• CocoJet

Gravid och erbjuden covid-19 vaccin

Idag fick jag hem ett brev från min vårdcentral att jag blivit erbjuden att ta covid-19 vaccin. Om det går att få någon tid däremot vet jag inte.

Hör till Västra Götalands regionen och Göteborg, och är gravid i vecka 36.

Känner definitivt att jag vill ta vaccinet, men tvekar ändå lite nu när jag får chansen. Skulle ni ta vaccinet så här sent i graviditeten eller vänta till senare efter att barnet kommit?

• Svar på tråden Gravid och erbjuden covid-19 vaccin
  • Karlington
    urba skrev 2021-05-20 06:07:50 följande:
    Samma här, tidig graviditet och vågar inte riskera ngt genom att spruta in okända ämnen i min kropp. Isolerar mig hellre.
    Det är inga okända ämnen i vaccinen. Det är inte som att de bara plockar upp något random ämne med ögonbindel på och blandar i. :)
  • JosHed

Jag var på hälsosamtal igår och fick erbjudande (har BMI 30). Då jag bara är i v.7 har jag ju lång tid att fundera. Så jag tänker följa smittspridningen och se om den går ner t.ex. min förra graviditeten avslutades efter RUL så jag kommer inte ta något innan dess, om något går dåligt där vill jag inte behöva fundera på om det var vaccinet (vilket jag rent kognitivt vet inte påverkar på det sättet - men hjärtat kommer oroa sig ändå). Så i v.20 tar jag det om smittspridningen är lika illa som nu. Är det bättre och man kan jobba som vanligt osv så avvaktar jag tills bebisen är född :)

Hade jag varit långt gången nu hade jag tagit det utifrån hur smittspridningen ser ut. Och att riskerna vid Corona är mycket högre än risken att drabbas av svåra biverkningar vid vaccinet :)

• vissli
    momjanet skrev 2021-05-19 23:00:04 följande:

Det är en icke-fråga.

Det är rälativt många unga som hamnar på IVA och det blir allt flera.

Hur påverkas fostret av en sådan jobbig behandling? En behandling som få äldre överlever...

Hur påverkas fostret av allvarlig covid som inte kräver IVA-behandling?

Och hur påverkas ett barn av en mamma som är långtidssjuk i covid?

Som sagt. Det är en icke-fråga. Det är SJÄLVKLART att man vaccinerar sig. För sin egen skull, för fostret och barnet.

Svaret är väl att man inte vet, men att det högst sannolikt inte är positivt för barnet att mamman hamnar på IVA tex eftersom det är en belastning på kroppen för mamman.

Att det är fler unga på IVA är ju också en fråga att diskutera. Hur många fler? Sett i graferna på svenska intensivvårdsregistret är det en fluktuerande kurva på de med ålder 30-40 på iva men ingen dramatiskt ökande trend uppåt vecka för vecka. Det går ju att följa där om det ändras.

Jag menar inte att de som vill vaccinera sig inte ska göra det, det är ett fritt val och det är inga risker som rapporterats in än vad jag hört. Att barnet verkar kunna få antikroppar en tid efter födsel är ju också något många ser som positivt. Jag tycker bara inte det är en sådan totalickefråga som du säger. Inga studier finns på barnen till vaccinerade mammor en tid efter födsel och vad jag sett finns inte några större studier på barn som fötts efter att mamman fått vaccin i trimester 1 eller 2. Nu innebär inte det att det finns oupptäckta risker, men studierna saknas. Det finns, vad jag förstått, andra vaccin idag som också har ett ofullständigt kunskapsläge och där man gör enskilda avvägningar. Inte för att man är säker på att vaccinet är farligt utan för att man inte har fullständig kunskap.
  • Dhalia
    vissli skrev 2021-05-20 08:39:26 följande:

Svaret är väl att man inte vet, men att det högst sannolikt inte är positivt för barnet att mamman hamnar på IVA tex eftersom det är en belastning på kroppen för mamman.

Att det är fler unga på IVA är ju också en fråga att diskutera. Hur många fler? Sett i graferna på svenska intensivvårdsregistret är det en fluktuerande kurva på de med ålder 30-40 på iva men ingen dramatiskt ökande trend uppåt vecka för vecka. Det går ju att följa där om det ändras.

Jag menar inte att de som vill vaccinera sig inte ska göra det, det är ett fritt val och det är inga risker som rapporterats in än vad jag hört. Att barnet verkar kunna få antikroppar en tid efter födsel är ju också något många ser som positivt. Jag tycker bara inte det är en sådan totalickefråga som du säger. Inga studier finns på barnen till vaccinerade mammor en tid efter födsel och vad jag sett finns inte några större studier på barn som fötts efter att mamman fått vaccin i trimester 1 eller 2. Nu innebär inte det att det finns oupptäckta risker, men studierna saknas. Det finns, vad jag förstått, andra vaccin idag som också har ett ofullständigt kunskapsläge och där man gör enskilda avvägningar. Inte för att man är säker på att vaccinet är farligt utan för att man inte har fullständig kunskap.

