Dagsmeja skrev 2021-05-18 00:17:27 följande:
Antikroppar av typen IgG som skyddar mot covid går över via moderkakan, men inte via amning då det ffa är IgAantikroppar som överförs. De senare (IgA) bidrar till ett generell barriär mot virus och bakterier, men inte mot specifika sjukdomar.
Avseende att ta vaccin eller inte hade jag inte tvekat med den smittspridning som råder. Vill varken bli sjuk under graviditeten eller efteråt, och inte heller riskera att drabbas av långtids-covid som kan uppstå även vid mycket mild covidinfektion. Det finns tillräckliga underlag, både teoretiskt och i kliniska studier, på att vaccinet är säkert för gravida. Jag har krigat för vaccin sedan det kom, och vaccinerades äntligen gravidvecka 35. Nu 39+5 och mycket tacksam för att jag fick möjligheten att få vaccinet. Är läkare förresten, om det spelar någon roll.
Tycker det är svårt att väga mina tankar om att JAG inte vill bli sjuk (tex långtidscovid) mot hur det påverkar barnet i magen. Det är säkert för den som är gravid, men vad finns det för studier på hur säkert det är för bebisen?
Kan jag leva med att mitt val/min rädsla att bli sjuk gick före mitt barns hälsa?
Vågar jag vänta till efter förlossningen (är i v. 34)...