• Vickan31

Vi som försökt en längre tid - första barnet

MalinJ skrev 2023-01-04 14:56:27 följande:

Tack båda två, vi får se vad som händer helt enkelt här. Mitt var inte super starkt när jag testade på bim då jag plussade så det kan säkert vara för tidigt för mig då.

Men wow Vickan det måste båda gott för dig! Din graf vill jag ha! 

Instämmer med Melsson, känt något? Testat nögot? 

Malin J: Ja jag skulle tro att det är för tidigt, samt att det nog behöver vara morgonurin om man ska testa så tidigt, men om du testar igen om ett par dagar så hoppas jag sååå mycket att det ska visa två tydliga streck! :) 

Vad gullig du är, jag känner mig som en sådan pessimist när jag tittar på mina egna grafer men när jag kollar på andras så känner jag så starkt att nu kommer det bannemig att gå vägen, haha!

Nä jag har inte känt någonting alls, och har faktiskt inga testa tidigt hemma, så jag försöker att invänta BIM på lördag tror jag. Ska du vänta några dagar till eller kommer du att testa igen imorgon bitti tror du? :) 

Melsson skrev 2023-01-04 16:27:09 följande:

Smart med en app som kan tolka sånt. Men ska göra som du säger och testa igen idag lite senare:) Blir lite rädd att jag inte kommer ägglossa denna månad, har ju blivit lite väl mkt god mat och dryck som kan ha påverkat. Jag är på CD 14 idag och brukar få glad gubbe CD14 eller CD15. 

blir ju alltid lite dubbelt sånt där, såklart du blir glad för din syrras skull men man blir ju så ledsen över sin egen situation när man får reda på närståendes graviditeter. Jag fick reda på att den sista av mina vänner som inte har barn är gravid förra veckan, satt i bilen och grät efteråt. Inte för att man missunnar någon annan, men man undrar ju bara när det ska hända en själv <3 

Men vem vet Vickan, fortsätter din graf sådär så kanske det är du som får berätta en glad nyhet för din syrra snart <3 

MalinJ du får hålla ut till helgen och testa igen :D

Melsson: Ja jag tycker att den appen funkar bra för mig med ÄL-testerna :D Jag fattar om alla inte orkar eller har möjlighet att testa flera gånger om dagen, men jag brukar testa en gång vid lunch och en gång på eftermiddag/kväll (minst fyra timmar efter det senaste testet) så brukar jag oftast pricka in att se när testet blir positivt, för ibland kan det vara nästan helt blankt ena dagen och positivt dagen efter för mig! Men det är såklart olika för alla, och även olika i olika cykler hos samma person. Haha jag känner igen mig med maten och drycken, men det tror jag inte att du behöver oroa dig för :) Trots lite oklara ÄL-tester hittills håller tummarna att ni lyckas pricka in den här månaden <3 

Ja men verkligen! Jag hoppas att hon uppfattade mig som glad när hon berättade för mig i alla fall, men så fort jag kom hem innanför dörren så började jag att gråta i min sambos famn. Det kändes så orättvist, och blev en sådan tydlig påminnelse om hur misslyckad jag känner mig. Ser framför mig nio månader nu där hon, våran familj, hela släkten och alla våra gemensamma vänner bara kommer att prata om syrrans graviditet, och att jag får stå där på sidan om och fortsätta kämpa för det jag vill mest av allt i hela världen. Jag hatar att känna mig patetisk, missunnsam eller självisk, men herregud vad jag tyckte synd om mig själv igår! Ååh vad jobbigt för dig, det är en hemsk känsla att känna sig "onormal" och som sist kvar, men då är det tur att vi har varandra! Jag önskar ju ingen annan att gå igenom det här, men så skönt att veta ändå att jag inte är ensam om dessa känslor, att du förstår <3 

Tack fina du för att du säger så, jag hoppas verkligen det och hoppas så mycket att DU ska få plussa snart <3 

• Vickan31
    MalinJ skrev 2023-01-04 16:39:56 följande:

Men gud, missat ditt långa meddelande Vickan, åh vad jobbigt med beskedet för din syster, ett roligt sådant såklart men förstår din känsla Fullkomligt.

