• Vickan31

Vi som försökt en längre tid - första barnet

MalinJ skrev 2022-12-08 11:59:53 följande:

Tack, det värmer med det du skriver. Ja jag har till och med gråtit när jag skrev till sambon förut, har inte velat sagt hur det känns för har velat vänta tills jag vetat mer säkert och han sa det att jag tänker nog för mycket på det, händer det så händer det.

Men det är inte så lätt, givetvis tänker man på det och hoppas men dom förstår inte alls vad man går igenom och hur det faktiskt påverkar en. Och ibland låter man bara för krävande lr för jobbig när man försöker förklara så nej tycker detta är super jobbigt och speciellt efter mitt förra missfall som slutade i abort.

Så det känns skönt och få prata av sig här inne och ja extra kul att vi ligger så pass lika. Jag hoppas verkligen vi fortsätter och följer varandra. Vore kul, var i världen du än finns 😃

Men för övrigt, ingenting händer här. Har någon molande/stickande känsla i magen mest på ena sidan faktiskt.

Hormonell delux men det är nog tack vare hur man känner sig såklart. Ledsamt. 

Nej egentligen är det inte över fören mensen kommer men som du hör så är jag väldigt tveklöst till minsta hopp nu.
    Men att tempen fortfarande ligger högt är konstigt, den borde gå ner om min mena ska komma. 

Fy vad jobbigt, jag förstår verkligen känslan och att kastas fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan innan man fått svart på vitt vad som verkligen händer i kroppen. Och om jag får generalisera nu så skulle jag säga att de flesta män omöjligt kan förstå hur det känns för oss kvinnor som är dom som får känna av allting i kroppen, oroa sig för att se blod varje gång vi går på toaletten, hur vi påverkas av hormoner och kanske pms etc. Så det är lätt för en man att säga att vi som kvinnor tänker på det för mycket och att händer det så händer det, men sådana kommentarer visar att de inte förstår, tycker jag. Så du har verkligen rätt i att det är skönt att kunna prata av sig här på familjeliv med kvinnor som man vet går igenom liknande saker. Och jag ser verkligen fram emot att få fortsätta följas åt, vore ju superroligt om vi dessutom lyckades plussa hyfsat nära i tid! Skrattande

Vad spännande att se hur tempen ligger imorgon! För din BIM är imorgon va? Kommer du att testa då? 
  • Vickan31

Hej och ursäkta sent svar! Säger precis som Melsson att jag inte är så aktiv på FL under helgerna pga att jag inte pallar att kolla det i telefonen, men den där appen är ett bra förslag ;) Min radioskugga beror också lite på att mensen kom i söndags så jag har varit rätt låg och försökt att tänka på annat några dagar.

MalinJ: Så himla tråkigt att din mens kom, och så otroligt lurig och konstig den här cykeln har varit för dig! Fy för mensvärken också, men kanske skönt på att sätt att börja om, även om man hade önskat att alla dina symptom hade berott på en lyckad graviditet istället. När är din nästa ÄL och BIM? Min nästa ÄL är beräknad 25/12 och BIM 8/1 så vi lär väl följas åt hyfsat nära igen tänker jag :) 

Melsson: Tack för omtanken, mensen kom tyvärr på beräknad dag som vanligt, nu i söndags. Blir otroligt ledsen och uppgiven, men jag vet ju att vi precis som du och din sambo kommer att få träffa en läkare relativt snart. Jag tycker ändå att ni prickat in bra och har en god chans eftersom ni fick till det både en och två dagar innan ÄL om jag förstod det rätt? Jag har hört så motstridiga argument för om man ska ha sex varje dag kring ÄL eller varannan eller var tredje, men vissa menar att det är bättre att låta spermierna "återhämta" sig emellan (kommer inte på rätt ord, haha) och att om man då har sex så ofta som varje dag så är det inte samma antal eller kvalité eller hur det nu funkar. Så jag tror absolut att ni kan ha en bra chans den här cykeln :) 

• Vickan31
    MalinJ skrev 2022-12-13 21:37:12 följande:

Bara jag som trotsar denna sidan med mobilen då 🤣 även om jag blir galen till stor del, hahaha 

Vad tråkigt att din mens kom 😔 jag har också varit deppig över det, trodde verkligen att nu har det tagit sig.

