• Soff

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 

(Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 

Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 

Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 

Kram till alla kämpar därute <3 

• Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Ericky
    NatMar005 skrev 2021-06-27 17:07:17 följande:
    Fina du som alltid har så mycket omtanke och pepp indig till oss andra. <3 det kommer bara lite rosa på papperet nu när jag torkar mig så det känns okej för nu! När det gäller cancervård så har jag, och många med mig, tyvärr en hel del tråkiga erfarenheter av att behöva driva vår vård och behandlingsmetoder själva. Den statliga sjukvården gav upp på mig sommaren 2019 och förklarade mig palliativ. Vård i livet slutskede alltså. Men min bästa vän (som tyvärr dog i september förra året också av cancer) tipsade mig om en kirurg som gått i pension men numer forskar på den typ av tumör jag hade. Hon gav mig hans kontaktuppgifter och han startade ett forskningsprojekt kring mig där han tog in 3 utländska kirurger och i mars förra året fick jag operationen som inte bara räddade mig liv utan även gjorde mig cancerfri. Så sjukt, så tacksam. Men min survivors guilt har varit enormt svår att hantera stundtals, särskilt efter min väns död. Om det är en flicka vi väntar ska hon få heta Anki på något vis. Efter henne. Hon som räddade mitt liv och på så vis gav mig möjligheten att få bli mamma. <3
    Men wow vilken historia NatMar <3 

Tyvärr är det ju så att man INTE kan lita på sjukvården vad gäller allt från cancervård till fertilitet. Är ju lite samma med Elin Kjos på Instagram. Hon fick ett halvår av läkarna. 1,5 år senare är hon absolut inte cancerfi, men hon lever, är pigg och är med i diverse studier och har gett sig den på att leva. 

Och fertilitets-"utredningarna", ja. Har inte ens några kommentarer där. Man kollar inte något sammanhang (typ hormoner som är i allra högsta grad inblandat) eller näringsstatus (som också är högst inblandad idag då många är veganer/vegitarianer). Det känns som att jag mest använder sjukvården för att få utskrivet mediciner då jag SJÄLV ställt diganos på mig själv med hjälp av Google. Och det är ju under all kritik.
  • Ericky
    Soff skrev 2021-06-27 18:00:42 följande:
    Glömde skriva en sak. Ingår progesterontest  i utredning där du bor? Där jag befinner mig så ingår inte detta, vilket jag tycker är enormt konstigt då det är en avgörande sak... :/ 
    Nejnej, inte ska du tro att det ingår här heller. Progesteronproverna har de sagt på förhand att de ska ta för att JAG sa en gång att "jag kanske har progesteronbrist eftersom jag har de här och de här symtomen". Så när man tog bort polypen sa man att "om du hamnar i utredning så får vi ta mer progesteronprover" då ett till lågt resultat (hade ju typ 6 när jag tog det vilket är på tok för lågt) kan indikera att jag har för svag ägglossning.

Kan säga att jag kommer ta diverse prover själv via Werlabs om jag upplever vanliga utredningen bristfällig. Tänker inte vänta mer än ett år på medicinering för att få till en graviditet. Tycker ditt binjuretest lät intressant! Du får gärna återkoppla när du tagit det. Resultat och vad du kan läsa ut av det <3
  • Emmalucy
    NatMar005 skrev 2021-06-27 17:07:17 följande:

Fina du som alltid har så mycket omtanke och pepp indig till oss andra. <3 det kommer bara lite rosa på papperet nu när jag torkar mig så det känns okej för nu! När det gäller cancervård så har jag, och många med mig, tyvärr en hel del tråkiga erfarenheter av att behöva driva vår vård och behandlingsmetoder själva. Den statliga sjukvården gav upp på mig sommaren 2019 och förklarade mig palliativ. Vård i livet slutskede alltså. Men min bästa vän (som tyvärr dog i september förra året också av cancer) tipsade mig om en kirurg som gått i pension men numer forskar på den typ av tumör jag hade. Hon gav mig hans kontaktuppgifter och han startade ett forskningsprojekt kring mig där han tog in 3 utländska kirurger och i mars förra året fick jag operationen som inte bara räddade mig liv utan även gjorde mig cancerfri. Så sjukt, så tacksam. Men min survivors guilt har varit enormt svår att hantera stundtals, särskilt efter min väns död. Om det är en flicka vi väntar ska hon få heta Anki på något vis. Efter henne. Hon som räddade mitt liv och på så vis gav mig möjligheten att få bli mamma. <3