Men som melsson sa, med din graf så kanske det är din tur snart. Tycker den ser så himla lovande ut!

Tack Malin, ni är ju så himla fina mot mig (och mot varandra såklart) <3 Jag kommer att vara 100% glad för syrrans skull snart, det tror jag, men just nu har jag dessutom extra lätt till tårar som alltid vid pms nära mensen och då är det svårt att inte vara ledsen för det jag själv saknat och kämpat för i flera år. Och ja, det ska helt klart bli spännande att se både din och min graf imorgon! :) 
  • Vickan31
    Melsson skrev 2023-01-04 19:02:19 följande:

Ja jag har också hört det där med snabb stegring, brukar känna av min ÄL rätt så bra, men tror faktiskt den kan ha varit tidigare. Tog ett till test som också var tvärblank, men ska testa imorgon igen just in case. 

åh jag förstår precis, och man får gråta och vara ledsen. Det ÄR ju faktiskt orättvist att det ska ta år för vissa medan det tar sig på första försöket för vissa. Men du är inte ensam<3 Blir ju lite extra känsligt också när det är i ens egen familj, även om du såklart kommer vara en jättestolt moster! Tur att man har er två att prata av sig lite med, man känner sig ju så ensam i det här annars!! 

Jag håller ju SÅ tummarna för båda er två nu inför helgen!! (och mig själv om två v hehe) tänk om man kunde följas åt alla tre i en graviditet med, dröm!!! 

Melsson: Aha, men hade du några känningar att ÄL kunde ha varit några dagar tidigare den här cykeln då? Kroppen kan vara så lurig ibland, sjukt frustrerande xD Har du testat idag? Ja det kanske låter barnsligt att säga att livet är orättvist, men det är ju faktiskt det! Vad fint sagt att jag kommer att vara en stolt moster, det har du så rätt i Hjärta Men för att visa glädje inför min syster, och för att inte tappa mitt förstånd haha, så är det verkligen så värdefullt att få ventilera och skriva av mig med er ! Och ja, det vore verkligen fantastiskt roligt att få följas åt om vi skulle lyckas bli gravida hyfsat nära i tid alla tre! Glad 
    MalinJ skrev 2023-01-04 16:58:13 följande:

Jag vill säga att jag inte tänker testa imorgon men är tempen fortfarande samma så kommer jag nog göra det säkert haha

Kan aldrig hålla mig till det jag säger 🙈 men får se hur jag känner imorgonbitti. 

Du är stark som håller dig till i helgen!

Och vill bara krama om dig lite extra också, tur du har din sambo och krypa upp hos efter ett sådant besked.

Jag blev överlycklig när min kompis berättade om sin men innerst inne blev jag så ledsen också, men fick liksom försöka dölja det väldigt mycket. Och hon vågade knappt berätta för mig också. Hon sa till och med ?bli inte arg nu? osv. Haha bästa vännen ❤️ 

Vi får kämpa och vi har varandra och prata med också 😃

Malin J: Jag förstår, ibland är det svårt att låta bli att testa om man känner att det finns en chans att det skulle kunna visa plus Glad Och du, TACK för den virtuella kramen, jag kände den hela vägen upp till Norrland och den värmde verkligen! Hjärta Ja jag förstår precis, att samtidigt som man blir glad för deras skull så blir man påmind om sin egen sorg och längtan, och ovissheten om och när vi själva kommer att kunna vara lika lyckliga över att få dela ett graviditetsbesked. Min temp börjar sjunka lite så jag har inte lika mycket hopp om att den dagen blir just nu för mig, men jag vet att den dagen kommer någon gång Hjärta Hur mår du idag?

• Vickan31

Hej, jag skriver bara lite kort just nu så svarar jag mer när jag har mer tid.

Melason: Så frustrerande och jobbigt med ägglossningen, att kroppen kan spela ett sånt spratt att den kanske kom flera dagar tidigare? Men om den kom tidigare, finns det inte en chans att ni kan ha prickat den här månaden ändå? Håller tummarna! <3

MalinJ: Usch vad jobbigt att helt plötsligt få klarrött blod, samt negativa tester :( Men som du säger är det ju tidigt för mensblödning redan tre dagar innan, så det kan säkert bero på något annat, kanske uvi? Hoppas att läget ser bättre ut idag <3

Tyvärr kan det inte bli så mycket tydligare för mig: tempdipp deluxe likamed mens på ingång. Blir så otroligt ledsen och uppgiven, varför ska det vara så omöjligt för mig att bli gravid? 