Bra sagt vissli !! Tycker det är upp till var och en att tänka efter vad som känns rätt för den personen. Att bara tycka det är självklart att vaccinet ska tas trots att inga långtidsstudier finns på detta är ju väldigt nonchalant.

Man visste nog också vad vaccinet för svininfluensan innehöll men att vissa ungdomar skulle få narkolepsi (av alla saker!!) de hade dem ju ingen aning om. Det kallas för att göra långtidsstudier dvs följa personer under flera år innan ett vanligt vaccin ger till allmänheten i sån utsträckning som det gjorts nu. Allt kanske går bra och med åren kanske det visar sig inte påvekar negativt alls men skulle det göra det dåå fan skulle man stå där med konsekvenserna. Hade jag inte varit gravid hade jag vågat mer att ta det men absolut inte nu såhär tidigt i en graviditet.
  • Dhalia

Vet någon hur många gravida som fått corona har hamnat på IVA? Generellt är det ju fler män som drabbas vet jag men har någon lite mer data på det?

• vissli
    Dhalia skrev 2021-05-21 15:44:50 följande:

Vet någon hur många gravida som fått corona har hamnat på IVA? Generellt är det ju fler män som drabbas vet jag men har någon lite mer data på det?

Tror jag såg en siffra på runt 65 st i tabellerna de publicerat från IVA-registret, räknat under hela pandemin. Med reservation att jag tolkat det fel.
  • vissli
    Dhalia skrev 2021-05-21 15:42:06 följande:

Bra sagt vissli !! Tycker det är upp till var och en att tänka efter vad som känns rätt för den personen. Att bara tycka det är självklart att vaccinet ska tas trots att inga långtidsstudier finns på detta är ju väldigt nonchalant.

Man visste nog också vad vaccinet för svininfluensan innehöll men att vissa ungdomar skulle få narkolepsi (av alla saker!!) de hade dem ju ingen aning om. Det kallas för att göra långtidsstudier dvs följa personer under flera år innan ett vanligt vaccin ger till allmänheten i sån utsträckning som det gjorts nu. Allt kanske går bra och med åren kanske det visar sig inte påvekar negativt alls men skulle det göra det dåå fan skulle man stå där med konsekvenserna. Hade jag inte varit gravid hade jag vågat mer att ta det men absolut inte nu såhär tidigt i en graviditet.

Det är ju det här. Jag är för vaccin som skydd, jag tycker det är en grym uppfinning som hindrar massa lidande och jag har tagit väldigt mycket vaccin under årens lopp. Hade det bara gällt mig själv hade jag tagit det här vaccinet så fort möjlighet givits eftersom jag vill ha ett slut på den här pandemin, och inte känna att man alltid riskerar att smitta sårbara grupper. Jag var personligen mer oroad för att smitta känsliga grupper än för mig själv när jag var ogravid, och har därför försökt följa alla råd som kommit för att inte vara en del av dem som sprider på smittan.

För min egen del hade riskbedömningen känts enklare, eftersom den då bara rörde mig. Som gravid tycler jag inte det är lika enkelt med ett vaccin som inte har några års studier iaf. Jag skulle av samma skäl ha tvekat för en del andra vaccin där man gör enskilda bedömningar för gravida även om man inte sett tydliga tecken på risker. Nu är jag rätt fullvaccinerad mot mycket så då blir det här det vaccinet jag behöver ta ställning till.

Och ja, jag tvekar av det skälet. Andra tänker annorlunda.
  • Knepochknåp
    Dhalia skrev 2021-05-21 15:44:50 följande:

Rapporten "Bedömning av om pågående graviditet ökar risken att drabbas av ett särskilt allvarligt sjukdomsförlopp... " som Socialstyrelsen publicerade i februari nämner 38 kvinnor på IVA mellan 200101-210115 samt att det var 1732 kvinnor som fått covid under pågående graviditet.
  • Lita89

Det verkar finnas mycket kunskap i den här tråden så jag provar att ställa en fråga :)

Har precis plussat, oplanerat men välkommet (syskonverkstad skulle dra igång efter sommaren). Timingen är inte optimal då jag är i riskgrupp för covid och har fått första sprutan. Kommer jag kunna ta andra sprutan om 4 veckor eller tror ni jag får ta om när jag passerat v12?

• Dhalia
    Knepochknåp skrev 2021-05-22 13:07:44 följande:

Rapporten "Bedömning av om pågående graviditet ökar risken att drabbas av ett särskilt allvarligt sjukdomsförlopp... " som Socialstyrelsen publicerade i februari nämner 38 kvinnor på IVA mellan 200101-210115 samt att det var 1732 kvinnor som fått covid under pågående graviditet.

Tack ska kolla in den.
Svar på tråden Gravid och erbjuden covid-19 vaccin