• CocoJet

Gravid och erbjuden covid-19 vaccin

Idag fick jag hem ett brev från min vårdcentral att jag blivit erbjuden att ta covid-19 vaccin. Om det går att få någon tid däremot vet jag inte.

Hör till Västra Götalands regionen och Göteborg, och är gravid i vecka 36.

Känner definitivt att jag vill ta vaccinet, men tvekar ändå lite nu när jag får chansen. Skulle ni ta vaccinet så här sent i graviditeten eller vänta till senare efter att barnet kommit?

• Svar på tråden Gravid och erbjuden covid-19 vaccin
  • Dhalia
    vissli skrev 2021-05-14 21:42:52 följande:

Låter ju dock bakfram, regioner som går före FHM har ju fått bakläxa tidigare. Vad konstigt!

Jag tänker att man har vaccinerat många gravida men uppföljningen är ju fortsatt framför allt på gravida som fått det i slutet av en graviditet, och uppföljning på bebisar har ju inte hunnits än.

Fast sen är FHM ganska sega på det sättet att dem väntar med rekommendationer, på både bra och dåligt.

Men just därför kommer jag inte att ta det. Sambon ska ta så han förhoppningsvis får vara med på förlossningen, den är ju inte förrän i november så mycket hinner väl hända tills dess.
  • Marie19
    Dagsmeja skrev 2021-05-18 00:17:27 följande:

Antikroppar av typen IgG som skyddar mot covid går över via moderkakan, men inte via amning då det ffa är IgAantikroppar som överförs. De senare (IgA) bidrar till ett generell barriär mot virus och bakterier, men inte mot specifika sjukdomar.

Avseende att ta vaccin eller inte hade jag inte tvekat med den smittspridning som råder. Vill varken bli sjuk under graviditeten eller efteråt, och inte heller riskera att drabbas av långtids-covid som kan uppstå även vid mycket mild covidinfektion. Det finns tillräckliga underlag, både teoretiskt och i kliniska studier, på att vaccinet är säkert för gravida. Jag har krigat för vaccin sedan det kom, och vaccinerades äntligen gravidvecka 35. Nu 39+5 och mycket tacksam för att jag fick möjligheten att få vaccinet. Är läkare förresten, om det spelar någon roll. 

Men har du fått vaccin för du jobbar i vården eller är riskgrupp.

Jag är inte riskgrupp men funderar på att ta i Alla fall när det blir min tur.

Är nästan 35 år.
  • CocoJet

Fick Pfizers vaccin imorse. Överarmen känns lite öm bara, inga andra biverkningar än så länge. 6 veckor till andra dosen.

• vissli

Antikroppar av typen IgG som skyddar mot covid går över via moderkakan, men inte via amning då det ffa är IgAantikroppar som överförs. De senare (IgA) bidrar till ett generell barriär mot virus och bakterier, men inte mot specifika sjukdomar.

Avseende att ta vaccin eller inte hade jag inte tvekat med den smittspridning som råder. Vill varken bli sjuk under graviditeten eller efteråt, och inte heller riskera att drabbas av långtids-covid som kan uppstå även vid mycket mild covidinfektion. Det finns tillräckliga underlag, både teoretiskt och i kliniska studier, på att vaccinet är säkert för gravida. Jag har krigat för vaccin sedan det kom, och vaccinerades äntligen gravidvecka 35. Nu 39+5 och mycket tacksam för att jag fick möjligheten att få vaccinet. Är läkare förresten, om det spelar någon roll. 

Hej! Du som hade en del koll; i denna studie pratas ju om att både IgA och IgG gått över i bröstmjölk, och pratas om covid19-specifika IgA-antikroppar? Kan de ändå finnas alltså?

www.contemporaryobgyn.net/view/antibodies-in-breast-milk-after-covid-19-vaccination
  • Dagsmeja
    Marie19 skrev 2021-05-18 08:23:01 följande:

Men har du fått vaccin för du jobbar i vården eller är riskgrupp.

Jag är inte riskgrupp men funderar på att ta i Alla fall när det blir min tur.

