• CocoJet

Gravid och erbjuden covid-19 vaccin

Idag fick jag hem ett brev från min vårdcentral att jag blivit erbjuden att ta covid-19 vaccin. Om det går att få någon tid däremot vet jag inte.

Hör till Västra Götalands regionen och Göteborg, och är gravid i vecka 36.

Känner definitivt att jag vill ta vaccinet, men tvekar ändå lite nu när jag får chansen. Skulle ni ta vaccinet så här sent i graviditeten eller vänta till senare efter att barnet kommit?

• Svar på tråden Gravid och erbjuden covid-19 vaccin
  • Semlan3
    Limeblad skrev 2021-05-14 07:28:04 följande:

Gravida som inte är i annan riskgrupp erbjuds inte vaccin. Om du menar generellt så kommer jag vaccinera mig när jag inte längre är gravid.

De kommer erbjudas så småningom men man vill ta gravida i riskgrupp först. Jag blev erbjuden då jag redan tagit dos 1.
  • vissli
    Semlan3 skrev 2021-05-14 08:32:14 följande:

De kommer erbjudas så småningom men man vill ta gravida i riskgrupp först. Jag blev erbjuden då jag redan tagit dos 1.

Det vet man dock inte än. Än så länge väntar man in kunskapsunderlag för en generell rekommendation. Flera vaccin som funnits längre har ju inte heller en generell rekommendation för alla gravida utan mer att gravida kan rådgöra med sin läkare om dem.
  • fluffan84
    Marie19 skrev 2021-05-14 07:22:26 följande:

Tar du även om du inte är riskgrupp?

Jag är ju i riskgrupp o det är därför jag blev erbjuden vaccin
  • Dhalia
    Limeblad skrev 2021-05-14 07:28:04 följande:

Gravida som inte är i annan riskgrupp erbjuds inte vaccin. Om du menar generellt så kommer jag vaccinera mig när jag inte längre är gravid.

Fast numera erbjuds alla gravida att ta vaccin från v12. Jag tillhör ingen riskgrupp förutom att vara gravid bara.
  • vissli
    Dhalia skrev 2021-05-14 13:12:09 följande:

Fast numera erbjuds alla gravida att ta vaccin från v12. Jag tillhör ingen riskgrupp förutom att vara gravid bara.

Men det stämmer ju inte med FHMs sida. Är du över 35?
  • Limeblad

Det stämmer inte. ?I nuläget avvaktar Folkhälsomyndigheten med en generell rekommendation för vaccination till alla gravida, men följer kunskapsutvecklingen.?
  • Sockerikaffet

Om du har blivit erbjuden vaccin nu så är du över 35 år, har BMI över 30 eller någon av de sjukdomar som fhm har listat som extra riskfaktorer.
  • urba

Nej ta det inte, tänk om du får jobbiga biverkningar nu när du är gravid. Spara krafterna och boosta ditt immunförsvar i stället för att ta ett osäkert vaccin. Ta det sen när barnet är ute isf.

Och vadå skyddar mot blodproppar? Det är väl snarare blodproppar man kan få av tex AZ.

Hade aldrig tagit risken och hade hellre isolerat mig.

• urba
    Dhalia skrev 2021-05-14 07:30:05 följande:

Angående vaccineringen så fick jag också hem brevet. Men jag är för rädd för att ta det då bebisen ännu utvecklas ganska mycket tänker med hjärnan och så, jag kanske hade mer vågat i slutet på graviditeten. Är nu i v12 (11+4). De kan vara bra att ha i åtanken att inga studier finns på bebisens utveckling efter födseln (dvs där barnet hunnit bli några år) där föräldrarna tagit vaccinet under graviditeten.

Nej fy ta det inte, man vet aldrig hur ngt så starkt påverkar ett så omoget foster. Ta hand om dig!
  • Dhalia
    vissli skrev 2021-05-14 13:20:55 följande:

Men det stämmer ju inte med FHMs sida. Är du över 35?

Det stämmer, jag fick hem papper denna veckan att jag kan vaccinera mig. Är 31 år. Förr förra veckan när jag hade inskrivning hos barnmorskan kom de ut samma vecka att dem erbjuder alla gravida efter v12. Tillhör västra götaland om de gör skillnad.
Svar på tråden Gravid och erbjuden covid-19 vaccin