• Vickan31
    papaja10 skrev 2023-01-05 21:25:52 följande:

Hej! 

Är 28 år och har nu under 4 månader försökt bli gravid. Naiv som jag är trodde jag det skulle gå direkt. Har under denna period lärt mig otroligt mycket om min kropp och har aldrig googlat så mycket/läst familjelivstrådar etc, förrän nu.

Ser att många av er många använder temp. Är nyfiken på detta. tar ni tempen varje morgon och skriver in resultatet på en hemsida? Var hittar man den? Finns det olika osv? 

Jag har beräknad mens om 7 dagar och håller tummarna att det ska gå vägen. 

Ska bli kul att följa denna tråd och följa era resor samt lära mig saker från er! 

Välkommen till gruppen! De flesta av oss här har försökt så länge som ett år eller mer, så det kan hända att vi har olika erfarenheter och resor som du kanske inte känner igen dig i, men om du vill hänga med oss och ställa frågor kan vi såklart försöka svara så gott vi kan :)

Som Melsson skrev är ju 4 månader ingenting onormalt alls, det är väl bara 20-någonting-procents chans per menscykel att ägget ska befruktat och fästa, och frågar man vården så har man rätt till att få hjälp och göra en fertilitetsutredning först efter ett års aktiva försök (aktiva menas väl slarvigt uttryckt att ha sex nära ägglossningen) och de har valt den tiden eftersom det räknas som normalt att försöka upp till ett års tid. Så jag tycker inte att du ska oroa dig efter 4 månaders försök, men jag förstår såklart om huvudet och hjärtat säger annat :)

Angående att ta tempen så rekommenderas att göra det samma tid varje morgon med en termometer som visar två decimaler. Det finns många appar där man kan lägga in tempen och andra symptom för att analysera att man har ägglossning, tex Flo, Premom och Fertility Friend. Dessa tre vet jag har gratisversioner, eller att man kan välja att betala för premium version med fler features. 

Jag kan presentera mig själv lite mer en annan gång, men just nu har jag mens på gång för femhundrafyrtiosjunde gången så jag ska köpa några kilo choklad och deppa. Den här resan är inte så rolig som jag kanske först hade trott när jag började försöka bli gravid för typ tre år sedan, så man får vara beredd på att den här gruppen (nu kan jag ju bara tala för mig själv) kan innebära en hel del sorg och jobbiga, tunga inlägg. Men här finns också otroligt mycket pepp och fint stöd när man behöver igenkänning från andra som också har försökt länge <3 
  • Vickan31

Vad tråkigt att din mens också kommit Malin, men kanske skönt på ett sätt att veta än att gå och vänta när det var så konstigt med uvi, blödning osv. Hur mår du nu? <3 Jag hade mensvärk tre dagar den här gången så jag var ju hyfsat nöjd, eller inte xD Min mens kom i lördags 7/1, alltså som en klocka, precis på utsatt dag. 

MalinJ skrev 2023-01-09 07:23:11 följande:

Yeey, aldrig varit så glad men nu är mensen här och med den den hemska mensvärken som jag bara brukar ha första dagen tack och lov. Men så skönt!
    Vaknade dock helt svettig delux i morse, täcket var till och med vått, hahaha.. Och 0.1 förhöjd temp. 

Nu kan man börja om och hoppas att det kanske kan bli bättre inför nästa. 

Hur går det för er tjejer då? 

Slänger in min graf, blir väl sista gången nu fram tills om ca 2v.

• Vickan31
    papaja10 skrev 2023-01-06 12:17:55 följande:

Hej, 
    Har gått tillbaka till början av tråden och läst om alla ni kvinnor som kämpar. Av det jag läst måste jag säga att det är väldigt fint att se det stöd ni ger varandra ❤️ Förstått att jag sökte mig lite väl snabbt till denna grupp så jag drar mig undan men om några månader om jag fortfarande inte lyckats så vet jag att denna trygga plats med kärlek, förtvivlan, känslor och stöttning finns! 

