• VickanD

Din ärliga åsikt om abort?

Vad är din ärliga åsikt om det omdiskuterade ämnet abort?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Din ärliga åsikt om abort?
  • Anonym (Maryam)
    Wench85 skrev 2021-01-19 08:20:32 följande:

Det finns många bra källor till statistik om aborter, och en som sammanfattat det väldigt bra är en twittertråd från 8 juli 2018 av Agnes Wold twitter.com/AgnesWold/status/1015947182300688385

Bl a 
    Dagens aborter kan indelas i A) tidiga aborter som utförs till och med v 12 B) medeltidiga/medelsena aborter (v 12-18) och C) sena aborter efter v 18. A och B är fria (kvinnan bestämmer), C får bara göras av "synnerliga skäl" och tillstånd från SMER (Statens Medicinsk Etiska Råd)

De flesta aborter i Sverige görs väldigt tidigt. Av dagens svenska aborter görs 55% före graviditetsvecka 7 och 84% före v 9. Av de tidiga aborterna (de som görs senast vecka 12) görs majoriteten tidigare och tidigare för varje år

Eftersom aborter idag kan göras så tidigt, utförs endast 5% av aborterna idag i vecka 12-18. MEN dessa aborter (c:a 2000 per år) minskar inte över tiden.

Det finns flera skäl till att man inte kan utföra en abort före utgången av vecka 12 (som SD vill ska bli gränsen för fri abort). En orsak är om man inte har mens varje månad. Har man oregelbunden mens kan det lätt gå ett par månader innan man upptäcker graviditeten

En tredje orsak till medeltidiga aborter (vecka 12-18) är att alla inte har ett perfekt liv med perfekta ordnade förhållanden. Det finns kvinnor som missbrukar, har psykiska problem, och/eller en partner som kontrollerar dem och/eller är våldsam. Som de inte vill ha barn med

Att kvinnor i Sverige har FRI abort fram till v 18 och inte behöver söka hos Socialstyrelsen, inte förklara för en kurator varför hon vill göra abort, är den allra finaste med den svenska abortlagen. Det gör mig nästan tårögd. Tack till de kloka människor som utformade lagen så!

Blir tårögd av förfäran aav detta
  • Stårschan2

Att barn föds oönskade är bland det sorgligaste som finns. Jag tycker att det är en självklar rättighet för en kvinna att avsluta en graviditet som hon av en eller annan anledning inte vill fullfölja. Det är aldrig ett lätt beslut för den enskilda kvinnan. Jag är djupt tacksam för de kvinnor som har gått före oss och kämpat för att vi ska få denna rätt till våra egna kroppar, och den rätten måste värnas!

• Drottningen1970
    Stårschan2 skrev 2021-01-20 08:49:20 följande:

Att barn föds oönskade är bland det sorgligaste som finns. Jag tycker att det är en självklar rättighet för en kvinna att avsluta en graviditet som hon av en eller annan anledning inte vill fullfölja. Det är aldrig ett lätt beslut för den enskilda kvinnan. Jag är djupt tacksam för de kvinnor som har gått före oss och kämpat för att vi ska få denna rätt till våra egna kroppar, och den rätten måste värnas!

Skulle dock vilja avliva myten om att ett beslut om abort alltid måste vara svårt. Vi är rätt många som tycker beslutet var lätt och självklart. Där ingen existensiell ångest överhuvudtaget finns med i bilden. Vad mig anbelangar inte värre än ett tandläkarbesök.

Det är på nåt vis förväntat att man ska må i alla fall lite dåligt av en abort för annars är man en dålig människa/kvinna. Lite skuld förväntas man brottas med liksom. Den i ställningen handlar i grund och botten om unkna föreställningar om att abort är att döda ett barn eller att man varit lösaktig och borde förväntas skämmas över aborten.

Abort kan vara hur lätt som helst. Och det är en bra sak.
  • Anonym (XXX)
    Wench85 skrev 2021-01-19 08:20:32 följande:

Det finns många bra källor till statistik om aborter, och en som sammanfattat det väldigt bra är en twittertråd från 8 juli 2018 av Agnes Wold twitter.com/AgnesWold/status/1015947182300688385

Bl a 
    Dagens aborter kan indelas i A) tidiga aborter som utförs till och med v 12 B) medeltidiga/medelsena aborter (v 12-18) och C) sena aborter efter v 18. A och B är fria (kvinnan bestämmer), C får bara göras av "synnerliga skäl" och tillstånd från SMER (Statens Medicinsk Etiska Råd)

De flesta aborter i Sverige görs väldigt tidigt. Av dagens svenska aborter görs 55% före graviditetsvecka 7 och 84% före v 9. Av de tidiga aborterna (de som görs senast vecka 12) görs majoriteten tidigare och tidigare för varje år

Eftersom aborter idag kan göras så tidigt, utförs endast 5% av aborterna idag i vecka 12-18. MEN dessa aborter (c:a 2000 per år) minskar inte över tiden.

