• Aviga

Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år

Hör ibland att man suckande säger "Vart är vårt samhälle på väg" 

Tänkte det kunde vara intressant att höra med er vartåt ni tror att vi på väg? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-02-17 17:24
    Hur hoppas ni att samhället ser ut om 25 År

• Svar på tråden Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år
  • Anonym (härliga framtid)

Ingen är medelklass, utan alla är fattiga. Ett fåtal är väldigt rika. 

Bara rika får äga en bil.

Ingen åker någonstans någonsin, om man inte har digitala id som visar att man är behörig (rik).

9 av 10 har autism och ADHD.

60% av människorna kan inte reproducera sig. Inga ägg, inga spermier.

Det är brottsligt att säga eller skriva någonting som inte är godkänt av staten. 

Om du blir beordrad att ta en medicinsk behandling/operation/spruta så gör du det, annars stryps dina betalmedel och du svälter ihjäl. 

Vi värmer inte våra boenden, för att nå klimatmålen. Om man är gammal eller svag så fryser man ihjäl på vintern, men det är bara bra för miljön att folk dör av. 

Bara de rika äter kött. Vanliga människor äter gräshoppor och maskar. Det är bra för miljön. 

När man fyller 65 uppmuntras man att uppsöka ett avlivningscenter. Det är det bästa för miljön och samhället ska inte belastas med gamla människor. 

Alla har inopererade chip så att myndigheter ser dina rörelser och kan avlyssna vad du säger. 

Det är förbjudet att odla. Det belastar miljön. Bara de rika får äga mark. 

Vanliga människor ska dölja sina ansikten bakom en mask när de rör sig i sitt närområde.

Man får inte lämna sitt närområde. 

Man får bara vistas ute i sitt närområde om man kan visa digitala id som visar att man har tillåtelse. 

• Anonym (Så blir det)
    Anonym (Inio) skrev 2023-03-29 19:25:41 följande:
    Tycker förövrigt inte alls att skriftspråket är på väg ut. Dagens unga skriver i en helt annan utsträckning än vad gemene man gjorde förr. Telefonsamtal har ersatts med SMS. Fikarummet med prat har i alla fall delvis ersatts av sociala medier. Så det skrivna ordet finns med även om de längre texterna  har fått en mindre framträdande roll.
    En bekant till mig är erfaren lärare på universitetet och han berättar om intelligenta elever han träffar som inte behärskar svenska språket.

De vet inte när man sätter punkt. De särskriver och saknar grundläggande kunskaper om språket. Gör syftningsfel osv.

Uppvuxna med datorer och har aldrig lärt sig skriva snyggt med papper och penna. Vissa skriver nästan oläsbar text.

En annan bekant arbetar iniom förskolevärlden och berättar om hur man sätter "paddor" i händerna på tvååringar.

Tycker jag är en dåliug utveckling.
  • Aviga

Tyvärr tror jag att utvecklingen går mot att vi kommer att tala med våra datorer via talsyntes så det skrivna ordet kommer nog bara AI att behärska, men det kommer att vara perfekt grammatiskt, inga stavfel eller syftningsfel.

Vi kan prata hur dålig svenska som helst med vår AI som producerar ett perfekt dokument skrivet på vilket språk man önskar sig

Det kommer vara här långt innan 25 år

• Anonym (Håkan)

10% svenskar, 80% araber,  10% alla andra. Ni ska se.

• Anonym (Obehagligt)
    Anonym (härliga framtid) skrev 2023-03-30 22:20:36 följande:

Ingen är medelklass, utan alla är fattiga. Ett fåtal är väldigt rika. 

Bara rika får äga en bil.

Ingen åker någonstans någonsin, om man inte har digitala id som visar att man är behörig (rik).

9 av 10 har autism och ADHD.

60% av människorna kan inte reproducera sig. Inga ägg, inga spermier.

Det är brottsligt att säga eller skriva någonting som inte är godkänt av staten. 

Om du blir beordrad att ta en medicinsk behandling/operation/spruta så gör du det, annars stryps dina betalmedel och du svälter ihjäl. 

Vi värmer inte våra boenden, för att nå klimatmålen. Om man är gammal eller svag så fryser man ihjäl på vintern, men det är bara bra för miljön att folk dör av. 

Bara de rika äter kött. Vanliga människor äter gräshoppor och maskar. Det är bra för miljön. 

När man fyller 65 uppmuntras man att uppsöka ett avlivningscenter. Det är det bästa för miljön och samhället ska inte belastas med gamla människor. 

Alla har inopererade chip så att myndigheter ser dina rörelser och kan avlyssna vad du säger. 

Det är förbjudet att odla. Det belastar miljön. Bara de rika får äga mark. 

Vanliga människor ska dölja sina ansikten bakom en mask när de rör sig i sitt närområde.

Man får inte lämna sitt närområde. 

