• Aviga

Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år

Hör ibland att man suckande säger "Vart är vårt samhälle på väg" 

Tänkte det kunde vara intressant att höra med er vartåt ni tror att vi på väg? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-02-17 17:24
    Hur hoppas ni att samhället ser ut om 25 År

• Svar på tråden Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år
  • Anonym (Teknator)

Om jag istället ska gå på den ljusa sidan så kommer nästa 25 år att ge:

-Pumpar som kan dosera både insulin och glukos, så att diabetikerna alltid har rätt blodsocker

- Många fler medicintekniska devices som kan rapportera data i realtid, som följs upp av läkare och ger larm om något händer med ett hjärta, ett hjärnimplantat etc.

- mRNA-teknik kommer att revolutionera både diagnostik, individanpassad cancerbehandling och behandling av autoimmun sjukdom och någon kommer att få Nobelpris för det.

- Fler metoder kommer att tas fram som medger reparation av DNA-avvikelser, kanske redan i fosterstadiet.

- fler kommer att få tillgång till 3D-printning vilket kommer att bli en välsignelse i fattiga länder, där man helt enkelt kan printa ortoser och temporära proteser on demand vid benbrott och amputationer.

Men som vanligt kommer spjutspetsmedicin att vara förbehållet de som haft turen att bli födda i rätt land, och i vissa länder bara de som också kan betala för det.

• EmilijaPetrosiunaite

Baserat på hur nuläget ser ut tror jag inte att det kommer att finnas något samhälle i dessa trakter om 25 år. Kanske att de i Oceanien överlever, kanske i de sydligare delarna av Sydamerika också.

• Aviga
    Anonym (Maria) skrev 2023-02-21 18:40:01 följande:

Undrar om Sverige har blivit ett muslimskt land då,mer eller mindre.

Jag tror att vi blivit ännu mer sekulariserade,
  • TvillingmammaVästgöte

Jag tror att vårt land kommer vara mycket fattigare om 25 år. Vår valuta kommer att fortsätta tappa i värde och om 25 år kommer vi bara ha råd att semestra i Bulgarien. Våra invandrare från utvecklingsländer kommer till slut att komma i arbete, men i låglöneyrken, vilket gör att den skatt som de betalar inte räcker för att bidra till välfärden i samhället. 
    Eftersom många inte lär sig svenska kommer vi inte få ett sammanhållet Sverige utan många grupperingar i landet. Muslimerna, som om 25 år är en väldigt stor del av samhällets kommer kräva mycket mer inflytande i politiken och kommer att kräva anpassningar till sin religion, man kommer inte längre tex kunna kräva att flickor och pojkar har gymnastik tillsammans. 

Vi kommer aldrig komma med i Nato eftersom vi bryr oss mer om terrorister från Kurdistan än vårt eget land, Vi kommer leva i ständig skräck för Ryssland och Kina.
    Skräcken för våra kriminella gäng kommer vara ännu högre, om 25 år så har de utvecklats till regelrätt maffia. De kommer att ha infiltrerat både politiken, domstolar och myndigheter. Korruptionen kommer att vara utbredd.

Jag hoppas mina barn kommer att flytta till Danmark eller Norge där de kan leva ett gott liv under Natos beskydd. 

• Fröken Allvar

Jag tror inte att det blir något "inbördeskrig" om 25 år. Däremot kommer kriget i Europa och NATOs vara eller inte vara ha påverkat det svenska samhället. Det ska bli spännande att se hur islams ställning ska stärkas i vårt land, för som du säger är islam en växande och aktiv religion i Sverige och det skulle vara märkligt om den nya stora religionej inte påverkar majoritetssamhället mer med tiden. Än så länge ser sig många svenskar som ett sekulärt folk, men det finns en liten trend med kristendom, som, även om det är en sekulär, kulturell kristendom, med säkerhet kommer att få en större betydelse i takt med att muslimer får starkare röster, då islam upplevs som ett hot mot det som man menar är Sverige. Konservativa religiösa intressen ska balanseras mot "svenska värderingar" i form av "öppenhet och liberalism" , exempelvis krav på avkriminalisering av droger och rättigheter för HBTQ-personer. Polyamorösa och religiöst motiverade månggiften har gemensamma juridiska intressen men står i andra frågor långt ifrån varandra. Sverige är spännande att följa samhällsmässigt då landet rymmer så många motsättningar och har utvecklats snabbt på sätt som ingen kunnat förutse. 

