Carolatom07 skrev 2023-03-21 08:55:49 följande:
I tider med kris och krig ökar människor sökande efter något högre, en Gud eller bara något andligt. Den auktoritära ateismen, med klara drag av anti-teism som varit på modet sedan 70-talet är en trend som håller på att klinga av, lyckligtvis. Även den inskränkta uppfattningen att människan är endast sin kropp och inget mer, och att den fysiska världen och kemiska reaktioner är det enda som existerar börjar ifrågasättas.
Jag ser det på samma sätt som du, men är osäker över min egen bias, då jag som framkommer i inläggen ovan har ett intresse för religion och det andliga. Det är inte ofarliga krafter. Religion och politik leder till konflikter. Att tro ansågs vara en privatsak i det offentligt sekulära Sverige skapade ett samhälle där Mello blev vår ofarliga mässa under en tid. Mello samlade nostalgikerna, barnen, de queera, de invandrarbarn som utan kontakter via Idol och Mello nådde toppen och alla vi som speglade oss i dem. Nu är Mello utsatt för kritik från högerhåll har jag förstått, men det är hörsägen från tidningskrönikor, har inte sett sådan kritik själv. Jag tror att Mello överlever men mässorna kommer tillbaka.