Men du, jag hoppas du piggar på dig och ser fram emot julmyset, och julmirakel för oss. Hade varit helt underbart ❤️

Nu ska vi se, jag fick min i söndags också och jag brukar få äl på vd 14, vad blir det, det blir på julafton då. Och bim 8 januari så vi ligger väldigt lika.

Verkligen sjukt kul faktiskt! Hahaha, hoppas vi plussar samtidigt, hur sjukt hade inte det varit? 🙈

Tack för fina ord och pepp, nu närmar sig ju ÄL till helgen så jag hoppas verkligen på det där julmiraklet för oss Hjärta

Ja jag tempar också, oftast hela cykeln men ibland bara kring ägglossning för att se så att den har skett, alltså att temperaturen håller sig hög flera dagar i rad. Jag fattar inte heller exakt allt när det kommer till det här med tempen, men jag lär mig lite eftersom. Tempen under mens och det här skedet i cykeln är inte så intressant eller viktig, men däremot när det börjar närma sig ägglossning och och dagarna efter förväntad ägglossning. Vi kan ju dela våra kurvor här efter förväntad ägglossning typ, så är det lättare att förklara lite när man har en graf att titta på Glad 

Jag har köpt D-vitamin och försöker hitta hur mycket jag ska ta och om jag ska boosta bara någon dag/dagar innan ÄL eller om jag ska äta en lägre dos hela månaden. Har du någon aning om dos?

Jag såg det du skrev igår om alla graviditetsbesked runt omkring en, och jag känner verkligen igen mig! Jag fick två sådana besked förra veckan och såg ett tredje på instagram också, så jag kände mig ganska låg i helgen och tyckte synd om mig själv. Men man får påminna sig själv, när man känner sig ensam kvar, att vi är inte ensamma och att vi en dag kommer att komma till den punkten när vi kommit över det här hindret och står på andra sidan och tänker tillbaka på den här kampen men att vi klarade det Hjärta
  • Vickan31
    Melsson skrev 2022-12-14 08:04:49 följande:

Vickan, förstår verkligen sorgen över mensen, den slår ju lika hårt varje månad..Jag har liksom redan ångest och är ledsen över att jag ska ha mens på julafton i år...USCH. Men en vacker dag så kommer det inte en mens...även om det känns sååå långt borta. Till och med min sambo som alltid varit positiv har typ tappat hoppet nu och börjat prata om adoption typ. Båda vi känner väl lite sisodär för IVF, men visst hade du gjort det? 

Vi får torka tårarna och tänka att vi får ju hjälp efter årsskiftet iaf <3. 

Tack för din omtanke, det känns ju bra precis som du säger att veta att hjälpen är ganska nära nu i alla fall Hjärta Fy vad jobbigt när man känner att ens sambo också börjar tappa hoppet, men jag tror att det där med hopp går i vågor för många och att ni inte hinner ge upp innan er tur kommer. Ja precis, jag gjorde en IVF med mitt ex och hade en väldigt positiv upplevelse måste jag ändå säga! Det var såklart lite krångligare än att försöka själv, eftersom det innebär ett antal besök på IVF-klinik, men jag kände mig otroligt väl omhändertagen och hade ett stort hopp i att vara i experternas händer än att fortsätta försöka själv efter så lång tid. Du får jättegärna ställa fler frågor om IVF om det dyker upp några Glad Nu hoppas jag såååå mycket att tant röd lämnar dig ifred på julafton och att du istället får ditt efterlängtade plus Hjärta Hur mår du nu? 
  • Vickan31
    AllGoodNamesRGone skrev 2022-12-15 22:58:07 följande:

Jag har precis haft ägglossning i förrgår och inatt vakna jag med feber och tog ett positivt covid test så nu lär ju chanserna för en graviditet denna månad vara lika med noll, då kroppen kommer fokusera på att läka ut coviden istället för en befruktning. Klarat mig under hela pandemin så snacka om dålig timing precis efter ägglossningen. Har haft 40 graders feber hela dagen 🥵

Hur ligger ni till i era cyklar?

