• CocoJet

Gravid och erbjuden covid-19 vaccin

Idag fick jag hem ett brev från min vårdcentral att jag blivit erbjuden att ta covid-19 vaccin. Om det går att få någon tid däremot vet jag inte.

Hör till Västra Götalands regionen och Göteborg, och är gravid i vecka 36.

Känner definitivt att jag vill ta vaccinet, men tvekar ändå lite nu när jag får chansen. Skulle ni ta vaccinet så här sent i graviditeten eller vänta till senare efter att barnet kommit?

• Svar på tråden Gravid och erbjuden covid-19 vaccin
  • Dhalia
    vissli skrev 2021-05-21 16:06:22 följande:

Tror jag såg en siffra på runt 65 st i tabellerna de publicerat från IVA-registret, räknat under hela pandemin. Med reservation att jag tolkat det fel.

Tack ska kolla in mer om de hade med att dem tillhörde någon riskgrupp också.
  • vissli

Vet någon om det har kommit någon studie än på gravida kvinnor som fått vaccinet tidigare än trimester 3? De jag har läst står bara att det huvudsakligen gjorts på kvinnor som fått vaccinet i sista trimestern, vilket känns jobbigt när man erbjuds vaccinet i andra trimestern när helt andra saker (väl) utvecklas hos barnen?

• S23
    vissli skrev 2021-05-24 13:15:06 följande:

Vet någon om det har kommit någon studie än på gravida kvinnor som fått vaccinet tidigare än trimester 3? De jag har läst står bara att det huvudsakligen gjorts på kvinnor som fått vaccinet i sista trimestern, vilket känns jobbigt när man erbjuds vaccinet i andra trimestern när helt andra saker (väl) utvecklas hos barnen?

Det bör inte finnas eftersom dom barnen inte hunnit födas ännu. Alternativt precis har fötts
  • vissli
    S23 skrev 2021-05-24 13:33:15 följande:

Det bör inte finnas eftersom dom barnen inte hunnit födas ännu. Alternativt precis har fötts

Ok. Tänker på om någon visste om en kommande studie på det iaf kanske. :) Hade bara känts tryggare att ta något där det finns någon/ett par studier på de som varit i samma del i graviditeten som en själv liksom, rent känslomässigt.
  • urba
    Karlington skrev 2021-05-20 06:12:19 följande:

Det är inga okända ämnen i vaccinen. Det är inte som att de bara plockar upp något random ämne med ögonbindel på och blandar i. :)

Fast de vet ju inte exakt hur dessa ämnen påverkar människor. Hade de vetat det hade ju inte unga fått narkolepsi och folk hade inte dött av blodproppar. Det är ju onaturliga ämnen för kroppen oavsett.
  • momjanet
    urba skrev 2021-05-24 17:20:50 följande:
    Fast de vet ju inte exakt hur dessa ämnen påverkar människor. Hade de vetat det hade ju inte unga fått narkolepsi och folk hade inte dött av blodproppar. Det är ju onaturliga ämnen för kroppen oavsett.
    Me3en hur oinsatt kan man bli?
    Narkolepsi fick de som hade den genetiska variationen. Det berodde således på deras egna gener.

I studier har det visat sig att de länder som inte vaccinerade så drabbades fler unga av narkolepsi och de blev värre sjuka. Av svininfluensan.

Men du agiterar för att det är bättre att fler blir värre sjuka än att färre blir mildare sjuka.

Hur länge har du varit antivaccer? Vad var det dig som fick dig att bli det?
  • vissli

Ni som skrivit och funderat i denna tråd, hur har ni gjort med vaccinering?

• Sockerikaffet

Jag fick första sprutan för en vecka sedan i v. 25. Det ska bli så himla skönt att inte behöva sitta isolerad hela sommaren och inte behöva oron för att bli smittad.

• Knepochknåp
    vissli skrev 2021-06-08 10:35:27 följande:

Ni som skrivit och funderat i denna tråd, hur har ni gjort med vaccinering?

Jag har inte vaccinerat mig. Kommer ta så fort jag kan efter förlossningen. Är nu i v.37.
  • JosHed
    urba skrev 2021-05-24 17:20:50 följande:

Narkolepsi fick man ju av svininfluensan, alltså hade dessa personer fått narkolepsi även av att bli smittade av sjukdomen. Alltså inte vaccinets innehåll. Samma med blodproppar, det är ju för att Corona ger blodproppar, inte att vaccinet i sig gör det (utan coronan i dem).
  • S23
    JosHed skrev 2021-06-09 09:04:02 följande:

Narkolepsi fick man ju av svininfluensan, alltså hade dessa personer fått narkolepsi även av att bli smittade av sjukdomen. Alltså inte vaccinets innehåll. Samma med blodproppar, det är ju för att Corona ger blodproppar, inte att vaccinet i sig gör det (utan coronan i dem).

Ja och där har du ju då en riskbedömning. Den som tar vaccinet får vaccinet till 100%. Den som inte tar det kommer inte till 100% få viruset.

Så. Om man är en av dem som kommer få propp eller narkolepsi av viruset så är vaccinet en större risk. Eftedom man inte med 100% kommer få viruset om man inte vaccinerar sig.

Sedan går det ju inte att veta innan ändå om man kommer drabbas av propp eller inte. Så helt omöjligt att göra den riskbedömningen
Svar på tråden Gravid och erbjuden covid-19 vaccin