momjanet skrev 2021-05-19 23:00:04 följande:
Det är en icke-fråga.
Det är rälativt många unga som hamnar på IVA och det blir allt flera.
Hur påverkas fostret av en sådan jobbig behandling? En behandling som få äldre överlever...
Hur påverkas fostret av allvarlig covid som inte kräver IVA-behandling?
Och hur påverkas ett barn av en mamma som är långtidssjuk i covid?
Som sagt. Det är en icke-fråga. Det är SJÄLVKLART att man vaccinerar sig. För sin egen skull, för fostret och barnet.
Svaret är väl att man inte vet, men att det högst sannolikt inte är positivt för barnet att mamman hamnar på IVA tex eftersom det är en belastning på kroppen för mamman.
Att det är fler unga på IVA är ju också en fråga att diskutera. Hur många fler? Sett i graferna på svenska intensivvårdsregistret är det en fluktuerande kurva på de med ålder 30-40 på iva men ingen dramatiskt ökande trend uppåt vecka för vecka. Det går ju att följa där om det ändras.
Jag menar inte att de som vill vaccinera sig inte ska göra det, det är ett fritt val och det är inga risker som rapporterats in än vad jag hört. Att barnet verkar kunna få antikroppar en tid efter födsel är ju också något många ser som positivt. Jag tycker bara inte det är en sådan totalickefråga som du säger. Inga studier finns på barnen till vaccinerade mammor en tid efter födsel och vad jag sett finns inte några större studier på barn som fötts efter att mamman fått vaccin i trimester 1 eller 2. Nu innebär inte det att det finns oupptäckta risker, men studierna saknas. Det finns, vad jag förstått, andra vaccin idag som också har ett ofullständigt kunskapsläge och där man gör enskilda avvägningar. Inte för att man är säker på att vaccinet är farligt utan för att man inte har fullständig kunskap.