta över hur den stora svenska majoriteten så tvärsäkert är för ?fri? abort. Med detta inte alls sagt att jag är emot det. Utan att jag inte lyckas bilda mig en övertygande uppfattning i endera riktning, heller kring var en gräns idealt skulle gå. (skönt att det inte är upp till mig att avgöra )

Skitintressant ur ett moralfilosofiskt perspektiv men tyvärr verkar de flesta personer, åtminstone i mina bekantskapskretsar, sky alla former av diskussioner kring frågan; utan nuvarande lagstadgade abortgrånser är tydligen heliga...

• Anonym (Håller med)
    Anonym (?) skrev 2021-01-10 23:18:16 följande:

Instämmer, tycker det är konstigt rent principiellt att abortskälen ska värderas, antingen är det ett icke-livsdugligt foster som inte ännu är en person, och så länge det är det får den gravida bestämma om hon vill fortsätta vara gravid eller inte, eller så är det ett barn som skulle kunna klara sig med medicinsk hjälp och då ska läkare såklart ge den vård.

Även om gemene man kan och kommer ha åsikter om att olika skäl är olika moraliska vid både tidig och sen abort så tycker jag det är konstigt att en nämnd ska besluta om mer eller mindre giltiga skäl. Antingen är det för sent att abortera eller inte. Jag förstår inte vad gråzonen ska fylla för funktion, mer än moraliserande / avskräckande. Kanske borde man ha helt fri abort till vecka 20 istället för 21, och totalförbud från 22, och så en buffert vecka mellan för felmarginal.
  • Anonym (K)
    Drottningen1970 skrev 2021-01-10 23:06:35 följande:

Fast då är det inte heller abort utan en tidig igångsättning fast man inte tror barnet kan överleva och OM barnet då visar livstecken så måste man försöka hjälpa barnet.

Ett annat barn kan samtidigt aborteras i nästa rum eftersom barnet är en dag tidigare i graviditeten. Det barnet FÅR man inte hjälpa om den visar livstecken och kippar efter luft. Den får ligga och självdö i ett bäcken. Kan ta ganska många minuter, upp till en halvtimme för ungen att dö. 2018 rapporterade samtliga sjukhus som gör sena aborter att just detta skedde flera gånger per år.

Har suttit med foster i famnen som visat livstecken en timme efter de fötts. Tar alltid ut dom ur rummet direkt och tar upp dom från bäckenet. Skulle aldrig kunna låta dom ligga där i och självdö. Att ta upp dom i famnen är det minst smärtsamma sättet att hantera det på. För mig själv.
  • Anonym (antiglobalist)

Jag är kvinna och nära nog helt emot abort. Är det den absolut enda utvägen att rädda en kvinnas liv kan det vara försvarbart, då bör aborten ske så tidigt som möjligt.

• Anonym (K)
    Anonym (antiglobalist) skrev 2021-01-11 08:55:55 följande:

Jag är kvinna och nära nog helt emot abort. Är det den absolut enda utvägen att rädda en kvinnas liv kan det vara försvarbart, då bör aborten ske så tidigt som möjligt.

Men kvinnans liv är inte så mycket värt när hon sedan gör en osäker abort? Eller du kanske tror att abort inte sker där det inte är legalt? Du är inte medveten om hur många kvinnor som dör varje år till följd av illegala aboeter?
  • Anonym (.)
    Anonym (antiglobalist) skrev 2021-01-11 08:55:55 följande:

Vad anser du om illegala aborter, är det ett bra alternativ, istället för legala aborter?
Svar på tråden Din ärliga åsikt om abort?