Hej, vad roligt med en uppdatering från dig, men otroligt tråkigt att du fått covid! Jag har dock hört och läst om personer som sagt precis tvärtom, att det var när de blev sjuka och att immunförsvaret var nere som de äntligen plussade för att immunförsvaret annars förhindrade en graviditet på något sätt. Jag är inte så väl insatt, men jag tror absolut inte att hoppet är ute för er del om ni ändå lyckades få till ett försök innan febern tog över (för när man är så där sjuk finns ju inte så mycket ork eller intresse för att mysa). Hoppas att du mår bättre nu Hjärta Själv väntar jag på min ägglossning som är beräknad på söndag, och i bakhuvudet finns ju att om det inte blivit något plus innan februari så får vi i alla fall träffa en läkare och gå igenom våra provsvar från fertilitetsutredningen då. När har du BIM? 
  • Vickan31

MalinJ: Åååh, ja det hade varit så himla fint! Hjärta Spännande, det är roligare att få analysera sin temperaturkurva tillsammans med någon än att försöka tyda allting själv tänker jag  Glad

Ahaa då närmar sig ÄL förmodligen om du känner av det redan nu, håller tummarna för att det är en superägglossning! Intressant, Q10 har jag också velat testa men lite som du och Melsson var inne på så vågar jag inte testa för mycket nytt just nu när utredning och läkarbesök är så nära.

Åh fy, det låter verkligen hemskt :( Det är så orättvist vilka tunga saker man ska behöva gå igenom när allt man vill är att få ett barn, som man trodde var den mest naturliga och självklara saken i världen. Men snart är det våran tur! Hjärta

MalinJ skrev 2022-12-19 12:56:46 följande:

VICKAN31: Jag hoppas verkligen att vi får oss ett julmirakel ❤️

Ang tempningen, ja men precis. Det kan vi absolut göra, jag kanske dimper in med det redan under ägglossningen men vi får se.
    Min temp ahönk igår för att idag stiga igen.

Jag har börjat känna av äl också nu, herregud så ont jag haft. Hoppas på att det är ett bra ägg som blir av nu. Hahaha

Ang D-vitamin så ska jag ta en tablett dagligen av det jag köpt, är ett tillskott så tänker att jag kommer käka det tills längre framåt iaf. Sen får man se.
    är ju ett tillskott som är bra och ta både innan och efter och under graviditet om jag fattat det rätt. Q10 är jag mer ny på men det ska kunna tas också hela tiden.

Ja det där med gravidbesked är så jobbigt just nu. Tänker tillbaka på min sista hemska omgång med 3 ultraljud innan dom ens beslutade för att det inte var något som växte i fostersäcken. Andra ultraljudet hade nämligen säcken vuxit på sig från gången innan. 

Men ja; vi får försöka tänka framåt och hoppas att vi snart är där med ❤️

Emerald6: Stort grattis till graviditeten, så roligt att det äntligen tog sig efter all väntan! Glad Stort lycka till framöver!
    Emerald6 skrev 2022-12-19 16:50:05 följande:
    Fick ett mycket värdefullt tips från en barnmorska som sa att man ska ta bidrottninggelekapslar/royal bee jelly. "Säg inte det till någon, uatn du får det här tipset under bordet". Den ska vara en riktig fertilitetsboost, står mycket gott om det på nätet och herregud, vad den funkade! 

Jag och min sambo har försökt i över 1 år. Tog den i ett par veckor och vips! Nu är jag i vecka 8.

Lycka till allihopa! 
    Melsson: Ja det är nästan lite overkligt när man tänker på det, att man är typ sist i sin bekantskapskrets med att inte vara gravid eller ha ett eller flera barn vid det här laget. Men du är inte ensam, jag är inte ensam, vi är inte ensamma Hjärta

Men nää, fy vad tråkigt! Men då vet du egentligen inte exakt när mensen är beräknad, pga progesteronkrämen? Jag tänker att det inte behöver vara kört och fortsätter att hålla tummarna för dig in i det sista! Jag har aldrig testat att ta progesteron, däremot pratade vi om mina värden efter att jag lämnat prover för fertilitetsutredningen Glad