• Fröken Allvar

Jag tror inte alls att Sverige är fattigt om 25 år. Sverige har sedan EU-inträdet och nu med ansökan om NATO-medlemskap frångått äldre nationalistiska tankar om folkhemmet. Däremot läste jag senast idag krav på att bidragssystemet ska göras om, att man på DN plötsligt och yrvaket inte vill leva i ett land där barn går hungriga, så där får vi väl se om det blir en ny social politik för alla 700.000 som inte är självförsörjande och deras barn, eller om DN kan betala detta pris, att se barn gå hungriga, för att upprätthålla status quo. Jag tror egentligen inte det, utan att traditionen med en stark social politik kommer att återupptas till förmån för de fattiga, trångbodda och drogberoende. Jag hoppas i alla fall det. 

• TvillingmammaVästgöte
    Fröken Allvar skrev 2023-03-20 16:05:53 följande:

Jag tror inte alls att Sverige är fattigt om 25 år. Sverige har sedan EU-inträdet och nu med ansökan om NATO-medlemskap frångått äldre nationalistiska tankar om folkhemmet. Däremot läste jag senast idag krav på att bidragssystemet ska göras om, att man på DN plötsligt och yrvaket inte vill leva i ett land där barn går hungriga, så där får vi väl se om det blir en ny social politik för alla 700.000 som inte är självförsörjande och deras barn, eller om DN kan betala detta pris, att se barn gå hungriga, för att upprätthålla status quo. Jag tror egentligen inte det, utan att traditionen med en stark social politik kommer att återupptas till förmån för de fattiga, trångbodda och drogberoende. Jag hoppas i alla fall det. 

Det är väl inte Dagens Nyheter som styr Sverige?
  • Fröken Allvar
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-03-20 16:15:34 följande:
    Det är väl inte Dagens Nyheter som styr Sverige?
    Nej, men DN är en rätt bra mätare på vad politiker kommer att uppfatta som "anständigt" att förespegla, även om både politiker och DN missar att benämna mycket av vad som pågår i den så kallade folksjälen. Som jag uppfattar folksjälen i relation till islam är den tredelad. Antingen tillhör folksjälen islam, eller är rädd för islam, eller låtsas att islam inte påverkar Sverige. Jag tror att islam kommer att ha stor påverkan framöver och att islam paradoxalt nog får Sverige att bli mer religiöst orienterat igen i likhet med resten av världen, vilket i sin tur för med sig en viss konservatism som kan bli ett hot mot de mest liberala yttringarna. Sverige är ett högteknologiskt land som är bra att bo i om resten av världen blir offer för global uppvärmning och fler kan då vilja flytta hit. Mycket kommer att fortsätta förändras. Hur det blir med NATO kommer att vara avgörande på ett eller annat sätt. 
  • Fröken Allvar

Som jag uppfattar folksjälen i relation till fattigdom är den blind, yrvaken eller lever i fattigdomen. Också tredelad, alltså. Men om 25 år har vi förhoppningsvis ett nytt socialt system på plats. Får vi inte det så kan det ha blivit ännu mer våldsamt, men jag tror inte att det blir så. Jag tror att politikerna vaknar till det som alla samhällsbärare redan vet, att det måste finnas möjligheter att ta sig vidare för att människor inte ska ge upp och välja samhällshotande livsvägar. 

• TvillingmammaVästgöte
    Fröken Allvar skrev 2023-03-20 16:05:53 följande:

Och vem skall betala maten för de 700 000 som inte försörjer sig själva?
Svar på tråden Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år