• Aviga

Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år

Hör ibland att man suckande säger "Vart är vårt samhälle på väg" 

Tänkte det kunde vara intressant att höra med er vartåt ni tror att vi på väg? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-02-17 17:24
    Hur hoppas ni att samhället ser ut om 25 År

• Svar på tråden Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år
  • Aviga
    Fröken Allvar skrev 2023-03-20 18:08:53 följande:
    Nyfiken: Vad har du sett för tecken hos de unga på att de tänkt om? 
    Behöver bara se på min sons familj. Fastän de har bra jobb båda två och god ekonomi så är det återbruk som gäller, inga nya grejer där inte. I stället för utlandsresor sänder man pengar till Ukraina.

Bilen har man sålt och hyr ifall man behöver en. Man är noga med varifrån maten kommer, engagerar sig på olika sätt i frågor som är viktiga för dem. 

De äldre barnen är lika engagerade som sina föräldrar och har engagerat sig i skolans antimobbing kampanj.

Ja, jag är helt häpen över vilket driv de har och vilja att förbättra, 
  • Fröken Allvar
    Aviga skrev 2023-03-20 20:09:15 följande:
    Behöver bara se på min sons familj. Fastän de har bra jobb båda två och god ekonomi så är det återbruk som gäller, inga nya grejer där inte. I stället för utlandsresor sänder man pengar till Ukraina.

Bilen har man sålt och hyr ifall man behöver en. Man är noga med varifrån maten kommer, engagerar sig på olika sätt i frågor som är viktiga för dem. 

De äldre barnen är lika engagerade som sina föräldrar och har engagerat sig i skolans antimobbing kampanj.

Ja, jag är helt häpen över vilket driv de har och vilja att förbättra, 
    Det låter verkligen hoppingivande med barn som engagerar sig. Din sons familj låter miljöengagerad, något jag verkligen hoppas att fler familjer blir! 
  • Anonym (Så blir det)

Då har vi ett muslimskt samhälle där islam dominerar.

• Fröken Allvar
    Anonym (Så blir det) skrev 2023-03-20 20:41:56 följande:

Varför tror du att islam dominerar? Vad grundar du det på? Jag tycker att det låter som om du tillhör den islamofobiska tredjedelen av folksjälen, men kan förstås ha fel. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Fröken Allvar skrev 2023-03-20 20:47:37 följande:
    Varför tror du att islam dominerar? Vad grundar du det på? Jag tycker att det låter som om du tillhör den islamofobiska tredjedelen av folksjälen, men kan förstås ha fel. 

Inte mig du frågade. Men svarar ändå.

Muslimer har fler barn än icke muslimer. För de flesta muslimer är Islam detviktigaste i deras liv, det är mycket mer än en religion för dem. De vill att samhället skall bygga på islam . Fler och fler muslimer kommer till Sverige, de skaffar fler barn, muslimer fokuserar mycket på sin  tro och det påverkar hela deras liv. De kan inte äta griskött, de skall be  flera gånger om dagen, även på arbetstid vända mot Mekka, de är väldigt noga  med att skilja på män och kvinnor, tex i moskeerna får inte män och kvinnor vara tillsammans under gudstjänsten. De skall under fastan avstå från mat när det är dag, även barn i skolan fastar. Kvinnor måste böra slöja, även flickor bär slöja.

Det senaste jag hörde är att muslimer inte accepterar kremering. De accepterar inte heller att återanvända en gammal grav som vi brukar göra. Detta kommer leda till stora problem.

Man måste tänka på att Islam påverkar livet och vardagen på ett helt annat sätt än kristendomen gör, 

• Fröken Allvar

Jo, de saker du tar upp är ju vad som kommer att sätta avtryck i Sverige på sikt. Skolan är en svår nöt att knäcka eftersom skollagen och islam är en komplicerad kombination. Om man då landar i att ha sådana speciella typ koranskolor i svensk tappning öppnar det för en större diversitet i skolväsendet baserat på religion och kanske i förlängningen annan stratifiering med skolor dit det inte går att söka om man inte uppfyller vissa kriterier. Det fungerar väl så med internat som Sigtuna och Lundsberg i praktiken redan, men man kommer möjligen att enas om att åtskildhet gynnar alla.

Jag tror absolut att kristendomen kan bli mer synlig i det svenska samhället med tiden om människor söker sig till kristendomen, vilket det finns tidiga tecken på redan nu.

Men det riktigt spännande är hur vårt idag liberala samhälle kommer att påverkas av konservativa påtryckningar, samt klimatflyktingarna som kan komma att söka sig norrut. Och kriget då, vilken påverkan det kommer att ha om det pågår i 30 år. 

• Aviga
    Anonym (Så blir det) skrev 2023-03-20 20:41:56 följande:

Jag tror inte att det kommer att bli så. I och för sig tror jag att andligheten kommer att öka i vårt samhälle men det kommer att vara en stor spridning av olika religioner och livsåskådningar. De stora religionerna kommer att minska. nya kommer att uppstå men med en gemensam egenskap de kommer att vara mer vetenskapligt orienterade, andra mer åt Wicka hållet (dyrkar naturen). Att islam skulle dominera är orealistiskt
  • Anonym (Inio)
    Aviga skrev 2023-02-17 02:56:30 följande:
    Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år

Hör ibland att man suckande säger "Vart är vårt samhälle på väg" 

Tänkte det kunde vara intressant att höra med er vartåt ni tror att vi på väg? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-02-17 17:24
    Hur hoppas ni att samhället ser ut om 25 År

Tycker unga generellt har en väldigt bra syn på samhället så är inte vidare orolig. Ekonomiskt kan det dock komma att bli svårare då den mentala styrkan generellt minskat vilket ökar mängden som behöver systemet för sin försörjning.
  • Aviga
    Anonym (Inio) skrev 2023-03-20 21:57:55 följande:
    Tycker unga generellt har en väldigt bra syn på samhället så är inte vidare orolig. Ekonomiskt kan det dock komma att bli svårare då den mentala styrkan generellt minskat vilket ökar mängden som behöver systemet för sin försörjning.
    Nu blir jag nyfiken. Vad menar du med att den mentala styrkan generellt skulle minska?
  • Anonym ((R)ealist)
    Aviga skrev 2023-03-20 21:52:56 följande:
    Att islam skulle dominera är orealistiskt
    Islam har gått från någon procent till 20% bland barnen på några årtionden. I en del bostadsområden dominerar islam redan nu.

Svar på tråden Hur tror ni att vårt samhälle se ut om 25 år