• CocoJet

Gravid och erbjuden covid-19 vaccin

Idag fick jag hem ett brev från min vårdcentral att jag blivit erbjuden att ta covid-19 vaccin. Om det går att få någon tid däremot vet jag inte.

Hör till Västra Götalands regionen och Göteborg, och är gravid i vecka 36.

Känner definitivt att jag vill ta vaccinet, men tvekar ändå lite nu när jag får chansen. Skulle ni ta vaccinet så här sent i graviditeten eller vänta till senare efter att barnet kommit?

• Svar på tråden Gravid och erbjuden covid-19 vaccin
  • Gameofthrones
    Emala skrev 2021-05-12 23:48:28 följande:

Nu är du helt ute och cyklar!

Det var 5,3 miljoner personer som tog vaccinet, 394 fick narkolepsi.

Det är inte "nästan alla".

De som drabbades var barn och unga vuxna, och det var förstås väldigt tragiskt. Det försvarar jag inte.

Men det var inte många med tanke på hur många som fick vaccinet.

Gäsp,

Kinesiska forskare har genomfört en studie på drygt 900 personer som insjuknat i narkolepsi. Resultaten visar att sjukdomen är säsongsbetonad och kan kopplas till de årliga influensautbrotten.
  • Knepochknåp
    Limeblad skrev 2021-05-13 10:16:55 följande:

Socialstyrelsens egen analys är inte mer precis än det jag citerade. Det framgår inte hur stort urval de kollat på. Eftersom det är ur register tror jag inte det finns underlag om hur allvarlig covid de har haft, de som fött för tidigt. Samtidigt kan man ju inte veta i förväg om man kommer drabbas milt eller hårt av covid.

Det där med ålder tycker jag är intressent, fattar inte varifrån det kommer att de över 35 år är risk. Har bara sett att FHM skriver att de är risk men ingen studie eller så.

Socialstyrelsen skriver följande: Kvinnor med BMI över 30 löpte högst risk att föda prematurt vid covid-19- infektion. Det sågs dock inga direkta samband med ålder eller sjukdomstillstånd hos kvinnan före graviditeten, exempelvis hjärtsjukdom, astma eller hypertoni.

I andra länder, tex usa räknas gravida kvinnor över 35 som "advanced maternal age". Ju äldre msn är desto stlrre är risken att drabbas av komplikationer såsom högt blodtryck, diabetes, för tidig födsel osv. Verkar inte som att man pratar om ålder på samma sätt i Sverige. Jag ör 37 och min barnmorska har inte sagt något om min ålder, inte heller efter riktlinjerna om vaccin till gravida kom. Nu när jag frågat henne sa hon att jag är så frisk i övrigt att det främst är risken för blodpropp vid allvarlig sjukdom som gör att jag borde ta vaccinet, och för att det ger antikroppar till bebisen.

Är i v. 34 och vet dock inte om jag ska ta...
  • vissli
    Knepochknåp skrev 2021-05-13 12:01:41 följande:

I andra länder, tex usa räknas gravida kvinnor över 35 som "advanced maternal age". Ju äldre msn är desto stlrre är risken att drabbas av komplikationer såsom högt blodtryck, diabetes, för tidig födsel osv. Verkar inte som att man pratar om ålder på samma sätt i Sverige. Jag ör 37 och min barnmorska har inte sagt något om min ålder, inte heller efter riktlinjerna om vaccin till gravida kom. Nu när jag frågat henne sa hon att jag är så frisk i övrigt att det främst är risken för blodpropp vid allvarlig sjukdom som gör att jag borde ta vaccinet, och för att det ger antikroppar till bebisen.

Är i v. 34 och vet dock inte om jag ska ta...

Har inte hört något här heller, frågan är om man går mer individuellt här?

Jag skulle gärna sett mer om detta med antikroppar med; hur mkt det skiljer mellan att ge det när barnet är i magen och att ge det vid amning.
  • Emala
    Gameofthrones skrev 2021-05-13 11:32:16 följande:

Gäsp,

Kinesiska forskare har genomfört en studie på drygt 900 personer som insjuknat i narkolepsi. Resultaten visar att sjukdomen är säsongsbetonad och kan kopplas till de årliga influensautbrotten.

Och? Jag svarade ju på ditt påstående att nästan alla som vaccinerades mot svininfluensan fick narkolepsi.

Ditt påstående att halva Sveriges befolkning nu går runt med narkolepsi orsakat av vaccinet mot svininfluensan.

Din kinesiska studie har inget med det att göra.
  • Grustradgarden

Jag har 5 dagar till bf och blev också erbjuden vaccin (pga övervikt). Jag tänker inte ta det nu, men hade jag haft mer än 14 dagar kvar till bf hade jag absolut(!!!!!!) gjort det. Är så ledsen över att jag fick erbjudandet först igår. hade verkligen velat ge mitt barn antikroppar. <3

• Dhalia
    Grustradgarden skrev 2021-05-13 19:43:19 följande:

Jag har 5 dagar till bf och blev också erbjuden vaccin (pga övervikt). Jag tänker inte ta det nu, men hade jag haft mer än 14 dagar kvar till bf hade jag absolut(!!!!!!) gjort det. Är så ledsen över att jag fick erbjudandet först igår. hade verkligen velat ge mitt barn antikroppar. <3

Åh så härligt att läsa att det snart är dags :) jag plussade ju lite innan dig i höstas. Men nu är jag gravid igen och har kommit till vecka12. Går in i v13 på måndag :)
  • Marie19
    fluffan84 skrev 2021-05-13 08:25:05 följande:

Jag skulle tagit det.. o kommer själv ta första dosen på lördag - då är jag gravid i sista dagen på v.22.

Jag skulle vara orolig över o föda på sjukhuset ovaccinerad för vem vet om ens barnmorskorna har vaccinerat sig.

Tar du även om du inte är riskgrupp?
  • Limeblad
    Marie19 skrev 2021-05-14 07:20:40 följande:

Men ska ni ta vaccin även om ni inte är riskgrupp!?

Gravida som inte är i annan riskgrupp erbjuds inte vaccin. Om du menar generellt så kommer jag vaccinera mig när jag inte längre är gravid.
  • Dhalia

Angående vaccineringen så fick jag också hem brevet. Men jag är för rädd för att ta det då bebisen ännu utvecklas ganska mycket tänker med hjärnan och så, jag kanske hade mer vågat i slutet på graviditeten. Är nu i v12 (11+4). De kan vara bra att ha i åtanken att inga studier finns på bebisens utveckling efter födseln (dvs där barnet hunnit bli några år) där föräldrarna tagit vaccinet under graviditeten.

Svar på tråden Gravid och erbjuden covid-19 vaccin