Helt otroligt att du blev erbjuden pallativ vård :( och lyckades ändå komma till någon som räddade ditt liv?! Hur är vården såpass hemsk, har någon gått utbildning om hur man ta hand om patienter?! Din fettolitets resa har blivit så otroligt tufft, men du har redan kämpat för att överleva medan vården sket i dig. Du är verkligen den starkaste kvinna jag känner <3 åh vad glad jag blir att dina blödningar har avstannat också! Ta hand om dig, din kille och din bebis i magen, ni förtjänar en lugn stund!
  • Vickan31
    Emmalucy skrev 2021-06-24 16:06:29 följande:
    Ja den är värt att testa :) det är mitt bästa sätt att förstå vad kroppen gör, den är ganska tydlig när man har kikat några ggr hur den är som mjuk, hård osv, jag är inte så bra på öppen, stängd mm men den känns lite som en liten cirkel i mitten, inte riktigt något hål eller nåt :D sekretet är lättare att förstå då det handlar inte alltid om vad som kommer ut från kroppen. The things we do hahah

Jag är också lite osäker med äl denna cykel men har ingen anledning att tro att den skulle bli annorlunda just för att jag missat att tempa och fick ingen + på äl eftersom jag drack så mycket under den värma vädret att kissen var alltid svag. även på morgonen xD den var nästan där, så jag får anta det. Men kanske smyga in ett ligg ikväll bara för att må lite bättre om allt xD
    Tack, jag ska definitivt testa det och försöka lära mig hur det känns i olika delar av cykeln :) Som du säger, det är lite komiskt när man tänker på det ändå: the things we do, haha!

Jag förstår, och visst är det så att när det är så varmt och man dricker mer så kan det vara svårare att få resultat på testerna. Du skrev det här meddelandet för fyra dagar sedan, har det hänt något mer på ÄL-fronten sedan dess? :)
  • Vickan31
    Molybden skrev 2021-06-28 11:46:06 följande:

Hej allesammans. Är i v 5+0 idag troligtvis och vi är försiktigt optimistiska sen igår, känns som att mycket kan gå fel fortfarande. Jag ska ta nya sköldkörtelprover på fredag för att se om vi ska justera medicinen och sen har jag inbokat hälsosamtal hos BM nästa vecka. Sen kommer tyvärr alla på jobbet få reda på det idag vilket ger mig ångest men min chef kunde inte komma på något sätt att dölja det.

Men jag måste bara få tacka er för allt stöd. Jag har hängt här sen i september tror jag och hade inte klarat den här resan utan er. Ni är så fina människor och jag hoppas innerligt att ni kommer att få era efterlängtade bebisar snart för ni förtjänar det! Skickar massor av styrkekramar till er alla och hoppas att jag inte trampar någon på tårna för det inte min mening. <3

Vad skönt att höra att ni ändå vågar känna er lite mer optimistiska och att det finns en plan framåt med sköldkörtelprover och inbokat hälsosamtal hos BM. Får jag fråga hur det kommer sig att ni känner er tvingade att berätta på jobbet nu, fastän du egentligen inte vill? Finns det inget sätt att vänta tills du känner dig lite mer redo? Hoppas att det kommer kännas okej för dig att berätta i alla fall, om det är så att du faktiskt måste och ni inte kan komma på någon annan lösning <3 