Önskar er alla stort lycka till! 

Det var inte meningen att få dig att känna dig utanför eller vad jag ska säga, jag hoppas att du känner att du kan ventilera med oss om du vill. Men vi hoppas såklart att du inte ska behöva bli en av oss som försökt närmare ett år eller längre, utan vi hoppas att du plussar snart och kan få gå med i en BF-grupp istället Glad

Tack för lyckönskningarna och stort lycka till du med! Hjärta
  • Vickan31
    Melsson skrev 2023-01-10 07:44:51 följande:

Kanske hörde samman med uvin då om du inte brukar ha det? Känns som en uvi kan ställa till det en hel del!! Brukar du få det ofta? 

Ahh är ju smart man kan dra av eller lägga på om man råkar vakna en timme tidigare men ligger och vrider på sig, ska läsa på om det, tack!!! Nu försöker jag tempa Direkt klockan ringer på morgonen så att det blir samma tid iaf! 

jag trodde ju att jag inte hade haft någon ÄL eller att jag missat den, men visst ser det ut på grafen nedan (även om det är extremt få mätningar hehe) som jag ev kan ha haft det? 

Melsson skrev 2023-01-10 13:08:04 följande:

Jaa hoppas jag hade ÄL iaf, dock så känns det ju aldrig bra med mellanblödningar, tredje dagen av det nu...

Då får jag hålla tummarna för en till dipp då hehe!! 

Snart slut på mens för din del iaf? Skönt :D 

Undrar hur det går för Vickan <3

Melsson skrev 2023-01-10 13:08:43 följande:

Jag har btw roat mig på jobbet med att sitta och läsa i extremt många trådar här på FL och blev sugen att testa lite bisolvon nästa cykel haha :P 

Tack för all omtanke Melsson <3 Det gick tyvärr åt skogen för mig den här helgen eftersom mensen kom den 7/1 precis som beräknat. Mensvärk i tre dagar och allmänt deppig, men nu börjar det vända känner jag. Min sambo ska få lämna lite prover på fredag för vår fertilitetsutredning, så det känns i alla fall som ett steg framåt. 

Gud så märkligt med dina blödningar, jag vet ju att man kan få en blödning dels vid ägglossning och dels när ägget fäster, men tre dagar låter längre än man "ska" ha. Men din graf tycker jag visar på att du haft ägglossning nu, det var ju intressant! :D Känns det som att ni har en chans den här månaden då, att ni kunde pricka in okej? 

Angående tempen håller jag med om det Malin skrev, så jag brukar lägga till 0,1 grad om jag mäter en timme tidigare än vanligt, eller ta bort 0,1 grad om jag mäter en timme senare än vanligt så ska det gå att jämföra över tid trots att man kanske inte tempar exakt samma klockslag varje dag :) Men om du vaknar redan kl 03 och ändå kan somna om utan att kliva upp ur sängen så tänker jag att du inte behöver tempa då, utan då kan du ta tempen samma tid som vanligt om du förstår hur jag menar?

Och ja, jag är också nyfiken på bisolvon måste jag säga! Jag lyfte det med min sambo och han är på att testa vad som helst vid det här laget, men han ville ändå flika in att det inte lät helt troligt att det skulle funka xD 

• Vickan31
    MalinJ skrev 2023-01-10 18:00:05 följande:

Ja den kom till slut, min flo app sa igår men ff söndag och den borde ha kommit söndag om man ska gå på min 28dgr cykel.

Men den kom jag, mensvärk som fan bak i ländryggen också, andra gången nu med det, hade förra gången med.
    Mår bättre idag, mindre flöda i denna omgång men sånt kan såklart vara olika. 

Då fick du din 2 dagar före mig så vi fortsätter och tajma varandra hyfsat samtidigt Vickan.

Blir väldigt lugnt nu, har en 5 dagar period så fredag blir sista dagen då.
    Börjar skolan imorgon igen också efter lovet (studerar halvtid) till att bli hundföreståndare (jobba på hunddagis lr starta eget).

Sen jobb hela helgen så förhoppningsvis kommer dagarna gå lite snabbare nu. Haha

Ahaa, vad frustrerande när den är sen och man inte riktigt känner igen kroppens mönster! Och extra taskigt att få så ont! Hoppas att den här cykeln blir en stabil och bra cykel för dig, och som du säger fortsätter vi att följas åt :)

När blir din nästa ÄL och BIM? Min nästa ÄL blir cirka 21/1 och BIM 4/2. 

Men vad roligt, jag som är en stor hundnörd och jobbat med djur tidigare tycker att det låter som en fantastisk utbildning! :D Finns det redan något bra hunddagis du skulle vilja jobba på efter utbildningen, eller skulle du vilja starta eget? Har du egen hund/hundar? :) 
  • Vickan31
    MalinJ skrev 2023-01-11 11:20:27 följande:

Väldigt frustrerande!
    Men bara hoppas jag får tillbaka min cykel igen, gillade den.

Borde få min äl 22a och sen mensen den 6e lr något va? Haha 

Men seriöst, jag funderar på och prova bisolvon denna gång, men hur gör man? tablett lr flytande? Hur mycket och flera ggr/dag? Och sen hur länge? 

Jaha där ser man, ja här i Göteborg behövs det fler dagis absolut och min dröm är att starta eget men det är kanske inget man börjar med så kommer nog då söka mig in på ett först. Så långt har jag inte kommit än 🙈

Vi ska ut på 8v praktik i mars/april och hoppas jag får där jag vill och att man ev får jobb där efter. många som får det men vet att dom inte sökte någon förra året. 

Själv har jag 3 shih tzu, 2 tikar och en hane på 1år som jag behöll från min ena tik. Tyvärr blev hon sjuk så har nu två kastrerade tikar.
    Vill pyssla lite med liten skara uppfödning men går inte just nu eftersom jag inte har någon tik.

MalinJ skrev 2023-01-11 13:35:08 följande:

Själv väntar jag fortfarande på min kallelse, skulle få den under januari, men snart har halva månaden gått så den borde komma tycker jag.

ang Bisolvon, ja jag läste också att det är bra om båda tar det men vettefan hur jag ska framföra det. Han tycker jag stressar om detta redan och så kommer jag med att vi ska prova detta. 

Okej, ja men då borde det vara bra och börja när min monitor visar hög det brukar den göra 3-5 dagar innan äl. 
    Men ska man ta som det står då, som att man har hosta liksom 🙈🤣

Gud känns knasigt och göra det men ska fan prova, skadar inte så att säga och jag har läst många som skrivit att det funkat för dom, om det varit det vill säga. 

Ja jag håller också tummarna att du ska börja känna igen din cykel igen, att den inte kommer mer fler överraskningar :) Ja men de datumen kan nog stämma, så är vi som sagt ganska nära varandra även den här månaden!

Jag undrar också om det där med bisolvon, har inte hittat så mycket konkret men som jag förstod det finns det både tablett och flytande och man kan ta det cirka en vecka fram till ÄL, maxdos tror jag? Min sambo tyckte inte att det lät särskilt vetenskapligt med bisolvon-metoden, haha, men han har ingenting emot att pröva det. Om du vill kan du ju börja att ta det själv, och läsa på och berätta mer för din sambo kanske nästa cykel och se om han kan tänka sig att testa då om ni inte plussar den här gången?

Åh vad roligt! Som du säger kanske man inte börjar med att starta eget på en gång, men bra att veta att det finns ett behov av fler hunddagis framöver! Vad roligt att du har flera hundar och är intresserad av avel, det kommer säkert att bli av framöver även om du inte har någon tik du kan använda till avel just nu. Jag har ingen erfarenhet av just avel eller hunddagis, men har jobbat med djur och har en liten cavalier tjej som jag hittar på många roliga saker med. Hon är verkligen en stor tröst i det här, att när allt känns hopplöst med barnresan och mensen kommer så finns mitt fyrbenta lilla "barn" där och tröstar och gosar och gör knasiga saker så att jag börjar skratta mitt i allt elände :) <3 

Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet