Fröken Allvar skrev 2023-02-18 22:33:56 följande:
Jag håller med och inte med ovanstående. Det är våldsamt och svårt med förändringar som våld eller krig. Det jag håller med om är att det, äntligen, är tillåtet att tycka illa om vad våldet gör med Sverige, eftersom det länge innebar att man var löjlig om man tyckte att det var hemskt
Sedan blev det tillåtet att tycka synd om dem som bodde nära våldet. Nu har det blivit tillåtet att känna att våldet är dåligt för hela landet. Det var inte så tidigare. Jag tror att det är viktigt att komma ihåg det. Men det måste vara fler som visar att de varken gillar våldet eller hetsen mot invandrare, eller den förlegade bilden av att etniska svenskar, vilket jag gissar är vilka du räknar till din grupp, är konflikträdda. Vi har ju inte gjort annat än varit i konflikt med varandra sedan SDs underlag blev en femtedel av befolkningen? Större delen av SDs underlag är etniska svenskar efter större delen av alla som bor i Sverige är etniska svenskar. Synd att framtidsdiskussionen, som hade kunnat bli intressant om mer kunniga människor skrev ska kidnappas av samma gamla migrationsdiskussion.
Miljökatastrofen är större. Kriget är större. Våldet är stort men inte störst.
Så du ville ha en diskussion om framtiden, men samtidigt ignorera elefanten i rummet och det fria fall som vi befinner oss i?
Okej.
Att konstatera att det aldrig i mänsklighetens historia har fungerat att kasta in hundratusentals människor med diametralt skild livsåskådning från extremt eftersatta kulturer i ett litet modernt samhälle är inte att hetsa mot invandrare.
Klimatkrisen är ett problem. Kriget i Ukraina är ett problem. Men det enda problem som utgör att faktiskt hot mot dig och dina närstående är det som sker i vårat samhälle och som i det närmsta har löst upp samhällskontraktet. Tror du att det helvete som vi befinner oss i är så illa som det kommer att bli? Detta är bara början.
Klimatet kommer inte att rikta en AK47 mot dig. Ryssen kommer inte att förnedringsråna dina barn inom en snar framtid.
Om du vill diskutera samhällsutvecklingen så måste vi väl göra det med rådande förutsättningar i åtanke och inte ur ett orealistiskt utopiskt perspektiv?
Att skylla konflikterna på de som korrekt förutspår dem istället för de som orsakar dem är anledningen till att samhället ser ut som det gör.
När du säger att du önskar att mer kunniga människor skrev, menar du egentligen då att du önskar att fler som bekräftade din världsbild skrev?