Åååh så fint skrivet och tack till DIG för allt stöd och pepp alla dessa månader! Hjärta Hoppas att du vill hänga kvar här lite, vore så fint att få veta hur det går för dig tycker jag i alla fall <3 Stor kram!!
  • Emmalucy
    Molybden skrev 2021-06-28 11:46:06 följande:

Hej allesammans. Är i v 5+0 idag troligtvis och vi är försiktigt optimistiska sen igår, känns som att mycket kan gå fel fortfarande. Jag ska ta nya sköldkörtelprover på fredag för att se om vi ska justera medicinen och sen har jag inbokat hälsosamtal hos BM nästa vecka. Sen kommer tyvärr alla på jobbet få reda på det idag vilket ger mig ångest men min chef kunde inte komma på något sätt att dölja det.

Men jag måste bara få tacka er för allt stöd. Jag har hängt här sen i september tror jag och hade inte klarat den här resan utan er. Ni är så fina människor och jag hoppas innerligt att ni kommer att få era efterlängtade bebisar snart för ni förtjänar det! Skickar massor av styrkekramar till er alla och hoppas att jag inte trampar någon på tårna för det inte min mening. <3

Woohoo vad bra att du har klarat dig förbi v5! jag hoppas verkligen att graviditeten fortsätter och ni kan se fram emot BF planer inom kort! :) kommer att sakna dig, förhoppningsvis ses vi alla i BF/familje trådar framöver <3
  • Emmalucy
    Vickan31 skrev 2021-06-28 13:11:10 följande:

Tack, jag ska definitivt testa det och försöka lära mig hur det känns i olika delar av cykeln :) Som du säger, det är lite komiskt när man tänker på det ändå: the things we do, haha!

Jag förstår, och visst är det så att när det är så varmt och man dricker mer så kan det vara svårare att få resultat på testerna. Du skrev det här meddelandet för fyra dagar sedan, har det hänt något mer på ÄL-fronten sedan dess? :)

Ja det är verkligen ett under när man tänker på allt vi har blivit besatt av, äta/dricka det här, undvik det här, gör så här, gör inte det där... Fan varför kan det inte bli lätt haha! Den här resan är verkligen hemskt, men jag tror att när vi alla blir föräldrar på något sätt så kommer vi uppskatta, njuta och bara ha en annan tacksamhet än de som inte kämpat. Inte som man bli sämre förälder för att man har inte haft det svårt att bli gravid, men jag tror vi kommer att känna allt ännu starkare eftersom vi har kämpat så länge!

Jo tack, fick 2 av 3 temps som var tillräckligt högt att jag vet att äl skett, jag har inte någon ökning om jag inte haft äl. Jäv är äl +7-8, har haft ömma bröst redan äl 5/6 vilket var sista beslutet att det var dags för progesteron :) och fan vad det funkar! Är det här man ska känna efter äl? Jag måste ha en kass ägglossning för jag känner inte såhär utan progesteron. Och det skönaste med medicinen är att jag inte kan symptom spot alls, allt blir "ja men det är progesteronet som orsakar!" så har haft det väldigt lugnt hittills :D hav brukar lose it runt äl 9/10 och får mens äl 11, så vi ska se om progesteronet håller mensen borta iaf!

Och hur går det för dig? Du måste närma dig bim nu! Kram <3
  • Molybden
    Vickan31 skrev 2021-06-28 13:21:18 följande:

Vad skönt att höra att ni ändå vågar känna er lite mer optimistiska och att det finns en plan framåt med sköldkörtelprover och inbokat hälsosamtal hos BM. Får jag fråga hur det kommer sig att ni känner er tvingade att berätta på jobbet nu, fastän du egentligen inte vill? Finns det inget sätt att vänta tills du känner dig lite mer redo? Hoppas att det kommer kännas okej för dig att berätta i alla fall, om det är så att du faktiskt måste och ni inte kan komma på någon annan lösning <3 

Åååh så fint skrivet och tack till DIG för allt stöd och pepp alla dessa månader!  Hoppas att du vill hänga kvar här lite, vore så fint att få veta hur det går för dig tycker jag i alla fall <3 Stor kram!!