Det finns flera skäl till att man inte kan utföra en abort före utgången av vecka 12 (som SD vill ska bli gränsen för fri abort). En orsak är om man inte har mens varje månad. Har man oregelbunden mens kan det lätt gå ett par månader innan man upptäcker graviditeten

En tredje orsak till medeltidiga aborter (vecka 12-18) är att alla inte har ett perfekt liv med perfekta ordnade förhållanden. Det finns kvinnor som missbrukar, har psykiska problem, och/eller en partner som kontrollerar dem och/eller är våldsam. Som de inte vill ha barn med

Att kvinnor i Sverige har FRI abort fram till v 18 och inte behöver söka hos Socialstyrelsen, inte förklara för en kurator varför hon vill göra abort, är den allra finaste med den svenska abortlagen. Det gör mig nästan tårögd. Tack till de kloka människor som utformade lagen så!

Fast Agnes Wold är ju inte klok. Nu i pandemin har hon stöttat Tegnell i media hela tiden, och hade hon inte gjort det så hade vi kanske inte haft snart 11 000 döda. Hon har HELA tiden en vänsterliberal, genusfeministisk agenda. 
  • Anonym (antiglobalist)
    Anonym (.) skrev 2021-01-12 10:55:50 följande:
    Du kan alltså inte svara på frågan?

Illegala aborter finns och har alltid funnits. Tycker du är att det är ett bättre alternativ med illegala aborter än legala aborter? Svaret är ja eller nej.
    Ursäkta, jag utgick ifrån att du kunde tänka själv.... Jag svarade på frågan. Att någon bryter mot lagar är ingen bra anledning till att ta bort lagarna. Illegala aborter är givetvis inte ett bra alternativ, men det gör inte legala aborter bättre. Är det uppenbart klart nu?
  • Anonym (antiglobalist)
    Anonym (.) skrev 2021-01-12 10:57:25 följande:
    Kan du inte argumentera hederligt, i alla fall? Man dödar inte barn vid en abort, så sluta skriv det.
    Hur är det nu, kan inte du svara rakt på frågor nu? Drömmer

Vad menar du att man dödar? En människa är alltid en människa, bara i olika stadier. Att man sedan kallar människan för foster är en annan sak, det är en definition. I vissa länder räknas ett barn som ett barn i en vecka och i ett annat land gäller en annan vecka. Det är den bästa illustrationen över denna ondska. Ett barn kan omöjligen vara ett barn i ett land, men ett icke-barn i ett annat land. 
  • Anonym (antiglobalist)
    Anonym (K) skrev 2021-01-12 11:11:37 följande:
    Ok det var en riktigt dålig jämförelse. För det första.

För det andra pratar vi inte om att döda barn här. Skulle bli väldigt förvånad om någon alls anser det ok att döda ett barn.
    Det är en utmärkt liknelse, den är nämligen sann.  En människa är alltid en människa. En människa kan kallas vad som helst, men är ändå en människa. Du har varit samma människa sedan du blev till. Att göra abort är att ta livet av en människa, att döda ett barn. 
  • Anonym (.)
    Anonym (antiglobalist) skrev 2021-01-20 22:44:49 följande:
    Hur är det nu, kan inte du svara rakt på frågor nu? Drömmer

Vad menar du att man dödar? En människa är alltid en människa, bara i olika stadier. Att man sedan kallar människan för foster är en annan sak, det är en definition. I vissa länder räknas ett barn som ett barn i en vecka och i ett annat land gäller en annan vecka. Det är den bästa illustrationen över denna ondska. Ett barn kan omöjligen vara ett barn i ett land, men ett icke-barn i ett annat land. 
    Du vet lika väl som jag att man inte dödar ett barn när man gör abort. Du har starka åsikter men dålig koll på hur det fungerar i Sverige. Eller rättare sagt, du vet hur det fungerar men kan inte argumentera hederligt, utan använder starka känsloladdade argument, som inte är fakta. 

Att du sedan inte förstår att lagstiftningen kan se olika länder är skrämmande...
  • Simmaellersjunk

Abort kostar pengar.

Min kropp, mitt val!

Då svarar jag:

Mina skattepengar, mitt val!

Abort handlar ytterst om oansvarighet. Folk som inte har disciplin och folk som skiter i allt för de vet att samhället hjälper dem i alla fall.

Tillåt gratis abort ett visst antal gånger per person, sedan när dem gångerna är förbrukade får paret vackert hosta upp slantarna det kostar själva (mellan 7 000 och 10 000 kr per abort). Då ska vi se om de inte tänker sig för innan de knullar nästa gång.

• Anonym (.)
    Anonym (antiglobalist) skrev 2021-01-20 22:39:19 följande:
    Ursäkta, jag utgick ifrån att du kunde tänka själv.... Jag svarade på frågan. Att någon bryter mot lagar är ingen bra anledning till att ta bort lagarna. Illegala aborter är givetvis inte ett bra alternativ, men det gör inte legala aborter bättre. Är det uppenbart klart nu?
    Så du tycker inte att det är bättre med legala aborter? Där ser man. Du föredrar att man riskerar både fostret och kvinnans liv.

Det är så, att om man är emot legala aborter, då accepterar man illegala aborter. 
Svar på tråden Din ärliga åsikt om abort?