• Tom Araya

Sådant jävla gnäll på kungen...

Det är sådant jävla gnäll på kungen över hans uttalanden och successionsordningen.

Han har sagt att han tycker det är beklagligt att den nya successionsordningen började gälla retroaktivt, vilket snuvade hans son på kronprinstiteln.

Han har också sagt att han välkomnar förändringen, som gjorde att hans dotter Victoria till kronprinsessa.

Ytligt sett kan det verka motsägelsefullt, som att han inte är helt ärlig i båda uttalandena.

Men är man bara lite insatt i vad det handlar om och har lite innanför pannbenet, så förstår man att detta är två helt olika saker och att man därför kan ha båda dessa åsikter parallellt.

Det är både journalister som amatörtyckare på nätet som eldat på detta till att nå löjliga höjder. Men dessa visar ju bara på att de saknar kunskap och begåvning. 

Lägg bara ner det här tramsgnället!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-01-11 05:16
    ...om successionsordningen skulle det stå i första meningen, inte och.

• Svar på tråden Sådant jävla gnäll på kungen...
  • mari123

Tycker det är MYCKET märkligt....och onödigt(?)...av kungen att tramsa om detta efter alla år. Börjar han bli lite.........hrm......tankspridd? Han är ju inte purung. "Lillprinsen" är ju lik sin far och skulle han bli kung med sin dokusåpabrud som drottning  så skulle jag rösta för avskaffandet av kungahuset. 

• Anonym (S)

Fast lagen gäller ju inte retroaktivt, han borde som kung, ha koll på det. Lagen gäller från den dagen den togs i kraft, dvs 1979. Dessutom togs beslutet att ändra lagen redan innan Carl Philip ens var påtänkt, så kungen visste att om de fick en son skulle denne aldrig bli kung, utan Viktoria skulle bli drottning.

Och detta borde vara överspelat nu, tycker man. Varför drar han upp detta nu?

Så det som retar folk är dels att han inte har koll, dels att han inte släppt detta. 

• fornminne

Precis, Carl Philip blev inte snuvad på något, beslut hade tagits innan han ens var tillverkad. Men lagar ändras sällan på en gång. 

Kungen visste som sagt redan innan Carl Philip föddes att ålder kommer gå före kön, det var bara inte formellt ändrat än. 

Kanske är det lite känsligt för kungen? Eftersom han drar upp det nu, mer än 40 år senare. Han har själv fyra äldre systrar. Han hade aldrig blivit kung om könsneutral tronföljd hade gällt då. 

• Anonym (S)
    fornminne skrev 2023-01-11 07:06:46 följande:

Precis, Carl Philip blev inte snuvad på något, beslut hade tagits innan han ens var tillverkad. Men lagar ändras sällan på en gång. 

Kungen visste som sagt redan innan Carl Philip föddes att ålder kommer gå före kön, det var bara inte formellt ändrat än. 

Kanske är det lite känsligt för kungen? Eftersom han drar upp det nu, mer än 40 år senare. Han har själv fyra äldre systrar. Han hade aldrig blivit kung om könsneutral tronföljd hade gällt då. 

Jag tror att han kanske inte ens hade blivit född, om vi haft könsneutral tronföljd. 
  • Anonym (Kingen)

Jag tycker också att det här med Konungahuset är den viktigaste frågan vi bör prata om här i Sverige.
    En sak som det här med hur det ser ut i vården bleknar i jämförelse.

• Anonym (C)
    Anonym (S) skrev 2023-01-11 06:45:46 följande:

Fast lagen gäller ju inte retroaktivt, han borde som kung, ha koll på det. Lagen gäller från den dagen den togs i kraft, dvs 1979. Dessutom togs beslutet att ändra lagen redan innan Carl Philip ens var påtänkt, så kungen visste att om de fick en son skulle denne aldrig bli kung, utan Viktoria skulle bli drottning.

Och detta borde vara överspelat nu, tycker man. Varför drar han upp detta nu?

Så det som retar folk är dels att han inte har koll, dels att han inte släppt detta. 

Men vaddå drar upp detta nu?

Nu har jag inte sett hela den här diskussionen då jag antar att det är som vanligt är en jävligt vinklad artikel.. 

Men för mig ser det ut som att det står en journalist där. Och då brukar det bli så att den brukar ställa lite frågor. Och då hör det till god sed att svara på dessa frågor, vilka det nu än är(?) och när det är klart, så går journalisten hem och får lön för det som kallas för att göra en "intervju"... 

Tror ni kommunister ärligt talat att han inte har något roligare för sig än att ploppa upp där det finns en kamera och dra upp lite random tankar som han gick runt och tänkte på precis nyss?

På dig låter det tame fan som att kungen personlingen satt och ringde ner dig.. 
  • Anonym (C)

Han är Kung.. Deal with it.. 

• Postman

Det verkar vara några journalister som inte gillar kungen och som vill dra igång ett tjafs igen. Jag håller helt med dig Tom. Men jag är inte förvånad, typiskt den usla svensk media.

• mari123

Jag har läst "Den motvillige monarken" och vet att kungen INTE ville bli just det. Man undrar plötsligt om han själv läst boken? Är boken fejk?
  • Postman
    Precis, Carl Philip blev inte snuvad på något, beslut hade tagits innan han ens var tillverkad. Men lagar ändras sällan på en gång.  Kungen visste som sagt redan innan Carl Philip föddes att ålder kommer gå före kön, det var bara inte formellt ändrat än.  Kanske är det lite känsligt för kungen? Eftersom han drar upp det nu, mer än 40 år senare. Han har själv fyra äldre systrar. Han hade aldrig blivit kung om könsneutral tronföljd hade gällt då. 

Det är inte kungen som har dragit upp det utan media som har intervjuat honom och sen blåst upp det. Jag misstänker starkt att det har lite att göra att de vill dra tittare till sin serie om kungar som kommer att visas på tv.
Svar på tråden Sådant jävla gnäll på kungen...