Angående jobbet så jobbar jag med farliga kemikalier. Jag trodde att jag skulle få bli omplacerad men man tog beslutet att jag ska använda vårt säkraste andningsskydd istället. Vilket inte är något vi använder oftare än max en gång i veckan i typ 10 min i vanliga fall men nu blir det upp emot 6h så mina alternativ är att låta folk veta att jag är gravid eller tro att jag är sjuk och jag är inte bekväm med att låta mina kollegor tro att jag är sjuk. Därför kommer jag att vara ärlig angående situationen trots att jag inte är redo.

Jag kommer läsa vidare här då jag verkligen vill veta hur det går för er. Jag vill inte skriva en massa ifall det är jobbigt för någon men kan uppdatera längre fram men vad jag hoppas är goda nyheter.
  • Molybden
    Emmalucy skrev 2021-06-28 13:52:49 följande:

Woohoo vad bra att du har klarat dig förbi v5! jag hoppas verkligen att graviditeten fortsätter och ni kan se fram emot BF planer inom kort! :) kommer att sakna dig, förhoppningsvis ses vi alla i BF/familje trådar framöver <3

Tack! Hoppas också på att få se allas namn i framtida trådar. :)
  • Vickan31
    Emmalucy skrev 2021-06-28 14:02:05 följande:
    Ja det är verkligen ett under när man tänker på allt vi har blivit besatt av, äta/dricka det här, undvik det här, gör så här, gör inte det där... Fan varför kan det inte bli lätt haha! Den här resan är verkligen hemskt, men jag tror att när vi alla blir föräldrar på något sätt så kommer vi uppskatta, njuta och bara ha en annan tacksamhet än de som inte kämpat. Inte som man bli sämre förälder för att man har inte haft det svårt att bli gravid, men jag tror vi kommer att känna allt ännu starkare eftersom vi har kämpat så länge!

Jo tack, fick 2 av 3 temps som var tillräckligt högt att jag vet att äl skett, jag har inte någon ökning om jag inte haft äl. Jäv är äl +7-8, har haft ömma bröst redan äl 5/6 vilket var sista beslutet att det var dags för progesteron :) och fan vad det funkar! Är det här man ska känna efter äl? Jag måste ha en kass ägglossning för jag känner inte såhär utan progesteron. Och det skönaste med medicinen är att jag inte kan symptom spot alls, allt blir "ja men det är progesteronet som orsakar!" så har haft det väldigt lugnt hittills :D hav brukar lose it runt äl 9/10 och får mens äl 11, så vi ska se om progesteronet håller mensen borta iaf!

Och hur går det för dig? Du måste närma dig bim nu! Kram <3
    Ja men verkligen! Det hade jag aldrig trott när vi började försöka eller när jag sen gick med här på Familjeliv. Blir lite ledsen av att tänka på hur tufft och långdraget och svårt det är för många av oss i den här gruppen, men jag hoppas verkligen att vi får många fler positiva nyheter snart. Och jag tror precis som du säger att vi nog kommer att ha en annan slags uppskattning och tacksamhet eftersom vi är så smärtsamt väl medvetna om att en graviditet och ett barn inte är någonting man kan ta för givet <3 

Skönt att vara mer säker nu på att din ÄL skett! Vad spännande med progesteronet! Förlåt om jag inte riktigt hänger med, men menar du att när du tar progesteronet så minskar smärtan i brösten, eller vad är det som händer och som är skillnad nu när du tar progesteron jämfört med när du inte tagit progesteron? :) Hoppas att din mens håller sig låååångt borta!

Här händer det inte så mycket, det är bara en evighetslång väntan till BIM som borde vara denna vecka antingen 1 juli eller 2 juli skulle jag tro. Känner inga symptom alls, vilket man aldrig vet om det är bra eller dåligt, haha. Kram tillbaka <3 
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet