• Aviga

Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år

Hör ibland att man suckande säger "Vart är vårt samhälle på väg" 

Tänkte det kunde vara intressant att höra med er vartåt ni tror att vi på väg? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-02-17 17:24
    Hur hoppas ni att samhället ser ut om 25 År

• Svar på tråden Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år
  • Anonym (Obehagligt)
    Anonym (Håkan) skrev 2023-03-31 02:19:52 följande:

10% svenskar, 80% araber,  10% alla andra. Ni ska se.

Islamiseringen lär vara fullbordad om inget händer, ja.
  • Anonym (Mx)

Jag tror att vi om 25år kommer ha anammat en stor del av USA:s kultur. En stor majoritet har enklare jobb, äter skitmat och blir feta, slöa och försöker kompensera det med olika piller. Eftersom det är den lösningen som är lättast och kräver minst av individen.

En mindre grupp av folket kommer sitta på dom bra jobben, ta hand om sig, äta bra mat och ge bra förutsättningar till sina barn.

Självklart kommer det finnas ett mellanskikt av medborgare, men polariseringen kommer vara betydande och tydligare om 25år.

Sen tror jag ofta att människan har en övertro för vad som kommer hinna ha hänt på en viss tid när det gäller tekniska framsteg, så mycket kommer inte hinna ha hänt under 25år.

Till sist vill jag poängtera att många kommer fortsätta att ha det bra och leva bra liv som dom njuter av, jag tror inte på något sätt att allt kommer gå åt skogen. Däremot tror jag att hälsan kommer fortsätta att försämras pga vårt alltmer bekväma samhälle.

• Fröken Allvar
    Anonym (Mx) skrev 2023-03-31 08:57:12 följande:

Jag tror att vi om 25år kommer ha anammat en stor del av USA:s kultur. En stor majoritet har enklare jobb, äter skitmat och blir feta, slöa och försöker kompensera det med olika piller. Eftersom det är den lösningen som är lättast och kräver minst av individen.

En mindre grupp av folket kommer sitta på dom bra jobben, ta hand om sig, äta bra mat och ge bra förutsättningar till sina barn.

Självklart kommer det finnas ett mellanskikt av medborgare, men polariseringen kommer vara betydande och tydligare om 25år.

Sen tror jag ofta att människan har en övertro för vad som kommer hinna ha hänt på en viss tid när det gäller tekniska framsteg, så mycket kommer inte hinna ha hänt under 25år.

Till sist vill jag poängtera att många kommer fortsätta att ha det bra och leva bra liv som dom njuter av, jag tror inte på något sätt att allt kommer gå åt skogen. Däremot tror jag att hälsan kommer fortsätta att försämras pga vårt alltmer bekväma samhälle.

Jag håller med om att det är lätt att ha fel vad gäller teknisk utveckling. Samtidigt går det riktigt snabbt kring vad som är möjligt att göra och vad som görs tekniskt just nu. För 25 år sedan var det svårt att föreställa sig hur vår tekniska vardag ser ut nu.

Människor tar gärna den lättaste vägen så övervikt uppkommer om det är lättaste och billigaste sättet att få i sig energi. 

Jag tror inte heller att det är fel att titta på USA som också länge varit ett land som erbjuder möjligheter och människor därför söker sig till. 

USA har ett skimmer runt sig för många, och vi ser inte riktigt de sociala problem som landet dras med på grund av skiktningarna. Man ser mellan fingrarna då det är billigt och bekvämt att köpa tjänster av företag som utnyttjar migranter. 
    Den utvecklingen kommer att fortsätta så länge inget görs. 
  • Fröken Allvar
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-03-31 08:44:32 följande:
    Jodå, allt är bättre än Indien, säger mina indiska kollegor. Där är det trångt, smutsigt, varmt, luften går knappt att andas. Det kommer att dröja mer än 25 år innan Sverige är sämre än Indien. 
    Säger dina indiska kollegor så, då är det säkert så. Men beroende på hur utvecklingen går i Sverige blir landet mer eller mindre attraktivt att migrera till. Jag hade själv inte flyttat hit om jag vore i position att välja och redan hade min utbildning klar samt ekonomi att betala för privat sjukförsäkring. Här är kallt och här är våldsamt. Men det är klart, varmt och ett ännu mer våldsamt klassamhälle som i Indien och möjligheter att utbilda sig för ens barn samt subventioner för sjukvård kan vara attraktiva  saker för indisk medelklass. Det finns ändå länder som är mer attraktiva. Jag tror också att folk kommer att vilja betala sig till rätt nätverk för barnen i större utsträckning framöver. 
  • Aviga
    Fröken Allvar skrev 2023-03-31 07:04:33 följande:
    Tror du att det är människor som får chip inopererade i övervakningssyfte i framtiden eller människor som övervakar AI i framtiden eller både och?
    Vi är redan övervakade via internet men jag förstår inte riktigt av vem, bara att jag är övervakad. Har landat i att inte låta andras blickar begränsa mig, så långt det nu är möjligt. Sån har jag alltid varit och kommer troligen förbli. Det verkar så sorgligt att ägna sig åt att spionera på andra och använda informationen som huvudsaklig grund för framtida val, även om jag vet att det finns stora kortsiktiga vinster att göra. Men man förlorar själen på det viset. 
    Nu börjar vi inse att AI måste övervakas av människor. Vi kommer att vilja ha det yttersta kontrollen. Problemet är att det kommer att bli väldigt resurskrävande.