Man får bara vistas ute i sitt närområde om man kan visa digitala id som visar att man har tillåtelse. 

Jag tror också det blir något liknande det du målar upp här. Man kommer använda "klimatet " för att rättfärdiga dessa långtgående ingrepp på människors liv.

Kritiserar man det hela så är man en samhällsfarlig "klimatförnekare."
  • Fröken Allvar

Tråden har nu tagit en dystopisk vändning, påverkad av lågkonjunkturen här och nu. Att vi alla ska bli fattiga och äta insekter håller jag för mindre troligt, men förstår rädslan. 

• Fröken Allvar
    Aviga skrev 2023-03-30 22:01:01 följande:

Som gammal IT-människa skräms jag av den snabba utvecklingen av AI. När jag började talade man om det papperslösa kontoret idag pratas det om hur AI ska kunna sköta hela samhällsfunktioner. 

Om man tänker ytterligare 25 år framåt så tror jag att vi kommer att tvingas lägga stora resurser på att övervaka alla AI system, om vi inte vill släppa dem lösa dvs.

Tror du att det är människor som får chip inopererade i övervakningssyfte i framtiden eller människor som övervakar AI i framtiden eller både och?
    Vi är redan övervakade via internet men jag förstår inte riktigt av vem, bara att jag är övervakad. Har landat i att inte låta andras blickar begränsa mig, så långt det nu är möjligt. Sån har jag alltid varit och kommer troligen förbli. Det verkar så sorgligt att ägna sig åt att spionera på andra och använda informationen som huvudsaklig grund för framtida val, även om jag vet att det finns stora kortsiktiga vinster att göra. Men man förlorar själen på det viset. 
  • TvillingmammaVästgöte

Jag tror att vi kommer att få se mycket stora klassklyftor om 25 år, de klassklyftor som de senaste tio åren ökat kommer att öka lavinartat. De 20% rikaste kommer att köpa sig fria från det kriminella och mångkulturella samhället genom att bosätta sig i Gated communities med vakter. Ännu viktigare så tror jag att de riktigt rika kommer att se till att det finns bra privatskolor där man får betala rejäla summor , typ 150 000 per barn och skolår. Där kommer deras barn få riktigt bra utbildning. Den kommunala skolan kommer att fortsätta urvattnas eftersom ingen vill vara lärare i dessa skolor på grund av hot och våld i skolorna. Om de rika får kompetensbrist för sina företag finns det en aldrig sinande ström av välutbildade asiater som gärna tar teknikjobben och flyttar till Sverige. Det kommer också att skapas privata och exklusiva sjukhus och äldreboenden för de rika. 

• Fröken Allvar

Jag tror också att Sverige är ett tydligare klassamhälle med privata äldreboenden och skolor om 25 år. Den utvecklingen har redan börjat och blir svår att vända. Däremot är jag inte så säker på att vi har gated communities och "en aldrig sinande ström av asiater" av den enkla anledningen att ett sådant samhälle inte är attraktivt att flytta till. Jag tror däremot att vi kommer att ha social housing i större utsträckning snarare än gated communities. Jag tror också att tekniken, AI kommer att ta jobb och ge jobb. Kanske behövs en massa människor i driften av AI, en sorts "plitar" som sitter och kollar av om de upptäcker några avvikelser i AI-processerna, för att det inte ska bli farligt när AI blir intelligentare än oss. AI kommer att vara de första maskinerna som upptäcker att de ägs av och är förslavade av människor, vilket kan leda till att tekniken strejkar, gör uppror och revolution, precis som alla andra varelser gör motstånd när de upptäcker att de  är förslavade. 

• TvillingmammaVästgöte
    Fröken Allvar skrev 2023-03-31 08:38:10 följande:

Jag tror också att Sverige är ett tydligare klassamhälle med privata äldreboenden och skolor om 25 år. Den utvecklingen har redan börjat och blir svår att vända. Däremot är jag inte så säker på att vi har gated communities och "en aldrig sinande ström av asiater" av den enkla anledningen att ett sådant samhälle inte är attraktivt att flytta till. Jag tror däremot att vi kommer att ha social housing i större utsträckning snarare än gated communities. Jag tror också att tekniken, AI kommer att ta jobb och ge jobb. Kanske behövs en massa människor i driften av AI, en sorts "plitar" som sitter och kollar av om de upptäcker några avvikelser i AI-processerna, för att det inte ska bli farligt när AI blir intelligentare än oss. AI kommer att vara de första maskinerna som upptäcker att de ägs av och är förslavade av människor, vilket kan leda till att tekniken strejkar, gör uppror och revolution, precis som alla andra varelser gör motstånd när de upptäcker att de  är förslavade. 

Jodå, allt är bättre än Indien, säger mina indiska kollegor. Där är det trångt, smutsigt, varmt, luften går knappt att andas. Det kommer att dröja mer än 25 år innan Sverige är sämre än Indien. 
Svar på tråden Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år