Angående IVF:en så har jag för mig att från första kontakten med vården tog det nästan ett år innan vi fick göra själva IVF:en, men från ert besök nu strax efter nyår borde det inte ta så mycket mer än cirka tre månader att få svar på remissen ifall de skickar en sådan, och sedan när ni är godkända för IVF och ska välja klinik så beror det på den klinikens väntetid. I mitt fall tog det ytterligare tre månader pga klinikens väntetid, dvs lite mer än ett halvår från att läkaren skickade en remiss om IVF till att vi fick börja med behandlingen. Min nuvarande sambo är väldigt öppen för all hjälp vi kan få, och vi har pratat en hel del om min tidigare IVF så han vet om allt det och säger att om läkaren skulle rekommendera det så är han absolut på men att eftersom det mest påverkar min kropp så tycker han att det är främst mitt val att känna efter när jag skulle vara redo för IVF och jag känner lite att vi har ju ingen tid att förlora. Men först och främst får vi se vad utredningen och läkaren säger såklart Glad
    Melsson skrev 2022-12-20 07:41:55 följande:
    @MalinJ Jag känner precis som dig nu, typ ALLA mina kompisar är gravida eller har småbarn...Jag har verkligen ingen kompis alls som inte är gravid eller har barn så man känner sig så himla ensam.....

Det känns som alla andra är på en fest som jag inte är bjuden på....

Vad skönt att du snart har ÄL iaf, då brukar man ju få upp hoppet rejält ändå <3

Jag är på CD27 idag och tog ett test imorse (brukar aldrig ta gravtest för blir så besviken men körde ju med sån progestoronkräm denna cykel och den kan skjuta upp mensen och det vill man ju inte, så ville sluta smörja med den).. 

Såååå blir ytterligare en jul man sitter där och inte är gravid........ 

@Vickan31 Hur lång tid tog det för er innan ni fick sätta igång med er IVF? Vi är kallade nu till landstinget strax efter nyår...Men man vet ju inte hur dom tänker :P Hur känner din sambo kring IVF osv? Har du varit öppen om dina tidigare IVF:er osv? 
  • Vickan31
    MalinJ skrev 2022-12-20 17:50:46 följande:
    Malin jag förstår verkligen vad du menar, det där med att man känner sig skör och blir ledsen när man tänker på den oro och rädsla som finns för framtiden, men som jag ser det finns det ju absolut ingen skam i att man kan behöva lite hjälp på traven. Jag tror att man är ganska hård mot sig själv när man försökt så här länge, men samtidigt: skulle du tycka att någon av oss andra är misslyckade för att vi inte blivit gravida ännu, eller för att någon av oss behöver få hjälp av vården för att kunna bli gravida? Jag vet att svaret är nej, det skulle du ju inte tycka, och därför ska du inte tycka det om dig själv heller Hjärta Jag förstår såklart din oro, men jag vet flera som fått mer än ett missfall på raken och som nu har fått levande, friska barn, så jag tror att det kommer att gå vägen för dig snart. Innan adoption blir aktuellt finns det ju flera andra steg på vägen med saker man kan testa, så jag försöker i alla fall att inte tänka så långt fram som till adoption just nu. 

Hur känns det inför din ÄL? Jag har börjat få lite fertilt sekret idag vilket är tidigare än jag brukar få då jag inte märker av det så många dagar per cykel.

P.S. Du är inte svag, tänk på hur mycket du har gått igenom och hur länge du har försökt och längtat! Det hade brutit ned så många så att de hade gett upp, men du är stark Malin och du kommer att klara dig igenom det här och tänka när du är på andra sidan med en bebis i din famn "fy fan vad starka vi var"! Hjärta
  • Vickan31
    Melsson skrev 2022-12-21 07:49:50 följande:
    @Vickan31 Ja, jag trodde nog faktiskt inte att man skulle vara sist....Nu ångrar man lite också att man inte började försöka tidigare, men hade nog aldrig trott det skulle vara såhär svårt med babymaking:P 

Jag brukar alltid ha en 28 eller 29 dagars cykel, slutade med progestoron i måndagskväll (CD26) så den borde komma som vanligt nu...Har mina vanliga nattsvettningar som jag alltid får precis innan mens, lite finnar osv, molvärken börjar komma med tyvärr! Är skönt att IVF finns, även om jag verkligen hoppas att vi kan få till det den vanliga vägen!