Att dessa arbetsuppgifter är föga stimulerande ja, rent ut sagt tråkiga gör det inte lättare.  Jag tror inte så mycket på "storebror ser dig teorin" med chip inplanterade under huden av den enkla anledningen att vi som samhälle blir alltmer rädda om vår personliga integritet. 

Eventuellt kommer den tekniken att användas för att skydda samhället mot brottslingar. 
  • Core
    Fröken Allvar skrev 2023-03-29 10:33:57 följande:
    En iakttagelse av en tråd häromdagen: En person nekades att arbeta hemifrån, bara de viktiga fick göra det. Behovet av kontroll och övervakning är tydligen konstant.

Hur går tankarna kring egen industri och förändrad e-handel samt nischade butiker? 
    Jo vi är inte där än, men jag tror (tyvärr) att tekniken kommer utvecklas åt det håll att man ser hur mycket tid man lägger på arbete även hemifrån, och då kommer arbetsgivare se vinsten i att inte sitta på dyra lokaler.

Både miljö och kostnadsmässigt blir det sämre att importera. Asiaterna som vi tagit för givet att vara billiga vill vinna mark och kommer bli dyrare att importera från. Marknaden kommer kräva att vi hushåller med mer saker själv inom landet för att hålla arbetsmarknaden igång när mer och mer automatiseras.

siste men inte minst är det det psykosociala delen när fler jobbar hemifrån kommer man gå tillbaka till att ses ?på stan?, man kommer vara mättad på att allt kan skötas hemifrån som veckohandling, klädköp, jobb, ja allt. De flesta vill inte bli isolerade så det måste finnas något forum att mötas in person, och jag tror det kommer vara butik/café 
  • TvillingmammaVästgöte
    Fröken Allvar skrev 2023-03-31 09:15:45 följande:
    Säger dina indiska kollegor så, då är det säkert så. Men beroende på hur utvecklingen går i Sverige blir landet mer eller mindre attraktivt att migrera till. Jag hade själv inte flyttat hit om jag vore i position att välja och redan hade min utbildning klar samt ekonomi att betala för privat sjukförsäkring. Här är kallt och här är våldsamt. Men det är klart, varmt och ett ännu mer våldsamt klassamhälle som i Indien och möjligheter att utbilda sig för ens barn samt subventioner för sjukvård kan vara attraktiva  saker för indisk medelklass. Det finns ändå länder som är mer attraktiva. Jag tror också att folk kommer att vilja betala sig till rätt nätverk för barnen i större utsträckning framöver. 
    Indierna som jag jobbar med trivs väldigt bra i Sverige. Väldigt stor andel hoppar av sina konsultbolag och blir fastanställda i Svenska företag, flera är redan svenska medborgare, tar bara fem åt. De uppskattar att det är rent och fint och att luften är ren. De upplever också att de blir mycket bättre behandlade i Sverige än i de flesta andra europeiska länder. Vi är mindre rasistiska än de är i andra europeiska länder säger de. Så Sverige verkar vara ett favoritland. Det som toppar Sverige är Kanada. Indier är den grupp invandrare som ökar mest just nu i Sverige. Så folkblandningen blir nog inte bara svenskt och arabiskt utan svenskt, arabiskt, indiskt.
  • TvillingmammaVästgöte

Det bor 1,4 miljarder människor i Indien så de kan lätt fylla Sveriges behov av teknisk kompetens även om bara en mindre del av den är riktigt välutbildade.

• TvillingmammaVästgöte

Det bor 1,4 miljarder människor i Indien så de kan lätt fylla Sveriges behov av teknisk kompetens även om bara en mindre del av den är riktigt välutbildade.

• Fröken Allvar
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-03-31 10:38:32 följande:
    Indierna som jag jobbar med trivs väldigt bra i Sverige. Väldigt stor andel hoppar av sina konsultbolag och blir fastanställda i Svenska företag, flera är redan svenska medborgare, tar bara fem åt. De uppskattar att det är rent och fint och att luften är ren. De upplever också att de blir mycket bättre behandlade i Sverige än i de flesta andra europeiska länder. Vi är mindre rasistiska än de är i andra europeiska länder säger de. Så Sverige verkar vara ett favoritland. Det som toppar Sverige är Kanada. Indier är den grupp invandrare som ökar mest just nu i Sverige. Så folkblandningen blir nog inte bara svenskt och arabiskt utan svenskt, arabiskt, indiskt.
    Ibland är det skönt att få någon annans (indiers?) blick på saker. 🙂 Där jag bor är det ofta skräpigt, och en del drogförsäljning samt våld kopplad till den. Men det bor många indier i området. De flesta ursprungsländer finns nog representerade där jag bor. Jag hade ändå hellre bott i ett varmare och fredligare hörn av världen. Kanada är också kallt. Men nu kommer jag lite ifrån ämnet. Jag tror som du, om 25 år kommer barnen inte att förstå mormor och morfar om de fortfarande talar om etniska svenskar, men för de rasister och antirasister som använder begreppet för att skapa skillnad kommer det säkert fortfarande ha relevans. 
Svar på tråden Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år