Är nästan 35 år.

Jag har fått vaccin för att jag är läkare. Om du fyller 35 i år (född -86 eller tidigare) tillhör du riskgrupp enligt FoHMs definition. Jag tror att det bara är en tidsfråga innan man inkluderar alla gravida som vill vaccineras.
  • Marie19

[quote=81136151][quote-nick]Dagsmeja skrev 2021-05-19 12:17:44 följande:[/quote-nick]Jag har fått vaccin för att jag är läkare. Om du fyller 35 i år (född -86 eller tidigare) tillhör du riskgrupp enligt FoHMs definition. Jag tror att det bara är en tidsfråga innan man inkluderar alla gravida som vill vaccineras.[/quote

Ja jag är född precis efter.

Nåväl, läste att alla gravida i Kanada tror jag vaccineras.

Kanada är ju inte dåligt land när det gäller vård.

Så jag kommer tacka ja tror jag ganska säkert.

• Knepochknåp

Tycker det är svårt att väga mina tankar om att JAG inte vill bli sjuk (tex långtidscovid) mot hur det påverkar barnet i magen. Det är säkert för den som är gravid, men vad finns det för studier på hur säkert det är för bebisen?

Kan jag leva med att mitt val/min rädsla att bli sjuk gick före mitt barns hälsa?

Vågar jag vänta till efter förlossningen (är i v. 34)...
  • momjanet

Det är en icke-fråga.

Det är rälativt många unga som hamnar på IVA och det blir allt flera.
    Hur påverkas fostret av en sådan jobbig behandling? En behandling som få äldre överlever...

Hur påverkas fostret av allvarlig covid som inte kräver IVA-behandling?
    Och hur påverkas ett barn av en mamma som är långtidssjuk i covid?

Som sagt. Det är en icke-fråga. Det är SJÄLVKLART att man vaccinerar sig. För sin egen skull, för fostret och barnet.

• S23
    momjanet skrev 2021-05-19 23:00:04 följande:

Det är en icke-fråga.

Det är rälativt många unga som hamnar på IVA och det blir allt flera.

Hur påverkas fostret av en sådan jobbig behandling? En behandling som få äldre överlever...

Hur påverkas fostret av allvarlig covid som inte kräver IVA-behandling?

Och hur påverkas ett barn av en mamma som är långtidssjuk i covid?

Som sagt. Det är en icke-fråga. Det är SJÄLVKLART att man vaccinerar sig. För sin egen skull, för fostret och barnet.

Varför är det det? Du och ingen annan heller har en aning om hur fostret påverkas av vaccinet. Framförallt inte i en tidig graviditet.

För mig är det snarare ett självklart val att som gravid inte vaccinera mig i det fall jag i övrigt kan isolera mig.

Jag förstår den som är gravid och vill ta vaccinet. Men ingen kan veta hur det påverkar fostret. Det måste vägas mot risken att bli sjuk och utöver det risken för påverkan för fostret om man blir sjuk. För mig finns det ingen tvekan om att INTE ta vaccinet som gravid. Men då har jag också möjlighet att isolera mig i stor utsträckning
  • urba
    S23 skrev 2021-05-19 23:09:44 följande:

Varför är det det? Du och ingen annan heller har en aning om hur fostret påverkas av vaccinet. Framförallt inte i en tidig graviditet.

För mig är det snarare ett självklart val att som gravid inte vaccinera mig i det fall jag i övrigt kan isolera mig.

Jag förstår den som är gravid och vill ta vaccinet. Men ingen kan veta hur det påverkar fostret. Det måste vägas mot risken att bli sjuk och utöver det risken för påverkan för fostret om man blir sjuk. För mig finns det ingen tvekan om att INTE ta vaccinet som gravid. Men då har jag också möjlighet att isolera mig i stor utsträckning

Samma här, tidig graviditet och vågar inte riskera ngt genom att spruta in okända ämnen i min kropp. Isolerar mig hellre.
Svar på tråden Gravid och erbjuden covid-19 vaccin