Har du börjat testa för ÄL än??? 
    Nä det känns som sagt lite overkligt, att man känner att man typ är sist kvar, men i slutändan kommer det inte att spela någon roll för när vi väl får våra efterlängtade barn kommer vi att tycka att det var precis rätt tajming för annars hade det inte blivit just dem Hjärta Men visst, jag kan minnas med lite avund hur det var inför allra första försöket, hur otroligt naiv och hoppfull jag var som trodde att "i år (2020) kommer jag att bli mamma" och här står jag snart tre år senare utan att vara ett dugg närmare. Å andra sidan kan jag i just mitt fall tänka att det fanns en mening med det, att det var en himla tur att jag inte fick barn då med mitt ex, men att behöva försöka i flera år och att mensen ändå kommer månad efter månad, det önskar jag inte ens min värsta fiende.

Så himla tråkigt att höra, och jag håller verkligen med om att det är superbra att det finns så mycket hjälp att få, som t.ex. IVF, men självklart hoppas vi ju att ni ska plussa så snart som möjligt.

Ja jag tog första ÄL-testet igår, började få fertilt sekret idag, och om min mens är så regelbunden som den oftast är så borde ÄL vara antingen julafton eller juldagen Glad
  • Vickan31
    MalinJ skrev 2022-12-21 10:11:04 följande:

VICKAN31: Tack för det fina inlägget ❤️ Värmer verkligen och nog började man böla igen!

Du har verkligen helt rätt i allt du skriver, men jag tror att man ibland bara är kaos i huvudet och allt som kommer där då är fasen inte bra alltså. 

Jag har en sådan där tycka synd om mig dag idag och så är det snart jul på det, känner inte alls för att fira något som man mår idag.

Men ja.. Här går det segt, min temp sjönk idag och trodde det skulle ha stigit då jag varit så varm under natten och även morgonen. Men ikke då, monitorn visar hög fortfarande och gör nog det fram till fredag, lördag borde bli maximal om inte ffrda redan.

Hade lite lite krämig sekret igår men idag har det varit torrt, får se om det händer något under dagen. För övrigt så har jag iaf ont i magen precis som alltid dessa dagar precis innan äl. Så det verkar iaf följa sin väg.

Du tror inte du kommer få ägglossning någon dag innan då om du redan börjat få lite sekret? 

Tycker det är svårt och avgöra sekret ibland, den kan liksom vara krämig och lite klibbig samtidigt och så går det inte och skriva in bägge ibland sp det är jobbigt haha 

Men vad fin du är, tack för värmen du sprider Hjärta Jag tror att vi är flera som kan relatera till "tycka synd om mig dagar", och nu inför jul är den känslan starkare hos mig också, men när det väl är julafton tror och hoppas jag att det ändå ska kännas bättre. 

Ja tempen kan variera lite av olika (normala) anledningar, så den kan vara lite högre idag men lägre imorrn, om du inte tror att du haft ÄL ännu vill säga och att det är därför den stiger. Ja det där med sekret tycker jag också är lite klurigt. Mina ÄL-tester är så svaga så därför tror jag inte att jag haft ägglossning än eller att den kommer väldigt snart, så jag skulle ändå tippa på att min ÄL sker julafton eller juldagen som väntat. Jag kan slänga in en bild på min tempkurva också Glad

• Vickan31
    Melsson skrev 2022-12-21 15:54:28 följande:

@Vickan31 Jag håller med dig, tror att den dagen man står med sitt lilla knyte i famnen så kommer man uppskatta det ännu mer <3 

Spännande med fertilt sekret nu...hehe...Är ni hemma över jul? 

Ja men verkligen, för det är ingenting vi tagit för givet Hjärta Tänk när den dagen kommer, att vi kan uppdatera varandra om långtgångna graviditeter och livet med små bebisar och småbarn Glad

Ja men precis, det känns som en lovande start inför helgen om jag har fertilt sekret redan nu! Eller om ÄL kommer tidigare än söndag, vi får se. Nja, vi sover hos svärföräldrarna en natt och hos mina föräldrar en natt, men vi har planer för hur vi ska kunna få till ensamtid under dagtid istället just eftersom det vankas ägglossning just kring de dagarna, haha! Är ni hemma över jul? 
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet